بررسی اخبار این هفته و تحلیل تکنیکال بیت کوین 21 تیر 1402

بیت کوین 30,000 دلاری می‌ماند یا رفتنی است؟

پس از رشد اخیر قیمت بیت کوین و موفقیت تریدرهای گاوی در رساندن بزرگترین ارز دیجیتال جهان به سطح 30,000 دلار، به نظر می‌آید که بازار وارد یک دوره تثبیت شده است. البته، سیگنال‌های قابل‌توجهی در حال شکل‌گیری هستند که می‌توانند شرایط بازار را به کلی تغییر دهند.

در روز 16 تیر بود که بیت کوین (BTC) توانست با گذر از سطح 29,886 دلار در میانگین متحرک نمایی 20 روزه (20-EMA)، روند صعودی را آغاز کند که تاکنون به سطح 30,754 دلار رسیده است. البته مسیر رسیدن به این سطح چندان هموار نبود و تنها سه روز بعد از گذر این سطح مهم، بیت کوین دوباره 29,886 دلار را لمس کرد و سپس وارد روند صعودی خود شد. سقوط دوباره به چنین سطح مهمی، آن هم اینقدر زود، کمی نگران‌کننده است و برخی را نسبت به پایداری روند صعودی فعلی دچار شک کرده است. خصوصاً که روند صعودی چند وقت اخیر به‌دنبال حمایت بازیگران بزرگی نظیر Blackrock از بازار ارزهای دیجیتال شکل گرفت و هیاهوی زیادی داشت.

خرید و فروش بیش از ۴۵۰ ارز دیجیتال با کارمزد بازار ریالی صفر و بازار تتری ۰.۱ درصد در صرافی اتراکس
ورود به صرافی اتراکس

بیت کوین نزولی می‌شود یا صعودی؟

اگر تریدرهای گاوی بخواهند از ریزش دوباره بیت کوین جلوگیری کرده و این نگرانی‌ها را از بین ببرند، باید سعی کنند با شکست سطح مقاومت بالایی، بیت کوین را به سطح 31,000 و 31,500 دلار برسانند. این دو سطح می‌توانند فشار فروش بالایی را جذب کنند؛ اما اگر بیت کوین از پس این فشار این فروش نیز برآید، احتمال دارد شاهد آغاز یک روند صعودی قوی باشیم که می‌تواند بیت کوین را تا 40,000 دلار نیز برساند!

در مقابل، اگر بیت کوین دوباره سطح 29,886 دلار را ملاقات کرده و به‌صورت نزولی از آن عبور کند، احتمال دارد که برخی تریدرها دست به برداشت سود بزنند. در این صورت، انتظار داریم بیت کوین را دوباره در سطح 28,170 دلار ملاقات کنیم. چنین ریزش ناگهانی می‌تواند برای مدتی بیت کوین را در بازه 24,800 و 31,500 دلار گرفتار کند. این سناریو برای تریدرهای کوتاه‌مدتی که از تغییرات کوچک سود می‌برند، ایده‌آل است.

نمودار روزانه BTC در 21 تیر

مهم‌ترین اخبار بیت کوین

در ادامه، به اخبار مربوط به بیت کوین در چند روز اخیر نگاهی خواهیم داشت.

توافق بورس شیکاگو و کوین بیس در خصوص نظارت بر ETFهای بیت کوین

بورس اختیار معامله شیکاگو (Chicago Board Options Exchange) با صرافی ارز دیجیتال کوین بیس (CoinBase) بر سر نظارت مشترک بر ETFهای بیت کوین به توافق رسیده‌اند. این توافق شامل پنج عدد از ETFهای بیت کوین می‌شود که توسط شرکت‌های Invesco، VanEck، WisdomTree، Fidelity و یک ETF مشترک بین دو شرکت ARK Invest و 21Shares عرضه شده‌اند.

این نظارت مشترک (SSA) در راستای تلاش برای رعایت کردن استانداردهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ایجاد شده است که سعی دارند از انجام معاملات جعلی و با نیت کلاهبرداری جلوگیری کرده و از سرمایه‌گذاران محافظت کنند.

تاثیر اخبار ETF در قیمت بیت کوین

به‌صورت کلی، خبر ایجاد و افزایش ETFهای بیت کوین نشان‌دهنده افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران بزرگ و سازمانی به این ارز دیجیتال بوده و عموماً افزایش ورودی سرمایه به بزرگترین ارز دیجیتال جهان را به همراه دارد. فعالان بازار ارزهای دیجیتال نیز امیدوارند که اتخاذ این تصمیم توسط بورس شیکاگو منجر به افزایش هر چه بیشتر اعتماد سرمایه‌گذاران بزرگ شده و در نهایت به افزایش نقدینگی در بازار بیت کوین منجر شود.

شایان ذکر است ETFها نوعی محصول سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آیند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به انجام تراکنش در شبکه بلاکچینی بیت کوین و با استفاده از بازارهای بورس سنتی، دست به معامله این ارز بزنند. ارزش این ETFها ارتباط مستقیم با ارزش بیت کوین دارد و در نتیجه، با تغییرات قیمتی بیت کوین، قیمت آنها نیز تغییر می‌کند.  

بیت کوین‌های صرافی Mt. Gox در راه‌اند؛ بیت کوین چقدر در خطر است؟

در کنار داغ بودن صحبت‌های هاوینگ بیت کوین در سال 2024 و گمانه‌زنی‌ها در مورد اثرات آن بر قیمت اولین ارز دیجیتال جهان، کم نیستند کسانی که نگران تغییراتی هستند که آزادسازی بیت کوین‌های صرافی Mt. Gox به همراه دارد.

صرافی Mt. Gox یکی از اولین و بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال بود که از سال 2010 آغاز به کار کرد و تا اوایل سال 2014 میزبان حدود 70 درصد از تراکنش‌های مربوط به بیت کوین بود. در همین سال، صرافی Mt. Gox حدود 850,000 بیت کوین را طی یک حمله امنیتی از دست داد که برابر با 4 درصد از تمام موجودی بیت کوین است. حال و پس از گذشت نزدیک یک دهه، متولی دارایی‌های این صرافی قرار است این بیت کوین‌ها را به صاحبان آنان بازگرداند. این اتفاق قرار است در ماه اکتبر سال جاری (مهر و آبان 1402) رخ دهد. فعالان بازار نگران ورود ناگهانی این حجم بالا از بیت کوین به بازار هستند که می‌تواند با ایجاد فشار فروش بالا، قیمت این ارز را وارد کانال نزولی کند.

در واقع، برخی آزادسازی دارایی‌های صرافی Mt. Gox را رویدادی مقابل رویداد هاوینگ می‌دانند. چراکه هاوینگ بیت کوین به‌گونه‌ای طراحی شده است تا موجودی و میزان عرضه بیت کوین را کاهش دهد که عموماً افزایش قیمت این ارز را به‌دنبال دارد؛ در حالی که آزادسازی 850,000 بیت کوین، می‌تواند با افزایش موجودی بیت کوین، قیمت آن را به سرعت کاهش دهد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.