جفت ارز چیست؟

5b9ba6c12f51b1536927425

دنیای ارز دیجیتال و پیچیدگی های آن مستلزم شناخت مفاهیم پایه است، تا سرمایه گذار در این حوزه بتواند با خیالی آسوده تر به سرمایه گذاری در رمز ارزها بپردازد. یکی از مفاهیم پایه در این حوزه جفت ارزها هستند، جفت ارز به ارزهایی اطلاق می شود که در مقابل هم معامله می شوند. به طوری که یک ارز فروخته و ارز دیگر خریده می شود. در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد به بررسی جفت ارزها بپردازد.

مفاهیم کلی :

جفت ارز (Currency Pair) چیست؟

جفت ارز یا به زبان انگلیسی (Currency Pair) دو ارز متمایز و متفاوت از یکدیگرند که در مقابل هم معامله می شوند، و قیمت یک ارز در مقابل ارز دیگر تعیین می شود.

باید بدانیم جفت ارزها یکی از مفاهیم اصلی در بازارهای مالی و حوزه رمز ارزها و غیره تلقی می شود. ادغام و جفت کردن دو ارز، چه ارزهای فیات و چه رمز ارزها برای انجام بعضی معاملات که بر مبنای ارزش این ارزهاست، روشی رایج و متعارف در بازار معاملات است. هر یک از این ارزهای جفت شده را یک جفت ارز می گویند.

به طور مثال: در دنیای دیجیتال جفت ارز BTC/USDT یک جفت ارز معروف است و در بازار مالی ارزهای فیات جفت ارز USD/IRR یکی از مهمترین جفت ارزها، پس از نوسان های شدید دلار در کشورمان بوده است.

در راستای جفت ارزها و فهم آن باید اذعان داشت که برای سرمایه گذاری در این بازارها و همچنین بازار ارزهای دیجیتال، در هر مقیاسی باید با کاربرد و ویژگی این جفت ارزها آشنایی داشته باشیم. زیرا جفت ارزها نه بازار برابری دارند و نه ارزش یکسان در سرمایه گذاری. و اینکه کاربرد و عملکرد برخی از آن ها می تواند خاص و کاملاً متفاوت باشد.

جفت ارز
جفت ارز چیست؟

معاملات جفت ارز

در ابتدا باید بدانیم معاملات جفت ارز، معاملاتی بر پایه نرخ خرید و فروش هستند، که نرخ خرید را BID و نرخ فروش را ASK می گویند. نرخ خرید رقمی است که کارگزار با بهره جویی از آن، ارز اصلی را از کارگزار خریداری کرده و در مقابل، ارز ثانویه را به کاربر پرداخت می کند. اما در نرخ فروش اصطلاحی تحت عنوان Offer یا پیشنهاد وجود دارد که با بهره جویی از آن کارگزار برعکس خرید، ارز اصلی را به کاربر فروخته و در قبال آن ارز ثانویه را از کاربر دریافت خواهد کرد.

روند معاملات در جفت ارزها به گونه ای است که خرید یک ارز در مقابل فروش ارز دیگر است و بلعکس

روند معاملات جفت ارزها در دنیای رمز ارزها با بورس تفاوت چندانی ندارد. بدین صورت که در بازار بورس خرید سهام با مبلغ مشخص به صورت ارز فیات و نقد پرداخت می شود. در صورتی که در معاملات جفت ارزها یک ارز (فیات) فروخته و نوع دیگری از آن ارز جایگزین قبلی خواهد شد.

باید بدانیم نرخ مبادله جفت ارزها به همدیگر، یک عدد شناور می باشد. یعنی آنکه عوامل بسیاری باعث بروز تغییرات لحظه ای در این جفت ارزها خواهند شد.

همانطور که در سطور بالا عنوان کردیم، می دانیم عوامل مختلفی در تغییر بهای این ارزها نقش دارند. همانند : تولید ناخالص داخلی، نرخ رشد اقتصادی و غیره. اینگونه عوامل در تعیین نرخ مبادله ی جفت ارزها بسیار تاثیرگذار هستند.

ساختار یک جفت ارز در بازار

همانطور که از اسم جفت ارزها مشخص است، ساختار جفت و یا دوتایی را دارا هستند.

در بخش اول ارز اصلی و پایه قرار دارد و در بخش دوم ارز ثانویه قرار می گیرد. با این ساختار ارز اول در مقایسه و قرار گیری در مقابل ارز دوم است.

به طور مثال : در جفت ارز BTC/USDT ارز اول بیت کوین ارز پایه و اصلی تلقی می شود و ارز دوم که تتر است تحت عنوان ارز ثانویه یاد می شود.

ارزها در بازار بین المللی با کد ارزی ISO نشان داده می شوند. بطور مثال : USD علامت اختصاری دلار آمریکا است که هرجا این علامت رویت شد منظور دلار امریکا است.

محبوب ترین جفت ارز در جهان EUR/USD است. پس از آن رتبه بعدی مختص به USD/JPY است. اما پیش بینی می شود در آینده نه چندان دور بیشتر جفت ارزهای محبوب در زمره ی رمز ارزها باشند.

Currency Pair
جفت ارز چیست؟

انواع مختلف جفت ارز

جفت ارزها بنابر میزان نقدینگی و میزان حجم فعالیت در بازار، در دسته های متفاوتی قرار می گیرند که به طور کل برای این جفت ارزها سه دسته مشخص شده است که عبارتند از :

جفت ارز اصلی Major

باید بدانیم جفت ارز اصلی (Major) ، به دو ارزی گفته می شود که یا ارز اصلی و پایه باشد یا ارز دوم دلار یا همان تتر باشد. به عبارتی هر Currency pair یا جفت ارز که در آن دلار باشد، Major تلقی می شود.

معروف ترین و پر کاربرد ترین Major ها عبارتند از :

  • EUR/USD (یورو/دلار)
  • USD/JPY (دلار/ین ژاپن)
  • USD/CAD (دلار آمریکا/ دلار کانادا)
  • USD/CHF (دلار/فرانک سوئیس)
  • AUD/USD (دلار استرالیا/ دلار آمریکا)

جفت ارز های Crosses

جفت ارزهای کراس که جفت ارزهای کوچک Major نیز شناخته می شوند، به جفت ارزهایی گفته می شود که دلار آمریکا USD در آن وجود ندارد. این جفت ارزها نسبت به Major کمتر معامله می شوند.

پر کاربرد ترین Crosses عبارتند از :

  • EUR/CHF (یورو/فرانک سوئیس)
  • EUR/GBP (یورو/پوند بریتانیا)
  • EUR/CAD (یورو/دلار کانادا)
  • CAD/JPY (دلار کانادا/ ین ژاپن)
  • AUD/JPY (دلار استرالیا/ین ژاپن)

جفت ارز Exotic

جفت ارز اگزاتیک به ارزهایی گفته می شود که واحد پول کشورهایی مانند : مجارستان یا برزیل هستند که ارزهای جدیدی شناخته می شوند. زمانی که این ارزها کنار یکدیگر قرار می گیرند، به آنها جفت ارز Exotic گفته می شود. اینگونه ارزها خیلی کم و به ندرت مبادله می شوند و نقدینگی کمی دارند.

نمونه ی از جفت ارزهای اگزاتیک عبارتند از :

  • EUR / TRY  یورو / لیر ترکیه
  • USD / HKD   دلار آمریکا / دلار هنگ کنگ
  • JPY / NOK  ین ژاپن / کرون نروژ
  • NZD / SGD  دلار نیوزیلند / دلار سنگاپور
  • GBP / ZAR  پوند انگلیس / رند آفریقای جنوبی

درک جفت ارزها

هر جفت ارز در بازار معاملات فارکس برای نشان دادن دو ارز نسبت به یکدیگر است که به عبارتی می توان گفت هر ارز یک ارزش لحظه ای در مقابل ارزهای دیگر دارد. این ارزش در قالب یک جفت ارز (currency pair) نشان داده می شود. باید بدانیم تبادل رمز ارزها و دیگر ارزها به طور کلی در بازار فارکس صورت می گیرد.

به طور تقریبی چیزی بالغ بر 181 ارز قانونی در سراسر گیتی در حال گردش و مبادله است. پس می توان گفت که یک ارز امکان مبادله با 180 ارز دیگر را دارد. اما برای فهم بهتر و تبادل ارزها با یکدیگر، ذکر و درج اسم دو جفت ارز در معامله، امری الزامی و ضروری تلقی می شود. زیرا در این جفت ارز یکی فروخته و دیگری خریداری می شود.

جفت ارز در دنیای دیجیتال
جفت ارز چیست؟

همبستگی بهای میان رمز ارزها

یکی از مهم ترین کاربردهای جفت ارزها، جستن همبستگی یا (Correlation) بین تغییرات بهای رمز ارزهای گوناگون است. بدین منظور باید در بازار معاملاتی ارز دیجیتال، رمز ارزهایی را یافت که تغییرات بهایی آنها با هم ارتباط معنایی و همبستگی دارند.

به طور مثال : رمز ارز ریپل و استلار بگونه ای سنتی با یکدیگر همبستگی بهایی و قیمتی مثبت دارند.

کاربردهای بهره جویی از همبستگی

همبستگی کاربردهای فراوانی دارد که ما در این مقاله به 3 مورد از آن برای شما کاربران گرامی اشاره کرده ایم.

افزایش سود آوری

باید این نکته را خاطر نشان کرد، که در بازار ارزها، ارزهای زیادی برای تبادل و معامله وجود دارند که ارزیابی این ارزها به صورت تکی کار مشکلی خواهد بود. اما با داشتن جدولی تحت عنوان همبستگی می توان این ارزیابی را آسان و چند ارز را به طور همزمان با هم ارزیابی و بررسی کرد و به کسب سود خوبی دست یافت.

معاملات همزمانی

معاملات سنگین، نیازمند نمودارهای تحلیل تکنیکال برای به وجود آوردن پوزیشن معاملاتی مناسب هستند. به طوری که قبل از معامله باید به ارزیابی و بررسی درست این نمودار ها بپردازید، و در راستای آن قادر خواهید بود به طور همزمان در صورت نیاز پوزیشن های معاملاتی ایجاد کنید.

پوشش ریسک و ضرر

بعضی اوقات تحلیل های غلط باعث ایجاد تضرر مالی سرمایه گذار می شود. یعنی آنکه زمانی هست که سرمایه گذار یک پوزیشن معاملاتی باز می کند. پس از چندی متوجه اشتباه خود در این راستا می شود. برای جبران مافات می تواند یک پوزیشن معاملاتی منفی را باز کند. این امر باعث می شود ضرر ناشی از خطای به وجود آمده تا حدی جبران شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.