اپل ویژن پرو چه تاثیری بر متاورس و بازار رمزارزها دارد؟

تاثیر اپل ویژن پرو بر بازار رمزارزها

تنها چند قدم تا مرگ کامل و خاموش شدن ایده‌ی متاورس باقی مانده بود که نوش‌دارو پیش از مرگ سهراب رسید و اپل همچون فرشته‌ی نجات دست متاورس را گرفت. این جمله‌ای است که حالا در جوامع تکنولوژی بر سر زبان‌ها افتاده و به‌نظر بسیاری از کاربران به آن باور دارند. اما آیا واقعا متاورس در روزهای پایانی خود قرار داشت؟ آیا اپل و هدست واقعیت ترکیبی و انقلابی آن به پیشرفت متاورس کمک خواهند کرد؟ با ما در مقاله‌ی تاثیر ویژن پرو بر متاورس همراه باشید.

آیا متاورس محبوبیت خود را از دست داده است؟

متاورس
متاورس در اکتبر 2021 پس از تغییر نام شرکت فیسبوک به متا ترند شد

در اکتبر 2021 و پس از تغییر نام شرکت فیسبوک به متا (Meta) و کنفرانس جنجالی مارک زاکربرگ (مدیرعامل متا)، متاورس بر سر زبان‌ها افتاد و تمام توجه‌ها را به خود جلب کرد. مارک زاکربرگ این ایده را ترند کرد و برخی از شرکت‌های بزرگ همچون سامسونگ و ال‌جی پا به جهان متاورس و واقعیت مجازی گذاشتند. حتی ارزهای متاورسی هم رشد قیمت وحشتناکی را تجربه کردند و برای مدت‌ها این دسته از ارزها در بازار ارزهای دیجیتال ترند بودند.

با این حال همای سعادت همیشه یک‌جا نمی‌ماند و با ترند شدن هوش مصنوعی (AI)، توجه‌ها به سوی این فناوری معطوف شده و هر روز یک ابزار جدید از AI معرفی می‌شود. هوش مصنوعی حتی قادر است تا جهان‌های مجازی جدیدی خلق کرده و این همان ایده‌ای بود که متاورس با آن متولد شد.

با این حال حتی هوش مصنوعی هم تا ابد ترند نخواهد بود و احتمالا چند وقت دیگر شاهد ترند شدن فناوری دیگری خواهیم بود.

اپل ویژن پرو چیست؟

ویژن پرو هدست واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (VR) اپل است که بیش از 10 سال روی آن کار شده و کاربران مدت‌ها منتظر آن بودند. از این دستگاه انقلابی در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل در سال 2023 رونمایی شد. ویژن پرو اولین تلاش اپل برای ساخت یک محصول جدید در 8 سال گذشته و پس از رونمایی از اپل واچ در سال 2015 است. مشتریان این فرصت را خواهند داشت تا Vision Pro را در اوایل سال 2024 خریداری کنند.

اپل ویژن پرو
ویژن پرو در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در سال 2023 و با قیمت 3500 دلار معرفی شد

این هدست چندین ویژگی مختلف دارد که از متاورس هم در آن استفاده شده است. به‌عنوان مثال یک صفحه نمایش با وضوح بالا دارد که این صفحه نمایش تصاویری خیره‌کننده ایجاد می‌کنند. همچنین دستگاه یک پردازنده قدرتمند دارد که قادر است تا برنامه‌های پیچیده واقعیت مجازی را مدیریت کند.

اپل پس از بررسی هدست‌ دیگر شرکت‌ها و تلاش برای شناسایی مشکل آنها به یک نتیجه رسیده بود و آن چیزی نبود جز راحت نبودن. بدین ترتیب آنها ویژن پرو را برای استفاده در طولانی‌مدت و راحتی استفاده‌ی بالا طراحی کردند.

همچنین این دستگاه احتمالا از توکن‌های NFT نیز استفاده خواهد کرد. بدین ترتیب کاربران جدیدی با این دسته از دارایی‌ها آشنا می‌شوند و به آن اعتماد می‌کنند. NFTها این قدرت را دارند تا افراد بیشتری را در معرض دارایی‌های دیجیتال قرار دهند.

البته ویژن پرو خالی از ایراد هم نیست و بزرگ‌ترین عیب آن قیمت بالا و وحشتناک است. به‌عنوان مثال در زمان نگارش این مقاله کاربران ایرانی برای خرید این دستگاه جدید باید رقمی در حدود 175 میلیون تومان هزینه کنند. همچنین این هدست با برخی از محتوای VR سازگار نیست و برای مثال بازی‌های طراحی‌شده برای هدست Oculus Quest را اجرا نمی‌کند.

اپل ویژن پرو چگونه به متاورس کمک می‌کند؟

اپل ویژن پرو علی‌رغم محدودیت‌ها با استفاده از قابلیت‌های واقعیت مجازی و افزوده به تغییر شکل متاورس در 3 بخش مختلف کمک می‌کند، بدین ترتیب تاثیر ویژن پرو بر متاورس انکارناپذیر است.

افزایش پذیرش

ویژگی‌های فوق‌العاده و راحتی استفاده از ویژن پرو آن را به گزینه‌ای جذاب‌تر در مقایسه با دیگر هدست‌های واقعیت مجازی تبدیل کرده است. با استفاده از این هدست افراد بیشتری قادر به تجربه‌ی متاورس در بالاترین کیفیت ممکن خواهند بود و جامعه‌ی پرشور اپل در معرض این تکنولوژی قرار می‌گیرد. چنین اتفاقی نتیجه‌ای جز پذیرش متاورس ندارد.

محتوای بهتر

پردازنده‌ی قدرتمند ویژن پرو توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا محتوای واقعیت‌ مجازی پیچیده‌‌تر و بهتری تولید کنند و کیفیت برنامه‌ها را افزایش دهند. همچنین علاوه‌بر کیفیت، طیف گسترده‌تری از برنامه‌ها در دسترس مخاطبان خواهد بود تا ویژن پرو جذاب‌تر از قبل باشد.

هزینه کمتر

با ادامه تکامل متاورس، رقابت بیشتر خواهد شد و احتمالا شاهد هدست‌های دیگر شرکت‌های بزرگ ازجمله سامسونگ و شیائومی نیز خواهیم بود. بدین ترتیب هزینه خرید هدست‌های واقعیت‌مجازی کاهش می‌یابد و متاورس در شکلی مقرون‌به‌صرفه‌تر در دسترس کاربران قرار می‌گیرد تا پذیرش آن افزایش یابد.

Vision Pro چگونه به متاورس آسیب می‌زند؟

اپل ویژن پرو تا اوایل سال 2024 در دسترس نخواهد بود و هنوز هیچکس با آن کار نکرده است، بدین ترتیب بررسی دقیق تاثیر ویژن پرو بر متاورس در این بخش کمی سخت و دشوار است اما با بررسی دیگر هدست‌های متاورسی، موارد زیر قطعی هستند.

قیمت بالا

قیمت بالای ویژن پرو آن را در دسترس قشری خاص از جامعه قرار می‌دهد و عملا همه‌ی کاربران قادر به استفاده از آن نخواهند بود. بدین ترتیب تعداد یوزرهای ویژن پرو کاهش یافته و محدود می‌شود که نتیجه‌ای جز کُند شدن روند پذیرش متاورس ندارد.

Vision Pro
به دلیل قیمت بالا همه کاربران قادر به خریداری ویژن پرو نیستند که همین موضوع به پذیرش متاورس آسیب می‌زند

انحصار

ویژن پرو فقط با دستگاه‌های اپل سازگار است و همین امر دسترسی کاربران دیگر پلتفرم‌ها به متاورس که از قضا تعداد آنها اصلا کم نیست را دشوار می‌کند. بدین ترتیب باز هم تعداد افرادی که خواهان استفاده از متاورس هستند کاهش می‌یابد.

کمبود محتوا

متاورس در آغاز راه خود با موانع مختلفی مواجه شده و برخی از پروژه‌ها به‌کلی آن را کنار گذاشته‌اند. بدین ترتیب محتوای مناسب به اندازه‌ی کافی تولید نشده که همین امر هم روند جذب کاربر و سرعت پذیرش متاورس را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

سخن پایانی

با توجه به طرفداران وفادار و جامعه‌ی پرشور اپل، ویژن پرو دستگاهی امیدوارکننده با پتانسیل بالا برای کمک به متاورس است و می‌تواند مجددا آن را ترند کند. اگرچه پتانسیل متاورس بر هیچکس پوشیده نیست اما با چالش‌هایی مواجه شده که موفقیت آن در بلندمدت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. با این حال متاورس به‌سرعت در حال تکامل است و تنها زمان سرنوشت متاورس و ویژن پرو را مشخص می‌کند. شما همراهان توکن باز چه نظری درخصوص استفاده از متاورس در ویژن پرو دارید؟ آیا آن را خریداری خواهید کرد؟ منتظر نظرات خواندنی و جذاب شما هستیم. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «تاثیر ویژن پرو بر متاورس» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: OKX

سوالات متداول

  • اپل ویژن پرو چه مزایایی برای متاورس دارد؟

با افزایش پذیرش متاورس، تشویق توسعه‌دهندگان به تولید محتوای بهتر و کاهش هزینه‌ها ویژن پرو به گسترش متاورس کمک می‌کند.

  • ویژن پرو چه معایبی برای متاورس دارد؟

قیمت بالا (3500 دلار)، انحصار و محدودیت در اتصال به دیگر دستگاه‌ها و کمبود محتوا ازجمله مهم‌ترین آسیب‌های ویژن پرو به متاورس هستند که به در دسترس قرار نگرفتن آن کمک می‌کنند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.