اسپرد (Spread) چیست؟

اسپرد ثابت یا اسپرد شناور؟ 780x470 1

شناخت مباحث مالی در هر نوع معامله‌ای به ما کمک می‌کند تا به اصطلاح حساب دخل و خرج خود را داشته باشیم. Spread یکی از مفاهیمی است که به بیان و تشخیص ما به تفاوت می پردازد و در واقع تفاوت قیمت داد و ستد را مشخص می‌کند. این موضع به ظاهر ساده، اهمیت بسزایی در معاملات تریدرهای بازار ارز دیجیتال دارد. این موضوع دستور کار امروز مقاله توکن باز می‌باشد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

اسپرد (Spread) چیست؟

چیزی که باید بدانیم این است که در همهٔ بازارهای مالی در سراسر جهان Spread وجود دارد. در دنیای ارز دیجیتال هم به همین صورت است و از این مسئله مستثنی نخواهد بود.

اما در تعریف spread می‌توانیم این‌گونه بگوییم که اسپرد به ما به تفاوت قیمت در داد و ستد اندوخته یا دارایی گفته می‌شود. تریدرهایی که در بازار رمز ارزها مشغول به فعالیت‌اند، اسپرد را تمایز قیمت ASK و BID تلقی می‌کنند، که همان ما به تفاوت قیمت داد و ستد می‌باشد.

به دست آوردن اسپرد، کار سهل و راحتی خواهد بود. محاسبه این امر مستلزم آن است که قیمت خرید جفت ارز مد نظر را از قیمت فروش آن کم کنید آنگاه ما به تفاوت این دو نرخ اسپرد خواهد بود. لازم به ذکر است که اغلب Spread را با PIP نمایش می‌دهند.

نحوه عملکرد اسپرد به چه صورت است؟

آنچه باید بدانیم این است که عموماً Spread در بازار مالی فارکس برای بروکرها و و فروشنده‌ها هزینه ی صورت پذیری معاملات محسوب می‌شود و این دقیقاً مشابه معاملات تجاری معمول می‌باشد که بروکرها قیمت‌های خود را چندین PIP بالاتر معین می‌کنند تا همواره در کنار هزینه‌های دیگر بتوانند مبالغ بیشتری عاید شوند.

باید بدانیم اسپردهای عرضه شده از طریق بروکرها با توجه به قوانین و ضوابط ارائه شده ی آنها دارای تمایز است. به‌طوری‌که ممکن است بعضی از بروکرها اسپرد پایین‌تری لحاظ کنند، یا از سویی دیگر هزینه‌های مازاد طلب کنند. اما از وجه و سویی دیگر برخی از بروکرها می‌باشند که spread بالاتری از کاربران دریافت کرده اما هزینهٔ مازادی طلب نخواهند کرد.

مقدار اسپرد قادر است تحت تسلط و تأثیر خود رمز ارز نیز قرار گیرد. ارزهای دیجیتالی که در بین کاربران از محبوبیت بسزایی برخوردارند، اغلب از spread کمتری نسبت به رمز ارزهای پر خطر برخوردار بوده و خیلی کم و به ندرت قابلیت ترید پیدا می‌کنند.

انواع اسپرد

همان‌طور که مستحضر هستید و در سطور بالا بدان اشاره نمودیم Spread قسمتی از خصوصیت‌های حساب‌های معاملاتی بروکرها به شمار می‌آید.

که این اسپرد خود شامل دو نوع ثابت و شناور می‌باشد که در حساب‌های تجاری گوناگون موجود می‌باشند و هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را در برمی‌گیرند.

نباید از این موضوع غافل شویم که که اسپرد ثابت اغلب از طریق کارگزارهایی ارائه یا عرضه می‌شود که تحت عنوان مدل میز معامله یا بازار ساز در حال فعالیت‌اند. در صورتی که در اسپردهای شناور یا متغیر از طریق بروکرهای بدون میز معامله، عرضه شده و کار می‌کنند.

وجود مسئله spread نقش مهم و بسزایی برای تریدرها دارد. زیرا به عنوان بخشی از هزینهٔ معاملات قادر است در نتیجهٔ یک معامله مؤثر واقع شود.

اسپرد ثابت (Fixed spread)

اسپرد ثابت یعنی آنکه شرایط بازار در آن تأثیری نداشته و بی توجه به شرایط موجود همچون که از نامش پیداست ثابت باقی خواهد ماند. به بیان دیگر، این که بازار همانند امواج خروشان دریا در نوسان باشد یا همچون یک مرداب آرام و دارای سکون باشد، (spread) همواره ثابت خواهد ماند.

اسپرد شناور (Variable spread)

در این‌گونه spread می‌توانیم بگوییم که بالا و پایین شدن Spread آن‌هم نسبت به عرضه و تقاضا را اسپرد شناور می‌گویند که عموماً دارای نرخ معینی نمی‌باشد.

نباید از این مبحث غافل شویم که در هر بازاری که کثرت نقدینگی وجود دارد، مغایرت قیمت درخواستی و پیشنهادی نیز کم می‌شود و این به سود تریدرها است زیرا اسپرد کمتر خواهد بود.

این Spread همان گونه که از نامش مشخص است باید بدانیم همواره دستخوش تغییرات هستند و تفاوت قیمت پیشنهادی و درخواستی به طور تداوم یافته دستخوش تغییرات و نوسان هستند.

تفاوت اسپرد شناور و ثابت

باید بدانیم که دانستن این موضوع که بین اسپردهای ثابت و شناور کدام مطلوب‌تر می‌باشد. تنها به نیازمندی تریدر و تفکر وی وابسته است برخی تریدرها از اسپردهای ثابت بهتر از شناور بهره جویی می‌کنند و عکس این موضوع نیز برقرار است. در حقیقت تمایز دو نوع spread در نرخ bid و ask قابل رویت می‌باشد.

اغلب، در زمان انتشار اطلاعات و آمارهای اقتصادی و همین طور دیگر دوره‌هایی که نقدینگی را در بازار کم می‌شود (همانند تعطیلات و یا آغاز جنگ در یک ناحیه بخصوص و…)، اسپرد شناور یا متغیر با افزایش و بالا رفتن مواجه است.

اما باید بدانیم به طور کلی تریدرهایی که سرمایه کمتری دارند و کمتر تجارت می‌کنند، از قیمت گذاری spread بهره و سود جسته اما تریدرهایی که موجودی بیشتری دارند، در اوج بازار و نوسان آن هنگامی که شدیدترین اسپردها موجود است به طور مداوم مشغول‌ترید هستند و از معاملات خود سود می‌برند. ضمن آنکه تریدرهایی که می‌خواهند معاملاتشان فوری اجرا شود، اسپرد شناور مفیدتر خواهد بود.

اهمیت اسپرد

لازم است بدانیم که spread برای اشخاصی که ترید با لات پایین و کم انجام می دهند، از اهمیت زیادی برخوردار نبوده، زیرا میزان آن زیاد نیست. اما مقدار spread برای معامله گرهایی که معاملات با لات نسبتاً بالا انجام می دهند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.