الگوی الیوت چیست؟

EWO ElliottWaveUp Pattern 1 2

در مقالات قبل به مبحث ترید ارز دیجیتال پرداخته و آن را برای شما کاربران گرامی توکن باز شرح دادیم. یکی از مفاهیم کمک کننده در تحلیل و ترید، الگوی امواج الیوت است که در این مقاله به توضیح و بررسی آن می پردازیم.

مفاهیم کلی :

امواج الیوت چیست؟

امواج الیوت نشان دهنده حرکات بازار و روانشناسی جمعیت است. این الگو بر مبنای احساسات فعلی بازار پیاده سازی می شود که این روند بین نزولی و صعودی متناوب است.

این موج در ابتدا EWT موج نامیده شد، که توصیفی از رفتار افراد است. اساس به وجود آمدن الیوت بر مبنای مطالعات بسیار وسیع، در مورد اطلاعات و داده های بازار، با تمرکز بر بازار سهام بوده است.

باید بدانیم موج الیوت یک شاخص یا تحلیل تکنیکال معاملاتی نیست و تنها این الگو و نظریه قادر خواهد بود به روند و یا پیش بینی روند رفتار بازار کمک کند.

الگوی الیوت در تحلیل چیست؟

قبل از ارائه و وجود همچین نظریه ای، همه ی تحلیل های انجام گرفته بر بازارهای مالی کاملا تصادفی بودند و این تصادفی بودن به علت عدم لحاظ پارامتری تحت عنوان “زمان” بود. با ورود مفهوم زمان به این جریان افراد به تکراری بودن الگو ها اعتقاد یافتند. به طوری که همه رخداد های پیشین، مجدد رخ خواهد داد.

به طور مثال : می توان به واکنش های سرمایه گذاران در بازه ی زمانی گوناگون مانند واکنش های احساسی از جمله ترس و یا امیدواری اشاره کرد.

این واکنش ها تاثیر بسزایی در حرکت نمودارها و روندها دارد که به وضوح قابل رویت هستند. بر اساس این تکرار و مکررات، الگویی پدید می آید که در شرایط بعدی و مشابه و مورد بهره مندی قرار می دهد.

امواج الیوت و پروسه آن، تنها برای پیدا کردن روند قیمتی است.

باید بدانیم حرکت بازار امواجی است که به صورت نزولی و یا صعودی نشان دهنده ی روند بازار به سمت سود یا زیان است. معامله گر یا سرمایه گذاری در این این بازار موفق است که، همچون کشتی سوار بر این موج ها باشد و هماهنگ با روند بازار تغییر کند.

صحت امواج الگوی الیوت

همانطور که می دانیم همه چیز در این بازار ها نسبی است. هیچ گاه نمی توان به طور قطع به صحت این امواج اطمینان حاصل کرد. زیرا این امواج شبیه سازی شده رفتار پیشین بازار است و الزاماً تکراری نیستند. اما گاها این موارد رخ می دهد.

به طور کلی می توان گفت اعتبار این نظریه به اعتقادی که درون آن نهادینه شده، استوار است؛ که این اعتقاد همان بحث تکرار و مکررات الگوهاست.

همه ی این مباحث درحالی مطرح است که نوع تفسیر این الگوها برای معامله گران نیز متمایز است. مقدار صحت در پیش بینی و آینده نگری الگوی الیوت از بازارهای مالی به طور تقریبی دقیق محسوب می شود. این موضوع در دیگر الگوها به طور تقریبی غیر قابل تکرار است.

امواج الیوت توسط چه کسی ابداع شد؟

امواج الیوت توسط Ralph Nelson Elliott به وجود آمد. رالف الیوت یک حسابدار بود که در 1920 مشغول به کار بود. او در دوران فعالیت حرفه ای خود به بیماری گوارشی مبتلا شد و در راستای بیماری خود مجبور به رها کردن حرفه ی خود برای مداوا شد. او برای فرار و دوری جستن از موضوع بیماری خود مشغول به مطالعه رفتار قیمت سهام ها شد.

وی در سال 1934 در حین مطالعات خود پی برد که رفتار قیمت ها تصادفی نیستند، و برخلاف عوام که رفتار قیمت ها را مبنی بر هرج و مرج می دانستند وی متوجه شد که رفتار قیمت ها تابع یک الگوی تکرار شونده هستند.

او دانست که این چرخه ی تکرار و مکررات متشکل از احساسات معامله گران و سرمایه گذاران در قالب نوسانات قیمتی خود را نشان می دهد. این حرکات و رفتارات قیمتی متشکل از واحد هایی است که رالف الیوت آنها را Waves یا امواج نام گذاری کرد.

درجات امواج الیوت

امواج الیوت را می توان به 9 درجه به دلیل ماهیت فراکتالی این امواج از بزرگترین به کوچکترین دسته بندی نمود.

  1. (Grand Supercycle)
  2. (Supercycle)
  3. (Cycle)
  4. (Primary)
  5. (Intermediate)
  6. (Minor)
  7. (Minute)
  8. (Minuette)
  9. (Sub-Minuette)

کارآیی امواج الگوی الیوت

در مورد امواج الیوت و کارکرد آن بحث های زیادی در جریان است. بعضی ها معتقد هستند که میزان موفقیت امواج الیوت وابسته به توانایی تریدر و بررسی دقیق حرکات و روند بازار و اصلاحات این بازار است.

این امواج امکان دارد به طریق های گوناگونی ترسیم شوند بی آنکه قوانین الگوی الیوت را خدشه دار و زیر پا بگذارند.

باید بدانیم که ترسیم صحیح امواج الیوت کار ساده ای نخواهد بود. بلکه به تمرین بسیار و ذهنی فعال و درگیر در این حوزه نیاز دارد.

منتقدان این حوزه معتقدند که نظریه امواج الیوت به علت ذات و ماهیت خود که امری ذهنی تلقی می شود مشروع نیست.

اما با این وجود صدها و شاید هزاران نفر از تریدرها و سرمایه گذاران موفق، با بکار گیری این اصل توانسته اند، راهی سود آور برای خود بسازند.

جالب است بدانیم که برخی افراد که الگوی الیوت را با شاخص های فنی ادغام کرده اند، توانستند که میزان موفقیت خود را به طرز چشمگیری افزایش و ریسک خود را کاهش دهند. به عبارتی دیگر معامله گرانی که از امواج الیوت درکنار استفاده از تحلیل تکنیکال بهره ببرند، در نهایت نتایج مطلوب تری برای معامله در اختیار خواهند داشت.

از محبوب ترین آن ها می توان به بازگرداندن فیبوناچی و شاخص های پسوند فیبوناچی اشاره کرد.

انواع امواج الیوت

به طور کلی الگوی الیوت یک الگوی 8 موجی قابل رویت و شناسایی می باشد.

که این الگوی 8 موجی متشکل از 5 موج محرک (حرکت به نفع روند اصلی) و 3 موج اصلاحی (حرکت در جهت مخالف) است.

پس یک چرخه ی کامل موج الیوت در بازار صعودی به شکل زیر خواهد بود:

تصور کنید پنج محرک داریم که متشکل از 3 حرکت رو به بالا یا صعودی(1،3،5) و دو حرکت رو به پایین یا نزولی است (A C) پس باید بدانیم شماره های (2،4،B) موج اصلاحی محسوب می شوند.

الگوی امواج الیوت
الگوی الیوت چیست؟

اما بنا بر گفته ی رالف الیوت، بازارهای مالی الگوهایی با ماهیت فراکتال به وجود می آورند. پس اگر بر روی بازه های زمانی بزرگتر دقیق شویم. حرکت موج 1 تا 5 را می توان یک موج محرک I درنظر گرفت. این درحالی است که حرکت ABC احتمال دارد نشانگر یک موج اصلاحی مانند II باشد.

امواج الیوت
الگوی الیوت چیست؟

همچنین باید بدانیم که اگر بر روی بازه های زمانی کوچکتر دقیق شویم. خواهیم دید که یک موج محرک (3) قادر است به 5 موج کوچک تقسیم و تجزیه شود.

چرخه موج الیوت در بازار نزولی به مانند شکل زیر است.

الگوی الیوت
الگوی الیوت چیست؟

به طور کلی امواج الیوت دو بخش اصلی تقسیم می شوند، که این دو بخش تمام روند بازار مالی متشکل ازموج نزولی یا صعودی را در بر می گیرد.

موج صعودی یا پیشرونده

این امواج به طور کلی در حرکت و سمت و سوی یک روند بزرگتر هستند، و پنج موج را درون خود جای داده اند. این 5 موج نتیجه ی تحلیل ها و ارزیابی های روانشناسی و رفتارشناسی های انجام شده می باشد.

به طور اصولی روند صعودی و رو به بالا باید دربرگیرنده دسته ای از امواج های صعودی و انگیزشی باشد. این روند نشانگر سلامت بازار مالی است و عدم آن نشانگر مشکل در سلامت این بازار است.

موج ریزشی یا اصلاحی

این موج ها بر خلاف موج های صعودی هستند و متشکل از 3 موج اصلی هستند. تکرار امواج نزولی در بخش های کوچک تر و جزئی هم غیرقابل اجتناب است و در بیشتر موارد رخ می دهد.

در واقع باید گفت که امواج ریزشی همواره بر خلاف جهت امواج پیش رونده هسنتد، به نوعی ساز مخالف محسوب می شوند.

انواع موج اصلاحی :

  • زیگزاگی (Zigzag)
  • تخت (Flat)
  • مثلثی (Triangle)
  • اصلاح ترکیبی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.