الگوی وایکوف چیست؟ آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

الگوی وایکوف چیست؟

الگوها پایه تحلیل تکنیکال هستند و تحلیل بدون استفاده از الگوها معنایی ندارد. وایکوف یکی از همین الگوهای تحلیل تکنیکال است و همچون چراغی در تاریکی، مسیر شما در تحلیل را روشن می‌کند. الگوی Wyckoff به شما کمک می‌کند تا بهترین زمان برای خرید یک ارز دیجیتال را پیدا کرده و پرسودترین دارایی‌های ممکن را شناسایی بکنید. اگر شما هم قصد دارید تا بهتر از قبل تحلیل کنید حتما در مقاله الگوی وایکوف چیست همراه ما باشید.

الگوی وایکوف چیست؟

خلاصه روندهای قیمتی در الگوی وایکوف
wyckoff

در پاسخ به سوال الگوی وایکوف چیست می‌توان گفت که این الگو 93 سال قبل توسط Richard Wyckoff ابداع شده است. ریچارد وایکوف در آن زمان یک سری اصول و استراتژی‌ها برای تریدرها و سرمایه‌گذاران طراحی و تعریف کرد.

الگوی وایکوف چشم‌انداز مناسبی برای انتخاب بهترین ارزها، بهترین زمان خرید و موثرترین تکنیک‌های مدیریت ریسک ارائه می‌کند. مشاهدات وایکوف در زمینه تغییرات قیمت منجر به خلق چرخه بازار وایکوف شد که از چهار مرحله متمایز یعنی انباشت، روند صعودی، توزیع و روند نزولی تشکیل شده است.

همچنین ریچارد وایکوف قوانینی را برای استفاده از این الگو در ارتباط با مراحل مختلف تعریف کرد. این قوانین به شناسایی مکان درست خرید و اهمیت قیمت در طیف گسترده‌ای از روندهای صعودی، نزولی و … یک ارز دیجیتال کمک کنند. وایکوف برای توسعه و بهبود این الگو زمان بسیاری صرف کرد و کوشش‌ها و فعالیت‌های وی تأثیر چشم‌گیری بر تحلیل تکنیکال مدرن گذاشت. ابتدا از این روش در در بازار سهام استفاده می‌شد و حالا الگوی وایکوف در تمایی بازارهای مالی قابل استفاده است.

آیا الگوی وایکوف معتبر است؟

این الگو برای تریدرهایی که به دنبال اخذ سود از قسمت اصلی یک روند هستند کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد اما این روش نیز همچون دیگر الگوها، احتمال خطا دارد. به‌طور کلی تریدرها اغلب روی نقطهٔ حمایتی خرید کرده و روی نقطهٔ مقاومتی ارز دیجیتال خود را به فروش می‌رسانند. در واقع اگر یک تریدر آگاهی و مهارت لازم از مرحله انباشت و بالا رفتن قیمت را داشته باشد، درصد موفقیت وی بیشتر خواهد بود.

هدف از تحلیل تکنیکال این است که قیمت احتمالی یک رمز ارز را در آینده بر مبنای احتمالات پیش بینی کنیم و یکی از ابزارهای این‌کار، الگوی وایکوف است. الگوی وایکوف به تریدرها کمک کرده تا احتمال تحلیل هدف‌های قیمتی و جهت‌های محتمل را بالا ببرند. روش وایکوف نیز همانند سایر ابزارهای معاملاتی محدودیت‌های مختص به خود را در بر دارد. ضمن آنکه در معاملات مالی هیچ ابزاری قادر نخواهد بود تا اطمینان صددرصدی برای تریدر فراهم کند.

علاوه‌بر این، بازار همواره در نوسان است و هیچ ضمانتی وجود ندارد که الگوی تکنیکال شما اجرا شود. باید توجه کنید که حتی درصورت اجرای صحیح و بی‌نظیر الگو باز هم احتمال خراب شدن آن وجود دارد. بدین جهت میزان اطمینان کاربر به الگوی وایکوف به نحوه تمرین و پیگیری همهٔ قوانین آن ضمن بهره‌وری از یک سیستم مدیریت سرمایه ی قدرتمند بستگی دارد.

جدا از وایکوف، الگوهای کندل استیک نیز از درصد اطمینان بالایی برخوردار هستند. این الگوها در راستای شناسایی سیگنال‌های مختلف کاربرد داشته و ما در مقاله معرفی ۱۲ الگوی کندل استیک به معرفی مهم‌ترین الگوهای کندل استیک پرداختیم. با مطالعه این مقاله تحلیل‌های خود را به سطح جدیدی ببرید.

قوانین سه‌گانه‌ی الگوی وایکوف

تحلیل بر پایهٔ الگو وایکوف بر سه اصل استوار است. این اصول در بسیاری از تحلیل‌های بازار کاربرد دارند. این قوانین در موارد زیر کاربرد دارند.

  • مشخص یا تعیین کردن شرایط فعلی بازار
  • توانایی بالقوهٔ حرکتی بازار و رمز ارز
  • انتخاب کردن مطلوب‌ترین موقعیت‌های شورت و لانگ
  • شناسایی وضعیت یک رمز ارز یا دارایی
  • خارج شدن از وضعیت رنج
  • پتانسیل دستیابی به قیمت و هدف مدنظر

در نهایت می‌توان گفت که این قوانین در تمامی بازارهای مالی و چارت‌ها در تایم فریم‌های مختلف قابل استفاده هستند.

۱. قانون عرضه و تقاضا

قانون عرضه و تقاضا مهم‌ترین و اساسی‌ترین قوانین سه‌گانه وایکوف است. با بالارفتن تقاضا و پیشی گرفتن از عرضه، قیمت‌ها رشد می‌کنند. علت این امر آن است که تعداد خریداران از فروشندگان بیشتر شده است. برعکس و در زمان کاهش عرضه، قیمت دچار ریزش می‌شود.

بیشتر سرمایه‌گذارانی که پیروی الگوی وایکوف هستند برای آنکه بتوانند دید مطلوب‌تری از رابطهٔ بین عرضه و تقاضا داشته باشند، دست به مقایسه روند حرکت قیمت و حجم معاملات می‌زنند که این رویکرد چشم‌انداز کلی در مورد حرکت‌های بعدی بازار برای آنها فراهم می‌کند.

۲. قانون علت و معلول

این قانون به کاربر می‌گوید که تمایزها یا تفاوت‌های بین دو مقولهٔ عرضه و تقاضا امری تصادفی نیست. بلکه این امر در ادوار گوناگون و در نتیجهٔ یک اتفاق به‌خصوص رخ می‌دهد.

از منظر وایکوف، یک دوره انباشت و ماندگاری (علت) منجر به آغاز روند افزایشی (معلول) خواهد شد. برعکس نیز دوره پخش و یا توزیع (علت) منجر به آغاز روند نزولی یا افت (معلول) خواهد شد.

وایکوف برای تخمین توانایی بالقوه معلول‌های یک علت، راهکاری منحصربه‌فرد را خلق و به جهان معرفی کرد. به نوعی می‌توان گفت، وی راهکارهایی ساخت که قادر بودند اهداف معامله را بر مبنای دوره‌های انباشت و توزیع مشخص کنند.

۳. قانون تلاش و نتیجه

قانون سوم وایکوف نشان می‌دهد که تغییرات قیمت، حاصل یک تلاش هستند که با حجم معاملات نمایش داده می‌شوند. درصورت تشابه حرکت قیمت و حجم معاملات، روند قیمتی، شانس خوبی برای ادامه پیدا کردن دارد. اما درصورت دیده شدن واگرایی بین قیمت و حجم معاملات، احتمالا روند بازار متوقف شده یا مسیر خود را عوض خواهد کرد.

الگوی وایکوف در انتهای روند نزولی
wyckoff

تحلیل عملی بازار به روش وایکوف

رویکردهای وایکوف به ارائه ۵ اصل کلی نسبت به بازار می‌پردازد. این اصول به شرح زیر است:

۱. تأثیر روند فعلی بازار بر چرخه آینده

اولین رویکرد الگوی وایکوف تعیین روند کلی بازار و چرخه بعدی مارکت است. در واقع می‌توانید ارزیابی دقیقی داشته باشید از اینکه بازار در آینده به سمت بالا حرکت خواهد کرد یا به سمت پایین.

علاوه بر الگوی وایکوف، الگوهای وج (کنج) نیز کاربرد بسیار زیاد و دقیقی در شناسایی روند بازار و آینده آن دارند. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما برای استفاده از این الگو در تحلیل‌تان مقاله «معرفی الگوهای وج؛ ترید ارز دیجیتال با استفاده از الگوی کنج صعودی و نزولی» را مطالعه کنید.

۲. انتخاب ارز دیجیتال همسو با روند

یک معامله گر با مهارت بالا و حرفه‌ای باید تمام سعی خود را بر آن دارد که یک ارز دیجیتال را هم مسیر با روند بازار انتخاب کند. به گونه‌ای که اگر روند بازار افزایشی بود رمز ارزهایی را انتخاب کند که همسو با بازار رشد کرده و افت کمتری را تجربه کرده باشند. عکس این موضوع نیز صدق خواهد کرد؛ به‌طوری‌که در روند نزولی ارزهایی برای معامله انتخاب می‌شوند که عملکرد و کارایی ضعیفی داشته و همسو با روند دچار افت قیمت شده‌اند.

۳. در زمان انباشت خرید کنید

در این اصل می‌توان این‌گونه عنوان کرد که الگوی وایکوف به نمودارهای «P&F» وابسته است. لازم است بدانیم این اصل نشات گرفته از قانون علت و معلول است. در واقع باید ارزی را انتخاب کنید که یا در حال انباشت یا در حال توزیع باشد. این ارزها پتانسیل بیشتری برای رشد یا ریزش دارند. به طوریکه اگر ارز دیجیتال در فاز انباشت بود، بهترین زمان برای خرید آن ارز دیجیتال است و در زمانی که ارز دیجیتال در فاز توزیع قرار دارد، بهترین زمان برای فروش آن ارز دیجیتال است.

۴. پیش از آغاز حرکت‌های بزرگ خرید کنید

برای اینکار ابتدا حجم معاملات و قیمت دارایی موردنظر را بررسی کنید. سپس با تعیین روند و رفتار کلی بازار از نتیجه‌گیری خود مطمئن شوید. در نهایت با استفاده از دیگر اندیکاتورها و الگوهای مختلف روند دارایی موردنظر را بررسی و تحلیل کنید.

۵. همواره ارز دیجیتال را رصد کنید

بیش از ۷۵ درصد از رفتارهای بازار از یک الگوی تکراری پیروی می‌کنند و همین موضوع علت کافی برای موفقیت تریدرهای حرفه‌ای است. به طوری که تریدر قادر است، رفتارهای شاخص پیشین دارایی را دنبال کرده و با استفاده از آنها رفتار دارایی در چرخه بعدی را تعیین کند. باید بدانیم تاریخ همواره در بازارها تکرار می‌شود و تریدرها می‌توانند به‌خوبی از آن استفاده کنند.

الگوی وایکوف در چه حد موثر است؟

الگوی وایکوف ابزارها و تکنیک‌های قابل اعتمادی را برای ارزیابی بازارها و معاملات زمانی ارائه می‌دهد. طی حدودا یک قرن این الگو توسعه یافته و حالا از سوی نهادهای سرمایه‌گذاری، معامله‌گران و تحلیل‌گران مختلف در سرتاسر جهان استفاده می‌شود.

بیشترین استفاده از الگوی وایکوف در کجاست؟

می‌توان از الگوی وایکوف برای تعیین روند بازار، انتخاب رمز ارزهای مختلف برای سرمایه‌گذاری و زمان خرید یا فروش استفاده کرد. علاوه‌بر این موارد، می‌توان از الگوی وایکوف برای شناسایی وضعیت یک رمز ارز از نظر انباشت یا توزیع نیز استفاده کرد. در نهایت می‌توان گفت که این الگو بستری برای سود بالا فراهم کرده و با استفاده از رویکرد تحلیلی آن می‌توان بدون احساسات و در زمان مناسب از بازار خارج شد.

پرسش و پاسخ

  • الگوی وایکوف چیست؟

وایکوف برای تحلیل تکنکیال الگوهای مشخصی استفاده می‌کند که به طور خلاصه بازار را به چهار فاز تقسیم می‌کند؛ فاز انباشت که فاز بازار پیش از آغاز روند صعودی است، فاز صعودی که در آن قیمت رشد می‌کند، فاز توزیع که فاز بازار پیش از آغاز روند نزولی است و فاز نزولی که در آن قیمت شروع به ریزش می‌کند.

  • آیا بیت کوین را می‌توان به روش وایکوف تحلیل کرد؟

بله؛ بیت کوین را نیز می‌توانیم با استفاده از الگوهای وایکوف تحلیل کرده و قیمت آینده آن را پیش بینی کنیم.

سخن پایانی

الگوی وایکوف یکی از ساده‌ترین و بهترین الگوهای ممکن در بازارهای مالی است. این الگو در هر بازاری قابل استفاده بوده و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از این الگو دارید؟ آیا از آن در تحلیل خود استفاده می‌کنید؟ حتما نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Investopedia

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.