ترید ارز دیجیتال

معاملات ارز دیجیتال4 1

امروزه با رونق بازار ارزهای دیجیتال،افراد زیادی تمایل پیدا کردند که در این حوزه واود شوند. حتی برخی در کنار شغل های اولیه خود مشغول به ترید و مبادله کردن این رمز ارزها شدند. برای فهم بهتر در مبحث ترید ارزهای دیجیتال تیم توکن باز را در این مقاله همراهی کنید.

مفاهیم کلی :

تریدر کیست؟

معامله گر یا تریدر به کسی می گویند که، با پیگیری و دنبال کردن اخبارها و رویدادها در بازارهای مالی، به دنبال بدست آوردن سود از طریق خرید و فروش هرگونه دارایی تحت عنوان مال است.

به طور کلی تریدر یا معامله گر در بازار رمز ارزها به کسی اطلاق می شود که، در یک بازه زمانی مشخص مثلاً یک روزه یا چند ماهه به تبادل و مبادله ی ارزهای دیجیتال می پردازد.

باید بدانیم که یک فرق اساسی میان تریدر و سرمایه گذار وجود دارد. آن هم این است که، مدت زمان نگهداری دارایی فرد چقدر است ؟! در پاسخ به این سوال باید بگویم که یک سرمایه گذار برای به ثمر نشستن سرمایه خود مدت زمانی نسبتاً طولانی را مدنظر قرار می دهد.

بر خلاف سرمایه گذار یک تریدر به طور معمول، یک بازه زمانی کوتاه را در روند کار خود قرار می دهد، تا بتوانند سریع تر به سود مطلوب دست یابد. باید خاطرنشان شد که تریدرها نسبت به سرمایه گذارها خرید و فروش بیشتری در بازه زمانی یکسان انجام می دهند.

ترید ارز دیجیتال و کریپتو کارنسی
ترید ارز دیجیتال

منظور از ترید ارز دیجیتال چیست؟

کلمه ی ترید (Trade) در زبان انگلیسی به معنای معامله است. این واژه در بازار رمز ارزها و بازارهای مالی به خرید و فروش و معامله در این بازارها اشاره دارد.

هدف از ترید رسیدن به سود مطلوب در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال است.

در این بازارها باید استراتژی مناسبی داشت تا بتوان به سود مطلوب رسید.

رمز ارزها و ارزهای دیجیتال خلاف ارزهای فیات قابل لمس و رویت نیستند و به صورت مجازی تحت اختیار کاربران و تریدرها قرار می گیرند، از این رو برای انجام معاملات در بازارهای ارز دیجیتال نیازمند یک سری ابزارهایی همانند : کیف پول ارز دیجیتال، صرافی حوزه ی ارز دیجیتال و غیره هستیم.

معامله در دنیای رمز ارزها مانند معامله در دنیای واقعی است. هر فرد قادر خواهد بود در عوض پرداخت بعضی از ارزها، رمز ارز دیگری را دریافت کند که به این گونه معامله ترید جفت ارز می گویند.

چگونگی کارکرد ترید ارز دیجیتال

باید بدانیم برای سرمایه گذاری در دنیای رمز ارزها، ابتدا باید از درگاه هایی که ما را به این حوزه متصل می کنند، استفاده کنیم. یعنی صرافی های فعال در این حوزه، که البته امروزه به دلیل استقبال مردم از دنیای رمز ارزها صرافی های زیادی اقدام به فعالیت در این حیطه کرده اند. اما پیش از انتخاب یک صرافی برای ترید یا معامله در این صرافی ها نیازمند بررسی یک سری فاکتورها هستیم که در ذیل به شرح آن ها می پردازیم.   

اعتبار :

از آنجایی که کشورمان ایران، دچار تحریم و ممنوعیت است، پس لازم است قبل از هرگونه اقدامی بدانیم که صرافی مورد نظر برای کشور و محل سکونت شما سرویس ارائه می دهد یا خیر؟

به طور مثال صرافی هایی همچون : coinbase ،kraken ،Poloniex ،Bittrex ،Bitfinex ،Bithumb ،Coinone و صد البته Binance به ایرانیان اجازه عضویت و ثبت نام در این صرافی ها نمی دهند.

سابقه :


نکته ی قابل توجه در انتخاب صرافی، سابقه آن صرافیست، که آیا صرافی اخیراً هک شده یا خیر؟ کاربران این صرافی از خدمات صرافی راضی هستند؟ و سوالاتی از این قبیل که باید به همگی آنها پرداخته شود. یکی از راه های رسیدن به این جواب ها، بخصوص درباره ی صرافی های خارجی، ارزیابی نظرات کاربران در سایت Twitter است.

نرخ مبادلات :

یکی از عواملی که در انتخاب صرافی باید بررسی و ارزیابی آن بپردازید، نرخ مبادلات است. هر صرافی ممکن است نرخ کارمزدی و قیمت متفاوتی برای خود داشته باشد که شما باید از پیش به آن توجه داشته باشید.

امنیت :

در بحث امنیت بهتر است صرافی، انتخاب شود که از کاربر شناسه ی تایید هویت را می خواهد. هرچند این کار از دید کاربرها عموماً زمان بر است. اما باید گفت که ترید در این صرافی ها با معامله در صرافی های ناشناس بسیار ایمن تر و با ثبات تر خواهد بود.

ترید انواع ارز دیجیتال
ترید ارز دیجیتال

انواع ترید ارز دیجیتال

در بازارهای مالی و ارز دیجیتال روش های گوناگونی برای ترید وجود دارد. تریدرها و سرمایه گذارها زمانی به موفقیت می رسند که، از روش های مناسب و زمان درست استفاده کنند. به همین دلیل یکی از عامل های موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال را می توان هوشیاری در واکنش به رویدادهای گوناگون دانست.

روش‌های گوناگون ترید ارز دیجیتال عبارتند از :

خرید و فروش فوری (Scalping):

در این روش تریدر یا معامله گر، برای رسیدن به یک سود فوری و کوتاه مدت متمرکز می شود. این روش یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه بین چند دقیقه یا چند ساعت را در بر می گیرد.

به طور مثال : تریدر رمز ارزی را در زمان رشد و صعودی شدن است را می خرد و اندکی بعد، به فاصله چند دقیقه با کمی افزایش قیمت آن را می فروشد.

البته باید گفت که این روش به هیچ وجه روشی ساده تلقی نمی شود. این روش ضمن داشتن تمرکز بالا مستلزم : هوش بالا، ریسک پذیری، و اختصاص وقت است.

خرید و فروش روزانه (Daily Trading):

این روش تفاوت زیادی با روش قبلی ندارد و تنها تفاوت بارز آن مربوط به بازه زمانی است. در این روش نیز هدف دست یابی به کسب سود است.

خرید و فروش نوسانی (Swing Trading) :

در این روش ابتدا با استفاده از تحلیل تکنیکال، روند نوسانی قیمت ارز مد نظر را معین کرده سپس تریدر اقدام به خرید در نقاط حمایت و فروش در نقطه مقاومت می پردازد. هرچه تریدر در تحلیل تکنیکال مهارت بالا و توانایی پیش بینی بهتری در این زمینه داشته باشد، می تواند سود بیشتر و موفقیت های بیشتری کسب کند.

پوزیشن گیری (Position Trading) :

در این روش پوزیشن باز شده یا به اصطلاحِ تریدرها پوزیشنِ گرفته شده برای مدتی نسبت به نوسانات بازار، نگهداری و حفظ می شود. زیرا برای رسیدن به سود نسبتاً خوب چشم اندازی بلند مدت را در روند کار خود در پیش می گیرند.

باید بدانیم روش پوزیشن گیری نباید با سرمایه گذاری اشتباه گرفته شود. برای آن که مقصود از پوزیشن گیری کسب سود نسبتاً خوب است. این درحالی است که برخلاف پوزیشن گیری، سرمایه گذاری بر حفظ و نگهداری دارایی و افزایش ارزشی آن متمرکز است.

روش های تحلیل بازار ترید

در بازارهای ترید، موفق کسی خواهد بود که قابلیت پیش بینی نوسانات بازار را، نسبت به دیگر رقبای خود دقیق تر و سریع تر انجام دهد.

یعنی آنکه با دقت و توجه به پیش بینی های خود، رمز ارزهای مستعد را در نقاط حمایت خریداری کرده و در زمان مناسب یعنی در نقاط مقاومت اقدام به فروش کنند.

 در راستای رسیدن به چنین اهدافی می توان از دو روش تحلیل بهره جست که عبارتند از :

تحلیل تکنیکال :

در اینگونه تحلیل یک سری جریانات اعم از قیمت ارز، حجم معاملات، مورد بررسی قرار می گیرند تا روند آتی این نوسان ها معین شود.

در تحلیل تکنیکال برخلاف تحلیل فاندامنتال همه ی عوامل خارجی در این تحلیل بی تاثیر است و صرفاً اتفاقات و رویدادهای اقتصادی در این تحلیل تاثیر گذار خواهند بود.

تحلیل فاندامنتال :

تحلیل فاندامنتال علاوه بر بازارهای دیجیتال در بازارهای بورس هم کاربردی رایج دارد. در این تحلیل برخلاف تحلیل تکنیکال عوامل خارجی تاثیر بسزایی در آن دارند.

تحلیل گران این حوزه با بررسی عوامل خارجی موثر در روند قیمتی یک ارز، و همچنین بررسی تمام اتفاقات و رویدادهای مربوط به آن ارز، اقدام به پیش بینی و تحلیل می کنند.

تحلیل در ترید ارز دیجیتال
ترید ارز دیجیتال چیست؟

چگونه و چطور ترید کنیم؟

اینکه چگونه ترید کنیم امروزه دغدغه ی اکثریت کاربران حوزه ارزهای دیجیتال است. برای کاربران مقیم در ایران برای ترید ارز دیجیتال دو راه وجود دارد. 1- استفاده از صرافی های خارجی 2- استفاده از صرافی های داخلی

باتوجه به تحریم بودن ایران دسترسی به صرافی های خارجی تا حدودی مشکل و دشوار است. زیرا باید با روش هایی همچون نرم افزارهای تغییر هویت، تغییر IP و غیره، صرافی ها را عملاً دور زد. که این خود، کاری پر ریسک است و خطر از دست رفتن سرمایه را افزایش می دهد.

از سویی دیگر کاربران می توانند با ثبت نام در صرافی های ایرانی و شارژ حساب خود به پول رایج کشور به خرید و فروش در این حوزه بپردازند. درنظر داشته باشید اگر قصد دارید که مدتی ارز را نگهداری کنید یا به اصلاحی هودل (هولد) کنید بهتر است که دارایی را از حساب صرافی خارج و به کیف پول دیجیتال خود منتقل کنید، تا از امنیت دارایی خود اطمینان حاصل کنید.

استراتژی ترید

اگر شما به عنوان یک تریدر قصد سرمایه گذاری داشته باشید. استراژی ترید برای شما همانند یک نقشه ی راه عمل می کند.

در واقع استراتژی ترید به شما کمک خواهد کرد چه ارزی را خریداری کرده، و با چه پوزیشنی و چه موقع ورود و خروج داشته باشید، و به طور کلی چیزهایی از این قبیل که شما را در تصمیم گیری یاری می کند.

مزایا و معایب

ترید ارز دیجیتال نیز دارای مزایا و معایبی است، که در ذیل به طور مختصر به شرح آن می‌پردازیم.

مزایا :

  • 24 ساعته بودن این بازارها
  • عدم محدودیت سود گرفتن
  • داشتن مهارت باعث کم کردن ضرر و بالا رفتن موفقیت در کسب سود می شود.

معایب :

  • عدم محدودیت در ضرر
  • ازدیاد افراد تازه وارد
  • از دست رفتن سرمایه افراد نا آگاه

و اما یکی از مواردی که می توان هم در زمره معایب هم در زمره ی مزایا قرار داد، نوسانات شدید در این بازار است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.