معرفی ۱۲ الگوی کندل استیک؛ سیگنال خرید با استفاده از الگوهای نموداری

معرفی 12 الگوی کندل استیک؛ توانایی بررسی چشم‌انداز بازار

نمودارهای کندل استیک یکی از رایج‌ترین ابزارهای تکنیکال برای تحلیل الگوهای قیمت هستند. این ابزار قدمت زیادی داشته و بخش جداناپذیر تحلیل تکنیکال است. در این مقاله از توکن باز قصد داریم تا به بررسی ۱۲ مورد برخی از شناخته‌شده‌ترین الگوهای کندل استیک بپردازیم. با ما در مقاله‌ی ۱۲ الگوی کندل استیک همراه باشید.

کندل چیست؟

پیش از هرکاری بهتر است به سوال مهم «کندل استیک چیست» پاسخ بدهیم. کندل در لغت به معنای شمع است و کندل استیک‌ها هم شمع‌های گرافیکی هستند. کندل استیک نوعی نمودار قیمت است که به‌صورت گرافیکی حرکت قیمت یک دارایی را در یک بازه‌ی زمانی معین نشان می‌دهد. هر کندل استیک می‌تواند تایم‌فریم‌های مختلفی از چند ثانیه تا سالانه را نشان بدهد.

قدمت کندل استیک‌ها به قرن ۱۷و کشور ژاپن باز می‌گردد و از همان زمان پای این ابزار به دنیای تحلیل و ترید باز شده است.

می‌توان از کندل استیک‌ها برای تجزیه و تحلیل هر داده‌ای استفاده کرد اما معمولا از آنها در راستای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان با استفاده از آنها حرکات قیمت و الگوهای مختلف را تشخیص داد. برای درک بهتر این نمودار، مقاله زیر را مطالعه کنید:

نمودار کندل استیک چیست؟ تحلیل تکنیکال قیمت ارز دیجیتال با چارت شمعی

الگوهای کندل استیک چیست؟

الگوهای کندل استیک بی‌شماری وجود دارد و تریدرها از آنها در معاملات خود استفاده می‌کنند. می‌توان از کندل استیک‌ها در معاملات روزانه، نوسانی و حتی بلندمدت نیز استفاده کرد. برخی از الگوهای کندل استیک چشم‌اندازی نسبت به صعودی بودن بازار ارائه کرده و برخی دیگر معکوس شدن قیمت را نشان می‌دهند.

راهنمای انتخاب بهترین تایم فریم در تحلیل تکنیکال و معاملات ارزهای دیجیتال

توجه کنید که الگوهای کندل استیک لزوما سیگنال خرید و فروش نیستند اما چشم‌انداز مناسبی به تریدرها در راستای آینده‌ی قیمت و فرصت‌های مطلوب مالی ارائه می‌دهند.

در واقع الگوهای کندل استیک در ترکیب با دیگر ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال به بهترین عملکرد خود می‌رسند. می‌توانید از روش وایکوف، نظریه الیوت، میانگین متحرک و … درکنار کندل استیک‌ها استفاده کنید.

الگوهای کندل استیک صعودی

در ادامه به بررسی چند نمونه از الگوهای کندل استیک صعودی می‌پردازیم. این الگوها چشم‌اندازی صعودی از وضعیت آینده‌ی بازار به شما ارائه خواهند کرد.

۱. الگوی چکش یا Hammer

الگوی چکش (Hammer)
الگوی چکش (Hammer)؛ منبع: Binance Academy

اولین مورد از ۱۲ الگوی کندل استیک موردنظر ما، الگوی چکش است. چکش، کندل استیکی با سایه (Wick) پایینِ بلند که در روند نزولی شکل می‌گیرد. در این الگو، سایه‌ی پایین حداقل دو برابر اندازه‌ی بدنه است.

الگوی چکش بیان‌گر این است که علی‌رفم فشار فروش بالا، گاوها کنترل خود بر بازار را از دست نداده‌اند.

۲. الگوی Inverted hammer (چکش برعکس)

الگوی چکش معکوس (Inverse Hammer)
الگوی چکش معکوس (Inverse Hammer)؛ منبع: Binance Academy

الگوی چکش معکوس نیز همچون الگوی چکش عمل کرده اما در این الگو یک سایه‌ی بلند در بالای بدنه قرار دارد. همچون الگوی چکش، سایه‌ی بالایی باید حداقل دو برابر اندازه‌ی بدنه باشد. یک چکش معکوس در کف قیمت روند نزولی رخ داده و ممکن است بیان‌گر رشد و افزایش قیمت باشد. سایه‌ی بالایی نشان می‌دهد که قیمت، حرکت نزولی خود را متوقف کرده و خریداران کنترل بازار را به دست خواهند گرفت.

۳. الگوی سه سرباز

الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers)
الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers)؛ منبع: Binance Academy

الگوی سه سرباز سفید از سه کندل استیک سبز متوالی تشکیل می‌شود. تمامی آنها در بدنه‌ی کندل استیک قبلی باز شده و در سطحی بیش‌تر از ارتفاع کندل استیک قبلی بسته می‌شوند. در حالت ایده‌آل این کندل استیک‌ها بیان‌گر شروع یک روند صعودی پرقدرت و فشار خرید سنگین برای افزایش قیمت هستند. می‌توان از اندازه‌ی این کندل‌ها و طول سایه‌ها در راستای اندازه‌گیری شانس ادامه یافتن روند صعودی یا اصلاح احتمالی بازار نیز استفاده کرد.

۴. الگوی هارامی (Harami)

الگوی هارامی صعودی (Harami)
الگوی هارامی صعودی (Harami)؛ منبع: Binance Academy

هارامی در لغت به‌معنای باردار بودن است و ریشه‌ی ژاپنی دارد. الگوی هارامی از دو کندل استیک تشکیل شده که کندل اول نقش مادر و کندل دوم نقش فرزند را بازی می‌کند. در الگوی هارامی صعودی، کندل استیک اول یک کندل قرمز بلند است و کندل دوم پس از آن ایجاد شده که یک کندل استیک سبز کوچک است. هارامی صعودی طی دو یا چند روز آشکار شده و بیان‌گر کاهش شتاب فروش و آغاز روند صعودی است.

الگوهای کندل استیک نزولی

پس از بررسی الگوهای صعودی، به بررسی الگوهای نزولی می‌پردازیم. این الگوها چشم‌انداز مناسبی نسبت به آینده‌ی بازار برای شما به ارمغان می‌آورند.

۱. الگوی مرد به دار آریخته (Hanging Man)

الگوی هارامی صعودی (Harami)
الگوی هارامی صعودی (Harami)؛ منبع: Binance Academy

پنجمین مورد از ۱۲ الگوی کندل استیک موردنظر ما نیز الگوی مرد به دار آویخته است. الگوی مرد به‌ دار آویخته معادل نزولی الگوی چکش است. معمولا این الگو در انتهای روند صعودی شکل گرفته و مهم‌ترین نشانه‌های آن بدنه‌ی کوچک و سایه‌ی پایینیِ بلند هستند.

سایه‌ی پایینِ این الگو بیان‌گر کاهش کنترل خریداران بر بازار و افزایش قدرت فروشندگان است. معمولا طول سایه‌ی پایینی این الگو دو برابر بدنه‌ی کندل است و معامله‌گران برای اطمینان از اعتبار این الگو تا نزولی شدن کندل استیک بعدی صبر می‌کنند. 

۲. الگوی ستاره دنباله‌دار (Shooting Star)

الگوی ستاره دنباله‌دار (Shooting Star)
الگوی ستاره دنباله‌دار (Shooting Star)؛ منبع: Binance Academy

الگوی ستاره‌ی دنباله‌دار از یک کندل استیک با سایه‌ی بالایی بلند و سایه‌ی پایینی کوتاه یا بدون سایه و بدنه‌ی کوچک تشکیل شده است. این الگو ظاهری شبیه به چکش معکوس داشته اما در انتهای روند صعودی شکل می‌گیرد.

شکل گرفتن این الگو بیان‌گر کاهش قدرت خریداران و افزایش کنترل فروشندگان است. معمولا با ظاهر شدن این الگو فروشندگان وارد بازار می‌شوند. برخی از تریدرها برای تایید این الگو صبر کرده تا چند کندل استیک دیگر نیز ظاهر شود.

۳. الگوی سه کلاغ سیاه

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)
الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)؛ منبع: Binance Academy

الگوی سه کلاغ سیاه از سه کندل استیک قرمز متوالی تشکیل شده که این کندل استیک‌ها در داخل بدنه‌ی کندل قبلی باز شده و در سطحی پایین‌تر از کندل قبلی بسته می‌شوند.

این الگو معادل نزولی الگوی صعودی سه سرباز سفید پوست است و در حالت ایده‌آل، کندل استیک‌های این الگو نباید سایه‌ی بالایی بلندی داشته باشند. چنین موضوعی نشان‌دهنده‌ی فشار فروش سنگین است. همچنین می‌توان از اندازه‌ی کندل استیک‌ها و طول سایه‌ها برای تشخیص احتمال ادامه یافتن روند نیز استفاده کرد.

۴. الگوی هارامی (Bearish harami)

 الگوی هارامی نزولی (Bearish harami)
الگوی هارامی نزولی (Bearish harami)؛ منبع: Binance Academy

الگوی هارامی نزولی از یک کندل استیک سبز بزرگ تشکیل شده که در ادامه‌ی آن یک کندل استیک قرمز کوچک دیده می‌شود. در این الگو بدنه‌ی کندل استیک قرمز به‌طور کامل در بدنه‌ی کندل قبلی قرار دارد.

هارامی نزولی طی دو یا چند روز تکمیل شده و معمولا در پایان روند صعودی ظاهر می‌شود. ظاهر شدن این الگو نشان‌دهنده‌ی کاهش فشار خرید در بازار است.

۵. الگوی ابر سیاه

الگوی ابر سیاه (Dark Cloud Cover)
الگوی ابر سیاه (Dark Cloud Cover)؛ منبع: Binance Academy

الگوی ابر سیاه زمانی تشکیل می‌شود که یک کندل استیک قرمز رنگ پس از یک کندل استیک سبز رنگ ظاهر شود. قیمت باز شدن کندل استیک قرمز بالاتر از کندل استیک صعودی بوده و قیمت بسته شدن آن در میانه‌ی کندل قبلی قرار دارد.

معمولا تشکیل شدن این الگو نشان‌دهنده‌ی تغییر روند در بازار از صعودی به نزولی است. معمولا تریدرها صبر می‌کنند تا سومین کندل قرمز رنگ نیز تشکیل شود و سپس وارد بازار می‌شوند.

الگوهای ادامه دهنده

الگوهای ادامه‌دهنده در بازارهای مالی نشانه‌ای از ادامه یافتن روند فعلی بازار هستند. در ادامه به بررسی و معرفی برخی از مهم‌ترین الگوهای ادامه‌دهنده می‌پردازیم.

الگوی سه‌گانه صعودی (Rising three methods)
الگوی سه‌گانه صعودی (Rising three methods)؛ منبع: Binance Academy

۱. الگوی سه‌گانه صعودی

الگوی سه‌گانه صعودی (Rising three methods)
الگوی سه‌گانه صعودی (Rising three methods)؛ منبع: Binance Academy

الگوی سه‌گانه صعودی (Rising three methods) با ظاهر شدن سه کندل قرمز متوالی با بدنه‌های کوچک در بازار صعودی تشکیل می‌شود. در حالت ایده‌آل سه کندل قرمز نباید محدوده‌ی کندل قبلی را نقض کنند. این الگو با یک کندل سبز بزرگ تایید شده که بیان‌گر کنترل گاوها بر روند بازار است.

۲. الگوی سه گانه نزولی

الگوی سه‌گانه نزولی (Falling three methods)
الگوی سه‌گانه نزولی (Falling three methods)؛ منبع: Binance Academy

الگوی سه‌گانه نزولی (Falling three methods) دقیقا برعکس الگوی سه‌گانه صعودی بوده و در آن سه کندل سبز کوچک به‌طور متوالی در بازار نزولی ظاهر شده و پس از آنها نیز یک کندل قرمز بزرگ تشکیل می‌شود.

۳. الگوهای دوجی

الگوی دوجی زمانی تشکیل شده که قیمت باز و بسته شدن کندل‌، یکسان یا خیلی نزدیک به یک‌دیگر باشند. تشکیل شدن الگوی دوجی معمولا بیان‌گر سردرگمی تریدرها نسبت به آینده‌ی بازار است. بنا به خط باز یا بسته شدن، الگوی دوجی حالت‌های مختلفی داشته که به شرح زیر هستند.

  • الگوی Gravestone Doji: این الگو یک سایه بلند و قیمت باز و بسته شدن به کمترین قیمت نزدیک است.
الگوی Gravestone Doji
الگوی Gravestone Doji؛ منبع: Binance Academy
  • الگوی Long-legged Doji: تشکیل شده از سایه‌ی بالا و پایینِ بسیار بلند که در نزدیکی نقطه‌ی میانی بسته می‌شوند.
الگوی Long-legged Doji
کندل استیک Long-legged Doji؛ منبع: Binance Academy
  • الگوی Dragonfly Doji: کندل نزولی یا صعودی (بسته به زمینه) با سایه‌ی پایینی بلند و سایه پایانی نزدیک به بالا
الگوی Dragonfly Doji
الگوی Dragonfly Doji؛ منبع: Binance Academy

بنا به تعریف اولیه‌ی الگوهای دوجی، باز و بسته شدن آنها باید دقیقا یکسان باشد. با این حال اگر باز و بسته شدن یکسان نبوده و نزدیک به یک‌دیگر باشند، آنرا را الگوی فرفره یا spinning top می‌نامیم. با این حال دیده شدن یک الگوی دوجی دقیق امری نادر در دنیای ارزهای دیجیتال بوده و به همین خاطر معمولا الگوی فرفره در بازار رمز ارزها مشاهده می‌شود.

سخن پایانی

آشنایی با الگوهای کندل استیک برای هر تریدری الزامی است و شما می‌توانید از آنها در استراتژی معاملات خود استفاده کنید. توجه کنید که این الگوها به‌تنهایی سیگنال خرید یا فروش نبوده و بهتر است از آنها در کنار دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید. تجربه‌ی شما نسبت به این الگوها چیست؟ آیا از آنها در معاملات خود استفاده می‌کنید؟ ممنون از اینکه تا پایان مقاله‌ی ۱۲ الگوی کندل استیک همراه ما بودید.

منبع: Binance Academy

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.