معرفی جدید‌ترین پروژه ارز دیجیتال: استارز آرنا (Stars Arena)

استارز آرنا

با توجه به ادامه روند تأمین مالی اجتماعی (SoFi) پس از راه‌اندازی فرند.تک، فضای ارزهای دیجیتال شاهد ظهور برنامه‌های غیرمتمرکز است که بر مهندسی جایگزین‌های وب3 برای رسانه‌های اجتماعی تمرکز دارند. DefiLlama گزارش می‌دهد بیش از 47 میلیون دلار ارزهای دیجیتال در 10 پلتفرم SoFi قفل شده است. پلتفرم Friend.tech شبکه Base با بیش از 97٪ کنترل کل TVL ثبت شده SoFi، رتبه اول را دارد. در رتبه دوم، پلتفرم در حال رشد سریع استارز آرنا در شبکه آوالانچ با 1.48 میلیون دلار ارزش قفل شده کل در زمان نگارش این متن قرار دارد.



نکات کلیدی

  • استارز آرنا یک پلتفرم تأمین مالی اجتماعی (SoFi) در بلاکچین آوالانچ است که در 27 سپتامبر (5 مهر) 2023 توسط یک توسعه‌دهنده به نام ‘theBuilder’ در توییتر (X) راه‌اندازی شد.
  • استارز آرنا یک شاخه از فرند.تک است و ویژگی‌های مشابهی مانند فروش و معامله سهام دارد که نفوذ کاربران را به دارایی‌های مالی تبدیل می‌کند و از پویایی بازار برای تعیین ارزش این دارایی‌ها استفاده می‌کند.
  • در استارز آرنا نیازی به واریز یا کدهای معرفی برای دسترسی به پلتفرم نیست و انعام و تیکت‌ها با AVAX معامله می‌شوند.

استارز آرنا (Stars Arena) چیست؟

استارز آرنا یک پلتفرم تأمین مالی اجتماعی (SoFi) در بلاکچین آوالانچ است. این پلتفرم مشابه فرند.تک (friend.tech) به کاربران اجازه می‌دهد سهام شخصیت‌های توییتر (X) را بخرند، ولی استارز آرنا ویژگی‌های اضافی مانند انعام و نظردهی عمومی هم دارد. برای استفاده از استارز آرنا، کاربران می‌توانند با حساب توییتر (X) خود ثبت‌نام کنند و با شخصیت‌های موجود در پلتفرم تعامل داشته باشند.

داده‌های DappRadar نشان می‌دهد استارز آرنا ظرف 2 هفته پس از راه‌اندازی، در زمان نگارش این متن بیش از 18,000 کیف پول فعال منحصربه‌فرد وجود دارد. بر اساس داده‌های Dune Analytics، حدود 10,000 کیف پول بین 3-4 اکتبر (11-12 مهر) ایجاد شده‌اند. استارز آرنا با حداکثر 250 هزار تراکنش انجام شده در روز و حجم معاملات تجمعی حدود 5 میلیون دلار فعالیت پرحجمی را آغاز کرده است.

نمودار حجم-تراکنشات-کیف‌پول‌ها استارز آرنا. منبع: DappRadar
نمودار حجم-تراکنشات-کیف‌پول‌ها استارز آرنا. منبع: DappRadar

استارز آرنا رشد سریعی داشته است و توانسته برخی از اینفلوئنسرهای نسبتا محبوب شبکه اجتماعی X را جذب کند. اما استارز آرنا چیست؟ 

معرفی استارز آرنا (Stars Arena)

استارز آرنا یک پلتفرم شبکه اجتماعی غیرمتمرکز در شبکه آوالانچ است. این پلتفرم بر ارائه یک بستر به خالقان محتوا برای ارتباط با مخاطبان خود تمرکز دارد، در عین حال امکانات تأمین مالی از طریق توکن‌سازی و معامله دارایی‌ها را نیز فراهم می‌کند. این پلتفرم توسط یک توسعه‌دهنده با نام theBuilder در توییتر ایجاد و در 27 سپتامبر (5 مهر) 2023 منتشر شده است. 

استارز آرنا شباهت‌هایی با پلتفرم شبکه اجتماعی X دارد. کاربران می‌توانند پست (Thread) ایجاد کنند و با نظردهی در پست‌ها با سایر کاربران تعامل داشته باشند. البته استارز آرنا برخی جنبه‌های این تعامل را به شیوه‌ای شبیه به friend.tech بازی‌گونه کرده است. 

استارز آرنا نفوذ کاربران را به سهام تبدیل می‌کند. سهام در این پلتفرم به نام تیکت (Ticket) شناخته می‌شوند. تیکت‌ها نماینده اهمیت کاربر هستند. ارزش اولیه StarShare برای کاربران جدید حدود 0.0066 است و قیمت سهام بر اساس تقاضای موجود رشد می‌کند؛ تقاضا نیز تحت تأثیر محبوبیت کاربر قرار دارد. صاحبان سهام سهمی از کارمزدهای معاملات تولید شده از سهام خود دریافت می‌کنند. 

خرید تیکت یک کاربر به خریدار این حق را می‌دهد به شیوه‌ای شخصی‌تر با آن کاربر ارتباط برقرار کند. سهامداران می‌توانند از طریق پیام‌های مستقیم و سایر راه‌ها مانند پست‌های محدود به سهام‌داران، با کاربران محبوب خود ارتباط برقرار کنند. کاربران همچنین می‌توانند با اقدامات بازاریابی شخصی مانند ارائه آلفاهایی با دسترسی محدود، قیمت سهام خود را افزایش دهند.

ویژگی‌های استارز آرنا (Stars Arena)

استارز آرنا مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و راهکارها را برای بهبود تجربه کاربری و گسترش کاربران پیاده‌سازی کرده است. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: 

ایردراپ

استارز آرنا کاربران را از طریق برنامه ایردراپ مشابه friend.tech تشویق می‌کند. البته در حالی که امتیازات friend.tech عمدتا از طریق معامله کلیدها به دست می‌آید، امتیازات استارز آرنا شامل سایر راه‌های کسب امتیاز مانند ایجاد پست (Thread)، مشاهده Threadها، انعام دادن و دیگر تعاملات است. 

سایر راه‌های کسب امتیاز ایردراپ شامل معرفی، حجم معاملات، قیمت تیکت و حجم انعام است. 

پاداش‌های ایردراپ هفتگی توزیع می‌شوند. بر اساس اطلاعات پلتفرم، برنامه ایردراپ از 26 سپتامبر 2023 آغاز شده و اطلاعاتی در مورد زمان پایان آن موجود نیست. 

احتمالا ایردراپ آینده هر کاربر بر اساس امتیازات ایردراپ کسب شده توسط او در دوره توزیع نسبت به کل امتیازات ایردراپ کسب شده توسط سایر کاربران تعیین خواهد شد.

ریفرال

هر کاربر جدید استارز آرنا لینک معرفی دریافت می‌کند تا بتواند دوستان خود را به پلتفرم معرفی کند. کاربرانی که دیگران را معرفی می‌کنند از اقدامات افراد معرفی شده سود می‌برند. استارز آرنا ادعا می‌کند که 1٪ هر معامله انجام شده توسط کاربران جدید به کسانی می‌رسد که آنها را به پلتفرم معرفی کرده‌اند – به همین دلیل لینک‌های معرفی استارز آرنا در توییتر پر است! کاربران می‌توانند لینک معرفی خود را در هر رسانه دیگری به اشتراک بگذارند. رفرال‌ها همچنین به امتیازات ایردراپ کاربران کمک می‌کنند.

تیکت‌ها

تیکت‌ها سهام کاربران و سهم دارندگان آنها از حساب مربوطه هستند. قیمت سهام کاربران جدید می‌تواند تا 0.0066 AVAX پایین بیاید. دیگران می‌توانند این سهام را مانند هر دارایی مالی دیگری معامله کنند در حالی که صاحبان سهام از کارمزدهای معاملات تولید شده سود دریافت می‌کنند. 

تصویر بخش معاملات پلتفرم استارز آرنا
تصویر بخش معاملات پلتفرم استارز آرنا

قیمت سهام بر اساس تقاضا نوسان می‌کند. سهامداران می‌توانند برای کاربرانی که سهام آنها را دارند پیام مستقیم ارسال کنند و همچنین به محتوای انحصاری مانند Threadهای محدود، گروه‌های چت و دیگر امتیازات ویژه دسترسی پیدا کنند که برخی از آنها توسط صاحبان سهام به عنوان راهی برای ترویج سهامشان ارائه می‌شود. به طور خلاصه، سهام بلیت ورود به حساب یک کاربر در استارز آرنا هستند.

پرتفولیو

کیف پول در استارز آرنا، پرتفولیو کاربر در پلتفرم است. در پرتفولیو، کاربران می‌توانند AVAX خود را مشاهده کنند و درآمدهای خود از پلتفرم را مدیریت نمایند. کاربران همچنین می‌توانند با دریافت کلید خصوصی کیف پول از پلتفرم، کیف پول خود را به سایر کیف پول‌های شخصی مانند MetaMask متصل کنند.

تصویر کیف پول در استارز آرنا
تصویر کیف پول در استارز آرنا

انعام دادن

کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت انعام دادن، به طور مستقیم به سایر کاربران برای محتوای آنها پاداش دهند. انعام‌ها از کیف پول کاربران ارسال می‌شود. به عنوان مثال اگر پستی را ببینید که فکر می‌کنید شایسته تقدیر است، می‌توانید برای نویسنده آن انعام ارسال کنید.

تصویر نحوه انعام دادن در استارز آرنا
تصویر نحوه انعام دادن در استارز آرنا

با توجه به اینکه استارز آرنا به عنوان یک پروتکل نوظهور در فضای SoFi در حال رشد است، بیایید نگاهی به مقایسه آن با friend.tech بیندازیم که در حال حاضر پیشرو در این فضا است.

مقایسه Stars Arena با Friend.tech

یک نکته مشترک بین هر دو پلتفرم، هدف ایجاد یک برنامه شبکه اجتماعی مستقل است. هر دو پلتفرم با بازی‌گونه کردن نفوذ کاربران از طریق سهام، نفوذ کاربران را توکنیزه می‌کنند. طراحی پایه friend.tech بسیار شبیه به Stars Arena است. هر دو برنامه حضور کاربران را توکنیزه کرده‌اند و قیمت آنها با توجه به عرضه و تقاضا تغییر می‌کند.

هر دو برنامه از طریق نسخه PWA (Progressive Web Application) خود در موبایل در دسترس هستند. کاربران می‌توانند نسخه وب برنامه را به دستگاه خود اضافه کنند و از ترکیبی از عملکرد وب و برنامه بومی بهره‌مند شوند. استراتژی ایردراپ Stars Arena نیز شبیه به آنچه توسط friend.tech توسعه داده شده، با تمرکز بر کسب امتیاز است.

 Stars Arenafriend.tech
شبکهآوالانچبیس
دسترسیهمه می‌توانند حساب باز کنندنیازمند کد معرفی
ارزش سهام کاربران جدید0.006 آواکسارزش‌گذاری بر اساس حساب توییتر
ویژگی‌هاپست‌ها و نظرات عمومی
انعام
رفرال
ایردراپ
معاملات سهام
بوک‌مارک
محتوا و چت محدود سهامداران
ایردراپ
معاملات سهام
چت سهامداران
جدول مقایسه Stars Arena با Friend.tech

شبکه

Friend.tech روی شبکه Base که یک شبکه Layer 2 روی اتریوم است اجرا می‌شود، در حالی که Stars Arena روی شبکه آوالانچ اجرا شده است. هر دو برنامه با اجرا روی پلتفرم‌های متفاوت، در معرض مجموعه اولیه متفاوتی از کاربران قرار می‌گیرند.



در مورد Stars Arena، این پروتکل از پروژه آوالانچ در توییتر حمایت و پوشش دریافت کرده است، به طوری که خود بلاکچین حسابی در Stars Arena راه‌اندازی کرده است.

دسترسی

دسترسی به Stars Arena نسبت به friend.tech بسیار آسان‌تر است. در تلاش برای کاهش بازی‌های ناعادلانه در ثبت‌نام کاربران، Friend.tech به عنوان یک برنامه مبتنی بر معرفی راه‌اندازی شد و همچنان ادامه دارد. کاربران جدید تنها زمانی می‌توانند از برنامه استفاده کنند که بتوانند کدهای معرفی را از کاربران موجود دریافت نمایند. در زمان نگارش این متن، کاربران جدید همچنان نیاز به دریافت کدهای معرفی برای استفاده از پلتفرم دارند. Friend.tech محدودیت دسترسی را با الزام به سپرده‌گذاری اجباری، با نیاز به سپرده‌گذاری حداقل 0.01 اتر برای استفاده از پلتفرم، بیشتر کرده است.

در مقابل، Stars Arena این موانع دسترسی را برداشته است تا دسترسی آسان‌تری برای کاربران جدید فراهم کند. شما می‌توانید به راحتی با اتصال حساب توییتر خود به پلتفرم، در Stars Arena حساب ایجاد کنید. هیچ سپرده‌گذاری اجباری برای شروع نیز وجود ندارد. قیمت سهام کاربران جدید در استارز آرنا 0.0066 آواکس تنظیم می‌شود و از این نقطه شروع به رشد می‌کند.

سیستم سهام

همانطور که قبلا اشاره شد، قیمت اولیه سهام کاربران جدید در جدید در استارز آرنا 0.0066 آواکس است؛ در friend.tech قیمت اولیه سهام کاربران جدید بر اساس داده‌های توییتر آنها تعیین می‌شود. یعنی برنامه اطلاعاتی در مورد تعداد دنبال‌کنندگان و فعالیت‌های کاربر در توییتر (X) را به دست می‌آورد و از آن برای تعیین قیمت اولیه سهام آنها استفاده می‌کند. این متفاوت از طراحی Stars Arena است.

اگر می‌خواهید Stars Arena را امتحان کنید، راهنمای شروع استفاده از برنامه به شرح زیر است:

چگونگی استفاده از استارز آرنا (Stars Arena)

1. برای شروع استفاده از برنامه، کافی است وارد پلتفرم شوید.

در موبایل، درخواست نصب برنامه PWA دریافت خواهید کرد. اگر ترجیح می‌دهید از نسخه وبسایت استفاده کنید، می‌توانید این را نادیده بگیرید.

تصویر ثبت‌نام در پلتفرم استارز آرنا
تصویر ثبت‌نام در پلتفرم استارز آرنا

2. روی Login with Twitter کلیک کنید.

3. این اتصال به حساب توییتری ایجاد می‌شود که در دستگاه شما وارد شده است.

4. درخواست مجوز را بررسی و در صورت موافقت، آن را تأیید کنید.

5. حساب Stars Arena شما اکنون با جزئیات توییترتان ایجاد شده است.

تصویر مجوز توییتر برای اتصال به استارز آرنا
تصویر مجوز توییتر برای اتصال به استارز آرنا

اکنون می‌توانید پلتفرم را امتحان کنید.

تصویر محیط پلتفرم استارز آرنا
تصویر محیط پلتفرم استارز آرنا

برای کشف کاربران، می‌توانید روی آیکون جستجو کلیک کنید تا یک حساب خاص را جستجو کنید، یا می‌توانید بررسی کرده و کاربران جالب را با کلیک بر روی تب‌های مختلف موجود پیدا کنید.

تصویر کاربران در حال ترند در استارز آرنا

کلام پایانی

برنامه‌های تأمین مالی اجتماعی روش متفاوتی را برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی پیشنهاد می‌دهند. ما این را در برنامه‌های مشابه در این بخش دیده‌ایم. به خالقان محتوا پلتفرمی ارائه می‌شود که نه تنها کنترل کامل تعامل خود با مخاطبین را حفظ می‌کنند، بلکه از فرصت‌های تأمین مالی مبتنی بر نفوذ خود هم بهره‌مند می‌شوند. همان‌طور که این برنامه‌ها در حال تکامل و پذیرش هستند، ما می‌آموزیم که این استراتژی‌ها تا چه اندازه از نظر ارتباطات مؤثر و البته تأمین مالی عملی هستند. همانطور که از رشد Stars Arena مشخص است، این پلتفرم تاکنون جذب و پذیرش خوبی در توییتر داشته است.

با این حال، مهم است توجه شود که اطلاعات واضحی در مورد نحوه مدیریت داده‌های کاربران توسط این برنامه‌ها، یا نحوه ذخیره‌سازی و مدیریت ارزهای دیجیتال سپرده‌گذاری شده در پلتفرم وجود ندارد. بنابراین مهم است که کاربران قبل از استفاده، زمان بیشتری را صرف درک بهتر این برنامه‌ها کنند. در این مرحله راهبردهای مدیریت ریسک نیز توصیه می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که این مقاله برای اهداف آموزشی است و توصیه مالی نیست، و معرفی پروژه‌ها نوعی تأیید یا توصیه آن‌ها نیست.

منبع: Coingecko

سوالات پرتکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.