آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال چیست؟

آربیتراژ مثلثی چیست؟ پنجره‌ای جدید برای کسب سود از ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال سرشار از فرصت‌های مختلف است و راه‌های بسیاری برای کسب درآمد از این بازار وجود دارد که یکی از آنها آربیتراژ است. امروز قصد داریم به یکی از زیرمجموعه‌های این روش یعنی آربیتراژ مثلثی بپردازیم. با ما در این مقاله از بلاگ توکن باز همراه باشید تا با این استراتژی جذاب آشنا شویم و صفرتاصد آن را بررسی کنیم.

آربیتراژ مثلثی چیست؟

آربیتراژ یک استراتژی کم ریسک است که در آن از تفاوت قیمت یک دارایی در صرافی‌های مختلف برای کسب سود استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال با قیمت N دارایی ایکس را خریداری می‌کنید و همان دارایی را با قیمت N+1 به صرافی دیگری می‌فروشید.



این تعریف آربیتراژ است اما آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage) فراتر از این خرید و فروش ساده است و ماجرا در کسب سود از اختلاف قیمت سه دارایی مختلف خلاصه می‌شود. به بیان ساده‌تر دارایی یک را با دارایی دو و دومی را با سومی معامله می‌کنید و در نهایت سومی با اولی معامله می‌شود و این روند تا زمانی که اختلاف قیمت وجود داشته باشد تکرار می‌شود.

آربیتراژ مثلثی
در آربیتراژ مثلثی از عدم تطابق قیمت سه دارایی مختلف استفاده می‌شود

اگرچه همه چیز در تئوری جذاب به‌نظر می‌رسد اما اجرای آربیتراژ مثلثی نسبتا پیچیده است و نیازمند شناسایی تفاوت قیمت، معامله جفت ارزهای مختلف به‌طور همزمان و مدیریت ریسک مناسب است. بازار کریپتو دائما در حال نوسان است و قیمت‌ها به سرعت تغییر می‌کنند و اگر سریع نباشید، فرصت‌ از دست‌تان می‌پرد.

چطور موقعیت آربیتراژ مثلثی را شناسایی کنیم؟

فرض کنید موقعیت عدم تطابق قیمت بین سه دارایی مختلف یعنی بیت کوین (BTC)، اتر (ETH) و تتر (USDT) پیش آمده اما آیا این موقعیت برای آربیتراژ مناسب است؟

تریدری را فرض کنید که 50 هزار تتر سرمایه دارد. او با تترهای خود 50 هزار دلار بیت کوین می‌خرد و سپس از بیت کوین برای خرید اتریوم استفاده می‌کند و در نهایت اتریوم برای خرید تتر خرج می‌شود. اگر ارزش نسبی تتر خریداری شده در پایان بیشتر از سرمایه اولیه یعنی 50 هزار تتر باشد یعنی فرصت آربیتراژ پیش آمده است.

چطور از فرصت آربیتراژ استفاده کنیم؟

بنا به تفاوت قیمت‌ها، می‌توانید از استراتژی‌های مختلفی برای استفاده از این تفاوت قیمت استفاده کنید. این استراتژی‌ها عبارتند از:

  • خرید-خرید-فروش
  • خرید-فروش-فروش

فرقی نمی‌کند کدام استراتژی را انتخاب کنید، هر کدام از آنها به سرمایه مناسبی نیاز دارند تا سود چشمگیری از آربیتراژ حاصل شود. در ادامه مثالی از استراتژی خرید-خرید-فروش با ارزهای BTC، USDT و ETH را مطرح می‌کنیم.

تریدر فرضی ما که ابتدا 50 هزار تتر پول داشت، پس از انجام معامله بالا 2000 تتر سود کرده است. حالا باید با سرعت بالا مراحل را تکرار کرده و 52 هزار دلار بیت کوین بخرد و آن را به ارزهای بعدی تبدیل کند.

آربیتراژ مثلثی
آربیتراژ مثلثی معمولا با استراتژی‌های خرید-خرید-فروش یا خرید-فروش-فروش انجام می‌شود

تریدر ما علاوه‌بر این روش می‌تواند از استراتژی خرید-فروش-فروش هم استفاده کند. در این مثال او باید بیت کوین را با قیمت پایین و با استفاده از تتر خریداری کرده و بیت کوین‌ها را با قیمت بالاتری در ازای اتریوم بفروشد. در نهایت اتریوم را با قیمتی حتی بالاتر از قیمت قبلی در ازای تتر می‌فروشد.

ربات آربیتراژگر چگونه کار می‌کند؟

آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال یک استراتژی پیچیده و زمان‌بر است که اجرای دستی آن دشوار است و به همین دلیل بسیاری از آربیتراژگرها از ربات‌های ترید استفاده می‌کنند. ربات‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا اختلاف قیمت را تشخیص داده و فرایند خرید و فروش را به‌طور خودکار انجام دهند. تریدرها با استفاده از این ربات‌ها حتی در خواب هم پول در می‌آورند چرا که ربات دائما فعال است.

آربیتراژ مثلثی چه مزایایی دارد؟

آربیتراژ مثلثی مزایایی دارد که آن را از آربیتراژ معمولی متمایز کرده و سود بیشتری برای تریدر فراهم می‌کند. این مزایا به شرح زیر هستند.

گسترش فرصت‌های مالی

آربیتراژ مثلثی بستر جدیدی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند تا معامله‌گر علاوه‌بر ترید عادی راه دیگری برای به سود رسیدن داشته باشد. تریدرهای ماهر نه‌تنها از تغییرات قیمت بلکه می‌توانند از عدم تطابق قیمت‌ها هم برای رسیدن به سود از آربیتراژ مثلثی استفاده کنند.

توزیع ریسک

آربیتراژگرها با انتخاب آربیتراژ مثلثی ریسک‌ را بین سه دارایی مختلف تقسیم کرده و در معرض چند ارز مختلف قرار می‌گیرند. تنوع بخشیدن به ریسک رابطه مستقیمی با کاهش تاثیر تغییرات قیمت داشته و در بازارهای پرنوسان مثل کریپتو کاربرد دارد.

با این حال آربیتراژ مثلثی هم ریسک خودش را دارد و هنگام استفاده از این استراتژی باید از ابزارهای مدیریت و کاهش ریسک استفاده کنید. از دلار و تتر هم می‌توان برای آربیتراژ و کسب سود استفاده کرد اما کدامیک از آنها برای آربیتراژ گرفتن بهتر است؟ پاسخ این سوال را در مقاله دلار یا تتر بخوانید.

افزایش نقدینگی بازار

آربیتراژ مثلثی در استفاده از سه جفت ارز معاملاتی خلاصه می‌شود و با ترید سه ارز مختلف، نقدینگی بازار افزایش می‌دهد. نقدینگی مناسب نشانه‌ای از سلامت مالی بازار است و به پایداری قیمت‌ها کمک می‌کند. هرچه نقدینگی بیشتر باشد، تمایل به نوسان کمتر است و موقعیت‌هایی مثل اسلیپیج (لغزش) قیمت کمتر رخ می‌دهند تا بیشتر از قبل سود کنید.

نقدینگی
با معاملات مثلثی نقدینگی بازار افزایش می‌یابد و در نتیجه‌ی آن سلامت بازار تضمین می‌شود

بهبود کارایی بازار

آربیتراژ مثلثی عدم تعادل قیمت در بازار را هدف قرار داده و آن را اصلاح می‌کند. چنین اتفاقی به ثبات قیمت‌ها، افزایش کارایی و کاهش ریسک معاملاتی کمک می‌کند. نه‌تنها در استراتژی مثلثی، بلکه همه روش‌های آربیتراژ در بهبود کارایی بازار کاربرد دارند.

آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال چه معایبی دارد؟

آربیتراژ مثلثی مزایای وسوسه‌کننده‌ای دارد اما در کنار آنها حتما باید به معایب آن توجه کرده و آنها را درنظر بگیرید. این معایب به شرح زیر هستند.

خطر لغزش

آربیتراژ مثلثی ریسک بیشتری برای اسلیپیج یا لغزش دارد چرا که باید معاملات بیشتری انجام دهید. اسلیپیج تفاوت قیمت هدف و قیمت واقعی را توصیف کرده و اغلب زمانی رخ می‌دهد که بازار با سرعت نور در حال حرکت است.

اسلیپیج
خطر لغزش یا اسلیپیج زمانی رخ می‌دهد که بازار با سرعت زیادی در حال حرکت است

آربیتراژ مثلثی شامل چند مرحله دارد و به زمان حساس است و این احتمال وجود دارد که حین انجام دستی معاملات، قیمت تغییر کرده و اسلیپیج رخ دهد. این امر منجر به کاهش درآمد یا حتی ضرر می‌شود و باید حتما آن را درنظر بگیرید.

زمان‌بندی

آربیتراژ Triangular در شرایط ایده‌ال سودآور است اما آیا در جهان ایده‌آل‌ها زندگی می‌کنیم؟ گاهی اوقات دستورهای خرید و فروش در صرافی‌ها دیرتر از زمان موردانتظار انجام می‌شوند و تاخیر رخ می‌دهد که نتیجه‌ای جز از دست رفتن فرصت معاملاتی و نوسان قیمت ندارد.

ریسک نقدینگی

اگر ارزهایی را انتخاب کنید که نقدینگی کافی نداشته باشند یا تریدری آنها را معامله نکند پس ریسک انجام نشدن معاملات وجود دارد. در این شرایط دارایی‌ها با قیمت موردنظر خریداری و فروخته نمی‌شوند و احتمالا ضرر می‌کنید.

چه آینده‌ای در انتظار آربیتراژ مثلثی است؟

با توسعه فناوری و ظهور بازارهای مالی جدید، به‌مرور کاربرد آربیتراژ مثلثی تغییر می‌کند و فرم پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. با این حال به مرور تریدرهای بیشتری از این استراتژی استفاده می‌کنند و ما انتظار داریم که رقابت برای آن بیشتر شود. همچنین تغییرات در بازارها و مقررات نیز بر سودآوری آربیتراژ مثلثی تاثیر خواهند گذاشت. بازار ارزهای دیجیتال با سرعت در حال حرکت است و شما برای استفاده از فرصت‌های مالی باید خود را با این سرعت وفق دهید.

آیا واقعا آربیتراژ مثلثی ارزش امتحان کردن را دارد؟

بر اساس چیزی که ما نوشتیم و شما خواندید، تصمیم استفاده از این مدل از آربیتراژ به اهداف شما بستگی دارد. همچون بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی، اگر مایل به وقت و انرژی گذاشتن برای انجام معاملات آربیتراژ مثلثی هستید پس قطعا این استراتژی ارزش امتحان کردن را دارد. پیش از تصمیم‌گیری حتما ریسک سرمایه‌گذاری و نیاز به سرعت بالا را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال یک رویکرد معاملاتی پیچیده است که نیاز به توانایی مناسب برای استفاده از استراتژی‌ها و ریسک‌های مختلف دارد. اگرچه آربیتراژمثلثی مزایای مناسبی دارد اما ما آن را به تریدرها مبتدی که در مدیریت ریسک مهارت یا تجربه کافی ندارند توصیه نمی‌کنیم. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از این استراتژی معاملاتی دارید؟ حتما تجربه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Binance Academy

سوالات پر تکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.