تریلینگ استاپ چیست؟ آموزش حد ضرر متحرک در ترید ارز دیجیتال

حدضرر متحرک یا تریلینگ استاپ چیست؟>

به دلیل نوسانات بسیار بالا، استفاده از حد ضرر در معاملات ارز دیجیتال بسیار مهم است. حدضرر، همانطور که از اسمش مشخص است راهی برای کاهش ریسک در ترید است که در این مقاله با نوع پیشرفته‌تری از آن آشنا خواهیم شد؛ حد ضرر متحرک یا تریلینگ استاپ (Trailing stop) یکی از ابزارهای حرفه‌ای برای مدیریت ریسک ترید در بازار ارزهای دیجیتال است. در این مقاله، با مفهوم و کاربرد آن آشنا می‌شویم.

چطور از تریلینگ استاپ استفاده کنیم؟

صرافی‌های حوزه ارز دیجیتال، با هدف جلوگیری از ضرر یا کم کردن آن برای سرمایه گذاران و تریدرهای خود همیشه به دنبال راهی بوده‌اند. باید بدانیم از متداول‌ترین مکانیزم‌ها برای جلوگیری از زیان سرمایه‌گذار و حفظ سرمایه، استفاده از حد ضرر یا Stop Loss است. این استراتژی این گونه عمل می‌کند که با پایین رفتن قیمت ارز دیجیتال ترید شده از یک حدی (تعیین شده) سفارش فروش آن فعال می‌شود و از ضرر بیشتر سرمایه گذار جلوگیری می‌کند.

stop loss
تریلینگ استاپ چیست؟

به بیان دیگر می‌توان گفت، حد ضرر برای سفارش فروش در یک پوزیشن باز مورد استفاده قرار می‌گیرد که به وسیله کاهش قیمت از حدی معین مشخص شده است. به طور مثال: فرض کنید که قیمت بیت کوین در حال حاضر ۲۰۰۰۰ دلار است، در صورتی که حدضرر روی ۱۸۰۰۰ دلار تعیین شده باشد، در صورتی که قیمت بیت کوین ریزش داشته باشد و به 18000 دلار برسد، سفارش فروش به صورت خودکار ثبت شده و بیت کوین از طرف کاربر به فروش می‌رسد.

تریلینگ استاپ (Trailing Stop) چیست؟

برای درک بهتر حدضرر متحرک، ابتدا حد ضرر ثابت را توضیح می‌دهیم. در حد ضرر ثابت یک قیمت مشخص به عنوان حدضرر تعیین می‌شود. با مثال این مورد را بهتر توضیح می‌دهیم؛ فرض کنید قیمت بیت کوین در حال حاضر در محدوده 20000 دلار معامله می‌شود. شما به عنوان تریدر و با استفاده از تحلیل شخصی خود، تشخیص می‌دهید که در صورتی که بیت کوین حمایت 18000 دلار را از دست بدهد، روند نزولی شده و باید آن را بفروشید. به جای آنکه مدام بازار و قیمت بیت کوین را چک کنید، روی قیمت 18000 دلار حد ضرر ثبت می‌کنید. این حد ضرر ثابت است و هر زمان که قیمت بیت کوین به این قیمت برسد، صرافی بیت کوین شما را به فروش خواهد رساند.

اما در مورد حدضرر متحرک، حدضرر ثابت نبوده و با قیمت تغییر می‌یابد. در واقع حد زیان تعیین شده توسط تریدر، قیمت ارز دیجیتال را دنبال می‌کند تا همواره بالاترین سود را برای کاربر کسب کند.

تریلینگ استاپ چطور کار می‌کند؟

برای این‌که یک معامله استاندارد در معاملات رقم بخورد باید نقاط ورود و خروج که جزو اصلی‌ترین استراتژی معاملاتی است، قبل از انجام معاملات معین شود.

به طور کلی باید بدانیم بدون این موارد انجام معاملات در بازار پر خطر تلقی می‌شود. به همین جهت برای پیدا کردن بهترین نقاط ورود یا خروج در این بازار، تریدرهای ارز دیجیتال از ابزارهای گوناگونی مانند: ابزار تحلیل تکنیکال، نسبت‌های مالی و غیره بهره‌جویی می‌کنند. که این نقاط خروج در بازار معاملاتی حد ضرر یا سود تلقی می‌شود.

باید بدانیم حد ضرر به دو گونه قیمتی و زمانی تقسیم می‌شود که حد ضرر قیمتی یا بهایی متشکل از دو دسته متحرک و ثابت است. برای فهم بهتر موضوع تریلینگ استاپ لازم است ابتدا مفاهیم مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دهیم.

حد ضرر ثابت

باید بدانیم که قبل از خرید ارز دیجیتال مورد نظر با بهره‌جویی از ابزارهای تحلیلی موجود و حجم معامله، باید به مشخص کردن حد ضرر بپردازیم. هم اکنون می‌توان با بهره جویی از اندیکاتورها، سطح‌های حمایت و مقاومت و غیره که از متداول‌ترین روش‌های معین کردن حد ضرر و زیان است، استفاده نمود.

اما این را نیز باید بدانیم که با رسیدن به نقاط حساس و شکست قیمتی آنها، امید بازگشت بازار برباد رفته تلقی شده و باید از پوزیشن معاملاتی هر چه سریع‌تر خارج شد.

بیشتر تریدرها بعد از مشخص شدن این نقاط منتظر واکنش‌های آینده بازار می‌مانند و تغییری در آن ایجاد نمی کنند و در صورت تاچ منطقه حد ضرر توسط قیمت، به گونه‌ای خودکار یا دستی رمز ارز دیجیتال خود را به فروش رسانده و از معامله مورد نظر خارج می‌شوند.

نقطه سر به سر

در صورتی که بعد از وارد شدن به معامله، قیمت ارز دیجیتال مدنظر با یک جهش صعودی به اندازه نسبتاً خوبی از نقطه ورود فاصله بگیرد، تریدرها برای فرار از خطر و ریسک‌های موجود، نقطه ضرر و زیان را ناحیه ورود خود در نظر می‌گیرند که اصطلاحاً به آن نقطه سر به سر می‌گویند و بدین صورت جا‌به‌جایی تعریف می‌شود که حد ضرر بدون هیچ خطری در معامله، روند خود را ادامه خواهد داد.

محافظت از سود

در این حالت تصور کنید قیمت در آستانه سوددهی و حد سود قرار دارد. این مرحله برای بیشتر تریدرها نگران کننده و چالش برانگیز است، زیرا ترس برباد رفتن سود حاصله آنان را تقویت می‌کند تا با هر نوسان و منفی و نزولی شدن نمودار قیمتی اقدام به فروش کنند که اینگونه سود مورد انتظار تریدر از معامله به طور تمام و کمال حاصل نمی‌شود؛ اما باید بدانیم که سرمایه‌گذار با هوش و کاردان شرایط به وجود آمده را بگونه‌ای مدیریت می کند که ضمن محافظت از سود حاصله بتواند به مراحل بالای قیمتی هم راه پیدا کند.

trailing stop loss
تریلینگ استاپ چیست؟

یکی از بهترین استراتژی های تدافعی جا به جایی حد زیان از محدوده ورود به نواحی بالایی و نزدیک است، به صورتی که فضای بسنده و کافی برای تحرک‌های نموداری وجود داشته باشد.

در هر صورت، تریدرها قادر خواهند بود در صورت بهره‌جویی از حد ضرر ثابت، به جهت مدیریت سرمایه و ریسک و خطر آن، از این روش نیز بهره‌جویی کنند.

دو شرط فعال سازی حد ضرر متحرک

برای فعال سازی تریلینگ استاپ مستلزم رعایت دو شرط هستیم که عبارتند از:

* سفارش حد خرید ضرر تریلینگ استاپ

  • Activation Price یا قیمت فعال سازی بیشتر یا مساوی Lowest Price یا کمترین قیمت باشد.
  • Rebound Rate نرخ بازگشت بیشتر یا مساوی با Callback نرخ جوابگویی باشد.

*سفارش حد فروش ضرر تریلینگ استاپ

•  Activation Price یا قیمت فعال سازی کمتر یا مساوی Highest Price بیشترین قیمت باشد.

•  Rebound Rate نرخ بازگشت کمتر یا مساوی با Callback نرخ جوابگویی باشد.

نکات مهم در حد ضرر شناور یا تریلینگ استاپ

باید بدانیم که حالت مطلوبی برای تنظیم Activation Price و Callback وجود ندارد. به همین جهت تنظیم این موارد برای بعضی‌ها کمی دشوار است. نکاتی که در تریلینگ استاپ باید به آن توجه و دقت لازم را داشته باشید به شرح زیر است:

  • برای آنکه تریلینگ استاپ تاثیر گذار واقع شود؛ نرخ کال بک نباید خیلی کوچک یا بزرگ باشد. ضمن آنکه اکتیو پرایس نیز نباید خیلی دور یا خیلی نزدیک نسبت به قیمت حال حاضر تعیین شود.
  • اگر کال بک یا اکتیو پرایس خیلی نزدیک انتخاب شوند؛ تریلینگ استاپ نزدیک به قیمت ورود قرار دارد بین ترتیب زمانی که حد ضرر شناور یا تریلینگ استاپ خیلی نزدیک باشد به یک order ساده در این بازار زده خواهد شد.
  • زمانی که انتخاب نرخ کال بک خیلی بزرگ باشد؛ تریلینگ استاپ فقط با بیشترین یا حداکثر حرکت‌های بازار خورده می‌شود. در این صورت تریدرها در ریسک زیان‌های عظیم و غیر ضروری قرار دارند.

باید بدانیم به طور کلی  نرخ پاسخگویی بالاتر، در بازار پر نوسان گزینه مناسب‌تری است. این در حالی است که در شرایط عادی نرخ پایین کال بک مناسب تر خواهد بود.

trailing stop
تریلینگ استاپ چیست؟

مزیت‌های تریلینگ استاپ در ترید ارز دیجیتال

یکی از مهمترین مزیت‌های استفاده از قابلیت حد ضرر شناور، منعطف بودن آن است که در انجام معامله‌ها به کاربر یا تریدر ارائه می‌شود. زیرا اگر معامله یا پوزیشن گرفته شده در روند پیش بینی شده باشد، اوضاع به نفع شما تلقی خواهد شد و دیگر نیازی نخواهد بود نقاط مدنظر به صورت دستی دچار تغییر شوند.

به بیان ساده‌تر در صورت استفاده از تریلینگ استاپ یا حد ضرر شناور ،دیگر مستلزم بررسی و ارزیابی چارت مدنظر نخواهید بود و همه چیز به صورت خودکار برای شما انجام خواهد شد.

به مثال های زیر از کاربرد تریلینگ استاپ در پوزیشن های شورت و لانگ توجه کنید:

استفاده از حدضرر متحرک در روند صعودی

تصور کنید زمانی که قیمت رمز ارز مدنظر شما 600 دلار بوده، یک Long position گرفته‌اید و هم اکنون قیمت این رمز ارز بر روی 700 دلار است و شما تمایل دارید از این معامله حداکثر سود را کسب کنید.

به بیانی دیگر قصد دارید زمانی که بازار به صعودی بودن خود ادامه می‌دهد، شما هم با این روند حرکت کرده و بتوانید بیشترین سود را از این معامله به چنگ آورید.

با این هدف برای پوزیشن لانگ خود یک تریلینگ استاپ با میزان 30 دلار معین می‌کنیم. پس از انجام این کار تریلینگ استاپ بازار نیز به صورت هماهنگ دنبال می‌شود و با صعود قیمت سود عایدی شما هم به مراتب بیشتر خواهد شد.

لازم به ذکر است که این روند تا زمانی که قیمت رمز ارز به اندازه ی 30 دلار کاهش پیدا نکند، ادامه‌دار خواهد بود و در صورت کاهش بیش از 30 دلار معامله شما با سود نسبتاً بیشتری از حالت معمول بسته خواهد شد.

استفاده از حدضرر متحرک در روند نزولی

در معاملات شورت باید میزان تریلینگ استاپ، در یک فاصله مطلوب و بالاتر از قیمت حال حاضر رمز ارز مدنظر قرار دهیم. به طور مثال: تصور کنید زمانی که قیمت رمز ارز روی 400 دلار است شما به بازار وارد شده‌اید و پس از آن قیمت ارز مدنظر کاهش پیدا می‌کند. با مشخص کردن 10 دلار تحت عنوان تریلینگ استاپ و تداوم روند نزولی در بازار، سود شما از این ترید افزایش پیدا خواهد کرد.

علت این رخداد این است که حد ضرر شناور در راستا با قیمت بازار حرکت می‌کند و تا زمانی که قیمت رمز ارز در بازار به اندازه 10 دلار افزایش پیدا نکند سود شما ادامه دار و پوزیشن شما بسته نخواهد شد.

حدضرر در صرافی‌های ایرانی

خب تا اینجا با مفهوم حدضرر متحرک و ضرورت استفاده از آن در معاملات ارزهای دیجیتال آشنا شدیم. اکنون به عنوان یک تریدر ارز دیجیتال ایرانی، می‌خواهیم بدانیم که کدام‌یک ارز صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی امکان ثبت سفارش حد ضرر در صرافی خود را دارند.

حد ضرر در صرافی نوبیتکس

صرافی نوبیتکس قابلیت ثبت حد ضرر ثابت را به صرافی خود اضافه کرده است. در نتیجه کاربران این صرافی می‌توانند برای معاملات خود حدضرر نیز تعیین کنند.

بهترین قیمت خرید ارز دیجیتال

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم حد ضرر متحرک یا Trailing Stop آشنا شدیم. این حد ضرر با هدف کاهش ریسک معاملات در زمان ترید ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در انتهای مقاله صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال که سفارش حدضرر را ارائه می‌دهند، معرفی کردیم.

1 دیدگاه روشن تریلینگ استاپ چیست؟ آموزش حد ضرر متحرک در ترید ارز دیجیتال

  • سلام خواستم بدونم کدوم صرافی ها از قابلیت تریلینگ استاپ بهره میبرند ؟ و همچنین کدوم صرافی ها از پلتفرم متاتریدر استفاده میکنن

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.