گس اتریوم چیست؟ و چرا مورد نیاز است؟

b443bf6c 8625 446f a57e 856aff0f7b3c139912171650206251394

گس اتریوم چیست و چرا مورد نیاز است؟ در دنیای ارز دیجیتال و مباحث گسترده‌ی آن باید به دانش پایه در این حوزه برسیم. پس تیم توکن باز قصد دارد در این مبحث به بررسی“گس اتریوم” بپردازیم و مفاهیم آن آشنا بشویم.

مفاهیم کلی:

گس GAS اتریوم چیست؟

در شبکه‌ی اتریوم یک سری کارمزد برای اجرای معاملات هوشمند یا انجام تمام کمال یک قرارداد در بستر بلاک‌چین عوارض یا تعرفه خاصی معین شده است. به این کارمزدها یا تعرفه‌ها در اصطلاح گس می‌گویند. حجم و کیفیت این تعرفه در شبکه‌ی اتریوم بر مبنای نوع معاملات یا اندازه‌ی آن معین می‌شود.

واحد گس، ارز مختص بلاک‌چین اتریوم یعنی ETH می باشد. قسمت کوچک و کمی از بلاک‌چین اتریوم برای سوخت در بستر شبکه‌ بلاک چین در نظر گرفته می‌شود و هرچه حجم معاملات گسترده باشد تعرفه و کارمزد بیشتری در نظر گرفته خواهد شد.

Ethereum gas
گس اتریوم چیست و چرا مورد نیاز است؟

گس برای انحصاری کردن ماشین هوشمند مجازی یا EVM در اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما باید خاطر نشان شد که وضعیت عرضه و تقاضا در جمع استخراج کنندگان این شبکه یکی از عوامل تاثیرگذار و معین کننده در تعرفه یا همان کارمزد GAS در بلاک چین اتریوم می‌باشد. پس اگر میزان تراکنش ها صعودی و بالا برود تراکم بر این بستر زیاد شود گس نیز به همان مقدار افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، توان پردازشی تراکنش‌ها برای ثبت یا اجرای برنامه‌ها نیز دارای اهمیت است. باید بدانیم که در قراردادها و معاملات عوارض GAS در شبکه‌ی اتریوم توسط بخش های کوچکی از ارز دیجیتال اتریوم با قالب GWEI قابل مشاهده است. که هر بخش از GWEI برابر با 0.000000001 از ارز اتریوم است.

GWEI چیست؟

برای آنکه بدانیم GWEI چیست باید با یک سری مفاهیم آشنا بشویم. واحد قیمت گس گیگاوی (Giga Wei) است که به طور مختصر به آن GWEI می‌گویند. WEI را میتوان کوچکترین واحد شمارش اتر دانست. هر Wei معادل(1ETH=10^18 wei) است. پس می توان گفت هر گیگاوی معادل (1Gwei=10^9wei) است. به طور معمول در کیف پول های اتریوم نیز از این واحد برای معین کردن قیمت گس استفاده می‌شود.

چرا GAS مورد نیاز است؟

با رشد رمز ارزها و دنیای دیجیتال، توکن ها و کوین ها روزانه درحال مبادله و معامله اند. توکن ETH هم از این قاعده مستثنی نیست و‌ این مبادلات دائم در حال تغییر و نوسان هستند. اما لازم به ذکر است که مقدار هزینه‌ی مصرفی گس در محاسبه‌ها و اجرای آن در شبکه‌ی اتریوم با قیمت این رمز ارز که دائم در حال تغییر است متفاوت و دو مبحث کاملا مجزا از هم دیگر می‌باشند. ضمن آنکه هزینه‌ی محاسبه در این شبکه به سرعت تغییر نکرده و دچار نوسان نمی‌شود.

به طور مثال: فرض کنید هزینه صرف شده در محاسبات اتریوم دچار نوسان و تغییر نشود و اگر قیمت اتر ETH در همان زمان 20 دلار بوده و فقط شما نصف این بها را برای هزینه در سال قبل می‎‌پرداختید یعنی 10 دلار . اما اکنون قیمت حال حاضر‌ اتر 1000 دلار می باشد آیا باز هم تمایل دارید که نیمی از آن را برای همان معامله پرداخت کنید. مسلماً جواب شما خیر خواهد بود. بدین ترتیب بود که سیستم GAS به وجود آمد.

Limit GAS
گس اتریوم چیست و چرا مورد نیاز است؟

قیمت گس یا Gas Price

همانطور که از تیتر مشخص است قیمت گس(Gas Price) را می توان هزینه‌ی دانست که معامله‌گران بابت هر واحد مصرفی از گس پرداخت می‌کنند. نکته‌ی مهمی که باید خاطر نشان شد آن است که هر عملیاتی که در شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم انجام می‌گیرد، یک GAS از پیش تعیین شده و ثابتی است که نوسانات در آن بی‌تاثیر هستند. اما در سویی دیگر قیمت گس ابداً ثابت نیست و متغیر است و توسط کاربران و معامله گران تایید می‌شود.

قیمت گس را عملاً می‌توان نوعی رشوه قلمداد کرد. یعنی شما میتوانید با افزایش قیمت گس در معامله به جای آنکه در صف انتظار تایید تراکنش خود باشید به یک باره به رده ی اول صف صعود کنید.

حد یا Limit GAS

حد یا لیمیت گس مقیاسی است که به شما نشان می‌دهد چه میزان از گس را می خواهید برای تراکنش ها بپردازید.

به طور مثال: مقدار از پیش تعیین شده برای محاسبه‌ی یک هَش 30 گس می باشد. حال آنکه برای یک تراکنش عادی 21 هزار گس می‌باشد. باید خاطر نشان شد که در انجام دادن قرارداد هوشمند یا تراکنش‌هایی که نیازمند کد دستوری و محاسبه‌ی بیشتر هستند میزان بیشتری از گس نیاز دارند. گس لیمیت‌ها متفاوتند و هر عملیات نیازمند مقدار گس لیمیتی متفاوتی است. پس باید مقدار تعیین شده گس لیمیت برای انجام محاسبات مورد نیاز بیشتر باشد. زیرا درصورت ازدیاد گس باقی مانده برگردانه می‌شود، اما درصورت کم بودن آن تراکنش شما هیچ گاه انجام نمی‌شود. پس در این مورد دقت بیشتری نیاز است.

درک مفهوم GAS

گس در ابتدا هدفش به وجود آوردن یک پوسته‌ یا لایه‌ی متفاوت از ارزش برای مشاهده‌ی مقدار مصرف و هزینه محاسبه‌ها در بلاک چین پا به عرصه وجود نهاد. پوسته یا لایه ای که توانایی ظرفیت موجود در معاملات یا قراردادهای شبکه با فعالیت ها اجرا می‌شوند را حساب کند.

در واقع همچین مکانیزمی به عنوان یه واسط برای تفاوت قائل شدن بین ارزش واقعی ارز اختصاصی شبکه یا همان ETH و مخارج استفاده از توان محاسباتی EVM یا ماشین مجازی هوشمند اتریوم پا به عرصه وجود نهاد.

نحوه‌ی تبدیل گس به اتر ETH

باید بدانیم که در شبکه‌ی اتریوم معامله‌گران در تعیین و انتخاب تعرفه‌های تراکنش ها و کارکرده های خود نقشی مستقیمی برعهده دارند. یعنی آنکه هرکاربر توانایی دارد که برای فعالیت خود در شبکه‌ی اتریوم چارچوب ها و محدودیت‌های خاصی لحاظ کند.

اجازه بدید برای ادارک بشتر از مطلب با یک مثال شرح دهیم: تصور کنید باید مسیری با مسافت 200 کلیومتر را بپمایید. برای طی کردن این مسافت نیازمند 20 لیتر بنزین می باشید که با توجه به این مثال باید بگوییم 200 کیلومتر مسافت نشان از کار انجام شونده است و مقدار سوخت هزینه یا مخارج پرداخت برای آن کار محسوب می‌شود. دقیقا همانند این مثال در شبکه اتریوم نیز همچنین مکانیزمی برقرار است.

ماینرها که مسئول پردازش و تایید نهایی کلی فعالیت‌ها هستند. توانایی مشاهده گس لیمیت‌ها را دارند. و اگر گس لیمیت پایین باشد می تواند ماینر اول به سراغ گس لیمیت بیشتر رفته و پردازش آن را در اولویت خود قرار دهد و از گس لیمیت پایین تر بگذرد و پردازش نکند.

Ethereum gas blockchain
گس اتریوم چیست و چرا مورد نیاز است؟

علت عدم وجود گس در بیت کوین

وجود گس در اتریوم باعث مطرح شدن این سوال که چرا در بیت کوین گس وجود ندارد شد که ما در این مبحث به این سوال پاسخ خواهیم داد.

علت عدم وجود گس در مکانیزم درونی این دو شبکه یعنی شبکه‌ اتریوم و شبکه‌ی بیت کوین پنهان شده است. باید اذعان داشت که بیت‌کوین پول و نقل و انتقالات آن را غیرمتمرکز می کند. درصورتی که اتریوم علاوه بر پول می خواهد با قراردادهای هوشمند دیگر پروسه‌ها را نیز غیرمتمرکز کند.

محاسبه‌ی گس

باید بدانیم بها یا قیمت گس در اتریوم با نوسانات همراه است. برای همین تعادل بین گس پیشنهادی توسط کابران و آنچه ماینر به نوبت به می‌پذیرد مشخص می‌شود که می توان هزینه کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم را با ضرب در قیمت گس در گس لیمیت فعلی محاسبه کنید.

هزینه کارمزد تراکنش = قیمت گس * گس لیمیت

مزایا و معایب GAS

گس اتریوم نیز دارای مزایا و معایبی است، که در ذیل به طور مختصر به شرح آن می‌پردازیم.

مزایا :

  • سهولت بهروری در پرداخت کارمزد
  • عدم نیاز به خرید مجزا برای کارمزد ها
  • پشتیبانی از توکن های بسیار
  • جلوگیری از شلوغی شبکه و خنثی کردن حملات اسپم

معایب :

  • کارمزد پرداختی در موارد خاص می‌تواند زیاد باشد به طوری که 400 میلیون بار گران‌تر از سیستم AWS است.
Gas Price
گس اتریوم چیست وچرا مورد نیاز است؟

“حرف پایانی”

باتوجه به مطالب مطالعه شده دریافتیم که گس اتریوم چیست و چه کاربردی دارد و دریافتیم که تراکنش‌هایی که بر بستر بلاک چین اتریوم صورت می‌پذیرند، نیازمند پرداخت کارمزد است و هزینه‌ی این تراکنش با گس محاسبه و با اتر پرداخت می‌شوند. مقدار گس را کاربران تعیین میکنند و قیمت گس را میتوان با افزایش بدون در انتظار ماندن به صدر صعود کند.

1 دیدگاه روشن گس اتریوم چیست؟ و چرا مورد نیاز است؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.