علت ریزش قیمت بیت‌کوین در این روزها چیست؟

تحلیل تکنیکال رمزارزها

بیت‌کوین و بازار رمزارزها در روز‌ها اخیر ریزش داشته است، زیرا نرخ بهره خزانه داری آمریکا به بالاترین سطح خود در نزدیک به دو سال اخیر رسیده است.

روندهای قیمت در سراسر بازار رمزارزها در یک روند نزولی باقی ماندند که احتمالاً به دلیل افزایش بهره اوراق قرضه آمریکا بوده است.



ارزش بازار رمزارزها به پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر رسید

در 17 اوت (26 مرداد)، ارزش بازار رمزارزها 10 درصد کاهش یافت و به 1.026 تریلیون دلار رسید که پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر محسوب می‌شود. در همین حال، بیت‌کوین که 50 درصد از کل ارزش بازار رمزارزها را تشکیل می‌دهد، 12 درصد کاهش یافت و اکنون در معرض خطر افت زیر 25,000 دلار قرار دارد، در حالی که اتر نیز 14 درصد افت کرد.

مقایسه ارزش کل بازار ارز دیجیتال با قیمت بیت‌کوین (خط نارنجی) و اتریوم (خط آبی)
مقایسه ارزش کل بازار ارز دیجیتال با قیمت بیت‌کوین (خط نارنجی) و اتریوم (خط آبی)

دلیل ریزش قیمت بیت‌کوین چی بود؟

بازار ارزهای دیجیتال از اواسط ژوئیه (تیر) در رکود به سر می‌برد که با افزایش شاخص دلار آمریکا (DXY) در همان بازه زمانی همزمان شده است.



علاوه بر این، کاهش آن با افزایش شدید بهره اوراق قرضه آمریکا همزمان شده است. در 17 اوت (26 مرداد)، بهره اوراق خزانه‌داری 10 ساله مرجع آمریکا به 4.31 درصد رسید که بالاترین سطح از اکتبر 2022 تاکنون محسوب می‌شود. این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در حال حرکت به سمت دارایی‌های امن‌تر به جای رمزارزهای بدون بازده هستند.

نمودار مقایسه بهره اوراق خزانه داری آمریکا با ارزش بازار ارز دیجیتال
که نسبت بهم واگرایی دارند
نمودار مقایسه بهره اوراق خزانه داری آمریکا با ارزش بازار ارز دیجیتال

نرخ بهره چه زمانی کاهش می‌یابد؟

بهره‌ها یک روز پس از انتشار صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) از جلسه ژوئیه (تیر) که بر تندروی تأکید می‌کرد، افزایش یافت. به ویژه، بیشتر مقامات فدرال معتقدند تورم ممکن است بدون افزایش بیشتر نرخ بهره، افزایش یابد که انتظارات افزایش دیگر نرخ بهره در سپتامبر را افزایش می‌دهد.

انتظارات افزایش نرخ‌ها از نظر تاریخی برای بازار رمزارزها روندی نزولی داشته‌اند که احتمالاً دلیل افت بازار رمزارزها در 17 اوت (24 تیر) است.

با این حال، نرخ‌های آتی فد فاندز پیش‌بینی می‌کنند اولین کاهش نرخ در حدود مه-ژوئن 2024 (اردیبهشت-خرداد 1403) رخ دهد. با این وجود، انتظار می‌رود نرخ‌های فدرال تا آن زمان در محدوده فعلی 5.25-5.50 درصد باقی بمانند.

داده‌ها در مورد پیش‌بینی نرخ بهره

ریسک‌های کلان فشار نزولی بر ارزهای دیجیتال اعمال می‌کنند

افت در سراسر بازار رمزارزها منعکس‌کننده ضررها در بازار سهام جهانی بود.

به ویژه، شاخص MSCI جهانی که شامل سهام بزرگ و میانی از 23 کشور توسعه یافته است، در 17 اوت (26 مرداد) به شدت کاهش یافت، همان‌طور که در نمودار زیر نشان داده شده است. این اتفاق با نگرانی‌های فزاینده در مورد اقتصاد چین و افزایش نرخ بهره همزمان شد.

نمودار مقایسه‌ای شاخص MSCI و ارزش بازار ارز دیجیتال
نمودار مقایسه‌ای شاخص MSCI و ارزش بازار ارز دیجیتال

رکود اقتصادی در چین نگرانی‌هایی را در مورد تضعیف یوان توسط بانک مرکزی آن‌ها برای تقویت اقتصادشان مطرح کرده است که می‌تواند تأثیر منفی بر بازار رمزارزها به ویژه در کوتاه مدت داشته باشد.

آخرین باری که یوان چین در اوت 2015 (مرداد 1394) کاهش ارزش داد، قیمت بیت‌کوین طی دو هفته بعد 23 درصد سقوط کرد، در حالی که بازار رمزارزها نیز در همان دوره 27 درصد کاهش یافت.

آیا روند نزولی بیت‌کوین ادامه خواهد داشت؟

تحلیل تکنیکال بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر چشم‌انداز خوشایندی را نشان نمی‌دهد. کاهش فعلی در نمودار هفتگی می‌تواند الگوی بالقوه سر و شانه (H&S) را شکل دهد که انتظارات منفی در مورد وقوع ضرر بیشتر در سال 2023 را افزایش می‌دهد.

H&S یک الگوی برگشت قیمت نزولی است که معمولاً پس از شکست قیمت از خط حمایت (خط گردن) تکمیل می‌شود. تا 18 اوت (27 مرداد)، بازار رمزارزها خط گردن الگوی H&S را برای یک حرکت بالقوه نزولی تست کرده است.

نمودار قیمت بازار ارز دیجیتال
الگوی سر و شانه مشهود است
نمودار ارزش بازار ارزهای دیجیتال

اگر الگوی سر و شانه تکمیل شود، هدف قیمتی نزولی آن برای اواخر سال 2023 یا اوایل 2024 حدود 751 میلیارد دلار برآورد می‌شود که نشان‌دهنده کاهش بیش از 25 درصد نسبت به ارزش فعلی بازار است.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود خریدارها تلاش کنند تا قیمت را به سمت میانگین متحرک نمایی 50 هفته در حدود 1.113 تریلیون دلار در سال 2023 بازگردانند.

حفظ سطح مهم 1.08 تریلیون دلار که معادل میانگین متحرک نمایی 200 هفته است به عنوان حمایت، برای خریدارها در آینده بسیار حیاتی خواهد بود.

منبع: Cointelegraph

پرسش و پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.