الگوی چکش (Hammer candles) چیست؟

Inverted Hammer Candlestick

تمامی کاربران حوزه کریپتوکارنسی با نمودار های شمعی یا کندل استیک هر ارز آشنا هستند. در بین این کاربران، عده ای هستند که نسبت به الگوهایی که بر روی کندل استیک ها اعمال می شود اطلاعاتی دارند. همانطور که مستحضر هستید در مقالات قبلی، الگوهایی چون هارمونیک، تنکانسن، کیجونسن و حتی اسیلاتور را بررسی کرده ایم. اما در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد، الگوی پر کاربردی تحت عنوان چکش را بررسی نماید. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

الگوی چکش (Hammer candles) چیست؟

همانطور که می دانیم الگوهای شمعی پر طرفدار و پر کاربرد محسوب می شوند که دارای انواع متنوعی می باشند. یکی از این الگوهای شمعی، الگوی چکش است. این الگو نشانگر به وجود آمدن قدرت خریدارها و ضعف در فروشنده ها می باشد.
زمانی که این الگو در نمودار پدید می آید، نشانگر بازگشت روند پیشین بازار می باشد. لازم است بدانیم این الگو صعودی برگشتی می باشد که در طی روند نزولی نمودار پدیدار می شود.
علت نامگذاری این الگو آن است که نمایش می دهد که بازار در حال کوبش و چکش کاری می باشد. در حقیقت زمانی که قیمت ها روند نزولی را طی می کنند، این الگو نشان خواهد داد که قیمت ها در تقارن و یا نزدیک به کف می باشند. درحقیقت لازم است بدانیم که کندل ها یک نمودار قیمتی محسوب می شوند که با بهره جویی از آنان قادر خواهیم بود تا قیمت های باز و بسته شدن و یا بالا و پایین شدن یک سهام یا یک رمز ارز را متوجه شویم.

Hammer candles-tokenbaz

ویژگی ظاهری کندل چکش (hammer)

در اینجا لازم است بگویم شکل و شمایل ظاهری این کندل ها دقیقا همانند نامشان به مانند چکش می باشند. در حقیقت این الگو، دارای بدنه‌ای کوچک در بالا و سایه‌ای بلند در پایین بدنه می باشد. به طوری که سایه زیرین اغلب می بایست حداقل 2 برابر بدنه باشد. اگر شمایل ظاهری چکش را تصور کنیم. دقیقاً در می یابیم که الگوی کندل چکش، بدنه‌ای بلند با سری نسبتاً کوچک خواهد داشت.

لازم است بدانیم که کندل چکش در رنگ‌ سبز (سفید یا سیاه) را می توان دید. البته شایان به ذکر است که رنگ این کندل در این الگو از اهمیت چندانی برخوردار نیست و صرفاً اندازه بدنه در تناسب به سایه و محل به وجود آمدن آن مهم تلقی می گردد.

این الگو، 3 خصوصیت اصلی دارد که عبارتند از:

  • بدنه: بخش بالایی الگو که بدنه شمع را به وجود می آورد.
  • سایه پایینی: این سایه به طور تقریبی دو یا سه برابر اندازه بدنه خواهد بود.
  • سایه بالایی: این سایه بسیار کوتاه بوده و امکان دارد الگو، سایه بالایی را نداشته باشد.

مفهوم کندل چکش در نمودارها

باید بدانیم زمانی که الگوی چکش در نمودار پدیدار می شود، یعنی آنکه قدرت فروشندگان در بازار دچار افت شده است. در حقیقت فروشندگان بر این تلاش بوده اند که قیمت‌ها را کاهش داده و به حداقل برسانند. اما در نهایت، تلاش آنان بی نتیجه بوده و نتوانسته‌اند قدرت خریداران را پایین بیاورند و بر آن‌ها غالب شوند.
باید بدانیم هرقدر سایه شمع الگوی چکش طویل تر باشد، نشانگر آن است که حجم معاملات در این بخش بسیار فزونی داشته، اما در آخر، قدرت خریداران بر قدرت فروشندگان در بازار غالب گشته است.

باید بر این امر واقف آییم که در روندهای نزولی، به وجود آمدن الگوی چکش به معنای به انتها رسیدن روند نزولی و یا تضعیف این روند می باشد. البته به گونه ای که سایر ابزارها تأیید کنند که این شمع قادر است نشانه شروع روند صعودی در بازار تلقی شود. البته باید دانست این وضعیت نموداری هنگامی دقت و توان بسزایی پیدا می‌کند که شمع چکش در محدوده ی نقاط حمایتی به وجود بیاید.

Hammer candles-tokenbaz

انواع الگوی چکش

الگوی چکش به 2 نوع صعودی و نزولی تقسیم می‌شود که این دو حالت را در ذیل مورد بررسی قرار می دهیم:


الگوی چکش نزولی

این شمع هنگامی به وجود می آید که فروشندگان قصد دارند، قیمت را کاهش بدهند ولی خریداران با توان کامل پا به عرصه ی وجودی می گذارند و اجازه کاهش قیمت را به فروشندگان نمی‌دهند. اما در آخر قیمت بسته شدن (Closed) کمتر از قیمت باز شدن (Open) خواهد بود. در نتیجه الگو کندل چکشی روند نزولی را در پی دارد.


الگوی چکش صعودی

هنگامی این کندل پا به عرصه ی وجود می گذارد که فروشندگان قصد دارند، قیمت را کاهش بدهند، اما خریداران با توانی کامل در میدان وارد شده و نه تنها قیمت‌های فروشندگان را تحت سلطه و کنترل در آورده اند، بلکه حتی قادر نبوده اند قیمت بسته شدن (Closed) را بالاتر از قیمت بازشدن (Open) حفظ و نگه دارند.

به وجود آمدن شمع چکش نزولی در روندی صعودی بدان معنا می باشد که فروشندگان وارد میدان شده‌اند و می خواهند معادله را به نفع خود تغییر دهند.

نکات مهم الگوی چکش

  • اگر پس از شمع چکش در روند نزولی یک یا دو شمع صعودی به وجود بیایید قادر است که نشانگر شروع روند صعودی در بازار باشد.
  • اگر پس از یک شمع چکش نشانه ی بازگشت روند رویت شود و یک شمع نزولی دیگر پدید آید، بدین معناست که روند نزولی تداوم داشته و سناریوی شمع چکش اول با شکست مواجه شده است.
  • شمع چکش قادر نخواهد بود که به تنهایی یک سیگنال قطعی باشد و نیازمند آن است که برای برگشت روند از سایر ابزارها از جمله نقاط حمایت و یا مقاومت بهره جویی شود. ادغام ابزارها قادر است سیگنال دقیق‌تری به تریدر بدهد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.