کدام صرافی ایرانی کمترین کارمزد انتقال بیت‌کوین را دریافت می‌کند؟

کارمزد انتقال بیت کوین در صرافی ایرانی

اگر شما هم مثل من اهل پس‌انداز کردن بیت‌کوین باشید و قصد نداشته باشید که پس انداز خود را بر روی ارزهای پرریسک دیگر سرمایه‌گذاری کنید، حتما متوجه شده‌اید که هزینه کارمزد انتقال بیت‌کوین به کیف‌پول شخصی برای رقم‌های کوچک به صرفه نیست. از طرفی نگهداری بیت‌کوین در صرافی نیز با خطرات هک و از بین رفتن حریم خصوصی مواجه است. من در این مقاله سعی کردم که پس از بررسی ۲۵ صرافی ایرانی، بهترین صرافی برای انتقال بیت‌کوین را به شما معرفی کنم.



کدام صرافی ایرانی کم‌ترین کارمزد انتقال بیت‌کوین را دارد؟

طبق بررسی‌هایی که از صرافی‌های مختلف انجام دادم، خوش‌بختانه تعدادی از صرافی‌های ایرانی، کارمزد‌هایی با قیمت مناسب و منصفانه برای انتقال بیت‌کوین دریافت می‌کنند. که شما به راحتی می‌توانید برای خرید، انتقال و پرداخت در مبالغ کم بدون نگرانی بابت هزینه بالای کارمزد شبکه، از آن‌ها استفاده کنید. لیست این صرافی‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

نام صرافیکارمزد برداشت بیت‌کوینپشتیبانی از لایتنینگ
توایکس0.00005دارد
کوینکدهکارمزد منطبق با شبکهندارد
فرهاد اکسچنج0.0002ندارد
ایرانیکارت0.0002ندارد

در ادامه، علت اینکه چرا انتقال و نگهداری بیت‌کوین بر روی شبکه‌ اصلی آن اهمیت دارد و اینکه لایتنینگ چیست و چه کاربردی دارد نوشتم، تا در صورتی که علاقه‌مند بودید اطلاعات بیشتری کسب کنید، با من همراه شوید.

چرا انتقال و نگهداری بیت‌کوین بر روی شبکه‌ اصلی آن اهمیت دارد؟

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود، که چرا وقتی می‌توان بیت‌کوین را روی شبکه‌های دیگر با هزینه کمتر انتقال داد و نگهداری کرد، باید نگران هزینه تراکنش بیت‌کوین بر روی شبکه اصلی آن باشیم.

وقتی که شما بیت‌کوین خود را روی شبکه اصلی آن ذخیره یا منتقل می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که با خود پروتکل اصیل بیت‌کوین سر و کار دارید. سایر شبکه‌ها نیز ممکن است توکن بیت‌کوین را ارائه دهند، اما شاید همان سطح از امنیت و پایبندی به قوانین اجماع که شبکه اصلی بیت‌کوین دارد را نداشته باشند. گاهی ممکن است که با این خطر مواجه شوید که شبکه بلاکچین آن‌ها دچار هک شود و یا برای بنیاد مرکزی آن شبکه ورشکستگی اتفاق بیفتد، در این صورت امکان دارد تا شما دارایی‌ها و بیت‌کوین‌های خود را از دست بدهید.



اما شبکه اصلی توسط اجتماع گسترده‌ای از توسعه‌دهنده‌ها ساخته و نگهداری می‌شود و طی زمان تست‌ها و ارتقاهای دقیق زیادی را پشت سر گذاشته است. انتقال توکن‌های بیت‌کوین روی سایر شبکه‌ها ممکن است کاربران را در معرض خطراتی همچون آسیب‌پذیری‌های امنیتی یا عدم پایبندی به اصول غیرمتمرکز بنیان‌گذاری شده بیت‌کوین قرار دهد.

بیت‌کوین روی شبکه اصلی خود به صورت وسیعی به عنوان یه نوع پرداخت یا ذخیره ارزش شناخته شده است. این ارز دیجیتال در بیشتر صرافی‌های بزرگ معامله می‌شود و ارزشش توسط یک بازار بزرگ تعیین می‌شود. از طرف دیگر، یه توکن بیت‌کوین روی یک شبکه دیگر ممکن است از همان سطح پذیرش، نقدشوندگی یا ثبات ارزش برخوردار نباشد.

لایتنینگ بیت‌کوین چیست؟

لایتنینگ بیت‌کوین مانند یک میانبر برای انجام تراکنش‌های بیت‌کوین است. تصور کنید اگر روش معمول ارسال بیت‌کوین مانند رانندگی در یک شهر شلوغ با ترافیک زیاد باشد؛ ممکن است به دلیل ترافیک و ازدحام زیاد کند و گران باشد. لایتنینگ بیت‌کوین مانند عبور از یک بزرگراه سریع و ویژه است که اجازه می‌دهد تمام آن ترافیک را دور بزنید. لایتنینگ یک سیستم است که به مردم اجازه می‌دهد بیت‌کوین را به سرعت و با کارمزد خیلی کم (تقریباً ناچیز) ارسال و دریافت کنند، بدون اینکه هر تراکنش را بلافاصله در بلاک‌چین اصلی بیت‌کوین ثبت کنند.

لایتنینگ بیت‌کوین بیشتر برای انجام تراکنش‌های کوچک و تکراری بیت‌کوین استفاده می‌شود. آن را مانند داشتن یک حساب نسیه در سوپرمارکت مورد علاقه خود در نظر بگیرید. به جای پرداخت برای هربار خرید شیر به صورت جداگانه و انتظار کشیدن برای پردازش پرداخت در هر بار، می‌توانید هزینه تمام شیر‌ها را در پایان ماه پرداخت کنید. به همین ترتیب، لایتنینگ بیت‌کوین به مردم اجازه می‌دهد تراکنش‌های کوچک زیادی را بدون به‌روزرسانی مداوم سوابق اصلی با یکدیگر انجام دهند. این موضوع فرایند را سرعت می‌بخشد و اغلب هزینه را کاهش می‌دهد. لایتنینگ برای خریدهای روزمره، مانند خرید یک فنجان قهوه با بیت‌کوین، بسیار عالی است و باعث می‌شود استفاده از بیت‌کوین برای هزینه‌های معمولی عملی‌تر شود.

تفاوت لایتنینگ با دیگر شبکه‌هایی که از توکن بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند، این است که، بر روی بستر اصلی شبکه بیت‌کوین سوار است و از کوین اصلی بلاکچین بیت‌کوین استفاده می‌شود.

کدام صرافی‌های ایرانی از لایتنینگ پشتیبانی می‌کنند؟

خوشبختانه در ایران هم صرافی‌هایی که واریز و برداشت لایتنینگی را پشتیبانی می‌کنند وجود دارند. و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها برای پرداخت‌های خرد، هزینه‌های تراکنشات را کاهش دهید. از جمله این صرافی‌ها می‌توان به نوبیتکس، بیت‌پین و توایکس اشاره کرد.



سخن پایانی

حفظ امنیت دارایی‌های بیت‌کوینی با انتقال آن‌ها به کیف پول شخصی از جمله مواردی است که بسیار بر روی آن تاکید می‌شود. اما گاهی به دلیل هزینه بالای تراکنش این امر در رقم‌های کوچک به صرفه نیست. با استفاده از صرافی‌هایی که نقل و انتقال آن را با هزینه کم میسر می‌کنند، این امر مهم دست یافتنی می‌شود.

پرسش و پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.