الگوی هارمونیک

Harmonic pattern

اگر تا به اینجا با تیم توکن باز همراه بوده باشید، می‌دانید که سعی بر توضیح و تبیین هر چه بیشتر این مطالب گسترده ی دنیای ارز دیجیتال داشته ایم. تا به امروز، تریدر ها برای تحلیل درست و درصد خطای کمتر، از نمودار ها به انواع و اقسام الگوهای تفسیری بهره برده اند. یکی از الگوهای محبوب این روزها، الگوی هارمونیک می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به ارزیابی و توضیح این الگو بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

تعریف الگوی هارمونیک

در تعریف الگوهای Harmonic باید گفت، این الگو ها از تلفیق اشکال هندسی و اعداد فیبوناچی به وجود آمده اند. پس باید دانست اعداد فیبوناچی به عنوان اساس و پایه این الگو‌ها تلقی می شود. لازم به ذکر است که شناخت این الگو‌ها در مقایسه با الگو‌های کلاسیک و قدیمی تر، به تمرین و مهارت بالایی نیاز دارند. اما باید توجه داشت زمانی که در یادگیری این الگو‌ها به مهارت برسیم، قادر خواهیم بود به سادگی روند آتی نمودار قیمتی را پیش‌بینی و بهره بری نماییم.

این الگو‌ها عموماً به شکل حروف انگلیسی M ،W و یا تلفیقی از هر دو نمایان خواهند شد. با حساب نمودن نسبت‌های فیبوناچی بین نواحی مهم الگو، قادر خواهیم بود صعود یا نزول قیمت را تخمین‌ بزنیم. ساختار همه ی الگوهای پنج نقطه‌ای مشابه به یکدیگر می باشد و صرفاً در طول خطوط و نسبت‌های فیبوناچی، با همدیگر تفاوت دارند. پس به طور کلی با یادگیری تنها یکی از این الگو‌ها، درک دیگر الگو‌ها برای شما تریدرها سهل و آسان خواهد بود.

الگوی هارمونیک

مبنای نظریه الگوهای هارمونیک

باید بدانیم مبنای نظریه الگوهای هارمونیک بر اساس حرکت‌های قیمت در طول بازه های زمانی می باشد که از نسبت فیبوناچی و نقاط انقطاع در بازار بهره مند می‌ شود.
تحلیل نسبت فیبوناچی در بازار‌های مختلف و چارچوب‌های زمانی گوناگون، کاربرد دارد. باید دانست که از این نسبت‌ها می توان برای پیدا کردن نقاط کلیدی که روند در آن‌ها دچار تغییر می‌ شود، بهره برد. ضمن آنکه از این نقاط کلیدی قادریم به نقاط اصلاح روند قیمت و سوئینگ پایین و بالا اشاره کنیم.

اهمیت الگو‌ های هارمونیک

از آنجایی که الگوهای هارمونیک روند حرکت قیمت را پیش‌بینی می‌کنند، به همین علت از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. تریدرها با پیداکردن الگوهایی با اندازه و ابعاد گوناگون و اِعمال نسبت‌های فیبوناچی بر آنان، قادر به پیش‌بینی پرایس‌اکشن آتی هستند. در حقیقت از این الگوها می توان برای تعیین معکوس شدن قیمت ها بهره جست.

نحوه معامله الگوهای هارمونیک

باید دانست پیش از آنکه اقدامی در جهت ترید کردن با بهره جویی از الگوی هارمونیک صورت دهیم ابتدا باید این الگو را در نمودار شناسایی و پیدا کنیم. هرچند این نکته را باید خاطر نشان شویم که پیدا کردن الگوی هارمونیک با چشم غیرمسلح تا حدودی سخت و دشوار خواهد بود. اما هنگامی که یک ترید،ر ساختار الگو را بفهمد و آن را درک نماید، قادر خواهد بود آنان را به واسطه ی ابزار فیبوناچی معیین کند.

انواع الگوی هارمونیک

از آنجایی که این الگو در تحلیل تکنیکال مورد بهره جویی قرار می گیرد، الگوی هارمونیک به انواع گوناگونی تقسیم می شود. هر کدام از این الگوها شمایل مخصوصی دارند و بر روی نمودار به شمایل خاصی رویت می شود. در ذیل به چند مورد از انواع آن اشاره می کنیم.

Gartley Harmonic

به طور کلی باید بدانیم پر کاربردترین الگویی که در تحلیل تکنیکال با آن رو به رو خواهیم بود، الگوی هارمونیک گارتلی است. پس باید بدانیم که یادگیری و مهارت فهم این الگو از اهمیت به سزایی برخوردار است. این الگو همانند دیگر الگوهای هارمونیک به دو صورت نزولی و صعودی می باشد. البته لازم به ذکر است که با پیدا کردن نقاط صعود و نزول این الگو بر روی نمودار، قادر خواهیم بود که زمان مناسب برای ورود و خروج از بازار را مشخص کنیم.

Harmonic
الگوی هارمونیک

Butterfly Harmonic

الگوی پروانه به دو حالت پروانه بولیش یا پروانه بریش می باشد. این الگو عموماً در انتهای یک روند رویت می‌شود و نشانگر آن است که روند معکوس از روند اصلی قوی‌تر می باشد. این الگو نیز در زمره ی الگوهایی است که در تحلیل تکنیکال کاربرد دارند. الگوی هارمونیک پروانه همانند سایر الگوهای هارمونیک از خصوصیت های ویژه ای برخوردار است. البته می توان گفت شباهت های بسیاری میان این الگو و الگوی گارتلی وجود دارد. اما صرفاً میان این دو الگو، تنها می توانیم یک تفاوت را عنوان کنیم:
بر روی الگوی گارتلی و پروانه نقطه بعدی D بیشتر از نقطه آغاز X ( شکل w) بوده و حتی قادر خواهیم بود میزان این نقاط را بالا و پایین ببریم. چون الگوی پروانه این نسبت بیشتر از الگوی گارتلی است.

Harmonic
الگوی هارمونیک

Bat Harmonic

این الگو همانند سایر الگوهای هارمونی دارای دو حالت صعودی و نزولی است. هنگامی که این الگو در حالت صعودی قرار بگیرد، مطلوب ترین زمان برای خروج از یک پوزیشن یا معامله می باشد. در صورتی که در همین الگو و روند نزولی آن، بهترین زمان مناسب برای ترید و اقدام به ورود عاقلانه به بازار است. باید بدانیم وجه تمایز الگو خفاش با دیگر الگوهای هارمونیک در آن است که در نهایت، شکلی مشابه یک ذوزنقه متقارن به شمای تریدر می‌دهد.

Harmonic
الگوی هارمونیک

Shark Harmonic

یکی دیگر از الگوهای هارمونیک الگوی کوسه است. این الگو به طور کلی نسبت به سایر الگوها تازه تر و نوین تر است. این الگو در 10 سال پیش یعنی سال 2011 توسط تریدرها و تحلیلگران در حوزه تحلیل تکنیکال بازار مالی مورد بهره مندی قرار گرفت.
اگر حضور ذهن مناسبی برای به خاطر سپردن این الگو ندارید، کافی است به این مسئله فکر کنید که می خواهید در اقیانوس بیکران رمز ارزها، ماهیگیری کنید.
که در این میان بعضی از ماهی گیران امکان دارد با قلاب خود، کوسه صید کنند. این الگو دقیقاً به همین سبب از محبوبیت بسزا و قدرت فراوانی برخوردار است. اکثر تریدرها در این بازار، هنگامی که با الگوهای کوسه رو به رو می شوند، اگر توانایی بهره مندی مطلوب از شرایط را داشته باشند، به طور قطع از سود خوبی بهره مند خواهند شد.

Harmonic
الگوی هارمونیک

Crab Harmonic

یکی از بهترین الگو‌های هارمونیک الگوی خرچنگ می باشد که تحلیل‌گران علاقه وافری به استفاده از این الگو دارند. این الگو در 21 سال پیش یعنی سال 2000 میلادی کشف شد و شاید بتوان گفت فرق عمده ی این الگو با دیگر الگو‌های هارمونیک، در آن است که این الگو در موج آخر حرکتی خود، به مراتب اصلاح عظیم تری نسبت به دیگر الگوها صورت داده است. الگو خرچنگ مشابه الگو پروانه می باشد، اما وجه تمایز آن در این است که شمایلی فشرده‌تر را تشکیل می دهد و الگویی مطلوب برای تعیین حرکات خرد‌تر خواهد بود. ضمن آنکه این الگو برای ورود یا خروج در انتهایی ترین نقاط بسیار کارآمد می باشد.

Harmonic
الگوی هارمونیک

AB = CD Harmonic

این الگو را یکی از ساده‌ترین الگوی هارمونیک می توان نام برد. یکی از علت های ساده بودن این الگو، ملزومات کمتر جهت به وجود آمدن این الگو نسبت به دیگر الگوهای هارمونیک می باشد. همچنان باید بدانیم تشخیص و تعیین این الگو در نمودار قیمت بسیار آسان خواهد بود.

Harmonic
الگوی هارمونیک

Cypher Harmonic

در الگو سایفر هر ناحیه نمایانگر یک معکوس و هر پا نشانگر یک ارزش قیمت می باشد.الگوی سایفر از اعداد خرد ‌تر الگوی فیبوناچی بهره جویی می‌کند و این اعداد عموماً کمتر از 1 می باشند. به همین جهت شمایلی با شیب‌های تندتر به وجود می آورند.

Harmonic
الگوی هارمونیک

مزایا و معایب الگوی هارمونیک

الگوی هارمونیک نیز دارای مزایا و معایبی است که در ذیل به طور مختصر به شرح آن ها می‌پردازیم.

مزایا

  • قابلیت پیش‌بینی آتی را دارا هستند و در به وجود آوردن شاخص‌هایی برای پیشروی در روند مفید هستند.
  • الگوهای قابل اعتماد و تکرارشونده می باشند.
  • نشانگر نتایج خوب در همه ی تجارت ها و قوانین حرکتی نمودارها هستند.
  • قابلیت استفاده در تمامی بازه های زمانی

معایب

  • به شدت سخت و پیچیده بوده و فهم آن‌ها برای بسیاری از افراد تازه کار بسیار دشوار است‌.
  • تشخیص سطح و اعداد صحیح در این الگوها بسیار سخت است و اشتباه جزئی در اعداد، امکان تضرر شدید مالی را برای تریدر به ارمغان می آورد.
  • تشخیص نقاط حمایت، مقاومت یا چرخش آن کاری بس دشوار است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.