توکن NFT بیت کوین چیست؟ BTC کارت جدیدی برای بازی کردن دارد

توکن NFT بیت کوین چیست؟ BTC کارت جدیدی برای بازی کردن دارد

توکن‌های NFT بیت کوین در یک چشم‌به‌هم زدن دنیای ارز دیجیتال و بلاکچین را تحت‌تاثیر قرار دادند. بیت کوین دیگر آن دارایی خسته و عقب‌مانده‌ی همیشگی نیست و کارت جدیدی برای بازی کردن دارد. اما این کارت چیست؟ در مقاله‌ی امروز به سیرتاپیاز هرچیزی که باید درخصوص NFTهای بیت کوین بدانید می‌پردازیم. با ما در بلاگ توکن باز و در مقاله‌ی «توکن NFT بیت کوین چیست» همراه باشید.

توکن NFT بیت کوین چیست؟

توکن‌های NFT در سال 2020 ترند شدند و از آن زمان تاکنون به یکی از اصلی‌ترین اکوسیستم‌های بازار ارز دیجیتال تبدیل شدند. این توکن‌ها فرصت جدیدی را برای هنرمندان در سرتاسر جهان فراهم کردند تا آنها بتوانند آثار خود را در قالب توکن به فروش برسانند. معمولا NFTها روی شبکه‌های اتریوم، سولانا و کاردانو ساخته و معامله می‌شوند.

با این حال پروتکل جدیدی به‌ نام Ordinals در ژانویه 2023 از سوی کیسی رودارمور راه‌اندازی شده که امکان تولید و معامله توکن‌های NFT در شبکه بیت کوین را فراهم می‌کند. همچنین کیسی رودارمور یکی از توسعه‌دهندگان اصلی به‌روزرسانی Taproot بیت کوین است. تپ‌روت راهی برای گسترش قابلیت‌های بلاکچین بیت کوین و تشویق کاربران به استفاده از قراردادهای هوشمند در این شبکه بود و در سال 2021 راه‌اندازی شد. این به‌روزرسانی گستردگی نوع تراکنش‌های بیت کوین را افزایش داد تا کاربران بتوانند از dAppها و NFTها در این شبکه استفاده کنند.

در فوریه 2023، شرکت یوگا لبز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده توکن‌های NFT در جهان، مجموعه‌ی TwelveFold را در شبکه بیت کوین ایجاد کرد تا امکان فعالیت این دسته از توکن‌ها را در شبکه بیت کوین تایید کند.

با معرفی دوستان خود به صرافی رمز پلاس، 30 درصد از کارمزد معاملات آن‌ها را دریافت کرده و درآمد بدون ترید را تجربه کنید.
ورود به صرافی رمزپلاس

اوردینال چیست؟

پس از سوال توکن NFT بیت کوین چیست، باید با Ordianl آشنا شویم. اوردینال‌ها شماره‌ سریال‌هایی هستند که در یک ساتوشی (کوچک‌ترین واحد بیت کوین) جا می‌گیرند و این فرایند با استفاده از تئوری اوردینال انجام می‌شود. ساتوشی اول در بلاک اول و دارای شماره اوردینال 0 است، دومین ساتوشی دارای شماره اوردینال 1 و اوردینال آخرین ساتوشی از بلاک اول شماره 4,999,999,999 است.

اوردینال بیت کوین
اوردینال‌ها، شماره سریال ساتوشی‌های بیت کوین هستند

اوردینال‌ها به ساتوشی‌ها ارزش داده و آنها را منحصربه‌فرد می‌کنند. در واقع اوردینال به هر ساتوشی هویت فردی بخشیده و با اینکار، ساتوشی‌ها قابل ردیابی، قابل انقال داده‌ی معنادار همچون تصویر یا ویدئو و … می‌شوند.

Insciption چیست؟

فرایند تخصیص دارایی به ساتوشی، Insciption یا کتیبه نامیده می‌شود. اینسکریپشن‌ها معادل دیجیتالی کتیبه‌های فیزیکی هستند.

شناسایی بهترین قیمت خریدوفروش ارزهای دیجیتال در ایران

کتیبه‌های دیجیتالی روی همان زنجیره اصلی فعالیت کرده و به یک زنجیره جانبی یا توکن جداگانه نیاز ندارند. آنها از اوردینال برای درج هر ساتوشی همراه با محتوای آن در Ord استفاده می‌کنند. ord یک شاخص، یک کیف پول و یک اکسپلورر برای مدیریت کلیدهای خصوصی متکی به هسته‌ی بیت کوین است.

ارد امکان ردیابی مکان ساتوشی‌های خاص و شماره اوردینال آنها را فراهم کرده و برخلاف NFTهای سنتی که بر محتوای خارج از زنجیره‌ی ذخیره شده در سیستم IPFS متکی هستند، کتیبه‌ها از امنیت بیت کوین و ویژگی تغییر ناپذیر بودن آن بهره‌مند هستند. این مصنوعات دیجیتالی بدون نیاز به مجوز تولید شده و غیرقابل سانسور هستند چرا که می‌توان آنها را بدون حق امتیاز به فروش رساند.

نحوه ساخت توکن‌های NFT بیت کوین به چه صورت است؟

اکوسیستم اوردینال در حال توسعه است و تا این لحظه، دو راه برای ایجاد یک NFT معمولی در این سیستم وجود دارد.

استفاده از کیف پول‌ها

اولین روش برای ایجاد توکن NFT بیت کوین به مهارت فنی و دانش مناسب از بلاکچین نیاز دارد. در این روش یک نود کامل بیت کوین اجرا می‌شود سپس Ord روی آن نصب شده تا ساتوشی در کیف پول اوردینال ثبت شود. در این روش ولت باید با تپ‌روت سازگار بوده و قابلیت Coin Control در آن فعال باشد. این قابلیت از استفاده تصادفی ساتوشی به‌عنوان کارمزد یا ارسال اشتباه آن در تراکنش‌های دیگر جلوگیری می‌کند. برای اینکار می‌توان از کیف پول‌های زیر استفاده کرد.

  • کیف پول Sparrow: ولت اسپارو برای دریافت اردینال مناسب است و می‌توان با استفاده از آن از ارسال اشتباه ساتوشی جلوگیری کرد. همچنین این ولت نیازی به اجرای یک نود کامل ندارد.
  • کیف پول Ord: برای استفاده از این ولت باید یک نود کامل با ظرفیت 500 گیگابایت را راه‌اندازی کنید. برخلاف کیف پول اسپارو، Ord این امکان را فراهم کرده تا توکن‌ها را در آن ذخیره کنید.

برای استفاده از هرکدام از کیف پول‌ها، باید مقداری بیت کوین برای پرداخت هزینه تراکنش در اختیار داشته باشید.


پیشنهاد سردبیر: پیش بینی قیمت دلار در سال 1402


استفاده از ابزارهای بدون کد

روش دوم ساده‌تر است و دردسر چندانی ندارد. در این روش از ابزارهای بدون کد همچون Gamma یا Ordinalsbot.com استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش مراحل زیر را به‌صورت گام‌به‌گام دنبال کنید.

انواع توکن NFT بیت کوین
انواع توکن NFT بیت کوین
  • ابتدا نوع فایلی که خواهان تبدیل کردن آن به توکن NFT هستید را انتخاب کنید.
  • فایل را آپلود کنید.
  • کارمزد تراکنش را تنظیم کنید.
  • آدرس بیت کوین را کپی کرده و در آدرس نگهداری توکن NFT پیست کنید. توجه کنید که آدرس باید با اردینال یا تپ‌روت سازگار باشد.
  • صبر کنید تا NFT تولید شود. هرچه کارمزد بیشتری پرداخت کنید، NFT سریع‌تر ساخته شده اما ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها طول بکشد.
  • در نهایت توکن خود را در OrdinalsViewer مشاهده کنید.

توکن‌های NFT بیت کوین کجا خریدوفروش می‌شوند؟

زیرساخت و بازارهای مناسب خریدوفروش اردینال‌های بیت کوین هنوز تکمیل نشده اما توکن‌های NFT در سرورهای اختصاصی دیسکورد به‌صورت همتابه‌همتا و در پلتفرم Google sheets قابل معامله و ردیابی هستند.

صفحه توکن‌های NFT بیت کوین در Google Sheets
صفحه توکن‌های NFT بیت کوین در Google Sheets

در مقایسه با NFTهای محبوب‌تر همچون اتریوم و سولانا که در فروشگاه‌های اختصاصی و جذاب خریدوفروش می‌شوند، روش معامله NFTهای بیت کوین کمی منسوخ‌شده به‌نظر می‌رسد. با این حال کاربران به این موضوع اهمیت نداده و تنها چند هفته پس از راه‌اندازی، صدها هزار توکن NFT تولید شده است.

بازار اردینال‌های بیت کوین از فناوری تراکنش‌های بیت کوین (PSBT) استفاده کرده و امنیت بالایی دارد. این فناوری به کاربر اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های خود را بدون نیاز به واسطه‌های مختلف و کارمزد 2.7 درصدی انجام دهد.

چطور NFT بیت کوین را خریداری کنیم؟

پس از پاسخ کامل به توکن NFT بیت کوین چیست و دیگر سوال‌ها، حالا به خریدوفروش توکن‌ها می‌پردازیم. برای خرید اردینال‌های بیت کوین باید از کیف پول‌های سازگار با تپ‌روت همچون ولت‌های Ordinals، Xverse و Hiro استفاده کرد. خوشبختانه استفاده از آنها بسیار ساده است.

برای اینکار ابتدا حساب کاربری خود را ایجاد کنید، عبارت بازیابی را در یک فضای امن یادداشت کرده و دارایی خود را به کیف پول واریز کنید. اردینالی که می‌خواهید خریداری کنید را انتخاب کرده و روی گزینه Buy Now کلیک کنید. پس از انجام تراکنش، NFT به کیف پول شما اضافه می‌شود.

NFTهای بیت کوین را چگونه بفروشیم؟

همچون خرید، برای فروش NFTهای بیت کوین نیز باید از یک کیف پول سازگار با Taproot استفاده کنید.

یک حساب کاربری ایجاد کرده، عبارت بازیابی را در یک فضای امن یادداشت کرده و NFT خود را آپلود کنید. کارمزد پرداختی برای فروش به اندازه‌ی فایل و سرعت انجام تراکنش بستگی دارد. پس از ثبت فایل روی بلاکچین، می‌توانید NFT را در صفحه توکن‌های Ordinals.com مشاهده کنید.

توکن NFT بیت کوین
برای خرید توکن NFT بیت کوین باید از کیف پول‌های سازگار با Taproot استفاده کرد

برای فروش توکن خود باید از سرویس‌های اختصاصی اردینال بیت کوین در پلتفرم دیسکورد استفاده کنید. این پلتفرم‌ها همتابه‌همتا هستند و بدین خاطر، کلاهبردارن حضور فعالی در این بازارها دارند، بنابراین بهتر جوانب احتیاط را رعایت کنید.

توکن NFT اوردینال VS توکن‌ NFT سنتی؛ چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

چند تفاوت بزرگ بین توکن‌های NFTسنتی و توکن‌های NFT بیت کوین وجود دارد. کیسی رودرمور خالق اردینال‌ها باور دارد که NFTهای بیت کوین اعتبار بیشتری نسبت به دیگر NFTها دارند چرا که در زنجیره‌ی اصلی بلاکچین فعالیت کرده و تحت پوشش بیت کوین قرار دارند.

تغییرناپذیری

داده‌های توکن‌های بیت کوین تغییرناپذیر هستند اما در توکن‌های NFT سنتی، مالک توکن قادر به تغییر اطلاعات است. برای جلوگیری از تغییر داده در NFTهای سنتی، باید از ماشین مجازی اتریوم و زبان برنامه‌نویسی Solidity استفاده کرد که قطعا همه‌ی کاربران قادر به انجام آن نیستند.

ردیابی

اردینال‌های بیت کوین دارای محتوای درون‌زنجیره‌ای هستند و همین موضوع احتمال گم شدن آنها را به صفر می‌رساند. در مقابل، توکن‌های NFT اتریومی خارج از زنجیره هستند و می‌توان آنها را در پلتفرم‌هایی همچون IPFS ذخیره کرد.

امنیت بالاتر

NFTهای بیت کوین امنیت بالاتری دارند چرا که شبکه‌ی آنها امن‌تر است. این توکن‌ها را می‌توان با استفاده از PSBT و بدون نیاز به واسطه‌هایی همچون صرافی یا بازار به فروش رساند. از سوی دیگر برای خریدوفروش NFTهای اتریومی باید از واسطه‌ها استفاده کرد که گاها برای کاربران عادی چالش‌برانگیز است.

آیا پروتکل اردینال اصالت شبکه بیت کوین را به خطر می‌اندازد؟

با راه‌اندازی اردینال بحث جدیدی در جامعه‌ی BTC شکل گرفته است مبنی بر اینکه آیا بیت کوین فقط باید یک ارز باشد یا کاربردهای خود را گسترش دهد؟

بلاکچین بیت کوین به‌دلیل اندازه بلاک محدود و معماری سنتیِ شبکه تنها برای تراکنش‌های پرداخت استفاده می‌شود. چنین زیرساختی از راه‌حل‌های ساخته شده در بالای زنجیره بالایی به‌عنوان لایه‌های اضافی برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه استفاده می‌کند.

حالا برخی کاربران نگران هستند که راه‌اندازی ویژگی‌های جدید همچون اردینال، بیت کوین را از کاربرد اصلی آن دور کرده و اصالت آنرا مخدوش می‌سازد. علاوه‌بر این موضوع، بسیاری نگران توان شبکه هستند و باور دارند که اردینال‌های تصویری و صوتی فشار بالایی به شبکه وارد می‌کنند.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، توکن‌های NFT بیت کوین جدیدترین کاربرد و ویژگی اولین شبکه‌ی بلاکچینی هستند و حالا رقابت بیت BTC و ETH داغ‌تر از قبل خواهد شد. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به اردینال‌های بیت کوین چیست؟ آیا آنها را خریداری خواهید کرد؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «توکن NFT بیت کوین چیست» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: CoinTelegraph

سوالات متداول

  • اردینال چیست؟

اوردینال‌ها شماره‌ سریال‌هایی هستند که در یک ساتوشی (کوچک‌ترین واحد بیت کوین) جا می‌گیرند. این فرایند با استفاده از تئوری اوردینال انجام می‌شود.

  • Insciption چیست؟

فرایند تخصیص دارایی به ساتوشی اینسکریپشن نامیده می‌شود. اینسکریپشن‌ها معادل دیجیتالی کتیبه‌های فیزیکی هستند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.