اقدامات برای کنترل تقاضای دلار در بازار ارز ادامه دارد

خرید دلار از صرافی

تتر (دلار دیجیتال) از پایان تیر ماه تا به حال در بازار ارز در حال نوسان بوده است و قیمت آن در کانال 49 هزار تومان متغیر است. این در حالی رخ می‌دهد که در سایر ماه‌های امسال، این ارز بیشتر اوقات در شرایط پایدار قیمت خود را حفظ کرده است.



انتقال معاملات دلار به سامانه بانکی

بازارساز ارز با اقدامات خود تا حدودی موفق شده است ثبات نسبی را به بازار بازگرداند. از زمان حضور محمدرضا فرزین به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی، چند اقدام برای ساماندهی بازار ارز صورت گرفته است. برخی از این اقدامات پیش از این نیز انجام شده بودند ولی آقای فرزین آنها را به‌روزرسانی کرده و برخی نیز جدید هستند.

یکی از مهمترین این اقدامات، انتقال بخش عمده‌ای از معاملات ارزی به سامانه بانکی است که با کاهش تقاضای سوداگرانه در بازار آزاد، ثبات نسبی را به همراه داشته است. امیدواریم با ادامه روند فعلی، شاهد ثبات بیشتر بازار ارز باشیم.

دلار فردایی، رسمی می‌شود؟

در بازار غیررسمی قراردادهای آتی دلار، معامله‌گران بدون تحویل فیزیکی ارز، بر اساس پیش‌بینی نرخ آتی دلار، قرارداد معامله می‌کنند. این معاملات با ایجاد اتاق‌های مجازی صورت می‌گیرد و در سررسید، تفاوت قیمت به صورت ریالی تسویه می‌شود. این نوع معاملات مشکلاتی دارد؛ از جمله عدم اعتبار نرخ‌ها در برخی اوقات که عمق بازار کاهش می‌یابد و زمینه سودجویی فراهم می‌شود.

رسمی‌سازی این بازار می‌تواند به کاهش نوسانات غیرمنطقی کمک کند. همچنین بانک مرکزی نیز از مزایای شکل‌گیری بازار متشکل آتی ارز بهره‌مند خواهد شد.



کاهش خرید دلار

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی با روزنامه دنیای اقتصاد گفته است که، با اقدامات صورت گرفته فروش روزانه 30 میلیون دلار در پایان سال گذشته به یک تا دو میلیون دلار‌ در سال جاری تقلیل یافته است.

فرزین افزود است:

 ما مرکز مبادله ارزی را با استفاده از ابزارهای مالی فراهم کردیم. بازار فوروارد را راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین قصد داریم که صندوق تثبیت نرخ ارز را هم راه‌اندازی کنیم.

قیمت تتر در حال افزایش

با وجود تلاش‌های بانک مرکزی برای ثبات قیمت تتر (دلار دیجیتال)، روز دوشنبه 9 مرداد قیمت آن با افزایش 1 درصدی نسبت به روز قبل مواجه شد و در پایان روز به بالاترین نرخ 49947 تومان رسید. صبح امروز 10 مرداد نیز قیمت تتر در کانال 50 هزار تومان معامله شده است. کمترین قیمت معامله شده تتر در روز دوشنبه 9 مرداد نیز 49257 تومان بوده است. به نظر می‌رسد با وجود تلاش‌ها برای کنترل نوسانات، همچنان نرخ تتر در معرض نوسانات روزانه است. پیش‌بینی روند آتی قیمت با توجه به عوامل متعدد تاثیرگذار، دشوار است و نیازمند پایش مستمر عرضه و تقاضا و سایر متغیرهای اقتصادی است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.