کیجونسن و تنکانسن چیست؟

1

در مورد تحلیل های کمکی عملگر ها چه میدانید؟! ایچی موکو و کیجونسن و تنکانسن ابزار هایی هستند که به یک تریدر در امر ترید ارز دیجیتال کمک بسازایی کرده و شناخت و ارزیابی آن ها برای فعالان دنیای ارز دیجیتال ،خالی از لطف نیست. پس در این مقاله با تیم توکن باز همراه باشید.

مفاهیم کلی :

کیجونسن (kijun sen) چیست؟

کیجونسن یک عملگر در سیستم معاملاتی ایچی موکو می باشد و به طور کلی این عملگر یک اندیکاتور میانگین ارتفاعی محسوب می شود.

کیجونسن یا خط پایه، یکی از خطوط مهم در سیستم معاملاتی ایچیموکو است. این خط قیمت نقطه میانی 26 دوره گذشته را اندازه‌گیری کرده و نشان‌گر حرکت قیمت از کوتاه‌مدت تا میان‌مدت است. این خط به ارزیابی روند کمک کرده و تاثیر شایانی در پیدا کردن سیگنال‌های معاملاتی دارد.

برای محاسبه خط کیجونسن، 26 دوره‌ی مختلف انتخاب شده و میانگین متحرک آنها نقطه‌ای از کیجونسن را نشان می‌دهد.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟ قدرت پیش‌بینی روند بازار با یک اندیکاتور


باید بدانیم وجه تمایز آن با میانگین متحرک، بدین صورت است که یک نوع قیمت ( باز و بسته شدن و بالا و پایین شدن ) در تمامی کندل ها به صورت طولی محاسبه می گردد. اینگونه است که کندل های بالا و پایین، نشانگر بالا و یا پایین بودن قیمت آن است.

کیجونسن و تنکانسن

تنکانسن (Tenkan sen) چیست؟

در پاسخ به این سوال که تنکاسن چیست می توانیم بگویم که خط آبی که در اندیکاتور ایچی موکو به چشم میخورد، همان تنکاسن است. اما این که چگونه این خط پا به عرصه ی وجود می گذارد را می توان با فرمول ساده نقطه های این خط که عبارت است از حاصل جمع پایین‌ترین و بالاترین قیمت در 9 دوره ی اخیر تقسیم بر2، محاسبه کرد.

نتیجه این فرمول یک عدد خواهد بود که یک نقطه از خط تنکانسن را شامل می شود. باید خاطر نشان شد که خط تنکانسن تحت عنوان خط تبدیل نیز شناخته می‌شود.

تنکانسن یا خط تبدیل، نقطه میانیِ بالاترین و پایین‌ترین قیمت یک دارایی در 9 دوره‌ی گذشته است. این خط مناطق پشتیبانی و مقاومت بالقوه را بر اساس بازه‌های زمانی مختلف نشان داده و برای محاسبه‌ی آن، حاصل جمع پایین‌ترین و بالاترین قیمت در 9 دوره‌ی اخیر را تقسیم بر 2 کنید.

نتیجه‌ی این فرمول یک عدد یا یک نقطه از خط تنکانسن است. همچنین خط تنکانسن با رنگ آبی در بین خط‌های ایچیموکو شناخته می‌شود.

کیجونسن و تنکانسن

تفاوت تنکانسن و کیجونسن


مهم‌ترین و اصلی‌ترین وجه تمایز این دو خط، بازه‌ زمانی محاسبه‌ی آنهاست. خط تنکانسن بیان‌گر بازه‌ زمانی کوتاه‌مدت بوده و به نمودار نزدیک‌تر است. از سوی دیگر کیجونسن نشان‌گر بازه زمانی بلندمدت است و به همین خاطر دورتر از نمودار قرار می‌گیرد. در واقع خط تنکاسن یا Tenkan-Sen بر اساس میانگین از 9 دوره محاسبه شده و خط کیجون سن یا Kijun-Sen بر اساس میانگینی از 26 دوره مختلف محاسبه می‌گردد.

همچنین خط تنکانسن در راستای شناسایی مناطق حمایت و مقاومت استفاده شده و خط کیجونسن در ارزیابی روند یک دارایی کاربرد دارد.

شناسایی بهترین قیمت خریدوفروش ارزهای دیجیتال در ایران

همچنین این دو خط از رنگ‌های مختلفی تشکیل شده اما هرگز نباید برای شناسایی تفاوت آنها به رنگ‌ها اکتفا کنید.

یکی از نکته هایی که در زمان تعیین و تشخیص این دوخط باید به آن توجه کنیم، آن است که هیچ گاه نباید برای این خط ها و وجه تمایز آنها از رنگ ها بهره جویی کنیم.

باید بدانیم که یکی از مهم ترین و اصلی ترین ستون برای وجه تمایز این دو خط، بازه ی زمانی این دو محسوب می شود.

خط تنکانسن نشانگر بازه ی کوتاه مدت و نزدیکتر به نمودار می باشد. این درحالی است که کیجونسن نشانگر بازه ی زمانی بلند مدت است که به همین سبب دور تر از نمودار قرار می گیرد.

تحلیل موقعیت خط های تنکانسن و کیجونسن


یکی از عوامل بسیار مهم در تحلیل روند بازار رمز ارزها و سایر بازارها که باید به آن توجه نمود، بررسی موقعیت خط های تنکانسن و کیجونسن نسبت به یکدیگر می باشد.

خط‌های تنکانسن و کیجونسن با ایجاد حالت‌های مختلف، معانی و موقیت‌های خاصی را ایجاد کرده که هرکدام از این موقعیت‌های معنای خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال این خط‌ها روی یکدیگر قرار گرفته یا یکدیگر را قطع کرده و باید معانی موقعیت‌های مختلف را بدانید. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

این خط ها امکان دارد همدیگر را قطع کنند و یا رو به روی یکدیگر قرار بگیرد. البته شایان ذکر است که هرکدام از این موقعیت ها معانی خاصی را در بر دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  • روی هم قرارگیری خطوط کیجونسن و تنکانسن:


قرارگیری خطوط کیجونسن و تنکانسن روی یکدیگر به‌معنای قدرت یک روند است. علاوه‌بر قدرت، روی‌هم‌قرارگیری خطوط بر سرعت بالای یک روند دلالت دارد. به‌عنوان مثال، اگر این دو خط در روند صعودی روی یکدیگر قرار بگیرند یعنی روند از قدرت بالایی برخوردار بوده و شاهد رشد سریع دارایی خواهیم بود. همچنین این اتفاق درخصوص روند نزولی نیز صدق می‌کند.

قلق:

اگر بخواهید تشخیص بهتری در قدرت روند داشته باشید، می‌توانید از این قلق بهره جویی کنید. هنگامی که تنکانسن و کیجونسن روی هم قرار می گیرند، باید کندل آن لحظه زمانی را معین کنید. بعد از آن پایین‌ترین کندل را هم معین کرده و نسبت به پایین ترین کندل 12 کندل عقب بروید. اگر کندل Low معین ‌شده بالاتر از حالت Low در هنگام قرارگیری دو خط بر روی همدیگر باشد؛ بدین معنا می باشد که روند صعودی است. در غیر این حالت این روند سرعت و شتاب آنچنانی نخواهد داشت.

  • برخورد خطوط در یک ناحیه


یکی از رخدادهایی که امکان دارد در طی ارزیابی روند بازارها با بهره جویی از خط های تنکانسن و کیجونسن اتفاق بیافتد، قطع کردن (کراس) این دو خط است. بدین صورت که شما قادرید با احتمال بسیار بالا و قوی، یک تغییر روند را پیش‌بینی کنید. برخورد این دو خط با همدیگر می‌تواند سیگنال‌های داد و ستد را برای شمای کاربر بفرستد.

چگونگی تحلیل خطوط تنکانسن و کیجونسن

خط تنکانسن:

این خط را یک دید از نمای تغییرات بازارها می توان دانست. به طور مثال: اگر قیمت یک رمز ارز بالا برود و بعد از آن به سمت کناره میل کند، خط تنکانسن قادر به نمایش یک قیمت پایا است.
نکته مهمی که باید در این راستا بدانیم آن است که خط تنکانسن یک خط مقاومتی و حمایتی محسوب می شود. به همین جهت تغییرات بها و قیمت، همواره در نزدیکی این خط حرکت می کنند. پس در هر بخش از نمودار که روند تغییرات قیمتی بگونه ی صعودی باشد، از این خط می توان تحت عنوان خط حمایتی بهرمند شد اما باید بدانیم این خط در زمان نزول قیمت به خط مقاومتی بدل می شود.

خط کیجونسن:

باتوجه به گفته ها کاربر قادر است که از خط تنکانسن تحت عنوان خط حمایتی و در کوتاه مدت بهره جویی کرده و به همین جهت باید گفت که قدرت و توان این خط در قیاس با خط کیجونسن بسیار کم خواهد بود. بنابراین اگر شما دنبال یک خط مقاومتی یا حمایتی قوی می گردید کیجونسن قادر خواهد بود تا نتایج مطلوبی را ارائه دهد.
باید بدانیم که منظور از روند افزایشی در این خط آن است که قیمت ها در بالای آن قرار بگیرند. اما اگر این روند برعکس شود و قیمت ها در پایین خط قرار بگیرند روند نزولی خواهد بود. هنگامی که قیمت از پایین خط کیجونسن به بالای این خط انتقال پیدا کند. در این صورت یک سیگنال خرید برای شمای تریدر ارسال کرده است.
باید بدانیم عکس این پروسه، یعنی منتقل شدن قیمت از بالا به پایین این خط، نشانگر یک سیگنال فروش می باشد.

کیجونسن و تنکانسن

سیگنال خرید و فروش در ایچموکو

سیگنال خرید :

هنگامی که خط قرمز Tenkan sen بالای خط آبی kijun sen قرار گرفته باشد و به صورت همزمان هر دو خط در بالای ابر کومو قرار بگیرند، این امر نشانگر آن است ک روند سهم صعودی می باشد.

سیگنال فروش:

اگر خط آبی kijun sen به بالای خط قرمز Tenkan sen قرار بگیرد، و بطور همزمان هر دوی این خط ها در پایین ابر کومو قرار بگیرند، این امر نشانگر آن است ک روند سهم نزولی می باشد.

سیگنال خنثی:


هنگامی که قیمت در بطن ابر کومو قرار گرفته باشد، اقدامی مبنی بر جهت خرید یا فروش سهم نباید صورت بگیرد. زیرا در این شرایط روند سهم به صورت مطلوب مشخص و معین نمی باشد.

محدودیت‌های خط تنکانسن

تنکانسن در نزدیکی قیمت حرکت کرده و به همین علت اطلاعات چندانی را به‌تنهایی ارائه نداده و باید از آن در کنار دیگر خطوط ایچیموکو استفاده کنید. همچنین سیگنال‌های استخراج شده با خط تنکانسن و کیجونسن از قدرت صد درصدی برخوردار نبوده و احتمال رخ ندادن آنها اصلا کم نیست. بنابراین بهتر است نه‌تنها به خط تنکانسن بلکه به کل اندیکاتور ایچیموکو تکیه نکرده و از دیگر اندیکاتورها و الگوها در تحلیل خود استفاده کنند.

محدودیت‌های خط کیجونسن

کیجونسن اغلب نزدیک به قیمت حرکت کرده اما درصورت نوسان زیاد از روند قیمت فاصله گرفته و دور می‌شود. درصورت رخ دادن چنین اتفاقی دیگر کیجونسن یک ابزار ایده‌آل برای اندازه‌گیری روند نیست. به همین خاطر بهتر است از این خط نیز در کنار دیگر عناصر اندیکاتور ایچیموکو استفاده کنید. علاوه‌بر این، همچون خط تنکانسن، سیگنال‌های به‌دست آمده با کیجونسن نیز درصد خطای بالایی داشته و بهتر است در تحلیل خود از دیگر اندیکاتورها نیز استفاده کنید.

سخن پایانی

خطوط کیجونسن و تنکانسن، پایه و اساس ابر و اندیکاتور ایچیموکو هستند اما بهتر است از آنها در کنار دیگر اندیکاتورها و الگوها استفاده کرده تا احتمال وقوع تحلیل خود را افزایش دهید. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به این خطوط چیست؟ آیا از آنها در تحلیل تکنیکال خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما و دیگر کاربران توکن باز به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منابع: Investopedia و Investopedia

سوالات متداول

  • خط‌های تنکانسن و کیجونسن چه موقعیت‌هایی را تشکیل می‌دهند؟

دو خط تنکانسن و کیجونسن یا روی یکدیگر قرار گرفته و یا با یکدیگر برخورد می‌کنند که هرکدام از این اتفاق‌ها معانی خاص خود را دارد.

  • خطوط تنکانسن و کیجونسن چه تفاوت‌هایی دارند؟

خط تنکانسن از 9 دوره و خط کیجونسن از 26 دوره تشکیل شده است. همچنین دو خط تنکانسن در کوتاه‌مدت و کیجونسن در بلندمدت کاربرد دارند. از خط کیجونسن برای ارزیابی روند و از خط تنکانسن برای شناسایی مقاومت‌ها و حمایت‌ها استفاده می‌شود.

  • کیجونسن و تنکانسن چه سیگنال‌هایی را ایجاد می‌کنند؟

خطوط Kijun-Sen و Tenkan-Sen سیگنال‌های خرید، فروش و خنثی را ایجاد می‌کنند.

1 دیدگاه روشن کیجونسن و تنکانسن چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.