بررسی آینده اتریوم در سال 2023؛ معرفی به‌روزرسانی‌های ETH

پرونده ویژه؛ بررسی آینده اتریوم در سال 2023

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، به‌روزرسانی شاپلای اتریوم انجام شد و تغییراتی در شبکه اتریوم صورت گرفت. اگرچه این به‌روزرسانی واقعا مهم و بزرگ بود اما قطره‌ای از اقیانوس است. به‌روزرسانی‌های بعدی اتریوم تغییرات بزرگ‌تری در این شبکه انجام می‌دهند اما مسیر اتریوم به چه صورت است؟ چه اتفاقاتی برای سال 2023 برنامه‌ریزی شده‌اند؟ با ما در بلاگ همراه باشید تا طی 4 دقیقه به بررسی آینده اتریوم در سال 2023 بپردازیم.

با معرفی دوستان خود به صرافی رمز پلاس، 30 درصد از کارمزد معاملات آن‌ها را دریافت کرده و درآمد بدون ترید را تجربه کنید.
ورود به صرافی رمزپلاس

1- هاردفورک کانکون EIP-4844

استاندارد EIP-4844 هاردفورک بزرگ بعدی اتریوم است و قصد دارد تا با مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم مبارزه کند. اتریوم به‌کلی با این موضوع درگیر شده و قادر به مدیریت حجم بالای تراکنش‌ها نیست.

امروزه با راه‌اندازی پلتفرم‌های رول‌آپ چِین همچون Arbitrum و Optimism مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم تا حدی حل شده است اما چگونه؟ بار محاسباتی پردازش تراکنش‌ها روی این پلتفرم‌های لایه 2 قرار می‌گیرد؛ این پلتفرم‌ها با انجام اینکار داده‌های تراکنش را برای ذخیره‌سازی روی زنجیره زیرین (لایه 1) به Beacon chain ارسال می‌کنند.

هاردفورک کانکون
هاردفورک کانکون قصد دارد تا مقیاس‌پذیری اتریوم را بهبود ببخشد

متاسفانه پلتفرم‌های رول‌آپ چِین تنها یک راه‌حل موقت هستند و نه‌تنها کارمزد بالایی دارند بلکه سرعت آنها نیز چنگی به دل نمی‌زند. با این حال این ایراد از رول‌آپ‌ها نیست و بیشتر به معماری طراحی زنجیره لایه 1 مربوط است. حتی سریع‌ترین رول‌آپ‌ها نیز باید حجم عظیمی از داده را برای ذخیره‌سازی به لایه 1 ارسال کنند که خود فرایندی دشوار است. علاوه‌بر آن، بارگیری این داده‌ها به نودها تحمیل شده و 95 درصد از هزینه‌های تراکنش‌ها برای ارسال داده‌ها صرف می‌شود.

از دل این فرایند سخت و طاقت‌فرسا، استاندارد EIP-4844 متولد شده است. این استاندارد به نام محقق اتریوم آقای دانکراد فیست نام‌گذاری شده و هدف آن افزایش سرعت و بهبود هزینه‌های رول‌آپ‌های مختلف است. این استاندارد پیش‌درآمد اولیه‌ای از حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم است.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

EIP-4844 شبکه بلاکچین را به پایگاه‌های داده مختلف تقسیم کرده و با اینکار، یک فضای کاملا جدید برای نگهداری از میلیون‌ها تراکنش دیگر در شبکه اتریوم ایجاد می‌شود که این اتفاق همان شاردینگ است. به بیان ساده‌تر، شاردینگ اضافه کردن یک لاین جدید به لاین‌های بزرگ‌راه‌های پرترافیک است.

با اجرای این استاندارد، بلاک‌های اتریوم قادر خواهند بود تا 1 الی 2 مگابایت داده (50 الی 100 کیلوبایت در ظرفیت فعلی) را ذخیره کنند. اینکار هزینه‌های جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده را تا حدود 20 برابر کاهش می‌دهد.

2- فناوری اعتبارسنجی توزیع‌شده (DVT)

یکی‌دیگر از موارد مهم بررسی آینده اتریوم در سال 2023، اجرای فناوری اعتبارسنجی توزیع‌شده است. بنیاد اتریوم از سال 2019 تاکنون در حال کار و بررسی این فناوری است.

در حال حاضر کاربران برای پیوستن به اعتبارسنجان اتریوم و راه‌اندازی نود این شبکه باید 32 واحد ارز ETH را استیک کنند. کاربران می‌توانند برای کم کردن این مبلغ عظیم و بزرگ، از پلتفرم‌هایی همچون Coinbase یا Lido استفاده کرده و به‌نوعی از آنها وام بگیرند اما اینکار غیرمتمرکز بودن شبکه را زیر سوال می‌برد.

اتریوم
با اجرای فناوری DVT، تمرکز بالای استیکینگ اتریوم برطرف خواهد شد

فناوری اعتبارسنجی توزیع‌شده قصد دارد تا با آسان‌تر کردن فرایند اعتبارسنج شدن، غیرمتمرکز بودن شبکه را حفظ کند. با اجرای این فناوری، کاربران قادر خواهند بود تا با گروهی از دوستان خود یا دیگر کاربران این 32 واحد اتریوم را استیک کرده و کار را تقسیم کنند. اینکار با اجرای محاسبات چند جانبه (MPC) انجام می‌شود. در این محاسبات چند جانبه، کاربران قادر هستند تا یک کلید خصوصی را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و یک نود را با یکدیگر اجرا کنند.

پس از اجرای فناوری DVT، تمرکز در بازار استیکینگ ETH کاهش یافته و قدرت از دست پروژه‌هایی همچون Lido خارج می‌شود.

علاوه‌بر این موارد، DVT قدرت فرایند اعتبارسنجی را بهبود بخشیده و امنیت شبکه را افزایش می‌دهد. هکرها برای دست‌بُرد زدن به کلیدهای خصوصی مشترک کار سخت‌تری نسبت به کلیدهای تک‌کاربره دارند.

DVT هنوز برای استفاده عمومی در دسترس نیست اما شرکت‌هایی همچون Obol در حال کار روی آن هستند. این شرکت به‌تازگی استقرار این فناوری در شبکه‌ی اصلی را تست کرده و احتمالا تا سه‌ماهه‌ی سوم سال 2023 آماده خواهد شد.

بهترین قیمت خرید و فروش اتریوم در کدام صرافی ایرانی یافت می‌شود؟

3- تفکیک پیشنهاددهنده و سازنده

عبارت «عدم تمرکز» یکی از جذاب‌ترین و گول‌زننده‌ترین کلمه‌های بلاکچینی است و کاربرد بسیاری در این صنعت دارد اما واقعیت چیزی خلاف این است، بیشتر بلاکچین‌ها به‌معنای واقعی کلمه غیرمتمرکز نیستند.

به‌روزرسانی اتریوم
به‌روزرسانی PBS تا پایان سال 2023 اجرا نخواهد شد

یکی از شاخه‌های اصلی تمرکز شبکه‌ی اتریوم در نحوه ساخت بلاک‌های این شبکه جا خوش کرده است. بدین صورت تراکنش‌ها پس از ارسال، وارد دریایی از تراکنش‌های معلق شده و در یک استخر حافظه (mempool) قرار می‌گیرند. اعتبارسنج‌ها با استفاده از این فرصت، دسترسی‌های اولویت‌دار به ساختمان‌های بلاک را در بازارهای زیرزمینی به ربات‌های آربیتراژگر می‌فروشند.

این مدل از تکنیک‌های استخراج ارزش به‌عنوان حملاتی با ارزش حداکثر قابل استخراج (MEV) شناخته می‌شود. اگرچه این تکنیک‌ها تا حد چشمگیری از کاربران روزمره پنهان هستند اما هنوز هم یکی از تهدیدهای بزرگ غیرمتمرکز بودن اتریوم به شمار می‌آیند.

جداسازی پیشنهاد دهنده و سازنده (PBS) پاسخ توسعه‌دهندگان اتریوم به این مشکل است. همانطور که از نام این برنامه پیداست، هدف PBS تقسیم کار بین دو وظیفه حیاتیِ ساخت بلاک یعنی پیشنهاد و تولید آن است. با انجام اینکار، اعتبارسنج‌‎ها از قدرت خود برای تمایز قائل شدن بین تراکنش‌های فردی محروم می‌شوند.

متاسفانه PBS نه‌تنها تا پایان سال 2023 آماده نشده بلکه به 2 سال زمان نیاز دارد. تا آن زمان، راه‌حل‌های شخص ثالث همچون MEV-Boost Flashbots بهترین راه برای محافظت از بازار آزاد هستند.


پیشنهاد نویسنده: از مطلب پربازدید توکن باز دیدن کنید:


سخن پایانی

اتریوم طی سفر 8 ساله‌ی خود از پس مشکلات بزرگی برآمده و الگوریتم گواه اثبات کار را کنار گذاشته است. حالا نوبت به جبران مقیاس‌پذیری کم، ناکارآمدی سرمایه و بر هم زدن تمرکز اعتبارسنجی بلاک‌ها رسیده است. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به به‌روزرسانی‌های پیشِ‌روی اتریوم چیست؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله بررسی آینده اتریوم در سال 2023 همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Bankless

سوالات متداول

  • کدام به‎‌روزرسانی‌های اتریوم در سال 2023 اجرا می‌شوند؟

هاردفورک کانکون EIP-4844 و فناوری اعتبارسنجی توزیع‌شده (DVT) تا پایان سال 2023 راه‌اندازی می‌شوند.

  • مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم چه زمانی برطرف می‌شود؟

با راه‌اندازی هاردفورک کانکون بخش بزرگی از مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم رفع می‌شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.