مارکت کپ چیست؟

k 850496336

امروزه به دلیل گستردگی دنیای ارزهای دیجیتال و روی آوردن افراد سودجو همچون کریپتوجکرها به این حوزه باعث شده تا سرمایه گذاری در رمز ارزها دشوار شود. در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد، تا شما را با مارکت کپ آشنا کند.

مارکت کپ به سرمایه گذاران این امکان را می دهد تا به صورت حدودی با خیالی آسوده تر به سرمایه گذاری در این حوزه بپردازند.

مفاهیم کلی :

مارکت کپ (market cap) چیست؟

مارکت کپ (market cap) مختصر شده کلمه market capitalization می باشد که این کلمه به معنی مجموع سرمایه بازار است. اقتصادانان از مارکت کپ تحت عنوان ” ارزش بازار ” یا ” ارزش کل بازار” یاد می کنند.

در بازار رمز ارزها مارکت کپ تحت عنوان مجموع بهای همه ی سکه های در گردش است. مارکت کپ یک معیار مشخص برای ارزش یک رمز ارز در بازار است .

باید بدانیم آشنا بودن با مارکت کپ این امکان را به کاربران و سرمایه گذاران می دهد که برای خرید فروش ارزهای دیجیتال ار آن بهره بجویند تا خطر و ریسک کمتری در بازار تجربه کنند. از مارکت کپ می توان برای مقایسه رمز ارزها و ارزش های آن بهره جویی کرد.

به طور کل مارکت کپ را می توان معیاری دانست که نشانگر ارزش و میزان بهای رمز ارز و مقایسه آن با کریپتو است.

market cap
مارکت کپ چیست؟

مارکت کپ کل(Total Market Cap)چیست؟

ارزش بازار کل، دانسته ها و اطلاعات بازار یک گروه از ارزهای دیجیتال همچون : اتریوم، بیت کوین و غیره می باشد که به کمک این شاخص ها می توانیم برداشت مناسبی از نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال داشته باشیم.

باید بدانیم هر چه میزان مارکت کپ کل افزایش پیدا کند، یعنی روش برخورد آحاد مردم نسبت به ارزهای دیجیتال بهتر شده و بستر رشد این بازار فراهم شده است.

شاخص دیگر برای بررسی مارکت کپ را، می توان میزان کل تعداد توکن های رمز ارز عنوان کرد. رمز ارزهایی که محدودیت دارند همچون بیت کوین که تنها 21 میلیون واحد از آن است. در مقابل بیت کوین، آلت کوینی همچون ریپل 1 میلیارد واحد از آن عرضه شده و همچنین اتریوم که محدودیتی در عرضه کل آن وجود ندارد.

کوین های همچون بیت کوین که عرضه کمتری دارند به خاطر این کمبود عرضه و محدودیت وجود آن بهای بیشتری دارند. علی رغم عوامل دیگر همچون : فناوری و تکنولوژی، تیم توسعه دهنده و غیره، رمز ارز ریپل در قیاس با بیت کوین به طور معمول بهای بسیار پایین تری دارد.

اهمیت مارکت کپ

باید بدانیم که مارکت کپ معیاری برای کمک به تحلیل بازار و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال محسوب می شود.

مارکت کپ قادر است میزان ریسک سرمایه در یک رمز ارز را به شما نشان دهد. هر قدر ارزش بازار یک ارز دیجیتال گسترده تر باشد به مراتب ریسک سرمایه گذاری آن پایینتر و کمتر خواهد بود.

رمز ارزهای که مارکت کپ کمتری دارند به طور معمول اگرچه پر ریسک هستند. اما امکان رشد بیشتر در نتیجه سود بیشتر هم برای سرمایه گذاران در پی دارند.

به طور کلی می توان اذعان داشت که مارکت کپ به سرمایه گذار نشان می دهد که، چه میزان باید ریسک کند. در خصوص میزان مارکت کپ باید گفت که: هرچه میزان مارکت کپ کمتر باشد ریسک بیشتر بوده و همچنین عکس این موضوع نیز وجود دارد. هرچه میزان مارکت کپ بیشتر باشد، ریسک کمتری عاید کاربران خواهد شد. چرا که در مورد دوم نشانگر این خواهد بود که رمز ارز دوره رشد خود را سپری کرده و به ثبات نسبی دست یافته است.

دلایل اهمیت مارکت کپ بر دو بخش است :

  • ارزش بازار، شاخصی برای ارتباط با کوین‌ها
  • ارزش بازار، نشانگر محبوبیت و نوسان یک ارز در بلند مدت
ارزش بازار
مارکت کپ چیست؟

موارد استفاده مارکت کپ

باید بدانیم که مارک کپ تاثیر بسزایی در انتخاب رمز ارزها برای معامله دارد. با بهره جویی از مارکت کپ قادر خواهیم بود که ارزش بازارهای دیجیتال رو با هم دیگر قیاس و بهترین آنها و انتخاب نموده و سرمایه گذاری کنیم. در ذیل به سه مورد از ارزهای دیجیتال بر مبنای ارزش بازار اشاره می کنیم.

رمز ارزهایی که ارزش بازار زیادی دارند:

ارزش رمز ارزهایی همچون بیت کوین و اتریوم بالغ بر بیش از 11 میلیارد دلار است. سرمایه گذاران این دو رمز ارز را به علت ریسک کمتر انتخاب کرده و نقدینگی نسبتا زیاد خود را با خرید این رمز ارزها تبدیل به ارز دیجیتال می کنند. نکته قابل تأمل در مورد این رمز ارزها آن است که با خروج تعداد زیادی از سرمایه گذاران ارزش این رمز ارزها تغییر چندانی نخواهد داشت.

رمز ارزهایی که ارزش بازار متوسطی دارند :

باید بدانیم رمز ارزهایی که مارکت کپ متوسطی دارند، حد وسط و میانگینی بین 1 تا 11 میلیارد دلار خواهند بود. اینگونه رمز ارز ها قادر به رشد بالقوه نخواهند بود و سرمایه گذار در این شرایط با ریسک و خطر بیشتری گریبان گیر خواهد شد.

رمز ارزهایی که ارزش بازار کمتری دارند :

در این بازار ارزش ارزها کمتر از 1 میلیارد دلار خواهد بود. همچنان که حساسیت بیشتری این رمز ارزها نسبت به بازار دارند. نوسانات قیمتی این رمز ارزها بیشتر از دیگر رمز ارزها است.

مارکت کپ مقیاسی برای ارزیابی و بررسی ارزش کل ارزهای دیجیتال است.

عواملی تغییردهنده مارکت کپ

بهای هر کوین در رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال تاثیری شگرف در مارکت کپ آن ارز دارد. بنابراین زمانی که بهای یک کوین صعودی می شود. ارزش بازار آن ارز دیجیتال نیز افزایش پیدا می کند. باید اذعان کرد که این پروسه در مقدار کوین های در گردش هم صادق است.

فرمول مارکت کپ

مارکت کپ فرمول ساده ای دارد که با بهره جویی از آن ارزش بازار قابل تشخیص خواهد شد.

بدین صورت که :

ارزش بازار = بهای هر سکه × مجموع تمامی سکه های در گردش

علت اهمیت مجموع مارکت کپ

مارکت کپ کل Total Market Cap عموماً به عنوان پایه ای جهت قیاس با دیگر بخش های اقتصاد بکار می رود. به طور مثال : اکثریت تحلیلگران مارکت کپ کل رمز ارزها را، با ارزش بازار فلزات ارزشمند یا سهام قیاس می کنند. زیرا این قیاس قادر خواهد بود که رشد نسبی و تقریبی کل بازار رمز ارزها را در سال های آتی به آنان نشان دهد.

باید بدانیم هنوز هیچ کس نمی داند چه روشی مناسب برای برآورد و بررسی ارزهای پایه و پروژه های فناوری بلاک چین است. این قیاس اگرچه می تواند مفید واقع شود اما به طور چشم بسته و کور کورانه نباید به آن اعتماد کرد.

مارکت کپ
مارکت کپ چیست؟

منحرف کننده بودن مجموع مارکت کپ

چندین دلیل تصمیم گیری پولی و مالی بر مبنای مارکت کپ کل در حوزه رمز ارزها می تواند منحرف کننده باشد که عبارتند از :

  1. بررسی دقیق از پروژه ها سبب شده تا market cap بتواند میزان ارزش و دارایی هر ارز و هر واحد را به دقت بدست آورد. اما صحت و درستی این دانسته ها مشکل است. زیرا اگر این دانسته ها غلط باشد دیگر محاسبات ارزش و اعتبار خود را به طور اتومات از دست خواهند داد.
  2. باید بدانیم بعضی از پروژه ها برای اطمینان خاطر و برای به وجود آوردن حس امنیت سرمایه گذاران مارکت کپ را تغییر و دستکاری می کنند. پس صرفاً دقت و توجه به ارزش بازار و عدم توجه به دیگر جوانب می توانند متحمل تضرر مالی سرمایه گذار شود.
  3. باید اذعان کرد که کلیه ارزش بازار فقط یک عدد خواهد بود که آن هم نمایانگر یه زمان خاص است،و متغیر بودن آن و تعداد رقم های آن در روز و هفته و ماه بسیار بدیهی است. این اعداد صرفاً نشان دهنده یک تصویر از دنیای رمز ارزهای پایه در همان لحظه خواهد بود.

3 رمز ارز مهم ارزش بازار

ارزهای رمز نگاری شده ای در مارکت کپ وجود دارد که از ارزش بازار بالایی برخوردار هستند. که به سه مورد از آن در ذیل اشاره می کنیم.

بیت کوین :

رمز ارز بیت کوین با داشتن ارزشی بالغ بر هزار و 254 میلیارد دلار در مارکت کپ کل هم اکنون دارنده ی بزرگترین سهم در بازار رمز ارزها می باشد.

اتریوم :

اتریوم که نام اصلی آن اِتر است، در حقیقت یک شبکه بلاک چین است. مارکت کپ اتریوم که در بازار رمز ارزها به این نام شناخته می شود هم اکنون به 482 میلیارد دلار در مارکت کپ رسیده است. اتریوم دومین رتبه مارک کپ کل را به خود اختصاص داده است.

بایننس کوین :

رتبه سوم در مارکت کپ مختص بایننس کوین است که این ارز دیجیتال مخصوص صرافی بایننس می باشد و هر توکن این رمز ارز چیزی معادل 503 دلار ارزش دارد. ضمن آن که باید بدانیم این رمز ارز چندین مرحله توکن سوزی داشته که به بهبود وضعیت قیمتی این رمز ارز کمک کرده است.

مارکت کپ این رمز ارز 83 میلیارد دلار و حجم معاملات روزانه و 24 ساعت اخیر این رمز ارز چیزی نزدیک به 2 میلیارد دلار است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.