انشعاب یا fork در ارز دیجیتال چیست؟

بررسی هارد فورک های بیت کوین

انشعاب fork چیست؟ : مطالب مهم و گسترده در دنیای دیجیتال بسیار است. فورک یکی از این اصلاحات مهم ارز دیجیتال به شمار می رود. در این مقاله ما تیم توکن باز به بررسی و ارزیابی این مطلب می پردازیم.

مفاهیم کلی :

فورک (fork) چیست؟

بلاک چین یکی از تکنولوژی های مهم در به وجود آمدن رمز ارزها است. با به وجود آمدن شبکه ی بلاک چین، تغییرات چشمگیری در جهان گسترده ی دیجیتال به وجود آمد.

بلاک چین یک نتورک توزیع شده است که به صورت شبکه ی همتا به همتا کار می کند. به بیان دیگر بلاک چین پایگاه اطلاعاتی است که در آن داده ها ذخیره و نگهداری می شوند.

اما برای ارتقای این شبکه و رمز ارزها برنامه نویسان متبحر در این زمینه برنامه و قوانین مخصوصی را به وجود می آورند که به این قوانین، پروتکل می گویند.

فورک (fork) به طور کلی یک مسیر برای جدا سازی بلاک چین است. که اینگونه جداسازی ادله های بسیاری دارد. که یکی از این دلایل می تواند به علت تغییرات و وجود نسخه جدیدتر باشد که مهمترین آنها نیز محسوب می شود.

در تعریف فورک باید گفت یک انشعاب است که برنامه نویسان متبحر در این زمینه یک انشعاب از پروژه پیشین خود دریافت کرده یعنی آنکه با استفاده از کدهای پیشین و به وجود آوردن تغییرات در پروژه جدید، فورک را ایجاد می کنند.

انشعاب fork چیست؟

مفهوم fork در رمز ارزها

انشعاب fork یا forking عموماً یک نوع بروز رسانی نرم افزاری تلقی می شود، که قابلیت آن را دارد که سازگار (backward-Compatible) یا ناسازگار(Non-Backward Compatible) با پروژه پیشین باشد.

فورک یا انشعاب زمانی بکار می رود که یک نرم افزار یا یک پروتکل بروز رسانی می شود.

به همین دلیل زمانی که پروتکل یک رمز ارز، یا ارز رمز نگاری شده آپدیت می شود فورک صورت گرفته است. انشعاب فورک یک نسخه ی متناوب از بلاک چین رمز ارز مربوط را به وجود می آورد که دو بلاک چین اجازه پیدا می کنند در قسمت های گوناگون به صورت همگام اجرا می شوند، که این مبحث به نوع فورک مورد نظر بستگی دارد.

انواع fork

در رمز ارزها دو نوع فورک موجود است که در ذیل هر کدام را به صورت جداگانه و مبسوط شرح می دهیم.

هارد فورک (Hard Fork) چیست؟

هارد فورک ها Non-Backward Compatible محسوب می شوند یعنی با نسخه ی پیشین خود ناسازگار هستند. به طور کلی باید بدانیم در دنیای رمز ارزها هرگونه تغییری در پروتکل یا بروز رسانی نرم افزاری که باعث ایجاد نسخه ی پیشین خود شود و از کد جدیدی بهره جویی شود را Hard Fork گفته می شود.

این گونه فورک به صورت دائمی است و لازم است تمام node ها بروز رسانی کرده و کاربران به آخرین نسخه موجود از آن پروتکل نرم افزار یا کیف پول دیجیتال آپدیت شوند.

به طور مثال : اگر فردی تمایل داشته باشد یک فایل آماده شده از طریق مثلا برنامه ی excel را در نسخه ی قدیمی تر آن برای مثال در 2005 به نمایش در بیاورد، نیازمند compatibility pack است و اگر این موضوع نباشد چون فایل سازگار با قبلی تلقی نمی شود. پس انجام این کار برای شما مقدور نخواهد بود.

 در رمز ارزها هم بدین صورت است به طور مثال وقتی در رمز ارز بیت کوین هارد فورک ایجاد می شود قوانین پیشین از بین رفته و نسخ شده و یک ورژن جدید از بلاک چین اصلی پس از آن به تکامل می رسد.

سافت فورک (Soft Fork) چیست؟

سافت فورک ها Backward Compatible محسوب می شوند. یعنی با نسخه ی پیشین خود سازگار هستند. در اینگونه فورک نیاز به آپدیت گسترده ی و جهانی node ها و نرم افزار نیست. زیرا گره های پیشین نسبت به تغییرات ایجاد شده آگاه می شوند. این فورک صرفاً نیازمند آن است که ماینر ها و استخراج کنندگان وارد پروسه ی آپدیت شوند تا تغییرات اعمال شده لحاظ شود.

انشعاب fork چیست؟

دلایل به وقوع پیوستن فورک

فورک به دلایل گوناگونی به وقوع می پیوندد که سه دلیل اصلی برای این رخداد را به طور مختصر توضیح می دهیم.

الگوریتمی برای اختلافات فنی

باید بدانیم یکی از فورک های بیت کوین ، بیت کوین کش است. که به جهت اختلاف عقیده مبسوط درباره ی مقیاس پذیری بیت کوین صورت گرفت.

جمعی از توسعه دهندگان در حوزه ی ارزهای دیجیتال به دلیل عدم رضایت از سرعت و کارمزد بیت کوین با تغییر در قوانین بیت کوین و بالا بردن ابعاد بلاک، بلاک چین و ورژن جدیدی از این پروتکل را به عرصه نمایش گذاشتند.

برای برگرداندن مبالغ از دست رفته

پنج سال پیش یعنی در سال 2016 میلادی تنها یک اتریوم در دنیای رمز ارزها وجود داشت. اما پس از رخداد هک DAO  و از بین رفتن میلیون ها سرمایه کاربران، توسعه دهندگان و جامعه اتریوم بر آن شدند تا فورک را ارائه دهند، تا در این راستا بتوانند اعتماد کاربران را جلب کنند.

با فورک شدن اتریوم بیشتر کاربران به نتورک یا شبکه جدید روی آوردند و اسم اتریوم پیشین به اتریوم کلاسیک تغییر نام پیدا کرد. هم اکنون در بازار ازر دیجیتال اتریوم جدید خرید و فروش می شود.

برای افزودن خصیصه ها و قابلیت‌های جدید

یک شبکه بلاک چین در امتداد زمان احتیاج به آپدیت فنی دارد تا با این رویه بتواند از ریسک ها و خطرهای احتمالی مصون بماند.

انشعاب fork چیست؟

نکاتی در مورد Fork ارزهای دیجیتال

  • برخلاف بعضی از کاربران که همیشه به دنبال فورک جدید بیت کوین هستند. بسیاری دیگر همچون افراد مطرح در دنیای رمز ارزها نگاه منفی به فورک ها دارند و هدف این انشعاب را سودجویی تلقی می کنند.
  • نادیده گرفتن فورک های مطرح نشده و بی پشتیبان.
  • پس از بروز رسانی و پا به عرصه گذاشتن فورک های نوین، سودجویان و هکرها هم اقدام به ساخت سایت و یا کیف پول های جعلی با نام فورک می کنند تا موجودی کاربران را به یغما ببرند.
  • عدم وارد کردن کلید عمومی یا خصوصی در هیچ سایتی جهت دریافت ارز فورک شده، مگر تمام جوانب احتیاط رعایت شده و درصدی خطا در کار نباشد.
انشعاب fork چیست؟

تفاوت Hard Fork و Soft Fork

سافت فورک و هارد فورک به طور کلی و یکسان هستند. به طوری که کدهای موجود بر یک پلتفرم رمز ارز دچار تغییر می شود وبا ایجاد ورژن جدید، ورژن پیشین نیز در شبکه باقی می ماند.

اگر از سافت فورک بهره جویی شود زمانی که کاربر اقدام به آپدیت مورد نیاز می کند، تنها یک بلاک چین معتبر باقی خواهد ماند.

اما زمانی که از یک هارد فورک بهره جویی می شود. این قابلیت وجود دارد که بلاک چین جدید در کنار بلاک چین پیشین قرار بگیرد، بدین منظورکه نرم افزار باید آپدیت شود تا مطابق قوانین بروز شده فعالیت کند.

باید خاطر نشان شویم که هر دو فورک یک شکاف به وجود می آورند. اما این وجه تمایز نیز وجود دارد که در هارد فورک، هر هارد فورک دو زنجیره بلوک به وجود آورد در صورتی که از یک سافت فورک تنها یک زنجیره بلوکی دریافت و مشخص خواهد بود.

با توجه به بحث امنیت در بین این دو فورک اکثریت کاربران طرفدار هارد فورک هستند. زیرا هارد فورک در بحث حریم خصوصی بسیار قوی تر و قابل اعتماد تر از سافت فورک محسوب میشود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.