استراتژی DCA در بازار ارزهای دیجیتال

dca best way to buy btc 2 1

تاکنون مقالات زیادی را در رابطه با شناخت بازار و پارامترهای تعیین کننده در حوزه ارز دیجیتال ارائه داده‌ایم. از بهره‌وری در مورد نمودارها و الگوها، همچنین از برنامه‌های آینده این حوزه گفته‌ایم. واقعیت این است که علاوه بر شناخت موارد مذکور، در هر بازاری، روش سرمایه گذاری در رمز ارزها هم مهم است. در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد به بررسی استراتژی DCA یا همان متوسط هزینه دلاری بپردازد که روشی کارآمد و منظم برای سرمایه گذاری اصولی می باشد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

استراتژی DCA چیست؟

در تعریف استراتژی DCA یا متوسط هزینه‌های دلاری می توان اینگونه گفت که در واقع یکی از روش های امن تر سرمایه گذاری در بین دیگر روش ها می باشد. استراتژی ای است که برای سرمایه گذاری آن، کاربر متعهد می‌شود با چشم پوشی از قیمت یک اندوخته در طول زمان و روند صعودی یا نزولی اش، با توجه به یک زمانبندی مرتب و منظم، مبلغ ریالی (یا دلاری) مختص به آن را سرمایه گذاری کند تا در نهایت و با پایان زمان بندی خود به هدف تعیین شده اش برسد.

tokenbaz

کاربرد DCA در بازار رمز ارزها

برای درک و فهم بهتر، کاربرد DCA را با مثال توضیح خواهیم داد:

تصور کنید برای یک سرمایه گذاری 12 هزار دلاری در پادشاه رمز ارزها یا همان BTC در طی مدت یک سال، می‌بایست هر ماه هزار دلار در این رمز ارز سرمایه گذاری کنید. باید بدانیم و واقف باشیم که مقدار و اندازه سرمایه گذاری هر ماه، بی اهمیت به روند حرکت قیمت بیت کوین در طول سال خواهد بود و این امر تغییر نخواهد کرد.

اما باید دانست که میزان ارز یا سهام متعلق به پایان این چرخه، تنها وابسته به عملکرد قیمت اندوخته یا دارایی خواهد بود. اگر قیمت‌ها از نقطه قیمت اولیه دچار افت شوند، ارزهای بیشتری انباشته خواهند شد. این در صورتی است که در بالا رفتن روند و یا افزایش قیمت، ارز کمتری خریداری خواهد شد.

اگر از لحاظ تئوری، قصد بر ارزیابی و بررسی داشته باشیم، میانگین هزینه دلار به سرمایه گذاران این مجوز را خواهد داد تا با پرداخت میانگین هزینه کلی برای هر ارز، بازده را به حد و میزان تعادل برساند. بنابراین سرمایه گذاران متحمل فشارهای حاصله برای معین کردن زمان ورود به بازار نخواهند داشت.

تأثیر DCA در کاهش ریسک

همان‌طور که می‌دانیم استراتژی DCA یا متوسط هزینه‌های دلاری، تأثیرات نسبتاً مفیدی در کاهش ریسک دارد که عبارت‌اند از:

  • حذف و از بین بردن استرس کاربران و کوشش و تلاش برای زمان بندی مطلوب در بازار رمز ارزها
  • پایین آوردن خطر و ریسک سرمایه گذاری، زیرا در این استراتژی کاربر و یا سرمایه گذار تمامی وجوه خود را به طور هم‌زمان در یک رمز ارز تمرکز و سرمایه گذاری نمی‌کند.
  • بهره جویی از این استراتژی برای افراد تازه کار و مبتدی در بررسی و ارزیابی بازار می‌تواند ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهد.

نکته: باید بدانیم که استراتژی DCA یا متوسط هزینه‌های دلاری خطرات و زیان‌های سرمایه‌گذاری را دفع نمی‌کند بلکه صرفاً ریسک حاصله از آن را کاهش خواهد داد که محتملاً بازدهی خالص کمتری را در بر دارد.

tokenbaz

DCA و ایده مطلوب آن در بازار ارزهای دیجیتال

آنچه در این استراتژی محرز می‌باشد و لازم است بدانیم، آن است که برعکس بازارهای سنتی بورس و اوراق بهادار، دنیای رمز ارزها پدیده‌ای نسبتاً نوین محسوب می‌شوند که قادرند نوسان‌های سخت و شدیدی را در طول روند خود تجربه کنند. حتی برخی کارشناسان اکثر اوقات از پیش بینی و آینده نگری روند قیمت ارزهای رمز نگاری شده دوری می‌جویند.

اما می‌توان این‌گونه بیان کرد که استراتژی DCA قادر است مقدار بسیار چشم گیری از ریسک و خطرات مرتبط به بازار کریپتوکارنسی که تا حدودی بازارهای غیر قابل پیش بینی تلقی می‌شوند را کاهش دهد.

همچنین لازم است بدانیم که DCA زمان ریزش بازار ارزهای دیجیتال زیان‌ها و ضررهای احتمالی را تا حد امکان محدود خواهد کرد. اما باید بدانیم که در هنگام پیشرفت این بازارها مانع و حائل بازده نیز خواهند شد. اما از آنجا که تعداد کثیری از سرمایه گذاران به هنگام وارد شدن به بازارهای ناپایدار، کم کردن تضرر خود را در اولویت قرار می‌دهند، پس می‌توان گفت DCA یک استراتژی دارای اعتبار برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای رمزنگاری محسوب می‌شود.

مزایا و معایب استراتژی DCA

استراتژی DCA نیز دارای مزایا و معایبی هستند که در ذیل به طور مختصر به شرح آنها می‌پردازیم.

مزایا

  • با این روش که روشی پله‌ای محسوب می‌شود کاربر به نسبت قیمت خرید، نگرانی کمتری خواهد داشت. البته، در قیاس با روش‌های معمول.
  • رویکردی کاربردی برای سرمایه گذاری بلند مدت و اندوخته‌های پر نوسان همچون پادشاه رمز ارزها (بیت کوین) زیرا این امر باعث می‌شود رمز ارز مدنظر با قیمتی میانگین خریداری شود.
  • پس اندازی کاربردی در بلند مدت محسوب می شود.

معایب

  • در بازار گاوی امکان رسیدن به حداکثر سود برای سرمایه گذار وجود ندارد.
  • پای بندی به این استراتژی و خرید مقدار معینی از یک اندوخته یا دارایی (خرید یک رمز ارز گاهاً به دلیل نوسانات مشکل است و کاربر ممکن است خرید خود را به زمان دیگری با مقداری متفاوت تر از گذشته موکول کند.)

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.