لات چیست؟

chto takoe lot en 1

در مقالات قبلی سعی بر آن داشتیم که شناخت بازار ارز دیجیتال را برای کاربران راحت تر کنیم. در راستای این هدف خیلی از مباحث این بازار را برای مخاطبین توکن باز توضیح دادیم. همچنین اذعان داشتیم که هدف تریدر ها از ترید ارز دیجیتال چیزی جز کسب سود نیست. زمانی که بحث سود به میان می آید، قاعدتاً محاسبه میزان آن، چه مثبت و چه منفی هم پیش خواهد آمد.

به طور مثال در رابطه با معاملات مارجین دریافتیم که ریسک سود پذیری و یا ضرر و زیان می تواند خیلی گسترده تر از معاملات عادی باشد. از این رو تیم توکن باز برای مخاطبین خود و کاربران این عرصه، تصمیم گرفته تا یکی از ابزار های محاسبه سود یعنی « لات» را مورد بررسی قرار دهد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

لات (lot) چیست؟

لات در بازار به معنای معیار اندازه گیری حجم معاملات می باشد. لاتیج (Lot) نشانگر میزان حجم معاملات یک معامله گر است.
به بیان ساده تر لات حجمی است که شمای کاربر به عنوان یک تریدر برای باز کردن معامله انتخاب می کنید. به طور کلی لات، یک استاندارد برابر با 100,000 واحد است. البته باید بدانیم تعداد واحدهای کوچکتری چون Mini lot و Micro lot نیز وجود دارد.

لات چیست؟

مفهوم لات

برای درک مفهوم لات باید بگوییم که هر لات برابر است با 100 هزار دلار. هر چند این مبحث کمک کننده است ولی تنها تعریف واقعی لات نمی باشد.

باید بدانیم که درحقیقت هر لات معادل حدودی 100 هزار دلار از ارز دوم یک جفت ارز محسوب می شود. اگر اینگونه مفهوم لات را بازگو نمی کردیم امکان برداشت اشتباه وجود داشت. به طور مثال شمای کاربر این مقوله را اینگونه بیان می کردید که جفت ارزهای ین ژاپن دارای 2 رقم اعشار هستند پس هر پیپ آن معادل 100 هزار دلار خواهد بود که اینگونه نیست.

باید بدانیم که نرخ های نزدیک به هر یک لات، تنها 100 هزار دلار می باشد. اما برای نرخ هایی که نزدیک به 100 هستند، هر لات 1000 دلار خواهد بود. برای بیان روشن تر و درک این مطلب آن را برای شما باز خواهیم کرد: باید بدانیم در جفت ارزهای که در یک سمت آن دلار قرار گرفته است هر پیپ (pip) چه اعشار آن صدم و چه هزارم باشد در حجم 0.1 لاتی برابر با یک دلار می باشد و در حجم 1 لات 10000 دلار می باشد. به عبارتی دیگر این مقیاس بندی، این چنین است:
هر 100000 دلار یک لات میشود. وقتی میگوییم یک صدم لات، منظور 100 هزار تقسیم بر یک صدم است که میشود میزان 10 دلار( یک پیپ) و همان یک لات(100000دلار) را اگر صرفا تقسیم بر 100 کنیم، مقدار پیپ معامله میشود 1000 دلار.

اهمیت مفاهیم لات

اهمیت میزان لات از این جهت است که در میزان خطر یک ترید و در میزان سود و یا زیان احتمالی آن، نقش بسیار زیادی دارد و برای ترید های سنگین دارای اهمیت بسزایی است.
اما باید دانست معامله با لات و میزان مطلوب آن اهمیت بسزایی دارد زیرا این میزان لات است که معین کننده ی نوسانات بازار و تأثیرگذار بر معاملات شمای کاربر خواهد بود.


به طور مثال:


EUR/USD 1.3500
ارزش 1 PIP = 0.0001 تقسیم بر 1.3500 = 0.00007407407 یورو
این ارزش یک pip در هر LOT است:
•ابعاد لات استاندارد = 0.00007407407 ضرب در 100000 = 7.407407 ≈ 7.407 یورو
•سایز مینی لات = 0.00007407407 ضرب در 10000 = 0.7407407≈ 0.740 یورو
•سایز میکرولات = 0.00007407407 ضرب در 100 = 0.07407407≈ 0.074 یورو
و این ارزش یک pip در U.S. dollar است:
•lot استاندارد (دلار آمریکا) = 7.407 یورو ضرب در 1.3500 = 9.99945$
•Mini lot(دلار آمریکا) = 0.740 یورو ضرب در 1.3500 = 0.999$
•Micro lot (دلار آمریکا) = 0.074 یورو ضرب در 1.3500 = 0.0999$


پس لازم است بدانیم که هرچه سایز و ابعداد lot بزرگتر باشد، ارزش pip افزون تر خواهد بود. زمانی ترید شمای کاربر موفقیت آمیز می باشد که با lot بزرگتر سود عاید شما می شود. اما همانطور که سود افزون تر خوشایند است در مقابل اگر شما ضرری را متحمل بشوید، ضرری بس سنگین خواهد بود. زیرا پول هنگفتی از دست خواهید داد .
بیشتر تریدرها در بازار با لات های کوچکتری چون مینی لات و میکرولات اقدام به ترید می کنند. درست است که این دو لات کوچک همانند خود لات، جذابیت و کارایی کمتری را دارا هستند اما به تریدر این امکان را می دهند که در معاملات دوام بیشتری را تجربه کنند.

ضمن آنکه باید یادآور شویم لات های میکرو و مینی از لحاظ نیاز به سرمایه و ریسک پذیری در بالانس تعادل نسبتاً خوبی قرار دارند؛ پس می توان گفت، این 2 ابعداد لات برای آغاز تجارت تریدر در بازار بسیار مطلوب هستند.

لات چیست؟

انواع لات

باید بدانیم هم اکنون 4 مدل لات با ابعاد گوناگون در بازار وجود دارد که عبارتند از:


Standard


باید دانست یک لات استاندارد تشکیل شده از 100 هزار واحد، یک ارز است. شایان به ذکر است اگر به دلار آمریکا ترید می کنید آنگاه در این حالت یک لات استاندارد برابر با 100هزار دلار است. ضمناً، اندازه و ابعاد متوسط 1 pip در یک لات استاندارد 10 دلار می باشد؛ پس این امر را باید دانست که اگر 10 پیپ زیان متحمل شوید یعنی 100دلار زیان دیده اید.
از این اندازه لات عموماً در حساب های تجاری مؤسسات بهره جویی می شود که برای آغاز تجارت در آن باید حداقل 25 هزار دلار در کیف پول ارز دیجیتال خود داشته باشید.

Mini lot

یک مینی لات از لات استاندارد کمتر است و میتوان گفت یک دهم آن است که تشکیل شده از 10 هزار واحد یک ارز می باشد. باید بدانیم که در یک حساب تجاری مبتنی بر دلار آمریکا 1 pip در یک ترید برابر با 1 دلار خواهد بود.
عموماً تریدرهای تازه کار از این ابعاد لات برای آغاز یادگیری و کسب مهارت در بازار بهره جویی می کنند. بر تریدرها هیچ اجباری متحمل نیست تا مبالغ درشتی را در حساب خود سپرده گذاری کنند و همچنین در موقعیت های باز، نوسان های کمتری را تجربه خواهند کرد. از مینی لات ها در حساب های تجاری mini بهره جویی می شود که تریدرها قادرند با حداقل 100 دلار تجارت خود را آغاز کنند.

هر 10 مینی لات برابر با 1 لات استاندارد می باشد.

Micro lot

کوچکترین بخش از لات تجاری را می توان میکرولات دانست. یک میکرولات یک دهم مینی لات است که شامل 1000 واحد یک ارز می باشد. این بدان معنی خواهد بود که یک میکرولات حساب تجاری مبتنی بر دلار آمریکا، برابر با 1000 دلار است و هر 10 سنت 1 pip خواهد بود. این ابعاد لات بسیار مطلوب برای تریدرهای تازه کاری است که قصد دارند برای بار اول از لات بهره جسته و با کمترین ریسک و با آسودگی خاطر بیشتر به انجام ترید بپردازند.

Nano lot

همانگونه که از نام این لات معلوم است، یک نانولات کوچکترین لات است حتی از یک میکرولات هم خرد تر است. باید دانست یک نانولات شامل 100 واحد از یک ارز محسوب می شود. یعنی آنکه یک نانو لات در یک حساب تجاری بر پایه ی دلار آمریکا برابر با 100 دلار و بگونه ای که هر pip 1 سنت است. از این نوع لات خیلی کم و به ندرت در فعالیت های تجاری و بازار استفاده می شود.

لات چیست؟
لات چیست؟

رابطه ی بین lot و مدیریت ریسک

باید دانست در دنیای دیجیتال و رمز ارزها هر تریدر و معامله گری برای خودش یک استراتژی مخصوص دارد و بر مبنای قوانینی که برای تریدری خود تنظیم کرده، میزان لات را انتخاب می کند.
بسیاری از تازه کاران این حوزه، این مهارت که میان احساسات، مبانی و قوانین تریدری باید فاصله انداخت و به اصطلاح دیوار بکشند را ندارند و این باعث می شود هر بار بر مبنای احساسات خود، لات متمایزی را انتخاب کنند.

به طور مثال: متداول ترین مدیریت خطر و ریسک که در بیشتر استراتژی ها پیشنهاد می شود، این است که میزان سرمایه برای پوزیشن یا موقعیت تازه نباید از 2% میزان قاعده ی انصاف (equity) بیشتر شود و اگر هم ترید یک پوزیشن باز از پیش وجود دارد که ریسک یا خطر free هم نشده (منظور از Risk Free این است که استاپ لاس یا حد ضرر در جایی قرار بگیرد که با تاچ شدنش ترید یا معامله با ضرر و زیان صفر بسته شود) نباید معامله تازه ای باز شود.

حالت دیگر آن است که پوزیشن باز برای شما وجود ندارد ولی دو تا یا بیشتر از دو تا موقعیت برای شما ایجاد می شود میزان لات باید برای هر کدام به اندازه و ابعادی باشد که میزان مجموع از 2% بیشتر نباشد.

نمادهای گوناگون در لات استاندارد

به غیر از جفت ارزها که میزان لات برای آنها به صورت استاندارد یعنی 100 هزار دلار محسوب می شود، خوب است بدانید میزان لات استاندارد برای طلا، نفت، نقره و شاخص صنعتی Dow Jones به شرح ذیل خواهد بود:

  • یک لات طلا معادل با 100 اونس طلا خواهد بود.
  • 1 لات نقره برابر با 5 هزار اونس نقره است.
  • یک lot نفت معادل با یک هزار بشکه نفت می باشد.
  • 1لات Dow Jones معادل با 10 قرارداد داوجونز است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.