بیت کوین چیست؟ به زبان ساده و خودمونی ولی حرفه‌ای

بیت کوین چیست

بیت کوین (BTC) توسط مخترع ناشناس و افسانه‌ایش؛ ساتوشی ناکاموتو اختراع شد تا کم و کاستی‌های پول‌های دولتی رو برطرف کنه. با این حال انقدر جذاب و جدید بود که خیلی زود توجه خیل عظیمی از مردم رو به خودش جلب کرد و تقاضاش به حدی بالا رفت که ارزش اون ظرف ۱۰ سال بیش از ۱۲۰۰ برابر شد!

این آمار  در مقایسه با دارایی‌های دیگه مثل طلا که در همین مدت فقط ۲۵ برابر شده شگفت انگیزه. بازدهی بالای بیتکوین توجه سرمایه‌گذاران و سوداگران رو شدیدا به خودش جلب کرد و نتیجه این شد که این ارز دیجیتال که قرار بود نوعی پول باشه فعلا به یک دارایی سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول تبدیل شده.

اگه بیت کوین توجه شمارو هم به خودش جلب کرده و می‌خواین بشتر کشفش کنین باید بگیم به مطلب خوبی رسیدین.

در این مطلب از توکن باز قصد داریم به تمام سوالاتی که کمک می‌کنه دانش خوبی از بیت کوین به دست بیارین جواب بدیم. مثل بیتکوین چیه و چطور کار می‌کنه. یا آموزش نحوه خرید و فروش btc و اینکه چجوری بهترین قیمت بیت کوین تو صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف رو پیدا کنیم. می‌شود. با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نوعی پول مجازیه. برای همین بهش میگن ارز دیجیتال. با این حال به علت نوسان بالایی که داره قیمتش با ثبات نیست و به همین دلیل تا حالا پذیرش زیادی به عنوان پول از سمت مردم دنیا نداشته.

فک کنین می‌خواین ماشینتون رو بفروشین و پولشم با بیتکوین بگیرین. زمان فروش خودرو قیمت بیت کوین ۴۵ هزار دلاره ولی فردای روزی که ماشینتون رو فروختین با کاهش قیمت بیتکوین مواجه میشین و قیمت btc به ۳۰ هزار دلار برسه!. پامپ و دامپ بیت کوین و ارزهای دیجیتال مقوله رایجی هست که اون رو گزینه جذابی برای ترید و نوسان گیری می‌کنه اما برای پول بودن روی اون ضربدر قرمز می‌زنه.


آیا می‌دونین هدف توکن باز کشف و معرفی بهترین قیمت خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هست؟ به تصویر زیر که از صفحه مقایسه قیمت بیت کوین تو صرافی‌های مختلف تهیه شده دقت کنین:

مقایسه قیمت بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف منبع: توکن باز
مقایسه قیمت بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف منبع: توکن باز

بیت کوین چطور تولید می‌شه و از کجا میاد؟

همونطور که گفتیم بیتکوین نوعی پول و ارز مجازیه. پول‌های سنتی که ما با اونا همه روزه سروکار داریم رو بانک مرکزی صادر و منتشر می‌کنه. اما بیت کوین رو کی تولید و عرضه می‌کنه؟

برخلاف ارزهای سنتی، بیت کوین از طرف یک بانک مرکزی یا دولت صادر و پشتیبانی نمی‌شه بلکه اشخاصی به اسم ماینر تو فرایندی به نام ماینینگ یا استخراج تولید و عرضه بیت کوین رو انجام میدن. تو پاراگراف‌های بعدی این موضوع رو بیشتر باز می‌کنیم.

خیلی ساده بگیم بیتکوین در واقع پاداش وظایفیه که ماینرها در فضایی به اسم بلاکچین انجام می‌دن (اینجا منظور تو بلاکچین بیت کوینه) بلاکچین یک فضا برای ثبت اطلاعاته که به صورت دسته جمعی اداره می‌شه و همه هم می‌تونن اطلاعاتش رو ببینین. واسه همینه که میگن بلاکچین شفافیت اطلاعاتی داره. هر کس موفق بشه اطلاعات رو زودتر تو این دیتابیس ثبت کنه bitcoin جایزه می‌گیره. در ادامه این مفهوم رو هم بیشتر توضیح میدیم.


اگر دوس دارین بلاکچین رو عمیق‌تر بررسی کنین مطلب «فناوری بلاکچین چیست» پیشنهاد می‌شه.


چرا بیت کوین متولد شد؟

تو قرن‌های 19 و 20 میلادی، تقریبا میشد همه ارزهای جهان رو به طلا یا فلزات با ارزش دیگه تبدیل کرد. بعد جنگ جهانی که مخارج کشورها بالا رفت و نمیشد زیاد طلا تولید کرد (تقاضا بیشتر شده بود از عرضه) کشورها تصمیم گرفتن که از سال 1970 استاندارد طلا رو کنار بذارن.

قبل از این اتفاق، طلا و نقره برای پرداخت هزینه‌ی کالاها و خدمات مختلف معامله می‌شدن. اما معایب طلا و نقره مثل حمل‌ونقل سخت و احتمالِ به سرقت رفتن باعث شد مردم طلا و نقره‌شون رو بدن بانک براشون نگه داره و در عوض بهشون یه رسید بده که کاربر بتونه از همون رسید تو معاملاتش استفاده کنه. تا وقتی این رسیدها پشتوانه واقعی داشت همه چی خوب بود ولی کم کم زرنگ بازی بانکها شروع شد!

در جریان بحران مالی سال‌های 2008 و 2009، چندین بانک و سازمانِ مالی در سرتاسر جهان اعلام ورشکستگی کردن و برای نجاتشون بانک مرکزی دست به چاپ پول وحشتناکی می‌زنه که ارزش پول رو شدیدا پایین میاره. شکست بانک‌ها (به‌عنوان حافظان دارایی مردم) حاکی از شکنندگی سیستم مالی مدرن بود و نشون داد این سیستم نیاز به تمرکززدایی داره.

اینجا بود که ساتوشی نگران و عصبانی به جنگ با بانک و پولای دولتی بلند شد و Bitcoin رو اختراع کرد. واسه همینم هست که هویت خودش رو لو نداده چون یه جورایی دشمن دولت و بانک مرکزی و قدرتشونه.

ساتوشی ناکاموتو به‌عنوان خالق بیت کوین قصد داشت تا با حذف بانک‌ها از تراکنش‌های مالی و جایگزینی اون‌ها با یک سیستم پرداخت همتابه‌همتا (P2P) و بدون تمرکز، نیاز مردم به اتکا به بانک‌ها رو از بین ببره.

تاریخ تولد بیت کوین چه زمانیه؟

به این ترتیب اولین بلاک بیت کوین یا بلاکِ جنسیس (Genesis) در 3 ژانویه 2009 استخراج شد. البته ساتوشی ناکاموتو وایت پیپر بیت کوین رو تو ۳‍۱ اکتبر ۲۰۰۸ منتشر کرده و بعضیا این تاریخ رو زادروز بیت کوین می‌دونن. به نظر ما تو توکن باز تولد بیت کوین همون تاریخ جنسیس بلاکه.

یک هفته بعد از استخراج بلاک جنسیس، اولین تراکنش آزمایشی توسط ساتوشی ناکاموتو انجام شد. در ماه‌های اول، بیت کوین فقط برای ماینرهایی که تراکنش‌ها رو تایید می‌کردن در دسترس بود. اون زمان BTC ارزش پولی نداشت و ماینرها بیتکوین رو برای سرگرمی مبادله می‌کردن. 

در 22 می 2010 یک مردِ فلوریدایی دو پیتزای 25 دلاری رو در ازای 10 هزار واحد بیتکوین معامله کرد و بالاخره پس از یک سال اولین تراکنشِ مالی بیت کوین صورت گرفت. به‌دنبال این معامله، ارزش اولیه یا قیمت بیت کوین در دنیای واقعی به اندازه‌ی 4 بیتکوین به‌ازای هر پنی تعیین شد. این روز بعدها به عنوان روز پیتزا در دنیای کریپتو نامگذاری شد.

در اون زمان BTC به‌عنوان یک پولِ دیجیتال یا ارز دیجیتال معرفی شد که به هیچ نهادی وابسته نیست.

ما تقریبا هر روز تو توکن باز تحلیل قیمت و پیش‌بینی روند بیتکوین رو انجام می‌دیم. تو لینک زیر می‌تونین تحلیل‌هامون رو ببینین:


در توکن باز بخوانید؛ تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال


اثبات مالکیت بیت کوین چطور انجام می‌شه؟

«ارزهای دیجیتال در بلاک‌چین به وجود می‌آیند و برای همیشه در آنجا می‌مانند. » این یه جمله خیلی مهمیه که باید به خاطر بسپارینش. حتما فهمیدین که می‌گن اگه پسوردتون رو گم کنین دیگه هیچوقت دستتون به کریپتوهاتون نمی‌رسه. این دقیقا به همون دلیله.

ارزهای دیجیتال توی فضای بلاک‌چین نگهداری می‌شن و برای اینکه بتونین از اونها استفاده کنین مثلا برای پرداخت یا ترید باید اول ثابت کنین که حق این کار رو دارین و مالک این ارزها هستین. مثلا برای اینکه از یه خونه‌ای استفاده کنین اول باید واردش بشین و با داشتن کلید می‌تونین واردش بشین. خوب. بلاک‌چین هم یه چیزی شبیه همینه. به شما دو تا کلید می‌ده یکی کلید عمومی و یکی کلید خصوصی.

کلید عمومی

کلید عمومی عین پلاک خونه می مونه که همه می تونن ببیننش و از طریق اون خونه شما رو پیدا کنن.

کلید خصوصی

کلید خصوصی ولی مثل کلید خونه‌تونه که حسابی باید مراقبش باشید تا دارایی‌هاتون امن بمونن.

وقتی یه نفر می‌‎خواد برای شما ارز دیجیتال بفرسته آدرسی که بهش می‌دین همون آدرس یا کلید عمومی هست و وقتی خودتون وارد حسابتون میشین از کلید خصوصی استفاده می کنین مثلا قصد خرج کردن ارزهاتون رو دارین یا نقل و انتقالش و این موارد.

اینم بگیم که کلید عمومی از روی کلید خصوصی ساخته میشه. در اصطلاح میگن کلید عمومی هش شده کلید خصوصیه. یعنی یه سری اعمال ریاضی روی کلید خصوصی انجام میشه که کلید عمومی تولید بشه ولی اینطوری نیست که بشه این ریاضی ها رو معکوس کرد و از کلید عمومی کلید خصوصی رو پیدا کرد. کلید خصوصی و کلید عمومی از یه رشته حرف و عدد انگلیسی  تشکیل میشن مثل این عبارت زیر. البته باتوجه به اینکه کیف پول های مختلف از توابع رمزنگاری متفاوتی استفاده می‌کنن، فرمت کلید خصوصی ایجاد شده توی کیف پول های مختلف می‌تونه باهم فرق داشته باشه.

کلید عمومی و کلید خصوصی بیت کوین
کلید عمومی و کلید خصوصی بیت کوین

 تعداد کاراکترهای کلید خصوصی بلندتره. به محض اینکه کیف پولی می سازین این کلیدها به صورت تصادفی ساخته میشن.

 زیاد شنیدین که ارزهای دیجیتال از کریپتوگرافی یا رمزنگاری استفاده می کنن. منظور از رمزنگاری همین کلیدهای عمومی و خصوصی هستن که اطلاعات بلاک‌چین رو ایمن نگه می‌داره و تبدیلشون می‌کنه به یه کد خاص.

به توابع رمزنگاری توابع هش هم می‌گن که ورودی‌های مختلف (با تعداد کاراکترهای مختلف) رو می‌گیره و خروجی‌هایی با طول ثابت (۲۵۶ بیتی) تولید می‌کنه. که 256 مربوط به الگوریتم شا 256 هست.

اینم اضافه کنیم که اگه جایی شنیدین بدونین منظور چیه. ما کلا دو نوع رمزنگاری داریم. متقارن و نامتقارن. رمزنگاری متقارن فقط یک کلید رو استفاده می کنن برای رمزنگاری ولی رمزنگاری نامتقارن از دو کلید عمومی و خصوصی استفاده میکنه. پس ارزهای دیجیتال که دو کلید امنیتی دارن از نوع نامتقارن هستن. به این نوع نامتقارن رمزنگاری کلید عمومی هم میگن.

حالا یه چیز جالب بتون بگم. ماینرها واسه اینکه بیت‌کوین ماین و استخراج کنن تلاش می کنن که اطلاعات رو زودتر از بقیه ماینرها توی بلاک‌چین ثبت کنن. خوب با کمک کلید عمومی اطلاعاتی که قراره توی بلاک‌چین ثبت بشه رو رمزنگاری می‌کنن و می‌فرستن توی بلاک‌چین که ثبت بشه. مثلا شما بیت‌کوین خریدی و می‌خوای تو کیف پولت نگهش داری. ماینرها باید بیان صحت خریدی که شما انجام دادی رو اول بررسی کنن و بعد با کمک کلید عمومی رمزنگاریش کنن. ولی نمی تونن محتوای خرید شما رو ببینن. مالکیت شما رو ببین و مبدا و مقصد تراکنش رو بفهمن مثلا از طرف کی و کجا انجام شده. ولی شما با کلید خصوصی که در اختیار داری می تونی همه چی رو بفهمی و کنترل کاملی هم روی بیت‌کوین خودت داری.

همراهان عزیز توکن باز تلاش کردیم که این بحث رو از پیچیدگی درش بیاریم و امیدواریم که موفق شده باشیم. چون این بحث خیلی خیلی مهمه لازم دونستیم بازم تاکید ‌کنیم که اگه کلید خصوصی خودتون رو نداشته باشین انگار که هیچی ندارین.

کلید خصوصیتون فقط و فقط باید پیش خودتون بمونه، چونکه اطلاع یک نفر دیگر از اون برابر با دادن بیت کوین هایتون به اون آدمه.

علاوه بر این، لازمه که از کلید خصوصیتون نسخه پشتیبانی داشته باشین و اون رو یه جای امن نگهش دارین، چون که اگر موبایل یا لپ‌تاپ خودتون رو گم کنین و یا به هر نحوی نتوانین به کیف‌پولتون دسترسی داشته باشین بدون داشتن کلید خصوصی یا عبارت بازیابی که مرتبط با کلید خصوصی هستنن، دارایی‌هاتون قابل بازیابی نیست و برای همیشه از دستتون میره.

موجودی بیت کوین کاربرا چطور مشخص میشه؟

تو شبکه بیت کوین چجوری مشخص میشه که هر نفر چقدره موجودیش؟ BTC از یه روش حسابداری به نام خروجی تراکنش‌های خرج نشده استفاده می‌کنه. فرض کنین رضا میخواد واسه مهسا ۱ بیت کوین بفرسته. از قبل دو نفر برا رضا دو تا ۰.۷ بیتکوین فرستاده بودن. یعنی رضا ۱.۴ بیتکوین داره. ولی اینطور نیست که رضا ۱ بیت کوین رو همینجوری بفرسته واسه مهسا و ۰.۴ براش بمونه. بلکه رضا دو تا تراکنش می زنه واسه مهسا دو تا تراکنش ۰.۷ در واقع. بعد ۱.۴ میره تو حساب مهسا ولی ۱ بیتکوین میمونه تو حسابش و ۰.۴ هم برمی گرده به رضا!.

یکم عجیب شد ولی مدل حسابداری بیت کوین اینجوریه که بهش میگن روش خروجی تراکنش های خرج نشده (UTXO). همون ۰.۴ که از حساب رضا خارج شد ولی خرج نشد و برگشت نشون میده رضا چقدر موجودی داره. پس بررسی موجودی حساب کاربرا تو شبکه بیت کوین بر اساس اون تراکنش‌هایی هست که به btc رو به حسابشون برگردونده.

این تراکنش‌هایی که بین رضا و مهسا انجام میشه رو هم ماینرها باید صحت سنجی کنن. در واقع میان مثلا ورودی‌ها به حساب رضا رو چک می‌کنن ببینن اون اصلا از قبل پولی وارد حسابش شده که الان بخواد واسه مهسا بفرسته یا نه. قبلا گفتیم دیگه انگیزه ماینرها جایزه بیت کوینی هست که می گیرن. یه رقابتی هم بین ماینرها در جریانه که نگو و نپرس. در ادامه میگیم چجور و تو چی رقابت میکنن.

ماینرها و نودها چه نقشی تو شبکه‌ BTC دارن؟

می دونستین شبکه بیت کوین تا حالا هک نشده؟ به نظرتون چی باعث میشه که یه شبکه انقدر امن باشه که حتی بزرگترین هکرها هم حریفش نشن؟ شبکه بیتکوین رو ماینرها اداره میکنن و در ازاش پاداش می گیرن. تعداد ماینرها حدودا ۱ میلیون نفره چی اینها رو هماهنگ نگه می‌داره؟ پاسخ این سوال ها به مکانیزم اثبات کار بر میگرده که مبحث خیلی مهمی توی دنیای کریپتو هست که ما بچه های تولید محتوای ارزجدید تو این ویدئو می‌خوایم راجع بهش صحبت کنیم. پس با لایک و کامنت‌هاتون بهمون انرژی بدین تا همچنان ویدئوهای مفید و کاربردی براتون تهیه کنیم.

ساتوشی ناکاموتو شبکه بیت کوین رو یه سیستم پرداخت پولی الکترونیکی معرفی کرده. یعنی سیستمی که قراره جای بانک رو بگیره و نقل و انتقال‌های پول رو انجام بده و تراکنش‌ها رو توی خودش ثبت کنه. با این تفاوت که دیگه واسطه‌ای بین فرستنده و گیرنده پول وجود نداره و ادم‌ها به صورت مستقیم یا همتا به همتا با همدیگه مبادله می کنن.

از ویژگی‌هایی که بیت کوین بهش می باله حفاظت از اطلاعات افراد و هویتشون هست. یعنی ادما مثل بانک مجبور نیستن برای افتتاح حساب مدارک شناسایی ارائه بدن. اعتماد کردن فرد به فرد تو یه محیطی که کسی کسی رو نمیشناسه شدنی نیست. شما فک کن از این سر دنیا بخوای برای کسی تو اون سر دنیا پول بفرستی که اونم مثلا در ازاش یه چیزی برات بفرسته. چه تضمینی هست اون آدمه ناشناس نزنه زیر قول و قرارش؟

برای حل این مشکل یه سری آدم از کل دنیا مسئول برقراری امنیت توی شبکه هستن. این آدم ها همون ماینرها هستن که گفتیم به انگیزه دریافت پاداش این کار رو انجام میدن. خوب کی ماینرها رو کنترل کنه؟ از کجا معلوم ماینرها نخوان کوتاهی کنن یا عمدا تو شبکه اختلال ایجاد کنن؟

پاسخ این سوال بر می گرده به توزیع شده بودن شبکه. یعنی بلاک چین بیت کوین بین همه ماینرها تو کل دنیا توزیع شده و همه ماینرها یه نسخه از بلاکچین رو دارن. پس اگه یه ماینر بخواد اطلاعات غلط ثبت کنه یا اطلاعاتی که قبلا ثبت شده بوده رو پاک کنه بقیه ماینرها چون نسخه دست نخورده بلاک چین رو دارن دست ماینر خرابکار توی حنا باقی می مونه.

از کجا معلوم ماینرها اطلاعات درستی رو توی بلاک چین ثبت می کنن؟

دوستان بلاک چین اینطوری نیست که ماینرها هر اطلاعاتی دلشون خواست توی شبکه تایید کنن یا توی بلاک قرار بدن. در واقع با رای اکثریته ماینرهاست که اطلاعات تایید و توی شبکه ثبت میشن. حالا چجوری بقیه شبکه باید تصمیم بگیرن که اطلاعاتی که یه ماینر داره ادعا میکنه درسته رو تایید کنن یا رد کنن؟

اینجاست که پای رمزنگاری میاد وسط. در واقع بلاک‌های بلاک چین یه کد شناسایی به اسم هش دارن که ماینرهای درست کار برای اینکه بتونن اطلاعات رو توی یه بلاک بذارن و اون رو به بلاکچین اضافه کنن باید این کد رو پیدا کنن. وقتی کد درست بلاک پیدا میشه اون بلاک، عین یه تیکه از پازل توی جای درست توی بلاکچین میاد میشینه و همه تاییدش می کنن. پیدا کردن این کد هم نیازمند حل مسائل سخت ریاضی هست که کامپیوترهای خیلی قوی از پسش بر میان. و این مفهوم اثبات کاره. یعنی برای اثبات درستی یه تراکنش و یه بلاکی که داره به بلاک چین پیشنهاد میشه، مسئله ریاضی حل میشه و اون کار هم استفاده از کامپوترهای پر مصرف و حل همین مسئله ها هست.

اثبات کار نیازمند استفاده از کامپیوترهای خیلی قوی هست که انرژی و برق خیلی زیادی مصرف می کنن. این بزرگترین عیب این مکانیزم هست که باعث به وجود اومدن مکانیزم های اجماع جدیدی شد که معروف ترینش اثبات سهام هست.


پیشنهاد می‌کنیم مطلب توکن باز تحت عنوان «الگوریتم اثبات سهام در دنیای رمزارزها» رو از دست ندین.


ماینینگ بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

فرآیند اضافه کردن تراکنش‌های جدید به بلاکچین بیت کوین رو بهش میگن ماینینگ یا استخراج. در این فرآیند سخت و پیچیده، ماینرها از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنن. منظور از کار تو اجماع اثبات کار در حقیقت حل کردن مسائل سخت و پیچیده ریاضیه. ماینرها رقابت میکنن که مسائل ریاضی که تو بلاک‌ها تعبیه شده رو حل کنن تا زودتر بلاک رو به بلاکچین اضافه کنن و پاداش بلاک رو دریافت کنن. (احتمالا بعدا یه مطلب بریم که این رو بازترش کنیم).

اینجا جا داره از یه مفهومی به اسم سختی شبکه حرف بزنیم.

منظور از سختی شبکه بیت کوین چیست؟

ساتوشی ناکاموتو افسانه‌ای وقتی تصمیم گرفت که برای همیشه غیب بشه و بیت کوین رو تنها بذاره، خیالش از همه جهت در مورد این رمز ارز راحت بود و یه مدل بی نقص و خودکار رو ساخت که به وجود ناکاموتو نیازی نداشته باشه. یکی از هوشمندی‌های ساتوشی استفاده از مفهومی به نام سختی شبکه یا دیفیکالتی (Difficulty) توی شبکه بیت btc بود که ما بچه‌های ارزجدید تصمیم گرفتیم که این ویدئو رو به این موضوع اختصاص بدیم. پس همین الان این ویدئو رو لایک کن و با حمایتت بهمون انرژی بده.

خوب دوستان همونطور که می‌دونین پول‌های سنتی مثل ریال، دلار و کلا ارزهای فیات توسط بانک‌های مرکزی منتشر میشن. ولی ساتوشی ناکاموتو بیت کوین رو یجوری برنامه‌ریزی کرد که برای انتشار به نهاد مرکزی نیاز نداشته باشه. از طرف دیگه ساتوشی مخالفه انتشار بیش از حد پول توسط بانک مرکزی کشورها بود و اون رو مایه تورم و فقیر شدن مردم می دونست.

برای همین از همون اول مقدار کل بیت کوین‌هایی که در نهایت میشه استخراج کرد رو یه مقدار مشخص در نظر گرفت که معادل ۲۱ میلیون واحد بیتکوین هست. ساتوشی برنامه‌ریزی کرد که تا هر ۱۰ دقیقه یکبار یه بلاک استخراج بشه تا اینکه تو سال ۲۱۴۰ کل بیت کوین‌ها استخراج بشن و دیگه بیت کوین استخراج نشده ای نداشته باشیم. موضوع سختی شبکه دقیقا به همین ۱۰ دقیقه ارتباط داره و مکانیزمی هست که وظیفه‌ش اینه کاری کنه مدت زمان استخراج هر بلاک همون ۱۰ دقیقه باقی بمونه.

ساتوشی دوس نداشت که شبکه بیتکوین رو یه نهاد مرکزی شبیه بانک مرکزی کنترل کنه. واسه همین انتشار بیت کوین رو به دست افرادی که بهشون میگن ماینر سپرد. ماینرها برای اینکه پاداش کسب کنن عملیات استخراج بیتکوین رو انجام میدن و پاداش هم چیزی نیست جز رمز ارز btc. ماینرهای زیادی توی شبکه بیتکوین فعالیت می کنن و برای دریافت پاداش رقابت زیادی بینشون وجود داره.

هر بلاک واسه اینکه امن بمونه و اطلاعاتی که توی اون قرار دارن تحریف نشن، یه کد شناسایی داره که بهش میگن هش که مث اثرانگشت واسه اون بلاک عمل می کنه. ماینرها با هم رقابت می‌کنن که این اثرانگشت یا همون هش رو پیدا کنن و برای این کار باید معادلات سخت ریاضی رو حل کنن. حل کردن این معادله‌ها و پیدا کردن این هش‌ها خیلی سخته و از عهده آدما خارجه . این کار با کامپیوترهایی انجام میشه که قدرت پردازش یا هش زیادی دارن.

توی شبکه بیت کوین یه عالمه ماینر دارن فعالیت می کنن و دستگاه هر کدومشونم یه قدرت هشی داره. به مجموع قدرت هش دستگاه‌های مختلفی که توی شبکه حضور دارن میگن هشریت یا قدرت پردازش شبکه.

اگه تعداد ماینرهای شبکه زیاد بشه طبیعتا قدرت پردازش شبکه میره بالا و توی شبکه رقابت خیلی زیاد میشه. اینجوری احتمالش زیاده که زودتر از اون ۱۰ دقیقه‌ای که مدنظر ساتوشی بود مسئله ریاضی بلاک پیدا بشه و بلاک هش بشه. حالا چاره چیه؟ چاره اینه که مسئله‌های ریاضی سخت‌تر بشن تا پیدا کردن هش بیشتر طول بکشه. برعکس وقتی تعداد ماینرها کم میشه مسئله‌ها آسون‌تر میشن و این دقیقا همون سختی شبکه هست. پس منظور از سختی شبکه سختی هش کردن بلاک هست. بعد از استخراج هر ۲۰۱۶ بلاک توی شبکه سختی شبکه چک میشه و بر اساس قدرت هش موجود در شبکه تنظیم میشه. این فرایند معمولا ۲ هفته یکبار انجام میشه.

سختی شبکه در مورد ارزهای دیجیتالی که از مکانیزم اثبات کار (PoW) استفاده میکنن موضوعیت پیدا میکنه.

اگه دوس دارین که مقدار سختی شبکه رو توی شبکه بیت کوین ببینین می تونین از وب سایت بلاکچین دات کام یا کوین وارز (Coinwarz) استفاده کنین. تصویر زیر از کوین وارز تهیه شده:

سختی شبکه بیت کوین (Bitcoin Difficulty) منبع: Coinwarz

بررسی سودآوری استخراج بیت کوین

طی سال‌های اخیر استخراج بیت کوین جذابیت خودش رو از دست داده و با توجه به برق مصرفی چشمگیر و بازار خرسی، سود اون کاهش پیدا کرده. هاوینگ بیتکوین هم یه چالش دیگه‌س که پاداش ماینرها رو هر ۴ سال یکبار نصف میکنه. بیاین یکم بیشتر با هاوینگ بیت کوین آشنا بشیم.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

تیتر روزنامه تایمز در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹: “صدراعظم در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها”

این عبارت رو ساتوشی ناکاموتو توی اولین بلاک از بلاک چین بیت‌کوین نوشت و یه جورایی می‌خواست بگه بیت کوین اومده که جای بانک مرکزی رو بگیره. چون تو اون سال‌ها دنیا با یه بحران مالی روبرو شده بود که بانک مرکزی کشورها حسابی مستاصل شده بودن و تند تند پول چاپ می کردن. ساتوشی برای اینکه بیتکوین هم مثل دلار درگیر انتشار و چاپ بیش از حد نشه یه مدلی به اسم هاوینگ رو اختراع کرد که بیت کوین ها توی فواصل زمانی مشخصی منتشر بششن و موضوع مهمی توی دنیای btc هست. بنابراین ما بچه های ارزجدید تصمیم گرفتیم که این ویدئو رو به موضوع هاوینگ اختصاص بدیم. پس با ما همراه باشین و با لایک‌هاتون حمایتمون کنین.

دوستان انتقادی که همیشه به بانک مرکزی وارده اینه که تا کم میاره سریع پول چاپ میکنه و هیچ مانعی براش وجود نداره. اثر چاپ بیش از حد پولم با ایجاد گرونی و تورم کالا تو جامعه، اول از همه گریبان مردم رو میگیره و دودش تو چشم مردم میره.

ساتوشی بیت کوین رو طوری طراحی کرد که هر ۴ سال یه بار مقدار بیتکوین‌هایی که منتشر میشن نصف بشه. این ماینرها هستن که کار بانک مرکزی رو توی شبکه btc انجام میدن و مسئول انتشار این رمز ارز هستن. با این حال خود ماینرها هم نمی تونن هر چقدر دلشون خواست بیتکوین تولید کنن.

ماینرها در واقع اطلاعات بلاکچین رو اعتبارسنجی میکنن و در ازاش جایزه میگیرن که این جایزه همون بیت کوین‌های جدیدی هست که استخراج میشن. تعداد بیتکوین هایی که ماینرها پاداش میگیرن هر ۴ سال یکبار نصف میشه که منظور از هاوینگ یعنی همین نصف شدن. هاوینگ کلمه انگلیسی Halving هست که دقیقا نصف شدن ترجمه میشه.

به طور دقیق بخوایم بگیم بعد از اینکه ۲۱۰ هزار بلاک از بلاک چین بیت کوین استخراج میشن هاوینگ اتفاق می افته که با توجه به اینکه هر ۱۰ دقیقه یه بلاک استخراج میشه پس هاوینگم میشه ۴ سال یکبار. به جز بیت کوین، رمزارزهای دیگه‌ای هم هستن که فرآیند هاوینگ رو دارن.

اولین هاوینگی که برای بیت کوین اتفاق افتاد توی سال ۲۰۱۲ بود، که تا بلاک شماره ۲۱۰۰۰۰ پاداش استخراج ۵۰ بیت‌کوین بود؛ اما این پاداش از بلاک شماره ۲۱۰۰۰۱ به ۲۵ بیتکوین کم شد.

هاوینگ دوم توی سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، که از بلاک شماره ۴۲۰۰۰۱ پاداش بیتکوین شد ۱۲.۵ واحد.

و آخرین هاوینگ هم که سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. تا بلاک شماره ۶۳۰۰۰۰ پاداش ۱۲.۵ بیت‌کوین بود، و از بلاک شماره ۶۳۰۰۰۱ پاداش به ۶.۲۵ بیت‌کوین کاهش پیدا کرد.

هاوینگ بعدی هم قراره توی بلاک ۸۴۰۰۰۰ اتفاق بیوفته که به احتمال زیاد توی ماه می سال ۲۰۲۴ باشه.

یه موضوعی که در مورد هاوینگ مطرح میشه تاثیرش روی قیمت بیت کوین هست.


هاوینگ در جهان ارز دیجیتال به چه معناست؟ 


با توجه به اینکه بعد از هر هاوینگ تعداد بیت کوین هایی که میشه استخراج کرد نصف میشن، منطقی هست که انتظار داشته باشیم بعد از هر هاوینگ قیمت btc بالا بره. چون با نصف شده تعداد بیت‌کوین‌ها، عرضه کم میشه. از اون طرف به مرور زمان، اتفاقایی مثل بالارفتن آگاهی عمومی راجع به بیت‌کوین و جذب شدن افراد و شرکت‌های معروف به دنیای کریپتو، تقاضای بیت کوین بالا میره. طبق قانون عرضه-تقاضا تو همچین شرایطی قیمت رشد می‌کنه. ولی واقعیت اینه بعد از هاوینگ تغییرات قیمت اونقدر محسوس نیست که بشه به هاوینگ نسبتش داد.

 مثلا قبل از  آخرین هاوینگ که توی ۱۱ می ۲۰۲۰ مصادف با ۲۲ اردیبهشت ۹۹ انجام شد، بیت، حدودا 8,7۰۰ هزار دلار معامله میشد و تا آخر همون ماه بیشترین قیمتی که تونست بهش برسه حدود ۹ هزار و ۷۰۰ دلار بود که افزایش قابل توجهی نیستش. با این حال بعد از چند ماه افزایش های قابل توجه‌تری رو تجربه کرد. پس شاید بتونیم بگیم افزایش قیمت بعد از هاوینگ یکم طول میکشه خودش رو نشون بده.

بحث هاوینگ کلا بحث مهمیه. خیلی از کارشناسای بازار کریپتو میگن هاوینگ باعث افزایش قیمت میشه و تو استراتژی خرید و فروش بیت کوین این رو در نظر میگیرن. تو قسمت کامنت‌ها بهمون بگین به نظر شما بازار صعودی سال ۲۰۲۰ تا آخرای ۲۰۲۱ که قیمت بالای ۶۵ هزار دلار هم رفت تحت تاثیر هاوینگ بوده یا نه؟

کیف پول بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

ارزهای دیجیتال در بلاک‌چین به وجود می‌آیند و برای همیشه در آنجا می‌مانند. این جمله رو از توکن باز داشته باشین. وقتی ارزهای دیجیتال برای همیشه تو بلاکچین می مونن پس کیف پول چیه؟

کیف پول در واقع فقط یه پل بین شما و بیت کوین‌هاتونه. فقط به شما دسترسی به دارایی تون رو میده. قسمت کلید عمومی و خصوصی رو که یادتونه. کیف پول صرفا کارش نگهداری همین کلیداس. حالا بگذریم که یه سری از کیف پول‌ها آپشن اضافه کردن و مثلا میشه توشون خرید و فروش ارز دیجیتال هم انجام داد و اینا. کلا کیف پول‌ها انواع مختلفی دارن که پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر رو بخونین:


کیف پول ارز دیجیتال چیست و انواع ولت ارز دیجیتال


چگونه بیت کوین بخریم و بفروشیم؟

قدم اول برای خرید بیت کوین اینه که یه صرافی ارز دیجیتال مناسب انتخاب کنین. برای اینکار توکن باز کنار شماست و به عنوان مربجع تخصصی بررسی و مقایسه صرافی‌های مختلف می‌تونین با خیال راحت روش حساب کنین. اول بیاین ببینیم صرافی رمزارز کلا چیه.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی بیت کوین یک بازار آنلاینه که معامله گرا می‌تونن با استفاده از ارزهای فیات و آلت کوین‌های مختلف بیت کوین بخرن و بفروشن. به این صورت که کاربرا میرن تو صرافی ثبت نام میکنن و احراز هویت انجام میدن. بعد معامله خودشون رو شروع می کنن.

صرافی بیتکوین یک پلت فرم آنلاینه که به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان بیتکوین عمل می‌کنه البته الان فروشگاه ارز دیجیتال هم داریم که شما جای طرف بودن با شخص به خود فروشگاه بیت کوینت رو میفروشی یا ازش میخری. مثل فروشگاه تترلند یا فرهاداکسچنج یا ایرانیکارت.

تریدرها تو صرافی‌های می‌تونن یا تو قیمت لحظه‌ای که بهش میگن سفارش بازار بیت کوین بخرن یا به یه قیمت سفارشی که یهش میگن سفارش لیمیت. معمولا هم سفارش بازار کارمزدش بیشتره چون در لحظه انجام میشه و از دفتر سفارش صرافی نقدینگی رو برمیداره که واسه صرافی خوب نیست و واسه همین کارمزد بیشتری میگیره.

همراهان عزیز توکن باز انواع و اقسام آموزش در مورد ثبت نام تو صرافی‌های مختلف و احراز هویت و همینطور کار با اون‌هارو توی توکن باز پوشش دادیم و انقدر زیادن که نمی‌دونیم لینک کدوم رو بذاریم!. از لینک زیر می‌تونین مقاله‌های توکن باز راجع به صرافی‌های رو ببینین:


آموزش صرافی‌های ارزدیجیتال


حیفه که اینجا نگیم برای هر کدوم از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی ما یه صفحه اختصاصی داریم که تحلیل و بررسی اون صرافی کامل اون توئه. مثلا عکس زیر از صفحه بررسی صرافی آبان تتر گرفته شده:

تحلیل و بررسی صرافی آبان تتر در توکن باز
تحلیل و بررسی صرافی آبان تتر در توکن باز

وقتی صرافی مورد نظرتون رو پیدا کردین باید استراتژی ورود به بازار کریپتو رو متناسب با شخصیت و دانش خودتون انتخاب کنین. مثلا میخواین تریدر باشین یا هولدر یا سرمایه‌گذرا؟ دوس دارین از اختلاف قیمت تو صرافی‌های مختلف آربیتراژ بگیرین؟ برای این مورد هم توکن باز کنار شماست با یه عالمه آموزش خفن و کاربردی:


آموزش ترید و سرمایه‌گذاری


آینده بیت کوین

ده سال آینده می‌تونه برای توسعه بیت کوین حیاتی باشه. اینکه btc الان ابزاری واسه سودآوری شده از هدف خلقتش که قرار بوده پول باشه خیلی فاصله داره. چون باعث میشه تو کنترل قدرت و ثروت و سودجوها باشه بیشتر تا در کنترل علم و در خدمت تکنولوژی. اینکه یه عده هر وقت حال کردن بریزن سر بیتکوین و بخرن و قیمتش رو پامپ کنن و بعد که سود خوبی به جیب زدن بفروشن و قیمت رو بکشن پایین اصلا خوب نیست و باعث بی اعتمادی میشه و بیتکوین رو از کارکرد خودش دور می‌کنه.

از یه طرفم دولت‌ها وقتی میبینن مردم عادی سرمایه زیادی رو دارن تو کریپتو از دست میدن و زندگیشون از هم پاشیده شده یا غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال باعث شده تو جنگ و پولشویی و جرم‌های مختلف از بیت کوین استفاده می‌شه حساسیتشون روز به روز داره بیشتر میشه.

خود شبکه هم با چالش‌هایی مثل مقیاس پذیری و مسائل زیست محیطی روبرو هست که آینده این تکنولوژی انقلابی رو کاملا نامشخص کرده.

سوالات متداول در مورد بیت کوین

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (BTC) نوعی ارز مجازیه که قرار بوده نوعی پول باشه ولی بخاطر ویژگی‌های خفنش و سودآوری بالاش فعلا بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذارا و تریدرها قرار گرفته.

بیت کوین چگونه تولید و استخراج می‌شود؟

بیت کوین به وسیله اشخاصی که به اون‌ها ماینر گفته می‌شه طی فرآیندی به نام استخراج یا ماینینگ تولید می‌شه.

پیش بینی آینده بیت کوین چیست؟

تحلیل قیمت بیت کوین و پیش‌بینی اون رو تقریبا هر روز توی توکن باز انجام می‌دیم. به صفحه تحلیل تکنیکال توی بلاگ سر بزنین.

چگونه بیت کوین بخریم؟

یه راهش اینه مستقیم از ماینرهایی که بیت کوین رو استخراج کردن بخرین که دردسرهای خودش رو داره. بهتره از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی بیت کوین بخرین.

بهترین قیمت فروش و خرید بیت کوین در کدام صرافی ارز دیجیتال یافت می‌شود؟

می تونین تو همون صفحه اصلی توکن باز صرفا با یه اسکرول کردن قیمت بیت کوین رو توی صرافی‌های مختلف ببینین و مقایسه کنین.

1 دیدگاه روشن بیت کوین چیست؟ به زبان ساده و خودمونی ولی حرفه‌ای

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.