الگوی فیبوناچی در دنیای رمز ارزها

fibonachi

باتوجه به مقالات قبل که به تفصیل برخی از مباحث دنیای دیجیتال و ترید را شرح دادیم، بر این امر واقف گشتیم که ترید یک امر علمی و تخصصی است. در این بازار بزرگ دنیای ارز دیجیتال، نیاز به بهره وری از ابزار و شاخص های علمی، روز به روز بیشتر احساس می شود. در این مقاله همچون مقالات گذشته ای چون الگوی الیوت، کیجونسن تنکانسن و…. قصد داریم یکی دیگر از این ابزارها در فضای کریپتو کارنسی را برای کاربران توکن باز شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

فیبوناچی(Fibonacci) چیست؟

فیبوناچی یک فن نمودار سازی می باشد که در تحلیل تکنیکال از آن بهره جویی می‌شود. از نسبت این فن برای پیش‌بینی و آینده نگری سطوح پشتیبانی و مقاومت، بگونه ی گرافیکی بهره مندی می‌شوند. در تحلیل تکنیکال با بهره جویی از فیبوناچی به یک سری نسبت‌های مهم دست پیدا می کنیم که با استفاده از آن نسبت‌ها، در تحلیل‌های خود به بهترین بازدهی می رسیم.

از این نسبت می‌توان برای بیان تناسب در اشیا از خردترین عنصرهای تشکیل دهنده طبیعت همانند: اتم ها گرفته تا پیشرفته‌ترین و به روزترین الگوهای جهان هستی همچون اجرام آسمانی کوچک و بزرگ که در تصور آدمی نمی‌گنجد، بهره برد. طبیعت برای بالانس و حفظ تعادل به این نسبت ذاتی اتکا دارد اما اینگونه به نظر می‌رسد که بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال نیز با این «نسبت طلایی» دارای مطابقت هستند.

fibonacci
فیبوناچی

کاربرد فیبوناچی

فیبوناچی از ابزارهای بسیار قوی ای در معاملات گوناگون و بازارهای مالی متعدد همچون رمز ارزها و بازار فارکس محسوب می شوند. صرفاً و تنها برمبنای این ترازها و یا ترکیب آن ها با دیگر روش ها همچون: الگو ها، نمودارهای شمعی یا کندل استیک و اندیکاتورها، کاربر قادر خواهد بود معاملات خود را به سرانجام برساند.
بعضی از تریدرها با تنظیم این ترازها بر روی الگوهای زمانی گوناگون، مثل ماهانه یا هفتگی، قادر خواهند بود بر بازار تاثیرگذار باشند. با استقرار ترازهای فیبوناچی در بازه های زمانی گوناگون، همگرایی ترازهای فیبوناچی به وجود می آید.
کاربردهای زیادی برای این الگوهای زمانی ذکر شده است. یکی از بهترین کاربردهای درحال حاضر الگوی فیبوناچی، بهره مندی از آن در تحلیل تکنیکال، رمز ارزها و سهام می باشد.
امروزه تریدرها توجه بسزایی به این اعداد و ارقام دارند. آنان برای درک بهتر این مبحث، در جستجوی بسیاری هستند که این ارقام در بازی دنیای رمز ارزها و سهام چه نقشی ایفا می کنند. آنان با توجه به این ارزیابی ها، نقش مطلوب خود در بازار رمز ارزها یا بازار های مالی را بر عهده می گیرند.

انواع فبیوناچی

باید بدانیم که فیبوناچی انواع گوناگونی دارد که در ذیل مختصراً به شرح هر کدام میپردازیم.


فیبوناچی بازگشتی داخلی (RET)

به طور کلی رمز ارزها قادر نخواهند بود که همیشه درحال رشد( روند صعودی) یا درحال افت( روند نزولی) باشند. برخی اوقات نیاز است پس از یک پامپ یا رشد صعودی مدتی نیز روند نزولی را تجربه کنند. در این هنگام، پس از نزول رشد قیمت، خود را ترمیم و اصلاح کرده سپس برای آغاز یک روند صعودی دیگر، تازه نفس خواهند بود.
سطوح فیبوناچی بازگشتی یا RET به کاربران کمک می کند که به شناسایی تمامی نواحی اصلاح بپردازد. این ابزار برای اصلاحاتی در نظر گرفته می شود که به طور کامل و 100% روند قبلی را دچار تغییر و اصلاح می کند.
اما شایان به ذکر است، در مواردی که اصلاح بیش از 100% نسبت به روند پیشین خود باشد، دیگر RET کاربرد ندارد و از فیبوناچی برگشتی خارجی بهره جویی می شود.

* بازگشتی خارجی

در این گونه فیبوناچی بازگشتی، نسبت های ابزار می تواند با مقدارهای 127.2، 141.4، 161.8، 200، 261.8 و 423.6 درصد سطوح بازگشتی رمز ارزها نشان داده شوند.

* پروجکشن یا APP

ابزار فیبوناچی پروجکشن، به معنی تصویر کردن است. می توان از این ابزار در یک روند به جهت حاصل گشتن غایت و هدف قیمت آتی بهره جست. این ابزار 3 ناحیه یا 3 نقطه ای تلقی می شود و از آن برای تشخیص و معین کردن حدود قیمت پیووت(نقاط چرخش قیمت در نمودار پیووت نامیده می‌شود.) چهارم بهره وری می شود.

به طور مثال: تصور کنید یک رمز ارز از X تا Y روند رشد خود را ادامه دهد بعد از آن وارد مرحله ی اصلاح شود. سپس، به روند پیشین خود برگردد. در این حالت، با بهره مندی از این ابزار قادر خواهیم بود موج X تا موج Y را به انتهای موج اصلاحی تصویر کنیم تا هدف موج جدید را پیدا کنیم.

* انبساطی

این فیبوناچی، دارای وجه تشابه بسزایی با فیبوناچی پروجکشن است. همچنین، ادامه ی یک روند رشد یا افت تا نقطه انتهای آن با کمک فیبوناچی انبساطی محاسبه می گردد.
فیبوناچی انبساطی از 2 نقطه بهره می برد و این، صرفاً تنها وجه تمایزی است که می توانیم میان این دو ابزار پیدا کنیم. زیرا فیبوناچی پروجکشن یا APP با 3 نقطه به کار می رود.
تریدرها عموماً از ابزار فیبوناچی انبساطی به جهت شناسایی و شناخت هدف ها استفاده می کنند. اینگونه شناسایی، بعد از شکست کف یا سقف، پرچم ها، کانال ها، الگوهای مثلث و غیره کاربرد پیدا می کند.

fibonacci

راهنمای بهره جویی از فیبوناچی

باید بدانیم، یکی از نکات بسیار جالب در مورد سطح های بازگشت الگوی فیبوناچی، این می باشد که سطوح، عرضه کننده نوعی پیش گویی ناگزیر ساز می باشند. از آنجا که معروفیت این سطوح در سطح قابل قبولی بالا می باشند و به میزان بالایی مورد بهره جویی کاربران و تریدرها قرار می گیرند، تریدرها قادرند الگوی خرید و فروش خود را بر مبنای این الگوها تنظیم کنند.

این امر موجب سودمندی سطوح بازگشت فیبوناچی خواهد شد. به نوعی دیگر، بازار به گونه ای ناخودآگاه در حول و پیرامون این شاخص ها حرکت می کند. اما تصمیم های آگاهانه تریدرها برای بهره مندی از این شاخص ها موجب تقویت جایگاه آنان می شود.

باید بدانیم هرچقدر میزان تردید و دو دلی ها در بازار افزایش پیدا کند، احتمال پیدایش و رویت سطوح بازگشت فیبوناچی هم بالاتر خواهد رفت. علت این امر هم یک کلیت بسط داده شده است. بدین گونه که کم بودن داده ها در این سطوح دارای کاربرد چندانی نیستند؛ زیرا با دانسته های ناکافی الگوی خاصی بدست نمی آید.
باید بدانیم که سطوح بازگشت فیبوناچی تنها برای رمز ارزهای پر حجمی همانند بیت کوین و اتریوم کاربرد خواهند داشت و کارایی چندانی برای آلت کوین های در حال توسعه و بهود موجود در بازار، نخواهد داشت.
ضمن آنکه محاسبه فیزیکی این سطوح اصلا هم پیچیده و سخت نیست. خطی میان قیمت بالا و پایین یک رمز ارز ترسیم می شود و پس از آن حد فاصل میان بالا و پایین با نسبت هایی فیبوناچی تقسیم می شود. اکثریت صرافی ها این امکانات را به گونه ای پیش فرض در سایت خود لحاظ کرده اند که این پروسه برای تریدرها و کاربران آسان تر می شود.

شناخت بازار توسط فیبوناچی

باید دانست زمانی که بازاری جدید پا به عرصه ی وجودی می گذارد، صرفاً صحبت از سادگی کارهایی که در بازار باید انجام شود به میان می آید که بحثی منطقی به نظر می رسد. خرید و فروش و داد و ستد اشخاص، موجب به وجود آمدن یک بازار می شود. اما رفته رفته پیچیدگی بازارها زیاد خواهد شد.
هم اکنون، بسیاری از ماهران بازارها هم با تسلط بر احساس خود می انگارند که چیزی را دوست دارند یا خیر و با تسلط به این مبنا در این بازار رمز ارزها فعالیت می کنند. این افراد چیره دست نیز در اکثر مواقع، هیچ ارز یا سهمی را خریداری نمی کنند.

امروزه اکثریت تحلیلگران تکنیکال در تلاش و کوشش هستند تا به سرعت و دقت بالا به نکات مهمی در این راستا پی ببرند. آنان در پی این هستند که به این علم برسند که تریدر ها باید در چه نقطه ای ورود و در چه نقطه ای خروج کنند.

با اعتقاد راسخ به پیچیدگی بازار رمز ارزها، بدیهی است که بیشتر تریدرها در آینده ای نه چندان دور به سمت و سوی روش های علمی و نوین تر برای معاملات خود بروند. امروزه تریدرها، اهمیت نقاط فیبوناچی را دریافته اند. به همین علت، تریدر ها با حرکت نمودار به سمت و سوی این نقاط، می توانند به پیش گویی رفتار آن ها بپردازند.


یکی از روش ها به منظور تحلیل بازگشت یا ادامه روند که میتوان از آن استفاده کرد، بهره مندی از انواع ابزارهای فیبوناچی در بازارهای مالی و بازار رمز ارزها است.

fibonacci

چگونگی به دست آمدن نسبت های فیبوناچی

همانطور که می دانیم این نسبت‌ها در بطن ابزار فیبوناچی وجود دارد و نیازی به محاسبه آن نیست. اما خوب است بدانیم که چگونه این نسبت ها محاسبه می شوند. این نسبت‌ها، رابط ما بین یک سری اعداد و ارقام فیبوناچی می‌باشند. باید بدانیم عدد اول این اعداد 0 و عدد دوم آن 1 است و عدد سوم، از مجموع عدد اول و دوم پدید می‌آید. به همین منوال هر عدد تازه و جدید، از مجموع دو عدد پیش از خود بدست می‌آیند.
لازم به ذکر است که اگر این اعداد را با همین ترتیب ادامه دهیم و اعداد جدید تولید شود، سری اعداد فیبوناچی ساخته می‌شود. که این روند تا بی‌نهایت ادامه دار است. در ذیل این اعداد را نشان می دهیم.
0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987…
این اعداد را به گونه ای مستقیم در ابزار فیبوناچی و تحلیل تکنیکال نمی توان استفاده کرد. باید بدانیم که روابط ما بین آنها است که روش فیبوناچی را خلق کرده است. در ذیل، به بررسی و محاسبه این نسبت‌ها خواهیم پرداخت.

نسبت 0.618 یا 61.8%
باید دانست که این نسبت از تقسیم از یک عدد به عدد بعد از خود، در سلسله اعداد فیبوناچی پدید می‌آید. فرقی نخواهد داشت که کدام اعداد را شما انتخاب کنید، در سلسله اعداد فیبوناچی، تقسیم هر عدد به عدد بعد از خودش، نسبت 0.618 رقم می زند. به طور مثال از تقسیم عدد 21 به عدد 34، نسبت 0.6176 پدیدار می شود. همه ی نسبت‌های موجود در ابزار اصلاحی فیبوناچی، مشابه موارد یاد شده در بالا از روابط بین این اعداد پدید می‌آیند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.