پاراچین (Parachain) چیست؟

What is parachain

در پی مباحث گذشته به معرفی شبکه ها و بلاک‌چین‌های مختلف حوزه ی ارز دیجیتال پرداخته ایم. در راستای معرفی شبکه های مختلف بستر بلاک چین و تعداد روز افزون آن ها باید بگوییم که بررسی همگی کمی دشوار است. ولی در این میان کاربران حوزه کریپتوکارنسی باید یک سری از شبکه ها را شناخته و با ماهیت آن ها آشنا باشند.
در این راستا تیم توکن باز قصد دارد به شناخت و بررسی شبکه پاراچین که بهبود دهنده اصلی شبکه پولکادات می باشد، بپردازد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

پاراچین چیست؟

در تعریف پاراچین می‌توانیم این‌گونه بگوییم که ساختاری منحصر به فرد و مخصوص، به جهت مدیریت داده‌ها و اطلاعات در سطح دنیا می‌باشد. ضمن آنکه این ساختار از طریق اعتبار سنج‌های زنجیرهٔ مرکزی (Relay Chain) تأیید خواهند شد. معنا و مفهوم اسم پاراچین از زنجیره‌های موازی اخذ شده که به صورت موازی با زنجیرهٔ مرکزی (Relay Chain) به مرحله اجرا در می‌آیند.

زنجیرهٔ مرکزی (Relay Chain) زنجیره اصلی و مرکزی پولکادات می‌باشد. باید بدانیم این زنجیره دربرگیرنده گونه‌های مختلف تراکنشات خردتر و سیستم راهبری همچون جوایز مزایده‌های پاراچین‌های پولکادات و کوزاما، و همچنین شرکت در NPoS خواهد بود. هدف این زنجیره، سازگاری تمام سیستم همانند پاراچین‌ها است.

همان‌طور که بیان نمودیم همهٔ پروژه‌های بلاک چین به جهت بهبود یا توسعه در امنیت، غیرمتمرکز سازی و یا مقیاس پذیری بلاک چین به وجود می‌آید. دست یافتن به این سه خصوصیت به طور هم‌زمان امری سخت و دشوار خواهد بود. اما باید بدانیم که پروژه‌های همچون پولکادات و کوزاما برای توسعهٔ این سه خصوصیت در تلاش هستند.

ضمن آنکه پاراچین پولکادات به صورتی طراحی و ساخته شده که اعتقاد بر آن دارد که اینترنت آینده، دربرگیرندهٔ گونه‌های متنوع بلاک‌چین‌ها و کارکرد آنان خواهد بود. همان گونه که نسخه‌های حال حاضر اینترنت برآورده کنندهٔ نیازهای متنوع است، بلاک‌چین‌ها هم باید قادر باشند برآورده کنندهٔ نیازها و خدمات گوناگونی باشند. خدماتی همچون: طراحی یک زنجیره صرفاً برای بازی، زنجیره مدیریت هویت، زنجیره امور مالی و …

Parachain-tokenbaz
Parachain

کاربردهای پاراچین

باید بدانیم مقصود از طراحی پولکادات، به وجود آوردن دامنهٔ گسترده‌ای از امکانات برای تیم‌های پاراچین به جهت طراحی بلاک‌چین‌های Layer1 می‌باشد. پس میزان کاربردهای بالقوه نیز به‌ احتمال‌قوی به همان مقدار، وسیع خواهد بود و امکان دارد در موارد عدیده‌ای از کاربردها نیز هنوز فکر یا ایده‌ای به مرحلهٔ طرح نرسیده باشد. بعضی از پروژه‌ها در حال حاضر علاقه‌مند به بهره وری از پاراچین می‌باشند. موارد گوناگون به شرح ذیل هستند:

  •  دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز
  • گیم و بازی
  • انواع کیف پول‌های دیجیتال
  • گواهی نامه‌ها
  • تأیید و یا احراز هویت
  • اوراکل‌ها
  • قراردادهای هوشمند
  • اینترنت اشیا

خصیصه‌ها و یا ویژگی‌های پاراچین

باید بدانیم که پاراچین همچون هر بستر دیگری دارای خصیصه‌های گوناگونی می‌باشد که در ذیل به برخی از آنان اشاره خواهیم کرد.

منعطف بودن

منعطف بودن بدین معنا خواهد بود که هر پاراچین، چه پولکادات چه کوزاما، قادر خواهد بود که طراحی، توکن یا پروسهٔ راهبردی مختص به خود را داشته و برای موارد بهره وری خاص بهینه شوند. باید بدانیم که پاراچین‌ها قادرند تحت عنوان شبکه‌های خصوصی یا عمومی، مؤسسات و یا جوامع، پلتفرم‌هایی به جهت به وجود آوردن برنامه‌های عملی یا کاربردی به نفع Polkadat Network، در بین دامنهٔ وسیعی به معرض اجرا در آورد.

مقیاس پذیری

در این گونهٔ پاراچین، پولکادات به بلاک چین مجوز خواهد داد تا به جای آنکه از راه‌حل‌های 2 Layer، قادر باشند به مقیاس پذیری در 1 Layer دست پیدا کنند. باید بدانیم که پاراچین معیاری، کارایی بخش تر به جهت دست یافتن به مقیاس پذیری بلاک‌چین خواهد بود.

ضمن آنکه پاراچین مجوزی خواهد بود تا تراکنش‌ها به گونه‌ای موازی در شبکه‌ای از بلاک چین‌های 1 Layer پخش و پردازش شوند، بدین صورت قدرت کاربردی و مقیاس پذیری را توسعه خواهد بخشید.

حاکمیت یا راهبردی

در انتخاب گونه حاکمیتی پاراچین پولکادات، امری مطلوب برای خود تلقی می‌کنند، آزاد خواهند بود و قادرند به تعدادی نمونه از پیش آماده شده برای اجرایی کردن سیستم‌های گوناگون حاکمیتی دسترسی پیدا کنند. توانایی دست یافتن به مکانیزم‌های سخت حاکمیت در بطن زنجیره‌ای مجوزی به تیم خواهد داد تا احتمال وقوع فورک (Fork) در زنجیره را به حداقل رسانده و به میزان چشمگیری کاهش دهد. لازم است بدانیم که هر پروژه قادر خواهد بود مدل مدیریتی خود را به عرصهٔ اجرا در آورد.

توانایی همکاری

باید دانست پاراچین مجوزی به جوامع بلاک چین خواهد داد تا بتواند حاکمیت و یا تسلط کاملی بر روی بلاک چین 1 Layer داشته و همچنین قادر باشند از امکان اشتراک در تجارت آزاد با دیگر پاراچین‌ها و شبکه‌های خارجی بهره‌مند شوند.

ادغام پذیری زنجیره ای متقابل پولکادات صرفاً نه امکان تبادل رمز ارزها، بلکه هرگونه داده همانند قراردادهای هوشمند، اطلاعات بیرون از زنجیره از اوراکل ها و … به ارمغان می آورد. نباید از این موضوع غافل شویم که این امر بستر و پنجره‌ای جدیدی از فرصت‌ها و برنامه‌های کاربردی به جهت تعامل و به وجود آوردن خدمات نوین باز خواهد کرد.

Parachain-tokenbaz
Parachain

الگوریتم اجماع پاراچین

باید بدانیم که هر شبکه ای که پاراچینی بوده و بر روی بستر شبکهٔ پولکادات شروع به کار و یا راه اندازی می‌شود، مستلزم تبعیت از الگوریتم اجماع این شبکه خواهد بود که به آن، الگوریتم اجماع شبکه رله یا مرکزی پولکادات می‌گویند. اما آنچه باید بدانیم این است که شبکه‌ها در انتخاب الگوریتم اجماع خود هیچ‌گونه نقشی ندارند و قادر نخواهند بود تا از الگوریتم دیگری پیروی نمایند.

لازم است بدانیم که هر تراکنش بر بستر شبکه پولکادات به گونه‌ای موازی در پاراچین به عرصهٔ اجرا در خواهد آمد و به زمان تثبیت این تراکنش‌ها بر روی زنجیرهٔ مرکزی، اسلات می‌گویند. آنچه حائز اهمیت است، این خواهد بود که برای آنکه یک پاراچین به پولکادات افزوده شود باید در یکی از اسلات‌های موجود جای بگیرد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.