الگوی سر و شانه چیست؟

122815 head and shoulders nbr 1

باید بدانیم که یکی از الگوهای مهم در تحلیل تکنیکال به تریدرها کمک می‌کند، حال در هر بازاری، الگوی سر و شانه می‌باشد. این الگو هم مانند دیگر الگوها مثل الگوی هارمونیک و الگوی پین بار و غیره، کمک کننده تریدر در تحلیل بازار ارز دیجیتال می‌باشد. تیم توکن باز در این مقاله قصد دارد به بررسی الگو سر و شانه بپردازد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

الگوی سر و شانه چیست؟

در تعریف این الگو می‌توانیم این‌گونه بگوییم که الگوی سر و شانه (Head And Shoulders) یکی از بنیادی‌ترین الگوهای تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود. از این الگو هم در بازار ارزهای دیجیتال و هم در بازارهای مالی می‌توان بهره جست که تشخیص آن برای تریدر بسیار سهل است و برای کار امری دشوار نخواهد بود.

این الگو متشکل از یک خط گردن یا مبنا و سه قله است. نحوهٔ قرارگیری قله‌ها به گونه‌ای است که قلهٔ میانی در بالاترین قسمت، نسبت به دیگر قله‌ها قرار دارد. برای فهم بهتر این موضوع می‌توانیم با بهره جویی از نام این الگو آن را انسانی در نظر بگیرم به صورت ایستاده که قلهٔ وسط خود انسان و دو قلهٔ دیگر شانه‌های وی هستند که خط مبنا یا گردن از بین آنان عبور می‌کند.

باید بدانیم که این الگو، در نمودارهای قیمت، الگویی نزولی تلقی می‌شود که نمایانگر تغییر روند صعودی به نزولی است؛ پس هرگاه این الگو رویت شد باید منتظر ریزش قیمت باشیم.

چگونگی تشخیص الگوی سر و شانه

باید بدانیم که چگونه می‌توان الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال را تشخیص داد. در این بخش قصد داریم به شرح آن بپردازیم.

نحوه جای‌گیری الگوی سر و شانه

  • شانه سمت چپ: بالا رفتن قیمت، تشکیل قله و نزول قیمت
  • شانه سمت راست: موجب کم شدن دوبارهٔ قیمت می‌شود. صعودی یا بالا رفتن برای ایجاد قله راست الگو سر و شانه است که از قله سر کوتاه‌تر می‌باشد و بعد از آن روند نزولی شدید قیمت را در پی دارد.
  • سر: بالا رفتن دوبارهٔ قیمت و به وجود آمدن قله‌ای بالاتر از شانه‌ها

نحوه جای‌گیری الگوی سر و شانه معکوس

  • شانه سمت چپ:  نزول  قیمت به وجود می آید و در پی آن دره تشکیل می شود و سبب بالا رفتن قیمت می شود.
  • شانه سمت راست: صعود را تجربه کرده و پس از آن نزول قیمت خواهد داشت به طوری که به دره سمت راست شوک می‌دهد.
  • سر: کم شدن مجدد قیمت تا هنگامی که دره‌ای پایین‌تر به وجود آید.

باید این نکته را یاد آور شویم که این الگوی خیلی کم و به ندرت به وجود می آید و امکان دارد میان سر و شانه های این الگو، حرکت های دیگری نیز رویت شود. اما نکته ای مهم که باید بدان دقت کنیم آن است که روند پیش از الگوی سر و شانه صعودی می باشد و لازم است زمان تشخیص و شناسایی این الگو به روند پیشین آن نیز دقت داشته باشیم.

در ارتباط با الگوی سر و شانهٔ کف می‌توانیم این‌گونه بیان کنیم که همچون الگوی Head And Shoulders بسیار کم، به صورت شمایل ماه کامل دیده می‌شوند. همچنین باید بدانیم از روند پیش رو نباید غافل شد، که روندی نزولی بوده است.

ترسیم کردن خط گردن

باید بدانیم خط مبنا یا گردن (neckline)، سطوح حمایت یا مقاومتی می‌باشد که معامله‌گر برای معین نمودن محدوده‌های مطلوب به جهت سفارش گذاری از آن بهره می‌جوید. لازم است بدانیم که روند نزولی و شکسته شدن خط حمایت هنگامی اتفاق می‌افتد که شانه سمت راست، در زیر خط مبنا قرار گرفته باشد.

در الگو سر و شانه کف، شاهد رویکردی معکوس هستیم؛ یعنی شانه سمت راست در اوج یا بالای خط مبنا قرار خواهد گرفت که در آن هنگام سطح مقاومت درهم شکسته می‌شود و روند افزایشی خواهد شد.

اما اگر بخواهیم خط مبنا را در الگوی سر و شانه ترسیم کنیم. نخست مستلزم به آنیم که شانه راست و چپ الگو را در نمودار معین و شناسایی کنیم که در اینجا کف قیمت پس از شانه چپ به همراه کف قیمت شانه راست به هم اتصال پیدا می کنند تا خط مبنا یا گردن ترسیم شود. لازم است بدانیم در الگوی کف نیز باید اوج قیمت ها پس از اتصال به سر ترسیم خط گردن را رقم می زنند.

تمایزهای الگوهای سر و شانه، سقف و کف

باید بدانیم که در الگوی برگشتی سر و شانه وارونه نیز، شکسته شدن خط مبنا برای تکامل آن امری ضروری تلقی می‌شود. ضمن آنکه راهکارهای محاسبه و به دست آوردن قیمت‌های هدف همانند الگوی سر و شانه‌های سقف می‌باشد. اما باید بدانیم صرفاً و تنها تمایز جزئی که در کف قادر است موجود باشد، این است که کشش و تمایل بیشتری برای حرکات برگشتی به سوی مبنا وجود دارد که این تمایل پس از موج نزولی رخ می‌دهد.

رویکرد مطلوب‌تر برای ارزیابی این تمایز، آن است که هر بازاری بعد از تنها یک رکود قادر خواهد بود که سقوط کند. کم شدن تقاضا یا میل کاربران برای خرید، عموماً بازار را به سوی نزول سوق و هدایت خواهد کرد. اما نباید از این موضوع غافل شد که بازار پس از رکود و ناکارایی قادر نخواهد بود که به طور ناگهانی روندی صعود در پیش گیرد. این امر زمانی صورت می‌پذیرد که قیمت‌ها در صورت ارجحیت پیدا کردن تقاضا بر عرضه و هجوم کثرت خریداران نسبت به فروشندگان باشد.

مشکلات ترید با الگوی سر و شانه

لازم است بر این موضوع واقف آییم که هر اندیکاتور یا اسیلاتور می‌تواند از ایرادت جزئی برخوردار باشد. به همین منظور برخی از ایرادات این الگو به هنگام ترید را برای شما کاربران شرح خواهیم داد.

  1. این الگو زمان بر است زیرا تریدر برای صحت و درستی از از این الگو می‌بایست تا تکامل آن صبر پیشه کنید.
  2. این نمودار همیشه از صحت و درستی برخوردار نیست و امکان لمس حد ضرر در نمودار قیمت وجود دارد و ممکن است معامله نابود شود.
  3. حد سود همواره سرانجام پیدا نمی‌کند و امکان دارد هدف خود را لمس نکند و به آن نرسد.
  4. این الگو همواره عملکرد خوبی ندارد به گونه‌ای که امکان دارد پس از به وجود آمدن یک شانه، سقوط و یا افت بسزایی به وجود آید.که این امری اتفاقی و کاملاً پیش‌بینی‌نشده خواهد بود. پس به حد سود خود دست نخواهید یافت.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.