اندیکاتور ایچیموکو چیست؟ قدرت پیش‌بینی روند بازار با یک اندیکاتور

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟ قدرت پیش‌بینی روند بازار با یک اندیکاتور

ایچیموکو یکی از چندین اندیکاتور مشهور در تحلیل تکنیکال است. این اندیکاتور، چند شاخص را در یک نمودار ترکیب کرده و چشم‌انداز مناسبی برای تحلیل‌گر فراهم می‌کند. می‌توان از ایچیموکو در راستای تعیین روند آینده‌ی بازار و کشف سیگنال‌های مختلف استفاده کرد. در ادامه به معرفی کامل اندیکاتور ایچیموکو پرداخته و به سوال «اندیکاتور ایچیموکو چیست» می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

ایچیموکو همچون میانگین متحرک، RSI و …، یک اندیکاتور است. ابر ایچیموکو برای اولین‌بار در اواخر دهه 1930 توسط یک روزنامه‌نگار ژاپنی به نام گویچی هوسادا پایه‌ریزی شد. با این حال استراتژی تجاری او پس از دهه‌ها پیشرفت فنی و مطالعه در سال 1969 منتشر گردید. هوسادا این استراتژی را Ichimoku Kinko Hyo نامید که در زبان ژاپنی به‌معنای «نمودار تعادل در یک نگاه» است.

ابرهای اندیکاتور ایچیموکو؛ تصویر از Binance Academy
ابرهای اندیکاتور ایچیموکو؛ تصویر از Binance Academy

ایچیموکو چگونه کار می‌کند؟

پس از پاسخ به سوال اندیکاتور ایچیموکو چیست، به بررسی نحوه‌ی کار این اندیکاتور می‌پردازیم. سیستم ایچیموکو داده‌ها را بر اساس شاخص‌های پیشرو و پس‌رو نشان داده و نمودار آن از 5 خط مختلف تشکیل می‌شود.

  • خط تنکان سن یا تغییر روند (Tenkan-Sen): میانگین متحرک 9 دوره
  • خط کیجون سن یا پایه (Kijun-sen): میانگین متحرک از 26 دوره‌ی مختلف
  • خط سنکو اسپن آ یا پیشرو (Senkou Span A): میانگین متحرک خط روند و خط پایه که در آن 26 دوره‌ی بعدی پیش‌بینی می‌شوند. در واقع این خط به اندازه‌ی 26 دوره به سمت راست منتقل می‌گردد.
  • خط سنکو اسپن بی یا خط پیش‌رو (Senkou Span B): میانگین متحرک 52 دوره‌ی مختلف که در آن 26 دوره‌ی بعدی پیش‌بینی می‌شوند. در واقع در این خط کندل‌ها به اندازه‌ی 26 دوره به سمت راست حرکت می‌کنند.
  • خط چیکو اسپن یا خط تاخیر (Chikou Span): قیمت بسته شدن طی 26 دوره‌ی گذشته که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود.

در فضای بین دو خط پیشروی A و B، ابر کومو تولید می‌گردد. ابر کومو (Kumo) مهم‌ترین و برجسته‌ترین عنصر سیستم ایچیموکو است. این دو خط 26 دوره‌ی بعدی را به جلو رانده و بدین ترتیب پیش‌بینی و چشم‌انداز مناسبی از آینده‌ی بازار برای کاربر فراهم می‌کنند. در واقع به‌همین خاطر این دو خط، خطوط پیشرو نامیده می‌شوند. از سوی دیگر خط تاخیر یا چیکو اسپن یک شاخص پس‌رو است. این خط با منتقل شدن 26 دوره به چپ یا عقب بدست می‌آید.

خطوط اندیکاتور ایچیموکو؛ تصویر از Binance Academy
خطوط اندیکاتور ایچیموکو؛ تصویر از Binance Academy

در ایچیموکو به‌طور پیش‌فرض ابرها به رنگ سبز یا قرمز نمایش داده شده تا خوانش آنها آسان‌تر شود. ابر سبز زمانی ایجاد شده که خط پیشروی A بالاتر از خط پیشروی B قرار بگیرد. به‌طور طبیعی درصورتی که خط B بالاتر از خط A قرار بگیرد یک ابر قرمز تشکیل می‌شود.

محاسبه‌ی میانگین متحرک در ایچیموکو

شایان‌ذکر است بدانید که برخلاف دیگر روش‌ها، میانگین‌های متحرک مورد استفاده در ایچیموکو بر اساس قیمت‌های بسته شدن کندل‌ها نیستند. در این روش میانگین‌های متحرک بر اساس بالاترین و پایین‌ترین نقاط ثبت شده در یک دوره‌ی مشخص محاسبه می‌شوند.

در بلاگ توکن باز بخوانید؛ میانگین متحرک چیست؟

به‌عنوان مثال معادله‌ی استاندارد خط تبدیل 9 روزه به‌صورت زیر است:
(بیش‌ترین مقدار ثبت شده در دوره‌ی 9 روزه + کم‌ترین مقدار ثبت شده در دوره‌ی 9 روزه) ÷ 2

تنظیمات ابر ایچیموکو

پس از سه دهه تحقیق و آزمایش، گویچی هوسادا به این نتیجه رسید که بهترین تنظیمات ایچیموکو دوره‌های زمانی 52، 26 و 9 روزه هستند. در آن زمان ژاپن شنبه‌ها تعطیل نبود؛ بنابراین عدد 9 بیان‌گر یک هفته و نیمِ کاری (6+3 روز) است. اعداد 52 و 26 نیز به ترتیب بیان‌گر دو و یک ماهِ کاری هستند.

کیجونسن و تنکانسن چیست؟

معمولا تریدرها از این تنظیمات استفاده کرده اما کاربران می‌توانند تنظیمات متناسب با استراتژی ترید خود را انتخاب کنند. به‌عنوان مثال برخی از کاربران تنظیمات ایچیموکو را برای بازارهای 24 ساعته و دوره‌های 10، 30 و 60 روزه تنظیم می‌کنند. با این حال برخی حتی از این تنظیمات نیز فراتر رفته و از دوره‌های 20، 60 و 120 روزه استفاده می‌کنند.

با گذشت چندین سال، هنوز هم اختلاف‌نظر زیادی نسبت به اینکه کدام تنظیمات از دیگری بهتر است وجود دارد.

کاربردهای اندیکاتور ایچیموکو

ابر ایچیموکو کاربرد زیادی در تجزیه و تحلیل نمودارها داشته و می‌توان سیگنال‌های معاملاتی زیادی را با استفاده از ایچیموکو کشف کرد. علاوه بر سیگنال‌ها، ایچیموکو در راستای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت نیز کاربرد داشته که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

سیگنال‌های معاملاتی ایچیموکو

با توجه به عناصر متعددِ ابر ایچیموکو، سیگنال‌های زیادی با استفاده از این روش تولید و کشف می‌شوند. این سیگنال‌ها به سیگنال‌های روند و سیگنال‌های حرکتی تقسیم می‌شوند.

سیگنال‌های حرکتی

سیگنال‌های حرکتی بر اساس رابطه‌ی بین قیمت بازار، خط پایه و خط برگشتی تولید می‌گردند. با حضور یک یا هر دو خط تبدیل و قیمت بازار بالاتر از خط پایه، سیگنال‌های حرکتی صعودی ایجاد می‌شوند.

یک نمودار معاملاتی
می‌توان با استفاده از ایچیموکو سیگنال‌های معاملاتی مختلفی را تولید کرد

همچنین سیگنال‌های حرکتی نزولی نیز با حضور یک یا هر دو خط برگشتی و قیمت بازار پایین‌تر از خط پایه تولید می‌شوند.

سیگنال‌های روندی

سیگنال‌های روندی نیز با توجه به رنگ ابر کومو و موقعیت قیمت بازار نسبت به ابر ایجاد می‌گردند. همانطور که پیش‎‌تر اشاره کردیم، رنگ ابر بیان‌گر تفاوت بین دو خط پیشروی A و B است.

فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود مطمئن

به بیان ساده‌تر، زمانی که قیمت‌ها به‌طور مداوم بالای ابرها باشند، احتمالا دارایی موردنظر در یک روند صعودی قرار دارد. از سوی دیگر، حرکت قیمت‌ها به زیر ابرها به‌عنوان یک نشانه‌ی نزولی برای روند نزولی تلقی می‌شود. همچنین به‌جز چند استثنا، زمانی که قیمت‌ها حرکت جانبی انجام دهند، این اتفاق بیان‌گر یک روند خنثی خواهد بود.

فاصله‌ی زمانی خط تاخیر یا چیکو اسپن عنصر دیگری‌ست که معامله‌گران از آن برای شناسایی تغییر روند و تایید آن استفاده می‌کنند. این شاخص چشم‌انداز مناسبی نسبت به حرکت قیمت ارائه کرده که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، روند صعودی را هنگامی که این شاخص بالای قیمت بازار حرکت می‌کند را تشخیص بدهند. همچنین برعکس این اتفاق یعنی زمانی که روند نزولی هنگامی که این شاخص زیر قیمت بازار حرکت می‌کند را تشخیص بدهند.

با این حال خط تاخیر به‌تنهایی کاربرد چندانی نداشته و در ترکیب با دیگر اجزای ابر ایچیموکو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سطوح حمایت و مقاومت

همچنین ابر ایچیموکو در راستای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت نیز استفاده می‌شود. به‌طور معمول خط پیشروی A به‌عنوان یک خط حمایت در طول روندهای صعودی و یک خط مقاومت در طول روندهای نزولی عمل می‌کند. در هر دو مورد کندل‌ها تمایل دارند تا به سمت خط پیشروی  A حرکت کنند. با این حال درصورت حرکت قیمت به‌سوی خط پیشروی B نیز این خط احتمالا به‌عنوان سطح حمایت یا مقاومت عمل خواهد کرد.

در بلاگ توکن باز بخوانید؛ تحلیل تکنیکال چیست؟

علاوه بر این موضوع، این واقعیت وجود دارد که هر دو خط پیشروی  A و B با پیش‌بینی 26 دوره‌ی آینده، این امکان را برای تریدرها فراهم کرده تا ناحیه‌های حمایت و مقاومت را پیش‌بینی کنند.

قدرت سیگنال‌های ایچیموکو

به‌طور کلی قدرت سیگنال‌های تولید شده توسط ایچیموکو به این موضوع بستگی دارد که آیا آنها با روند گسترده‌تر تطابق دارند یا خیر. در واقع سیگنالی که بخشی از یک روند بزرگ‎‌تر است، قدرت بیش‌تری نسبت به سیگنال با جهت مخالف روند دارد.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

به بیانی دیگر یک سیگنال صعودی اگر با روند صعودی همراه نباشد احتمالا تریدرها را گمراه خواهد کرد. بنابراین بهتر است همزمان با تولید شدن سیگنال، به رنگ و موقعیت ابر نیز توجه کنید. همچنین حجم معاملات نیز دیگر شاخصی‌ست که باید آنرا در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که استفاده از ایچیموکو در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر منجر به ایجاد نویز و سیگنال‌های نادرست می‌گردد. به‌طور کلی بازه‌های زمانی طولانی‌تر، سیگنال‌های حرکتی قابل‌اعتمادتری تولید می‌کنند.

سخن پایانی

گویچی هوسادا بیش از 30 سال از زندگی خود را وقف ایجاد و اصلاح سیستم ایچیموکو کرد. نام وی در تاریخ جاودانه شد و امروزه تریدرهای زیادی از ابرهای ایچیموکو در معاملات خود استفاده می‌کنند. این روش کاربرد زیادی در ترید داشته و نه‌تنها به کاربران در راستای پیش‌بینی روند بازار کمک کرده بلکه شناسایی سیگنال‌های معاملاتی را برای آنها آسان می‌سازد.

اگرچه ایچیموکو سخت و پیچیده به‌نظر رسیده اما به‌عنوان یک استراتژی نسبتا ساده در دنیای تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود. با این حال بهتر است از این اندیکاتور در کنار دیگر اندیکاتورها استفاده کنید تا میزان قابل اطمینان بودن سیگنال خود را افزایش دهید. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به اندیکاتور ایچیموکو چیست؟ آیا از آن در ترید خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «اندیکاتور ایچیموکو چیست» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Binance Academy

سوالات متداول

ایچیموکو چیست؟

همچون RSI، میانگین متحرک و …، ایچیموکو نیز یکی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است.

ایچیموکو چه کاربردی دارد؟

استفاده از اندیکاتور ایچیموکو قدرتِ پیش‌بینی روند بازار، تولید سیگنال‌های مختلف و شناسایی سطوح مقاومت و حمایت را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

بهترین تنظیمات ایچیموکو چه دوره‌هایی هستند؟

پس از 30 سال تحقیق از سوی گویچی هوسادا، بهترین تنظیمات ایچیموکو بازه‌های زمانی 52، 26 و 9 روزه هستند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.