کلود ماینینگ یا استخراج ابری چیست؟

cloudmining

استخراج ابری و سود کشی از این راه، دستور کار مقاله ماست. یکی از روش های بهره بری در دنیای ارز دیجیتال، استخراج می باشد، استخراج ابری یا کلود ماینینگ شیوه ای از استخراج است که برای به دست آوردن سود استفاده می شود، در این مقاله قصد داریم به راه و چاه آن نگاهی بیاندزیم. پس با تیم توکن باز همراه باشید.

مفاهیم کلی :

کلود ماینینگ (Cloud Mining) چیست؟

استخراج ابری یا Cloud Mining یک روش برای استخراج رمز ارزها، همانند بیت کوین محسوب می شود. در روش کلود ماینینگ کاربر با در اختیار گرفتن موقت این تکنولوژی یا به نوعی اجاره کردن رایانش ابری، دیگر نیازی به نصب یا اجرای سخت افزار یا نرم افزار نخواهد داشت و تمامی مسئولیت این پروسه ها و عملیات ها برعهده شرکت یا موسسه کلود ماینینگ می باشد.

اینگونه شرکت ها به کاربران این دسترسی را می دهند تا با پرداخت مبلغی حساب کاربری خود را ایجاد کرده و از راه دور قادر به سهیم شدن در این پروسه استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال باشند.

از آنجایی که تمامی عملیات و مسئولیت از طریق کلود ماینینگ بر عهده شرکت های ارائه دهنده خدمات است و از دوش کاربر برداشته می شود، پس می توان گفت هزینه ی تعمیرات، انرژی، تجهیزات و غیره برای کاربر کاهش پیدا می کند.

کلود ماینینگ
کلود ماینینگ یا استخراج ابری چیست؟

چگونگی کار استخراج ابری یا همان کلود ماینینگ

استخراج ابری یا کلود ماینینگ راهی برای ماین کردن به صورت فردی است، که شخص به جای تهیه ملزومات و غیره در کار استخراج و ماین شخصی دیگری، سرمایه گذاری کرده و سهیم شده است و در راستای سرمایه گذاری خود سود دریافت می کند.

این روش شاید یکی از بهترین راه ها برای افرادی است که بستر لازم برای سرمایه گذاری و راه اندازی ماینرهای خود را ندارند اما با این روش توانایی سهیم شدن در استخراج را داشته و از این کسب و کار سود لازمه را ببرند.

این روش بگونه ای است که شرکت های ارائه دهنده در یک سوله با فراهم آوری تجهیزات اقدام به ایجاد فارم ماینینگ می کنند. کاربران و تمامی اشخاص که می خواهند در این کسب و کار سهیم باشند، اما تجهیزات لازم را ندارند می توانند به صورت آنلاین از این امکانات و تجهیزات استفاده کرده و اقدام به استخراج ارز دیجیتال کنند و در این راستا شرکت ارائه دهنده در سود ارز استخراج شده توسط شما درصدی دریافت کرده و از آن بهرمند می شود.

 انواع کلود ماینینگ

کلود ماینینگ یا استخراج ابری به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود که در ذیل به اختصار هر کدام را بیان می کنیم.

استخراج میزبان شده (hosted mining) :

یکی از معروف ترین و رایج ترین نوع ماینینگ، استخراج میزبان شده، می باشد. در اینگونه ماینینگ کاربر می تواند تجهیزات سخت افزاری را خریداری و یا اجاره کند. شرکت ها یا ارائه دهنده ی سرویس ماینرها، وظیفه نظارت و نگهداری بر فعالیت ماینرها را عهده دار است و از این راه به طور مستقیم کاربران به ارزهای دیجیتال خود دسترسی لازمه را دارند. در این روش کاربر یا مشتری هزینه را از قبل بابت مخارجی چون مصرف انرژی و غیره را به صورت پیش پرداخت انجام می دهد.

قدرت هش اجاره‌ای (leased hash power) :

یکی دیگر از انواع استخراج ابری قدرت هش است .در این نوع قدرت محاسباتی و پردازش مرتبط با ارز دیجیتال از یک فارم ماینینگ اجاره می شود که در این حالت کاربر یا مشتری از سود کل استخراج سهمی دریافت می کند.

اینگونه ماینینگ معروف‌ترین نوع استخراج ابری برای آلت کوین‌ها (ارزهای دیجیتالی به غیر از بیت‌کوین) محسوب می شود.

این روش با توجه به آنکه نیازمند هزینه برای تجهیزات نیست اما معایبی نیز دارد همچون:

  • سود پایین و کمتر
  • ریسک و خطر بالایی برای اسکم شدن
  • نوسانات قیمت و تاثیرگذار بودن در سود حاصله
  • عدم انعطاف پذیری و کنترل
  • آسیب پذیر بودن آلت کوین ها در مقابل تقاضا

استخراج مجازی میزبانی شده (Virtual hosted Mining) :

در این روش مشتری اقدام به ساخت یک سرور مجازی خصوصی و نصب نرم افزار های ماینینگ کرده و استخراج ارز دیجیتال از طریق میزبانی صورت می گیرد.

Cloud Mining
کلود ماینینگ یا استخراج ابری چیست؟

مبنای تاسیس شرکت های استخراج ابری

باید بدانیم اساساً هدف از تاسیس این شرکت ها چه بوده است آن هم زمانی که این شرکت ها توانایی استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال را به تنهایی داشته و قادر به کسب سود بالایی از این طریق بوده اند.

باید خاطر نشان شویم که ابتدای این کسب و کارها با قراردادی تحت عنوان نگهداری و هزینه های آن مبلغی دریافت می شود که از این طریق یک درآمد مشخص و غیر قابل تغییری کسب می شود، که این درآمد جدا از تغییرات رمز ارزها است و درآمدی ثابت تلقی می شود. اینگونه در روند نوسانات بازار یا سختی های استخراج شرکت ها هیچگونه ضرری را متحمل نمی شوند.

با این کار به کاهش ریسک و درآمد مطمئن شرکت کمک می کنند و ریسک حاصله از تغییرات را به مشتریان خود منتقل می کنند.

شرکت های بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند که بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات کلود ماینینگ Genesis Mining است. شرکت های فعال و مشهور دیگر در این زمینه می توان به :

  • Hash flare
  • Hash nest
  • Hashing24

و شرکت ایرانی مشهور در این زمینه که به طور قانونی و رسمی در کشور مشغول به کار در حوزه کلود مایننیگ، شرکت همیار ماینر است.

ایده کلود ماینینگ از کجا نشات و شکل گرفت؟

با وجود سختی های ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال اما همچنان به میل به سوی این حوزه بسیار بالاست که امکان دارد به جای خرید و نصب تجهیزات برخی از ماینرها ترغیب به استفاده از استخراج از نوع Hosted Mining شوند. در این راستا دلایل متنوعی در شکل گیری کلود ماینینگ نقش داشتند، که به برخی از آنها در ذیل به طور مختصر اشاره می کنیم.

1- تقاضا برای هشینگ شبکه:

با افزایش سختی های الگوریتم های رمز ارزها و کم و کمتر شدن پاداش آنها، افراد فعال در این حوزه به این امر واقف شدند که برای رقابت باید به قدرت محاسباتی بیشتری دست یابند. این موضوع باعث پیدایش استخرهای استخراجی شد که با تلفیق هشینگ پاور مشترک در شبکه، عملیات استخراج را انجام می دهد.

2- عرضه محدود ارزهای قابل ماین:

بعضی از ارزهای دیجیتال به طور محدود و از پیش تعیین شده روانه بازار رمز ارزها می شوند همانند: بیت کوین که فقط 21 میلیون واحد از آن وجود خواهد داشت. همین موضوع همسو با نرخ تبدیل رو به افزایش باعث شد تا در زمینه استخراج و ماینینگ نو آوری پدید آید. در واقع استخراج ابری تکامل استخرهای استخراج و ماینینگ است.

3- بازده‌های جذاب ماینینگ:

یکی دیگر از علت های پدید آمدن کلود ماینینگ این بود که ماینرها بتوانند فرصت های بیشتری برای جذب پاداش ارز از طریق مشارکت را در استخراج داشته باشند. شرکت های فعال در این زمینه با هدف جذب و ترغیب افراد به نوع سرمایه گذاری، سودهای سخاوتمندانه ای به کاربران و مشتریان خود عرضه می کنند.

استخراج ابری
کلود ماینینگ یا استخراج ابری چیست؟

کلود ماینینگ اسکم یا کلاهبرداری است یا خیر؟

استخراج ابری یکی از ایده آل ترین انتخاب ها برای کسانی است که تمایل به کسب سود در حوزه رمز ارزها دارند، اما خواهان درگیر شدن با تجهیزات فنی و سخت افزاری نیستند.

اما این حوزه نوپا دست خوش سو استفاده سودجویان شده و آمار کلاهبرداری در این حوزه را بالا برده است. درسال های اخیر کلود ماینینگ ها بستری برای ایجاد طرح های اسکم (کلاهبرداری) شده اند.

صحت ادعاهای ارائه دهنده کلود ماینینگ دشوار است. زیرا سرمایه گذارها نمی توانند فارم یا مزرعه مورد نظر را به صورت حضوری ارزیابی کنند.

بعضی از این سرویس های ارائه دهنده طرح هرمی هستند. باید بدانیم این طرح ها پایدار نیستند و مجریان این طرح های کلاهبرداری، در نهایت با Exit Scam آن را خاتمه داده و باعث از دست رفتن سرمایه کاربران خواهند شد. بنابراین با دید وسیع تری اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کنید.

مزایا و معایب کلود ماینینگ

کلود ماینینگ نیز دارای مزایا و معایبی است، که در ذیل به طور مختصر به شرح آن ها می‌پردازیم.

مزایا:

  • عدم نیاز به خرید تجهیزات و مکان خاص جهت نگهداری
  • دور بودن از آلودگی صوتی ناشی از کارکرد دستگاه
  • عدم استفاده بیشتر انرژی برق و تحمیل هزینه های گزاف آن
  • در صورت خرابی ماینر هزینه ای متحمل بر شما نخواهد بود.
  • عدم استفاده از تجهیزات کولینگ(خنک کننده) برای دستگاه

معایب:

  • سود حاصله کم خواهد بود
  • امکان اسکم و کلاهبرداری وجود دارد
  • به علت عدم تملک تجهیزات و دستگاه نمی توانید در صورت نیاز اقدام به فروش آنها نمایید
  • به علت عدم شفافیت عمل ماینینگ امکان هش دزدی وجود دارد
  • عدم نظارت کافی بر روی شرکت های در حال فعالیت در این حوزه  

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.