پول هوشمند (Smart Money) چیست؛ معرفی ۴ ابزار ردیابی بزرگان بازار

پول هوشمند
  • ترید رمزارز به دلیل تعداد زیاد رمزارزها و نوسانات آنها چالش برانگیز است.
  • “پول هوشمند” به معامله‌گران یا نهادهای با تجربه‌ای اشاره دارد که دارای بینش‌ و منابع هستند.
  • ردیابی پول هوشمند می‌تواند یک مزیت در بازار فراهم کند، اما تحلیل دقیق ضروری است.
  • پلتفرم‌هایی مانند نانسن (Nansen)، دون آنالیتیکس + دی‌بنک (Dune Analytics + DeBank)، کریپتورنک (CryptoRank) و آرکهام (Arkham) ابزارهایی را برای ردیابی و تحلیل فعالیت‌های پول هوشمند ارائه می‌دهند.

مقدمه

با توجه به تعداد زیاد رمزارزها، نوسانات شدید معمول آنها و تعداد سرسام‌آور متغیرهایی که باید در نظر گرفت، ترید رمزارز را می‌توان یکی از چالش‌برانگیزترین فعالیت‌ها دانست.



با این حال، این موضوع بیش از ۳۰ میلیون معامله‌گر در سراسر جهان را از تلاش برای شکست دادن بازار و تبدیل ترید به یک ماجراجویی سودآور – چه به عنوان یک سرگرمی و چه به عنوان یک حرفه – باز نمی‌دارد.

برای بیشینه‌سازی شانس خود برای اتخاذ تصمیمات تجاری سودآور، معامله‌گران معمولا از اندیکاتور‌ها، استراتژی‌ها و ابزارهای مختلف برای شناسایی فرصت‌ها و استفاده از آنها بهره می‌برند.

با این حال، یک بخش کوچک اما رو به رشد ترجیح می‌دهد بخشی یا تمام فرآیندهای تصمیم‌گیری خود را به کارشناسان واگذار کند با دنبال کردن به اصطلاح «پول هوشمند».

چرا پول هوشمند را ردیابی کنیم؟

“پول هوشمند” اصطلاحی است که برای توصیف سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط افراد یا نهادهایی به کار می‌رود که دارای دانش تخصصی، درک عمیقی از بازار و ابزارهای اختصاصی برای شناسایی روندها و فرصت‌ها هستند.

این نهادها اغلب به اطلاعات و منابعی دسترسی دارند که به راحتی در دسترس معامله‌گر معمولی نیستند و این امکان را به آنها می‌دهد که در بازار رمزارز – که از نابرابری اطلاعاتی شدیدی رنج می‌برد – یک مزیت داشته باشند.

با دنبال کردن پول هوشمند، شما می‌توانید به طور بالقوه روی معاملات آنها سوار شوید یا کاملاً پرتفوی‌های آنها را کپی کنید، این امکان را به شما می‌دهد که مستقیماً از بینش‌ها و مهارت‌های آنها سود ببرید.

با این حال، مهم است توجه داشته باشیم که همه پول‌های هوشمند به اندازه‌ای که به نظر می‌رسند هوشمند نیستند. به طور کلی، کپی کردن تمام معاملات آنها به نسبت ۱:۱ بدون تحقیق بیشتر، عاقلانه نیست – زیرا این معامله‌گران اغلب با قیمت پایین‌تری نسبت به معامله‌گران بعدی و در شرایط بازار متفاوت وارد معامله می‌شوند.

امروزه، تعداد زیادی از پلتفرم‌ها وجود دارد که می‌توانند به روش‌های مختلفی برای ردیابی پول هوشمند استفاده شوند. در اینجا، ما نگاهی به چهار گزینه ساده اما قدرتمند می‌اندازیم.

نانسن (Nansen): ردیابی فعالیت پول هوشمند لیبل‌دار

یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های تحلیل بلاکچین، نانسن یک روش ساده برای تحقیق در مورد پروژه‌های داغ، روندهای جدید و فعالیت‌های مهم بر روی شبکه ارائه می‌دهد.

این پلتفرم مجموعه‌ای از ابزارهای رایگان را فراهم می‌آورد که به برجسته‌سازی فعالیت‌ها و داده‌های مهم کمک می‌کند، و به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا در مورد پروژه‌های فردی، قراردادهای هوشمند و کیف پول‌ها با عمق بیشتری تحقیق کنند.

اما ویژگی مرتبط‌ترین آن به نام «پول هوشمند» است و همانطور که از نامش پیداست، به شما امکان می‌دهد فعالیت‌هایی که تعداد زیادی از کیف پول‌های لیبل‌دار در شبکه انجام داده‌اند را ردیابی کنید.

ردیاب پول هوشمند سه نوع اصلی از اطلاعات در مورد فعالیت‌های آنها در شبکه ارائه می‌دهد:

معاملات DEX: ردیابی محبوب‌ترین بازارهای DEX در میان پول هوشمند

تراکنش‌ها: ردیابی تراکنش‌های اخیر پول هوشمند و قراردادهایی که با آنها تعامل دارند

دارایی‌های توکن: کاوش در دارایی‌های توکن پول هوشمند و یک رتبه‌بندی از سودآوری آنها

مهم است که ردیاب پول هوشمند نانسن به شما امکان می‌دهد آدرس‌های پول هوشمند را فیلتر کنید تا فقط انواع خاصی از آنها را شامل شود – مانند صندوق‌ها، معامله‌گران هوشمند DEX، حرفه‌ای‌های ایردراپ، معامله‌گران هوشمند NFT و بیشتر. این می‌تواند به شما کمک کند جستجوی خود را برای شامل کردن انواع معاملاتی که بیشتر علاقه‌مند به تکرار آن هستید، پالایش کنید.

ردیاب پول هوشمند نانسن در حال حاضر فقط برای کاربران پرداخت‌کننده قابل دسترسی است و نسبتاً گران قیمت است. با این حال، نانسن یک نسخه آزمایشی ۷ روزه با قیمت ۹ دلار ارائه می‌دهد که می‌تواند برای سنجش ارزش آن برای شما استفاده شود.

دون آنالیتیکس + دی‌بنک (Dune Analytics + DeBank)

دون آنالیتیکس یک پلتفرم تحلیل بلاکچین مردم محور است که به هر کسی اجازه می‌دهد داشبوردهای خود را ایجاد کرده و آنها را برای استفاده دیگران در دسترس قرار دهد.

این پلتفرم تعداد زیادی از داشبوردهای ایجاد شده توسط جامعه را فراهم می‌کند که می‌توانید به عنوان بخشی از تصمیم‌گیری‌های معاملاتی خود از آنها استفاده کنید.

هرچند می‌توانید تمام روز را صرف یافتن داده‌های مفید در پلتفرم کنید، ما دو داشبورد را یافته‌ایم که می‌توانند به شما کمک کنند تا پول هوشمند را شناسایی و ردیابی کنید.

داشبورد Token God Mode

اولین داشبورد، داشبورد Token God Mode ایجاد شده توسط defimochi است. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات زیادی در مورد توکن خاصی که علاقه‌مند به آن هستید را جستجو کنید – به شما کمک می‌کند تا پول هوشمندی را بیابید که ممکن است در حال معامله توکن باشد.

تصویری از داشبورد Token God Mode

با وارد کردن آدرس توکن، انتخاب یک بازه زمانی ردیابی (مثلاً ۳۰ روز گذشته) و انتخاب شبکه مرتبط، داشبورد لیستی از ۱۰۰ معامله برتر بر اساس سود تخمینی (در کنار داده‌های دیگر) را نمایش می‌دهد. سپس می‌توانید از طریق این لیست اسکن کنید و به صورت دستی بات‌های MEV را فیلتر کنید تا معامله‌گران واقعی پول هوشمند را پیدا کنید – یعنی کسانی که با حداکثر سود، توکن را معامله کرده‌اند.

سپس می‌توانید آدرس کیف پول آنها را کپی کرده و در دی‌بنک جایگذاری کنید، جایی که می‌توانید یک دید کلی از دارایی‌های توکن فعلی آنها، همچنین معاملات اخیرشان را بدست آورید. از این، ممکن است بتوانید استراتژی ترید و سرمایه‌گذاری آنها را استخراج کنید.

داشبورد GMX Trader Leaderboard

به طور جایگزین، می‌توانید از داشبورد GMX Trader Leaderboard ساخته‌شده توسط adamzjw استفاده کنید تا با استفاده از سودآوری یا نسبت سود/زیان در GMX، معامله‌گران پول هوشمند را شناسایی کنید. سپس می‌توانید آدرس(های) آنها را در دی‌بنک یا یک ردیاب پورتفولیو دیگر وارد کنید تا رفتار شبکه‌ای آنها را به طور بیشتری تجزیه و تحلیل کنید.

کریپتورنک (CryptoRank): بررسی روندهای اخیر تامین مالی

هرچند که مستقیماً تحلیل‌های آن‌چین مانند سایر گزینه‌های این لیست را فراهم نمی‌کند، کریپتورنک داده‌های گرانبهایی را ارائه می‌دهد که می‌توان از آن برای استخراج روندها و فرصت‌های جدید استفاده کرد.

پلتفرم انواع ابزارها و ردیاب‌هایی را ارائه می‌دهد که به کاربران کمک می‌کند تا به بازار نگاه عمیق‌تری داشته باشند و ببینند پول چگونه سرمایه‌گذاری می‌شود.

کریپتورنک یک ویژگی قدرتمند به نام صندوق‌های رمزارز و سرمایه‌گذاران را ارائه می‌دهد که می‌توان از آن برای کسب بینش در مورد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های برجسته و سرمایه‌گذاران آنجل استفاده کرد.

این ابزار به شما امکان می‌دهد تا پرتفوی‌های تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، آنجلز و معامله‌گران مستقل را مرور کنید تا ببینید چگونه در حال حاضر عملکرد دارند. همچنین می‌توانید لیستی از جدیدترین پروژه‌ها و دوره‌های تامین مالی اخیر را ببینید – نشان دهنده آن که کدام پروژه‌های جدید (و مستقر) به تازگی تامین مالی دریافت کرده‌اند و جزئیات نهادهایی که شرکت کرده‌اند.

کریپتورنک (CryptoRank)

این می‌تواند به شما کمک کند تا دریابید پول هوشمند باور دارد بازار به کجا می‌رود، و این امکان را به شما می‌دهد تا تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه‌تری اتخاذ کنید.

برای داشتن نمای کلی‌تر از نحوه حرکت پول هوشمند در فضای رمزارز، کریپتورنک همچنین انواع نمودارها را ارائه می‌دهد که داده‌های مهمی مانند تغییر در تامین مالی ماه به ماه، محبوب‌ترین دسته‌بندی‌های سرمایه‌گذاری، و فعال‌ترین صندوق‌ها را برجسته می‌کند.

آرکهام (Arkham): یافتن معامله‌گران با سودآوری بالا

با وجود اینکه یک پلتفرم تحلیلی آن‌چین نسبتاً جدید است، آرکهام به لطف انعطاف‌پذیری و ماژولاریتی آن به سرعت در حال افزایش محبوبیت است.

اگرچه این پلتفرم به طور خودکار کیف پول‌های پول هوشمند را مانند برخی از گزینه‌های دیگر در این لیست ارائه نمی‌دهد، اما اگر از قبل هدفی در ذهن داشته باشید، اطلاعات زیادی را فراهم می‌کند و می‌تواند برای یافتن کیف پول‌های هوشمند با کمی جستجو استفاده شود.

از طریق استفاده هوشمندانه از فیلتر تراکنش آن، به راحتی می‌توانید لیستی از معامله‌گران پول هوشمند فعال را پیدا کنید، و سپس این را بیشتر فیلتر کنید تا کسانی را شناسایی کنید که در حال حاضر سودآور هستند.

برای مثال، با فیلتر کردن نتایج فقط به معاملات انجام شده در آخرین ساعت، با حداقل ارزش ۵۰,۰۰۰ دلار، و فقط آنهایی که توسط صندوق‌ها انجام شده‌اند، می‌توانید لیستی از جدیدترین معاملات بزرگ انجام شده توسط پول هوشمند را مشاهده کنید.

سپس می‌توانید از طریق این لیست اسکن کنید تا رمزارزهای جدید یا مستقر محبوب در میان معامله‌گران پول هوشمند را پیدا کنید یا کیف پول‌های بسیار فعالی را شناسایی کنید که ممکن است تحقیق بیشتری را مستلزم شود.

آرکهام (Arkham)

پس از شناسایی یک نهاد به ظاهر جالب، سپس می‌توانید به سادگی روی برچسب یا آدرس کیف پول آن کلیک کنید تا توده‌ای از داده‌های اضافی را بکشید – از جمله نمودار سود/زیان اخیر آن.

با اسکن کردن از طریق چندین نهاد و مقایسه آنها بر اساس سودآوری اخیر، ممکن است بتوانید یک کیف پول هوشمند مناسب برای کپی کردن شناسایی کنید. از اینجا، می‌توانید نگاهی به دارایی‌های شبکه‌ای فعلی آنها بیندازید تا پورتفولیوی آنها را بررسی کنید یا تراکنش‌های اخیر آنها را اسکن کنید تا استراتژی ترید آنها را تحلیل کنید.

منبع: CoinMarketCap

سوالات متداول

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.