توکن سوزی چیست؟

422

اطلاعات و مبحث های ارزهای دیجیتال، به اندازه خود در دنیای کریپتوکارنسی گسترده می باشد. یکی از مباحث چالش بر انگیز این دنیا که اسم تقریبا مبهمی نیز دارد، مبحث کوین و یا توکن سوزی است.
در این مقاله با تیم توکن باز همراه باشید تا به بررسی چرایی و چیستی کوین و توکن سوزی بپردازیم.

مفاهیم کلی:

توکن سوزی (Token burning) چیست؟

به عمل از بین بردن میزان معینی از توکن های در گردش که ساقط شدن دائمی کوین ها را در بطن یک شبکه رمز ارز در بر دارد، توکن سوزی گفته می شود.

هدف توکن سوزی مقابله با جلوگیری از افت ارزش هر واحد از آن ارز دیجیتال است.

این پروسه به گونه ای صورت می گیرد که توکن ها به آدرسی که (کلید) خصوصی ندارد، منتقل می شوند و همین امر باعث خواهد شد که توکن ها برای همیشه از شبکه رمز ارز خارج شوند.

لازم به ذکر است فرآیند توکن سوزی امری غیرقابل برگشت است. یا به بیان ساده تر، این پروسه توکن ها را در اصطلاح به قبرستان توکن ها روانه می کند.

اما باید بدانیم که بلاک چین های عظیم تر، من جمله بیت کوین و اتریوم از چنین عملی بهره جویی نمی کنند. روش توکن سوزی بیشتر برای آلت کوین ها یا کوین های کوچک و با هدف ایجاد و بالا بردن انگیزه و اشتیاق، در بین سرمایه گذاران می باشد.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی چه هنگام رخ می دهد؟


باید بدانیم یکی از مرسومات توکن سوزی زمانی رخ می دهد که کوین های عرضه شده در بازار، پس از آنکه زمان عرضه ی خود را به اتمام می رسانند، سِلر (seller) قسمتی از توکن های خریداری نشده را می سوزاند.

زمانی که کوینی سوزانده می شود، مقدار موجود و عرضه در بازار کاهش پیدا می کند. به همین خاطر قیمت آن روند صعودی را طی خواهد کرد. لازم است بدانیم توکن سوزی در پروژه های مختلفی اجرا می شود.

طی دوره ای نیز صرافی های بزرگی چون بایننس اقدام به توکن سوزی می کنند. در ارزهای فیات هم، همانطور که می دانیم برای تنظیم بازار، اسکناس های چاپ شده روانه بازار نمی شود تا حجم معینی از آن، در گردش باشد. در مبحث توکن ها این امر به صورت توکن سوزی صورت می پذیرد. این کار سبب محبوبیت رمز ارز مورد نظر و برطرف کننده برخی از مشکلات خواهد شد.

چگونگی انجام توکن و کوین سوزی


توکن و کوین سوزی به چندین صورت انجام می گیرد که عبارتند از:

  • دارنده ی توکن یا کوین فراخوانی مبنی بر سوزاندن میزان معینی از توکن یا کوین را به تابع صادر می کند.
  • در وهله ی بعد تابع، مقدار کوین های موجود کاربران در کیف پولهایشان نسبت به معتبر بودن تایید و سپس به اعداد مثبت واکنش نشان خواهد داد.
  • اگر کاربری کوین کافی نداشته باشد یا میزان اعلام شده از اعتبار کافی برخوردار نباشد، مانند (0 یا 4-) تابع فرآیند سوزاندن را اجرا نخواهد کرد.
  • اما اگر کاربری کوین کافی داشته باشد، میزان سکه های اعلام شده از کیف پول کاربر کسر و سوزانده می شود.
  • اگر تابع کوین سوزی را برای کوین های خود اجرا کنید، این کوین ها برای همیشه از زمره ی دارایی شما ساقط می شوند و بازیابی آن پس از سوزاندن امری غیر ممکن تلقی می شود.
توکن سوزی چیست؟

تاثیر توکن سوزی بر موجودی کاربران


یکی از دغدغه های کاربران تازه وارد به دنیای رمز ارزها، آن است که می پندارند سوزاندن کوین یا توکن در شبکه بر موجودی آنان تاثیرگذار خواهد بود.باید بدانیم مهم ترین هدف از رخداد سوزاندن کوین یا توکن، حفظ ارزش و به ارمغان آوردن ارزش بیشتر برای تریدرها و سرمایه گذاران است.
اگر قسمتی از موجودی کاربرها در این پروسه حذف شود، این هدف به خودی خود نقض خواهد شد. عموماً توسعه دهنده یک ارز دیجیتال با سود حاصله ی خود اقدام به خرید قسمتی از کوین ها می کند و بعد آن را اصطلاحاً به آتش کشیده و می سوزاند.

انواع روش های سوزاندن کوین و توکن


باید بدانیم مدل‌های توکن یا کوین سوزی، در پروتکل اصلی بلاک چین یکپارچه و ادغام می‌شوند. بدین جهت قسمتی از DNA یک ارز دیجیتال به شمار می‌روند.


الگوریتم‌های POB

در بعضی شبکه های رمز ارزها، از الگوریتم اثبات برای رسیدن اجماع و توافق بهره جویی می شود. این روش کمی گیج کننده خواهد بود اما الگوریتم اجماع صرفاً نیازمند سوزاندن کوین یا توکن است. جهت سوزاندن قسمتی از کوین یا توکن در گردش در بطن شبکه، از مدل‌های POB زیر بهره جویی می‌شود:

  • از بین بردن کوین‌های بومی برای حقوق استخراج: پیش از آنکه یک کاربر قادر باشد به عنوان یک استخراج‌ کننده نقشی را ایفا کند، باید بخشی از توکن‌ها را از بین ببرد.
  • حذف بیت کوین‌ها برای ایجاد کوین‌های بومی جدید: بعضی بلاک‌چین‌ ها، به جهت به دست یافتن به میزان مشابه کوین های دیجیتال، اتکا برای از بین بردن مقداری بیت کوین هستند. این روش ارزش فزاینده ای به ارز دیجیتال جدید می‌دهد، چرا که ارزش مشابه در دسترس خواهد بود.
  • بالانس سوزاندن و استخراج: روش نهایی، نابودی کوین‌های بومی به جهت دست یابی حقوق است. از این روش بیشتر در شبکه‌های بر پایه اثبات سهام، که از استیکینگ در راستای رسیدن به اجماع بهره می‌برند، استفاده می‌شود. با این روش، توسعه ‌دهندگان رمز ارزها، با تورم شدید ارز به رویارویی می پردازند.
توکن سوزی چیست؟

روش اجماع و توکن سوزی

توکن سوزی به روش اجماع، روشی بی نظیر می باشد که در شبکه های غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می گیرد تا کاربران برای دست یابی به توکن ها موظف باشند قسمتی از آن را بسوزانند.


توکن سوزی عرضه و تقاضا


عرضه و تقاضا میزان ارزش یک دارایی را معین می کند و در بازار رمز ارزها بر عکس بازارهای سنتی و قدیمی، بالا رفتن عرضه به طور ناگهانی باعث افت قیمت توکن می شود. پس می توان اذعان داشت که توکن سوزی یک روش تاثیرگذار برای کاهش عرضه توکن و صعودی شدن قیمت توکن است.

محافظت در مقابل اسپم ها


توکن سوزی رمز ارز تحت عنوان یک مکانیزم امنیتی در مقابل حمله DDOS عمل خواهد کرد و از پخش شدن اسپم ها جلوگیری می کند و چون هزینه تراکنش ها را بالا می برد، از این جهت مانعی برای تراکنش های اسپم می شود.

ارزش افزوده

باید بدانیم که هر چقدر میزان ارزش افزوده یک توکن زیاد شود، دارندگان آن توکن هم از آن نفع می برند، این رخداد با پروسه ی توکن سوزی تحقق پیدا می کند. در نتیجه می توان اذعان کرد که پروسه ی توکن سوزی به نفع سرمایه گذاران شبکه می باشد.

توکن سوزی برخی از رمز ارزها

توکن سوزی برخی از رمز ارزها به شرح زیر است :

بایننس کوین


باید بدانیم توکن سوزی رمز ارز BNB در بایننس که یکی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال است، به طور متوسط هر سه ماه یک بار صورت می گیرد که با فرستادن توکن به یک آی پی متروکه ازحجم توکن های موجود در بازار رمز ارزها کم کرده و باعث بالا بردن قیمت توکن می شود.

استلار


رمز ارز استلار XLM هم یکی از عظیم ترین توکن سوزی های خود را در 3 سال پیش یعنی سال 2019 انجام داد که حدود ۵۵ میلیون استلار را برای بالا بردن قیمت این ارز دیجیتال سوزاند.


ساتوژی


اولین شبکه مبتنی بر پروتکل اثبات سوخت، ساتوژی می باشد که راه اندازی این پروتکل بر روی بلاک چین بایننس صورت پذیرفت. این شبکه 21 میلیون توکن دارد که حدود نیمی از آن را از طریق توکن سوزی سوزانده اند و بر مبنای پروتکل اثبات سوخت، کاربران در ازای از بین بردن توکن های خود حقوق و ماینینگ اخذ می نمایند.

ریپل


رمز ارز ریپلXRP هم به نوعی دیگری توکن سوزی را انجام می دهد. یعنی آنکه ریپل هزینه تراکنش ها را به جایی پرداخت نمی کند و آن را از بین می برد و در نتیجه با طی زمان به صورت تدریجی توکن ها کم شده و قیمت رمز ارز به ثبات می رسد.

1 دیدگاه روشن توکن سوزی چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.