الگوی پین بار

شاخص 2

در مباحث گذشته، به بررسی ترید ارز دیجیتال و همچنین معرفی و بررسی نمودار شمعی یا کندل استیک پرداختیم، حال تیم توکن باز این قصد را دارد که به معرفی و بررسی یکی از مهم ترین استراتژی های معروف دنیای دیجیتال، تحت عنوان پین بار که بر بستر کندل استیک ها صورت می گیرد، بپردازد. اگر می خواهید مشاهده کنید که عمل ترید در واقع یک علم است نه صرفا خرید و فروش ساده، با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

الگوی پین بار(Pin Bar) چیست؟


باید بدانیم قوی ترین الگو در استراتژی قیمتی، الگوی پین بار می باشد. بیشتر تریدر ها صرفاً از سیگنال های این الگو برای ورود به معاملات بهره جویی می کنند و در عین حال جزو موفق ترین تریدر های بازار به شمار می روند. الگوی پین بار نشان دهنده تغییر توان مابین خریداران و یا فروشندگان است. از این رو الگوی پین بار را می توان به عنوان سیگنالی برای بهره جویی از بازگشت تمایلات و انتظارات بازار استفاده کرد.

پین بار مختصر شده ی کندل پینوکیو می باشد. علت نامگذاری این الگو، به ماهیت خودش برمیگردد. زیرا این الگو می گوید بازار به تریدر ها دروغ می گوید. یعنی آنکه قیمت ارز مورد نظر در بازار به سطحی مخصوصی می رسد، سپس تمام مسیر پیموده را باز می گردد. و این نشانگر آن است که بازار به فریب تریدر ها پرداخته، ضمن آنکه با بسته شدن پین بار خواهیم فهمید که بازار روند اشتباه را رفته و اکنون در راستای مسیر درست قرار گرفته است.

الگوی پین بار


کندل الگوی پین بار دارای یک بدنه ی کوچک و دارای سایه ی بسیار طویلی است.

چگونگی معامله با پین بار

باید بدانیم به عنوان یک تریدر هنگامی با این الگو ترید می‌کنیم که کندل پین بار در قسمت های حمایتی و مقاومتی به وجود آید. یعنی در صورتی این الگو اعتبار خواهد داشت که ما بر حسب روند پیشین نمودار احتمال می‌دهیم که در x قیمت امکان دارد روند مدنظر ما مجدداً دچار تغییر شود. حال برای این که قادر باشیم به ناحیه ورود درستی روی نمودار دست پیدا کنیم، باید در نقطه ی مد نظر به جست و جوی الگو‌های برگشتی همانند پین بار بگردیم.

نقطه ورود

برای یافتن ناحیه ی ورود باید تجربه‌ی بسزایی در زمینه تریدری داشته باشید. عموماً تریدر‌ها برای بهره جویی از این الگو ، ناحیه ی ورود خود را کمی پس از ناحیه ی بسته شدن کندل پین بار قرار می‌دهند، یا اگر تریدری بخواهد کمی محتاطانه ورود کند، صبر می‌کند که یک کندل در جهت و مسیر مورد نظر آن‌ها بسته شود و بعد از کلوز شدن کندل دوم سفارش خود را ثبت خواهند کرد.

الگوی پین بار
نقطه ی ورود

حد ضرر

معامله گرها عموماً حد ضرر خود را در پس سایه کندل pin bar قرار می‌دهند. زیرا با رسیدن قیمت به آن ناحیه به این نتیجه خواهیم رسید که تحلیل ما اشتباهی بیش نبوده و باید قبل از ایجاد ضرر‌های بزرگ‌تر از معامله مد نظر خارج شویم.

pin bar
حد ضرر

حد سود

باید بدانیم بهتر است همیشه از حد سود برای سیستم مدیریت سرمایه‌ی خود بهره جویی کنیم. عموماً معامله گرها حداقل حد سود خود را در حد فاصل دو برابر حد ضرر خود می گذارند. یعنی اگر حد ضرر کاربر 10 پیپ یا مثلا 0.5 درصد فاصله داشته باشد باید اولین حد سود خود را 20 پیپ یا 1 درصد از ناحیه ی ورود فاصله بدهد.

ویژگی های پین بار

•نزولی سایه‌ ی بلند در بالای خود دارد.
•صعودی سایه ی بلند در پایین خود دارد.
•پین بارها بدنه کوچکی دارند.
•الگوی پین بار اگر صعودی باشد در بالای خود یا سایه بسیار بسیار کوچکی دارد یا سایه ندارد.
•الگوی پین بار اگر نزولی باشد در پایین خود یا سایه ندارد یا سایه بسیار بسیار کوچکی دارد.
•در پین بار اگر صعودی باشد کندل سبز و نشانگر قدرت الگو است.
•در پین بار اگر نزولی باشد کندل قرمز نشانگر قدرت الگو است.

الگوهای ترکیبی

معامله گرهای موفق بر این باورند که باید برای تأیید تحلیلشان از روش های گوناگونی بهره مند شوند؛ مثلا آن ها برای تأیید پین بار از اینساید بار و این الگوی بهره جویی می کنند.
یک کندل پین بار، در اینساید بار وجود دارد. کارکرد مطلوب این الگو هنگامی است که روند شکل گرفته باشد.
در واقع می توان گفت این الگو Pin bar شمع اصلی است که در داخل آن اینساید بار به وجود آمده است.
هنگامی که تریدر چنین شمایلی را در چارت سهام مشاهده کند، بدین معنا است که یک ریزش شدید قیمتی در حال اتفاق است.

چگونگی تشکیل پین بار

الگوی پین بار از یک کندل تشکیل می شود که در آن قیمت باز و بسته شدن، شکل گیری بدنه ی کندل و سایه کوتاه و دراز کندل را شامل می شود. در شمایل این الگو، یک بدنه، یک سایه یا دنباله را خواهیم داشت که در بدنه این کندل نسبت به شادو یا سایه کوچکتر خواهد بود.
پین بار به دو صورت صعودی و نزولی صورت می پذیرد. در حقیقت این الگو قادر است روند نمودار را به سوی صعودی یا نزولی شدن پیش بینی کند و میزان قدرت فروشندگان و خریداران را مورد سنجش قرار دهد. می توان گفت این الگو برای چینش استراتژی معاملاتی خود یکی از قوی ترین و کار آمدترین الگوها به شمار می رود.

استراتژی الگوی پین بار

خوب می دانیم برای هر معامله ای در بازار رمز ارزها یا بازارهای دیگر، باید استراتژی مخصوصی داشت. روش های گوناگونی برای انجام معاملات با بهره مندی از الگوی پین بار وجود دارد که به طور مختصر به آن ها اشاره می کنیم.
ناحیه ای که این الگو در نمودار تشکیل می شود، در استراتژی معاملاتی دارای نقش بسیار مهمی است بدین صورت که تریدرها قادرند مهمترین استراتژی معاملاتی را برمبنای آن داشته باشند.

باید بدانیم از آنجایی که شمع الگوی پین بار از توان بالایی برخوردار است، اگر این الگو در سقف بالای نمودار پدیدار شود، محتملاً سیگنال مطلوبی برای فروش و اگر الگوی پین بار در کف قیمت و بر روی ناحیه ی حمایتی با شدوی بلند پدیدار شود محتملاً مجوزی برای صدور سیگنال خرید می باشد.
شایان به ذکر است که یک روش مهم در استراتژی معاملاتی بر مبنای این الگو وجود دارد که آن هم مشاهده در تایم فریم بلند مدت و ارزیابی ناحیه ی سایه پین بار می باشد. بگونه ای که اگر سایه طویل و زیر بدنه ی کندل قرار گرفته باشد، نمایانگر قدرت خریداران و صعود است (و بالعکس) اما اگر سایه طویل و در بالای بدنه قرار گرفته باشد نمایانگر توان فروشندگان و نزول است.

انواع الگوی پین بار

این الگو دارای دو نوع است که در ذیل به توضیح مختصری از هرکدام می پردازیم.


کندل پین بار بولیش(گاوی)

باید بدانیم سایه طویل پین بار بولیش یا گاوی در زیر آن قرار گرفته و بدنه آن قادر است، صعودی یا نزولی شود. سایه طویل می باید حداقل دو برابر اندازه ی بدنه شمع باشد. اگر پین بار بولیش در یک روند صعودی ایجاد شود نشانگر تداوم روند است. اما اگر پین بار بولیش در یک روند نزولی شکل بگیرد، نشانگر وجود ضعف در فروشندگان است.
سایه طویل در زیر پین بار بولیش نشانگر توان و تقاضای خریداران است. در صورتی که خریداران زیاد شوند روند نزولی بازگشته و یک روند صعودی را به وجود می آورد.

الگوی پین بار (بولیش یا گاوی)
الگوی پین بار (بولیش یا گاوی)

کندل پین بار بیریش(خرسی)

پین بار بیریش یا خرسی دارای سایه طویل در بالای خود می باشد. بدنه آن قادر است صعودی یا نزولی شود. به طوری که طول سایه حداقل دو برابر طول بدنه می باشد. سایه طویل در بالای شمع بر روی مقاومت به احتمال قوی نشانگر اتمام روند صعودی و به وجود آمدن ضعف در خریداران است.
رویت پین بار خرسی در یک روند نزولی نشانگر تداوم روند نزولی می باشد. دلیلش آن سایه بلند بالای شمع است که نمایانگر توان زیاد فروشندگان می باشد.

الگوی پین بار (بیریش یا خرسی)
الگوی پین بار (بیریش یا خرسی)

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.