تحلیل بیت کوین؛ علت افزایش قیمت بیت کوین امروز (8 آذر 1402)

علت افزایش قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در روز گذشته افزایش یافت، از اصلاحی که قیمت آن کمتر از 37,000 دلار بود، بازگشته و به بالاترین قیمت روزانه 38,274 دلار رسید. این رشد در پی تحکیم دیدگاه صعودی معامله‌گران نسبت به قیمت بیت کوین صورت گرفته است. پس از آنکه معامله‌گران نتایج توافق بایننس را مورد بررسی قرار دادند، هیجان بازار نسبت به باوری که صندوق قابل معامله بیت کوین (ETF) در بازار اسپات تصویب خواهد شد و جریان نقدینگی قابل توجهی را به سمت بیت کوین سوق خواهد داد، قیمت‌ها را در بازار رمزارزها افزایش داد. بیایید دلایل افزایش قیمت بیت کوین را بررسی کنیم.

گرد و غبار بایننس شروع به فروکش کردن می‌کند

ابتدا، پس از اعتراف چانگپنگ “CZ” ژائو و توافق 4.3 میلیارد دلاری دپارتمان دادگستری (DOJ) با بایننس، قیمت بیت کوین نشانه‌های مختلفی را نشان داد.



پس از آنکه بازار کمی زمان برای هضم نتایج گذاشت، شروع به توجه به این موضوع کرد که، صرافی بایننس شاهد خروج گسترده‌ی وجوه، مانند FTX هنگامی که بحران نقدینگی آن برای اولین بار عمومی شد، نبود.

موجودی توکن‌های بایننس. منبع: Glassnod
موجودی توکن‌های بایننس. منبع: Glassnod

ذخایر بیت کوین بایننس در حال افزایش است

در حالی که ابتدا ذخایر بیت کوین بایننس 17 درصد از بالاترین سطح خود کاهش یافت، اکنون صرافی شاهد جریان مجدد ورودی بیت کوین است و تقریباً 1 درصد افزایش یافته است. در مقایسه، ذخایر بیت کوین FTX 99.9 درصد از بالاترین سطح خود در زمانی که صرافی با ورشکستگی بانکی روبرو شد در نوامبر 2022 کاهش یافت و هرگز بهبود نیافت.

با وجود کاهش میزان ذخایر بیت‌کوین صرافی بایننس به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۷، این صرافی همچنان بیشترین میزان بیت‌کوین را در میان صرافی‌های متمرکز دیگر نگهداری می‌کند.

موجودی بیت‌کوین در صرافی‌ها. منبع: Coinglass

احتمال تأیید ETF اسپات بیت‌کوین بازار افزایش یافت

مارکوس لوین، هم‌بنیان‌گذار شبکه XYO، پس از توافق بایننس اظهار داشت:

روند صعودی مداوم بیت‌کوین و بسیاری از دارایی‌های دیجیتال دیگر به وضوح قابل مشاهده است. کاهش‌های قیمت بیت‌کوین به اندازه‌ای که بسیاری انتظار داشتند، چشمگیر نیست، که نشان‌دهنده‌ی انباشت قوی است.

با وجود چالش‌های کلان اقتصادی، قیمت بیت‌کوین همچنان در حال افزایش و در سال جاری تاکنون ۱۳۰.۵٪ افزایش یافته است. برخی تحلیلگران بیت‌کوین بر این باورند که توافق بایننس و وزارت دادگستری آمریکا برای تأیید ETF اسپات بیت‌کوین مثبت است و به توافق مشابهی که توسط آرتور هیز و بیت‌مکس انجام شد، اشاره می‌کنند.

احساسات در بازار همچنان مثبت است

با به پیش گرفتن این نگرش مثبت، برخی معتقدند توافق بایننس برای کل بازار کریپتو مثبت است و پایان دوران سخت را نشان می‌دهد. در حالی که احساسات بازار بیت‌کوین نسبت به سطح ماه گذشته پایین‌تر است، همچنان به شدت در وضعیت طمع قرار دارد، که نشان‌دهنده‌ی قدرت مداوم آن است.

شاخص ترس و طمع. منبع: Alternative.me
شاخص ترس و طمع. منبع: Alternative.me

صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین کاپریول، افزایش احساسات بازار را منعکس کننده بر قیمت می‌داند و اظهار می‌دارد:

از نگاه تکنیکال در بازه‌های زمانی بلندمدت نسبت به بالای محدوده (۵۸۰۰۰ دلار) خوش‌بینانه است. در بازه‌های زمانی روزانه، هدف کوتاه‌مدت وایکوف ۴۲ تا ۴۵ هزار دلار باقی می‌ماند.

قیمت بیت‌کوین با مدل وایکوف. منبع: Capriole
قیمت بیت‌کوین با مدل وایکوف. منبع: Capriole

تکلیف تصویب ETF بیت کوین چه زمانی مشخص می‌شود؟

پس از موجی از اصلاحات ETF اسپات بیت‌کوین در اواسط اکتبر (مهر)، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده هنوز هیچ ETF بیت‌کوینی را علی‌رغم وجود درخواست‌های متعدد، از جمله توسط بلک‌راک، فیدلیتی، ARK Invest و 21Shares تأیید نکرده است.



کمیسیون SEC تصمیم‌گیری‌ها را در تاریخ نوامبر ۱۷ (۲۶ آبان) به تعویق انداخت و مهلت بعدی ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) است. مدیران گری‌اسکیل و بلک‌راک در تاریخ ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) با SEC برای بحث در مورد تصویب ETF اسپات بیت‌کوین دیدار کردند.

افزایش ۱ تریلیون دلاری در ارزش بازار بیت‌کوین

بر اساس گزارش‌ها، تأیید ETF ممکن است ۶۰۰ میلیارد دلار تقاضای جدید ایجاد کند. تحلیلگران کریپتوکوانت معتقدند که تأیید ETF منجر به افزایش ۱ تریلیون دلاری در ارزش بازار بیت‌کوین خواهد شد.

گلکسی دیجیتال پیش‌بینی می‌کند که در سال اول پس از راه‌اندازی ETF اسپات بیت‌کوین ، قیمت ۷۴٪ افزایش خواهد یافت.

رکورد جدید ورود نقدینگی هفتگی

در حالی که برخی سرمایه‌گذاران ممکن است در انتظار افزایش نقدینگی از ETF‌های تأیید شده باشند، سرمایه‌گذاران نهادی از همین حالا شروع به واریز وجوه به بیت‌کوین و کریپتو کرده‌اند. بر اساس گزارش کوین‌شیرز، سرمایه‌گذاران نهادی بیش از ۱.۵ میلیارد دلار را در سال گذشته به محصولات کریپتو سرازیر کرده‌اند.

ورودی هفتگی جریان نقدینگی سرمایه‌گذاران نهادی. منبع: CoinShares
ورودی هفتگی جریان نقدینگی سرمایه‌گذاران نهادی. منبع: CoinShares

از ۱.۶۶ میلیارد دلاری که سال گذشته به محصولات کریپتو واریز شده است، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به طور خاص به بیت‌کوین سرازیر شده است. در هفته گذشته، ۳۱۱ میلیون دلار از ورودی‌های نهادی فقط برای بیت‌کوین بوده است. مجموع ورودی‌های هفتگی به محصولات کریپتو توسط سرمایه‌گذاران نهادی، که ۳۴۶ میلیون دلار است، بیشترین میزان از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) به شمار می‌رود.

منبع: Cointelegraph

سوالات پرتکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.