ChatGPT چیست؟ به سادگی با شگفت‌انگیزترین ربات هوش مصنوعی آشنا شوید

ChatGPT چیست؟ به سادگی با شگفت‌انگیزترین ربات هوش مصنوعی آشنا شوید

ربات ChatGPT جدیدترین دستپخت هوش مصنوعی برای بشریت است. این ربات جذاب به اصلی‌ترین و ترندترین بحث دنیای تکنولوژی تبدیل شده است اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود. چت جی‌پی‌تی دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال را نیز دگرگون خواهد کرد. هوش مصنوعی امری پیچیده است اما امروز می‌خواهیم به ساده‌ترین روش ممکن و در عرض 5 دقیقه به سوال  ChatGPT چیست پاسخ بدهیم. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یا Chat Generative Pre-Trained Transformer یک رباتِ چت است. این ربات با نام تجاری GPT-3 شناخته شده و توانایی یادگیری دارد. بله درست خواندید، ربات ChatGPT توسط تیمی از مربیان انسانی آموزش دیده و روزبه‌روز جملات بیشتری یاد گرفته است. مسیر یادگیری این ربات از دو مرحله به شرح زیر تشکیل شده است.

  • یادگیری تحت نظارت: در این مرحله مربیان دو نقش داشتند. آنها متن‌هایی به‌عنوان «دستیار هوش مصنوعی» و «پاسخ‌دهنده» را از سوی نویسندگان مختلف به ربات تحویل دادند.
  • یادگیری تقویتی: در این مرحله ویراستارن مختلف پاسخ‌ها را رتبه‌بندی کردند. بدین صورت پاسخ‌های هوش مصنوعی ربات اولویت‌بندی شد. پس از این مرحله سیستم پاداش ChatGPT راه‌اندازی شد تا  OpenAI (شرکت مادر چت جی‌پی‌تی) یک قدم دیگر به اهداف خود نزدیک شود.

برای یک کاربر معمولی، ChatGPT چیزی جز رباتی برای چت یا دستیاری مبتنی بر هوش مصنوعی در بانک‌های آنلاین، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و پورتال‌های وب نیست. با این حال این ربات مزایای قابل‌توجهی داشته که آنرا نسبت به نسل‌های قبلی متمایز می‌سازد. ChatGPT نه‌تنها قدرت چشمگیرتری داشته بلکه به‌معنای واقعی کلمه همه‌کاره است. رباتِ شگفت‌انگیز معماهای بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی خود حل کرده و توانایی‌های بیشتری دارد.

ربات ChatGTP
ربات ChatGTP توانایی یادگیری دارد

همچنین ChatGPT رابط کاربری جذابی داشته و نسخه‌های پایه‌ی آن رایگان هستند. هر کاربری در هر سطحی از دانش فنی قادر به استفاده از امکانات بی‌شمار این ربات است.

چه شرکتی خالق ChatGPT است؟ با سازندگان ChatGPT آشنا شوید

ربات ChatGPT از سوی شرکت OpenAI ساخته شده است. این شرکتِ مستقر در سانفرانسیسکو از دو نهاد مجزا یعنی OpenAI و OpenAI Limited تشکیل شده است. ابتدا OpenAI با تمرکز بر مطالعه‌ی پتانسیل هوش مصنوعی برای بهبود زندگی مردم (هوش مصنوعی دوستانه) تاسیس شد. از زمان راه‌اندازی در دسامبر 2015، این سازمان توسط سرمایه‌گذاران برجسته ازجمله ایلان ماسک و پیتر تیل اداره شده است.

لوگوی OpenAI و ChatGPT
شرکت OpenAI خالق ربات ChatGPT است

برای اولین‌بار در سال 2021 تیم OpenAI با ربات DALL·E 2 که تنها با چند جمله کوتاه یک تصویر واقعی ایجاد می‌کرد به سرتیتر خبرها تبدیل شد. همچون ChatGPT، ربات DALL·E 2 نیز در نسخه‌های پایه رایگان است.

در نهایت ربات ChatGPT در 30 نوامبر 2022 (9 آذر 1401) برای دسترسی عمومی معرفی شد. در کمتر از یک هفته تعداد کاربران این ربات به یک میلیون نفر رسید که رقمی بی‌سابقه در دنیای تکنولوژی است. اوایل ژانویه 2023 (11 دی 1401) این پلتفرم اولین تعرفه پرداختی خود را معرفی کرد و رودمپ خود برای راه‌اندازی GPT-4 در اواخر سال 2023 را به اشتراک گذاشت.

همکاری مایکروسافت با OpenAI

شاید بتوان گفت بررسی همکاری مایکروسافت با OpenAI دقیقا به‌اندازه پاسخ سوال ChatGPT چیست اهمیت دارد. از زمان راه‌اندازی اولین پروژه‌های OpenAI، مایکروسافت تمام‌قد از این شرکت حمایت کرده و در اداره‌ی آن نقش داشته است. همچنین مایکروسافت منابع مالی برای اجرای پروژه‌های OpenAI را فراهم کرد.

بهترین قیمت خرید و فروش رمز ارزها را از کجا پیدا کنیم؟ شناسایی بهترین قیمت خرید ارزهای دیجیتال در ایران

در نهایت ژانویه 2023 فرا رسید و مایکروسافت از فاز جدید نقشه‌ی خود برای OpenAI پرده‌برداری کرد. غول تکنولوژی با اعلام خبر سرمایه‌گذاری چند ساله و چند میلیارد دلاری باز هم OpenAI را در کانون توجهات قرار داد و حالا در چارچوب این مشارکت، دو شرکت مایکروسافت و OpenAI روی سه برنامه همکاری خواهند کرد.

  • مایکروسافت سرمایه‌گذاری مستقیمی در بخش تحقیق‌وتوسعه‌ی OpenAI انجام خواهد داد.
  • مایکروسافت مدل‌های OpenAI را در مجموعه‌ای از محصولات مصرفی به‌کار خواهد گرفت. در واقع با اینکار مایکروسافت تجربه کاربری Microsoft Azure و دیگر محصولات خود را بهبود می‌بخشد.
  • شرکت Microsoft Azure به ارائه‌دهنده انحصاری محاسبات ابری برای کلیه پروژه‌های OpenAI تبدیل خواهد شد.

به‌طور خلاصه پشتیبانی مایکروسافت به OpenAI کمک خواهد کرد تا سلطه خود بر بازار ربات‌های هوش مصنوعی را تثبیت کند.

ChatGPT و بلاکچین؛ چگونه ChatGPT دنیای رمز ارزها را دگرگون خواهد کرد؟

یکی از دلایل محبوبیت بالای ChatGPT، توانایی آن در پاسخ‌گویی به سوالات مختلف به ساده‌ترین روش ممکن است. حتی می‌توانید از این ربات بپرسید که ChatGPT چیست و در کم‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهد داد. بدین ترتیب این ربات دوست‌داشتنی فناوری‌های مختلف ازجمله بلاکچین را ساده‌تر از قبل به کاربران توضیح خواهد داد.

ChatGPT و تاثیر در گسترش ارزهای دیجیتال

ربات ChatGPT می‌تواند بیشتر مفاهیم مرتبط با دنیای ارزهای دیجیتال را جوری توضیح بدهد که حتی کودکان 5 ساله نیز متوجه شوند. به‌عنوان مثال این ربات الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) را بدین صورت توضیح می‌دهد:

گواه اثبات سهام یک مکانیزم توافقی است که در راستای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تولید بلاک‌های جدید استفاده می‌شود. برخلاف گواه اثبات کار (PoW) این الگوریتم به اعتبارسنج‌های مختلف متکی است. این اعتبارسنج‌ها مقدار معینی از توکن‌ها را برای به اشتراک‌گذاری، استیک کردن یا استفاده به‌عنوان وثیقه را در اختیار دارند. بدین صورت آنها از قدرت خود برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید استفاده می ‎کنند. چنین فرآیندی منجر شده تا این الگوریتم کارایی بیشتری نسبت به گواه اثبات کار داشته باشد.

با این حال ChatGPT نیز اشتباهاتی داشته و در برخی موارد پاسخی مبهم و تاحدی نادرست به کاربر ارائه می‌کند. بدین صورت می‌توان گفت که ChatGPT کاربرد زیادی در آموزش بلاکچین داشته اما محققان و تولیدکنندگان محتوا نباید به داده‌ها و پاسخ‌های آن اکتفا کنند.

نقش ChatGPT در توسعه ارزهای دیجیتال

توانایی ChatGPT در ساده‌سازی عملیات‌های پیچیده‌ی بلاکچینی ویژگی جذاب دیگری‌ست که منجر به سروصدای زیاد این ربات شده است. حتی برخی طرفداران ChatGPT مدعی هستند که این ربات می‌تواند جایگزین توسعه‌دهندگان Solidity و مهندسان DevOps شود.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ChatGPT در چند ثانیه مسائل کدگذاری را حل می‌کند. به‌عنوان مثال از او می‌خواهیم که چگونه می‌توان یک توکن با استاندارد ERC-721 ایحاد کرد.

پاسخ چت جی‌پی‌تی به سوال ERC-721
پاسخ چت جی‌پی‌تی به سوال ERC-721؛ منبع: U.Today

اگرچه پاسخ ارائه‌شده از سوی ChatGPT کامل و مفصل به‌نظر می‌رسد اما برای افراد ناآشنا با قراردادهای هوشمند مفید نیست. ربات از شما می‌خواهد که یک ریمیکس یا گاناش را باز کرده، OpenZeppelin را نصب کنید. سپس قرارداد را نوشته و آنرا در شبکه آزمایشی مستقر کنید. سپس عملیات را تست کرده و در نهایت در شبکه اصلی مستقر کنید. هیچ‌کدام از مراحل اشاره شده برای یک توسعه‌دهنده تازه‌کار مناسب نیستند.

در مرحله بعد از ChatGPT می‌خواهیم تا یک نمونه قرارداد هوشمند برای یک توکن ERC-20 ایجاد کند. ربات با کدی برای یک توکن ساده فرضی (STK) پاسخ داد.

ربات قرارداد هوشمند را با زبان Solidity (زبان برنامه‌نویسی اصلی اتریوم بر اساس جاوا اسکریپت) نوشت و توابع آنرا رعایت کنید. کوین موردنظر ما با 18 رقم اعشار و سقف عرضه‌ی 1 میلیون واحدی ایجاد شد.

بدین ترتیب ChatGPT یک قرارداد هوشمند معتبر را در عرض چند ثانیه می‌نویسد. چنین اتفاقی فرصت بی‌نظیری برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار فراهم می‌کند. همچنین می‌توان کد را تغییر داده و در راستای اهداف آزمایشی استفاده کرد.

ChatGPT و ترند شدن توکن‌های هوش مصنوعی

بازار ارزهای دیجیتال دائما بر ترندهای مختلف سوار می‌شود. توکن‌های دیفای در سه‌ماهه سوم سال 2020، میم‌ کوین‌ها در سه‌ماهه اول 2021 و توکن‌های گیمینگ در سه‌ماهه سوم 2021 ترند شدند و حالا نوبت به رمز ارزهای هوش مصنوعی رسیده است. پس از پاسخ به سوال ChatGPT چیست و بررسی هوش مصنوعی، حالا رمز ارزهای مرتبط با این جهان مرموز و جذاب را معرفی خواهیم کرد.

1- Fetch.AI

پروتکل Fetch.AI زیرساخت‌های غیرمتمرکز را توسعه داده که این زیرساخت‌ها، برنامه‌ها و مکانیزم‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند. در واقع قدرت این برنامه‌ها با کمک هوش مصنوعی افزایش می‌یابد. هدف این پروژه ساخت شبکه یادگیری ماشینی اثبات سهام (ML) است. ماشینی که حتی پروژه‌های ناسازگار با بلاکچین نیز قادر به استفاده از آن خواهند بود.

رمز ارز FET
ارز FET بزرگ‌ترین رمز ارز هوش مصنوعی است

رمز ارز FET برای پرداخت هزینه کارمزد شبکه استفاده شده و به‌عنوان یک رمز ارز حاکمیتی کاربرد زیادی دارد.

بهترین قیمت خرید FET در صرافی های داخلی را از اینجا ببینید.

2- SingularityNET

پروژه SingularityNET خود را به‌عنوان اولین بازار غیرمتمرکز هوش مصنوعی در جهان معرفی می‌کند. هدف از ایجاد این بازار این است که هرکسی بتواند با ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی درآمد داشته باشد. SingularityNET به کاربران اجازه داده تا الگوریتم هوش مصنوعی مخصوص خود را انتخاب کرده و آنرا در یک پایگاه کد ادغام کنند. پیش‌تر SingularityNET خبر از مشارکت استراتژیک بلندمدت با اکوسیستم کاردانو داده بود.

فرصت سرمایه‌گذاری روی ارزهای هوش مصنوعی

رمز ارز بومی این پروژه یعنی AGIX در پرداخت‌ها کاربرد داشته و مسیر جذابی را طی کرده است.

بهترین قیمت خرید AGIX در کدام صرافی ایرانی یافت می شود؟

3- Alethea AI

Alethea AI یکی از اولین پروژه‌های بلاکچینِ فناوری هوش مصنوعی CharacterGPT است. این هوش مصنوعی متن را دریافت کرده و طی چند ثانیه مدل انسانی آنرا تولید می‌کند.

توکن بومی این پروژه ALI نام داشته و ابزاری برای کسب درآمد از محصولات Alethea AI است.

بهترین قیمت خرید توکن ALI در صرافی های داخلی

4- Numeraire

Numeraire عجیب‌ترین پروژه هوش مصنوعی ممکن است. این پروژه به شناسایی ربات‌های ترید مبتنی بر هوش مصنوعی پرداخته و به سازندگان آنها پاداش می‌دهد. صندوق تامینی آن یعنی Numerai با نظر جمعی تحلیل‌گران اداره شده و به برندگان NMR (رمز ارز بومی پروژه) جایزه می‌دهد.

پلتفرم Numeraire از سوی صندوق سرمایه‌گذاری مشهور Union Square Ventures پشتیبانی می‌شود.

بهترین قیمت خرید Numeraire در صرافی های ارز دیجیتال ایرانی را از اینجا ببینید.

5- Vectrospace AI

Vector Space Biosciences وظیفه سنگین سازماندهی پیشرفت کاربرد عملی هوش مصنوعی را برعهده دارد. این پلتفرم گزارش‌هایی در مورد تاثیر هوش مصنوعی در پزشکی، حمل‌ونقل، تدارکات و … منتشر می‌کند. رمز ارز بومی آن VXV نام داشته و از آن برای کسب درآمد در راستای پیشرفت هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

دانلود ChatGPT به چه صورت است؟

تیم OpenAI هنوز هیچ برنامه‌ای برای اندروید و iOS منتشر نکرده و برای دسترسی به آن باید آدرس ربات را در مرورگر خود وارد کنید. بنابراین هر برنامه‌ای با نام ChatGPT فیک بوده و بهتر است آنها را نصب نکنید.

چگونه از چت‌جی‌پی‌تی استفاده کنیم؟

برای استفاده از ربات چت‌جی‌پی‌تی به لینک وب‌بسایت این ربات مراجعه کنید. سپس اگر اکانت ندارید گزینه Sign Up را بفشارید یا اگر اکانت دارید گزینه Log In را انتخاب کنید. به همین راحتی می‌توانید به این ربات شگفت‌انگیز و دنیای جذاب آن دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی

ربات ChatGPT یکی از پیشرفته‌ترین و بهترین دستاوردهای هوش مصنوعی در سال‌های اخیر است. این ربات بسیاری از نیازهای انسان‌ها را رفع کرده و زمین را به مکان بهتری برای زندگی کردن تبدیل می‌کند. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به این ربات چیست؟ آیا از آن استفاده کرده‌اید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی ChatGPT چیست همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: U.Today

سوالات متداول

  • ChatGPT چیست؟

ChatGPT جدیدترین محصول هوش مصنوعی و رباتی با امکانات بی‌نظیر است. این ربات به کلیه سوالات شما پاسخ داده و با شما چت می‌کند.

  • دانلود چت جی‌پی‌تی به چه صورت است؟

تاکنون هیچ برنامه‌ی اندرویدی یا iOS برای استفاده از چت جی‌پی‌تی منتشر نشده و می‌توانید از این ربات در نسخه وب استفاده کنید.

  • آیا ChatGPT رایگان است؟

بله. ربات ChatGPT در نسخه‌های پایه رایگان بوده اما در نسخه‌های پیشرفته‌تر با امکانات گسترده‌تر رایگان نیست.

1 دیدگاه روشن ChatGPT چیست؟ به سادگی با شگفت‌انگیزترین ربات هوش مصنوعی آشنا شوید

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.