علت افزایش دلار (تتر) در روزهای اخیر چیست؟

ارز دیجیتال تتر Tether چیست؟ چرا باید تتر خرید؟

روز گذشته در آخرین روز بهمن ۱۴۰۱ قیمت تتر از مرز ۵۰ هزار تومان گذشت. همانطور که در خبر دیروز اعلام کردیم قیمت تتر ابتدا در صرافی تترلند و سپس در صرافی‌های پینگی، هلو اکس و اکس اکس وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شد. اما علت این افزایش چه بود؟

آپدیت ۷ اسفند: قیمت تتر در لحظه نوشتن این مطلب نوسان زیادی را تجربه می‌کند. قیمت USDT برای ساعاتی وارد کانال ۶۰ هزار دلار شد و سپس در کمتر از ۱۵ دقیقه ۱۳ درصد کاهش یافت و تا ۵۲ هزار تومان پایین آمد. جدیدترین پست توکن باز تحت عنوان «علت کاهش قیمت تتر (دلار) امروز» را به بررسی این موضوع اختصاص داده‌ایم.


موارد مهم مقاله:

به نظر می‌رسد چند دلیل دست به دست هم دادند و قیمت دلار (تتر) را وارد کانال ۵۰ هزار دلاری کردند:

  • انتظارات تورمی
  • تنش‌های سیاسی و بین المللی
  • کاهش عرضه دلار از طریق کاهش صادرات
  • تلاش‌های آمریکا برای بستن مسیر دلار بین ایران و عراق
  • تحریم برخی از بانک‌های ایرانی
  • شایعات ممانعت طالبان از ورود دلار به ایران

همانطور که می‌دانید هر تتر معادل یک دلار آمریکا ارزش دارد. قیمت تتر زمانی که به تومان تبدیل می‌شود بر اساس عرضه و تقاضا در صرافی‌های ارزدیجیتال داخلی مقداری از دلار بالاتر یا پایین‌تر می‌شود. به هر حال فاکتور اصلی تعیین کننده قیمت تتر قیمت دلار در بازار ارز ایران است. بنابراین ریشه افزایش قیمت تتر را باید در دلایل افزایش قیمت دلار پیدا کرد.

قیمت تتر از ۵۰٬۰۰۰ تومان عبور کرد

به گزارش سایت شبکه اطلاع‌ رسانی طلا و ارز، دقیقا یک ماه قبل یعنی ۳۰ دی ۱۴۰۱ قیمت دلار ۴۲٬۰۸۳ تومان بود. این یعنی قیمت دلار (تتر) ظرف یک ماه بیش از ۱۹ درصد افزایش داشته است.

از زمانی که در ۸ دی علی صالح آبادی، رییس پیشین بانک مرکزی جای خود را به محمدرضا فرزین سپرد کمتر از ۲ ماه می‌گذرد اما فرزین فقط ۵۰ روز موفق شد قیمت دلار را در کانال ۴۰ هزار تومانی نگه دارد و به نظر می‌رسد تلاش‌های او ناکام مانده است.

علت افزایش قیمت دلار (تتر) چیست؟

نمودار قیمت دلار به تومان
نمودار قیمت دلار به تومان منبع: سایت tgju.com

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید از روز ۲۵ بهمن روند قیمت تتر روند افزایشی به خود گرفت. حتی صحبت‌های فرزین و وعده خبرهای خوب از سفر رئیسی به چین نیز نتوانست ترمز دلار را بکشد.

قیمت تتر در کدام صرافی داخلی بهتر است؟

در زیر به مجموعه‌ای از دلایل که دست به دست هم دادند و نرخ تتر را وارد کانال ۵۰ هزار دلار کردند اشاره می‌کنیم:

  • انتظارات تورمی: انتظارات تورمی یعنی مردم انتظار افزایش تورم و قیمت‌ها را دارند و امیدی به کاهش قیمت‌ها ندارند به همین دلیل ترجیح می‌دهند برای حفظ ارزش پول خود سراغ خرید دارایی‌هایی بروند که افزایش قیمت آن را پیش‌بینی می‌کنند. بدون شک دلار – تتر – با رشد چشم گیری که از ابتدای سال داشته است توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.
  • تنش‌های سیاسی و بین‌المللی: در چند ماه اخیر یکی از مواردی که به بحران اقتصادی اخیر دامن زد تنش‌های سیاسی بود که آینده اقتصاد کشور را مبهم‌تر می‌کرد. تحریم‌های گسترده نگرانی از کاهش عرضه دلار به کشور را بیشتر کرد و به افزایش انتظارات تورمی کمک کرد.
  • کاهش عرضه دلار از طریق کاهش صادرات: گزارشات آماری بانک مرکزی از کاهش درآمدهای دلاری از ابتدای امسال خبر می‌دهد. بر اساس اطلاعات روزنامه فرهیختگان، صادرات کشور در ۹ ماهه نخست امسال ۱۳ درصد کاهش داشته است.
  • تلاش‌های آمریکا برای بستن مسیر دلار بین ایران و عراق: یورو نیوز ماه گذشته نوشت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بر پایه مستندات خود به بانک مرکزی عراق هشدار داده است که بیش از ۶۰ بانک و موسسه مالی این کشور خارج از استانداردهای واقعی یک سیستم بانکی فعالیت می‌کنند و در واقع، با جعل اسناد تجاری و به ویژه اقلام وارداتی به قاچاقچیان ارز برای انتقال دلار در پوشش واردات کالا کمک می‌کنند. پس از این فشارهای آمریکا به عراق روز به روز افزایش یافت و یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته نیز همین موضوع بوده است.
  • تحریم برخی از بانک‌های ایرانی: مجتبی دیبا کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت نیوز با اشاره به ورود تعداد محدودی از بانک‌های ایرانی که با اروپا کار می‌کنند به لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا گفت: ریتم فعلی بازار از جنس خروج سرمایه است.
  • شایعات ممانعت طالبان از ورود دلار به ایران: از ۱۸ بهمن شایعاتی منتشر شد که ادعا می‌کرد طالبان ورود پول کشورهای منطقه به افغانستان را ممنوع و انتقال دلار به خارج را محدود کرده است.

آیا افزایش قیمت دلار (تتر) ادامه دارد؟

  • شیوا راوشی، مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی در اظهارات روز گذشته خود قیمت‌های فعلی دلار (تتر) را حباب خواند و به مردم هشدار داد که هیجانی عمل نکنند. وی از برنامه‌های بانک مرکزی برای بهبود شرایط بازار خبر داد. باید دید نبرد بین بانک مرکزی و اتفاقات سیاسی اقتصادی که در حال رخ دادن است قیمت دلار را به کجا می‌برد.

افزایش قیمت دلار (تتر) تا کی ادامه دارد؟

  • در شرایط فعلی پاسخ به این سوال ساده نیست. زیرا به سیاست‌های خارجی و اقتصادی دولت ایران و همینطور مواضع بین‌المللی در مورد کشور ما بستگی دارد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.