پرونده ویژه؛ چرا ارزهای دیجیتال بهترین بازار برای نوسان گیری است؟

پرونده ویژه؛ چرا ارزهای دیجیتال سرشار از نوسان هستند؟

نوسان، آشناترین کلمه در بازار ارزهای دیجیتال است. نوسان و نوسانی بودن بخشی از ذات اکوسیستم رمز ارزها است و همین موضوع منجر به افزایش هیجانِ ترید کردن در بازار می‌‌گردد. ارزهای دیجیتال به‌راحتی قابل پیش‌بینی نبوده و همین موضوع نیز بخاطر نوسانات بازار است. اما چرا ارزهای دیجیتال آرام نمی‌گیرند؟ چرا انقدر نوسان در بازار وجود دارد؟ در ادامه به سوال مهم «چرا ارزهای دیجیتال سرشار از نوسان هستند» پاسخ می‌دهیم. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

مهم‌ترین دلایل نوسانی بودن ارزهای دیجیتال

پیش از بررسی عوامل مختلف، بهتر است به بررسی عبارت نوسان بپردازیم. به‌طور کلی در بازارهای مالی به تغییرات قیمت، نوسان می‌گویند. یک مثال مناسب از نوسان، روند قیمت بیت کوین است. اگر بیت کوین را در سال 2011 با قیمت 20 دلار خریداری کرده بودید، دارایی شما طی 6 سال، هزار برابر شده و به سطح 20 هزار دلار رسیده بود. از سوی دیگر اگر بیت کوین را در سال 2018 و در سطح قیمت 10951 دلار خریداری کرده بودید، سرمایه‌ی شما طی 70 درصد سقوط و فقط در یک سال به سطح 3847 دلار رسیده بود.

1-عرضه و تقاضا

اولین عامل مهمِ نوسانات، عرضه و تقاضا است. وقتی کاربران اقدام به خرید یک دارایی می‌کنند، تقاضا برای آن افزایش یافته و دارایی موردنظر دچار افزایش قیمت می‌گردد. این اتفاق زمانی پررنگ‌تر می‌شود که دارایی موردنظر عرضه‌ای محدود داشته باشد. به‌عنوان مثال تنها 21 میلیون بیت کوین در جهان وجود داشته و تقاضای بالا برای آن و عرضه‌ی محدود منجر به رشد قیمت BTC می‌گردد.

ارزهای دیجیتال
نوسان، بخشِ جدانشدنی ارزهای دیجیتال است

به‌طور کلی، افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت رمز ارز می‌گردد. با افزایش تقاضا، عرضه نیز افزایش یافته و رقابت بر سر دارایی از بین می‌رود.

به همین خاطر رمز ارزهایی با عرضه‌ی کم‌تر رشد قیمت بیش‌تری را نسبت به ارزهایی با عرضه‌ی بالا تجربه می‌کنند. عرضه و تقاضا نه‌تنها درمورد ارزهای دیجیتال صدق کرده بلکه در دیگر بازارهای مالی همچون بورس نیز صدق می‌کند.

2- هایپ و هیجان

یکی‌دیگر از عوامل مهم در نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال، هیجان و هایپ است. با راه‌اندازی یا ترند شدن یک ارز دیجیتال، مردم با شنیدن درباره‌ی آن هایپ شده و هیجان اولیه را تجربه می‌کنند. چنین اتفاقی منجر به هجوم کاربران برای خرید و فروش یک رمز ارز شده و نوسان شدید رقم می‌خورد.

در بلاگ توکن باز بخوانید؛ کدام ارز پایدارترین استیبل کوین بازار است؟

معمولا با آرام شدن اوضاع و از بین رفتن هیجان، دارایی موردنظر دچار سقوط قیمت شده و تغییرات قیمت زیادی را تجربه می‌کند.

اینفلوئنسرها و افراد مشهور نیز نقش پررنگی در نوسانات قیمت ایفا می‌کنند. به‌عنوان مثال ایلان ماسک با توییت‌های پیاپی خود درباره‌ی دوج کوین، رشد قیمت بی‌نظیری را برای این رمز ارز رقم زد.

3- هزینه تولید

هزینه‌ی تولید توکن‌ها به 2 عامل اصلی بستگی دارد:

  1. هش‌ریت شبکه
  2. مصرف برق شبکه

در یک سیستم استخراج پیچیده همچون بیت کوین، ماینرها برای حل مسائل پیچیده‌ی ریاضی با یک‌دیگر رقابت کرده تا با توکن‌های جدید پاداش بگیرند. با افزایش رقابت، استخراج ارز دشوارتر شده و سود ماینرها کاهش می‌یابد.

بیت کوین
هزینه‌ی تولید یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده‌ی قیمت بیت کوین است

ماینرها می‌توانند رمز ارز دیگری را برای استخراج انتخاب کرده اما همین اتفاق نیز منجر به نوسانات کوتاه‌مدت می‌گردد. در برخی اوقات، این نوسان روی عملکرد قیمت یک دارایی در بلندمدت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

درواقع با رشد هزینه‌های استخراج، ارزش یک دارایی افزایش می‌یابد. درصورتی که قیمت دارایی، هزینه‌ی ماینرها برای استخراج آم را پوشش ندهد، ماینرها به استخراج کردن این دارایی ادامه نخواهند داد. بیت کوین یک نمونه‌ی بارز است که قیمت آن با تاثیر ماینرها تنظیم می‌شود.

4- رقابت

روزانه چندین رمز ارز جدید متولد شده و می‌شوند. با این حال با افزایش بیش‌ازحد رقابت در بازار، ارزهای دیجیتال با کاهش شدید قیمت مواجه شده و ارزش خود را از دست می‌دهند.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

5- قانون‌گذاری‌ها

یکی دیگر از عوامل اصلی نوسان و کاهش قیمت‌ها، قانون‌گذاری است. قانون‌گذاران با وضع قوانین سخت‌گیرانه ارزهای دیجیتال را سرکوب کرده و همین موضوع منجر به ایجاد نوسان می‌شود. به‌عنوان مثال، چین در سپتامبر 2017 عرضه‌ی اولیه ارزهای دیجیتال  (ICO) را در این کشور ممنوع کرد که منجر به پایان یافتن فعالیت بسیاری از رمز ارزها گردید. همچنین همین اتفاق باعث شد تا بیت کوین نیز دچار کاهش قیمت شود.

بیت کوین
برخی اوقات نهنگ‌ها با فروش یا خرید مقادیر عظیم دارایی، قیمت‌ها را دستکاری می‌کنند

6- نهنگ‌های ارز دیجیتال

نهنگ‌ها، بازیکنان بزرگ و تاثیرگذار بازار هستند. این افراد مقادیر زیادی از یک یا چند دارایی را در اختیار دارند. تراکنش‌های نهنگ‌ها و خرید و فروش مقادیر زیادی ارز دیجیتال از سوی آنها منجر به حرکت بازار و ایجاد نوسان می‌گردد. به‌عنوان‌مثال وقتی چهارمین نهنگ بزرگ بیت کوین تصمیم به فروش دارایی خود بگیرد، پادشاه ارزهای دیجیتال نوسان زیادی را در کوتاه‌مدت تجربه خواهد کرد.

فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود مطمئن

به‌طور کلی نهنگ‌های ارز دیجیتال قادر به دست‎کاری قیمت هر ارزی هستند.

آینده‌ی ارزهای دیجیتال به چه صورت خواهد بود؟

سال 2022 سرشار از بدبختی و تاریکی برای ارزهای دیجیتال بود. این صنعت نوپا سخت‌ترین سال خود را سپری کرد و بسیاری از مردم باور داشتند که ارزهای دیجیتال زیر فشارها دوام نخواهند آورد. از سوی دیگر برخی از حامیان رمز ارزها بر این باور هستند که بازار در نهایت به ثبات خواهد رسید. با این حال ارزهای دیجیتال قابل پیش‌بینی نیستند و تنها زمان به ما نشان خواهد داد که چه اتفاقاتی برای این صنعت نوپا رخ خواهد داد.

بیش‌تر بخوانید؛ بررسی آماری ارتباط نرخ بهره امریکا و قیمت بیت کوین

سخن پایانی

بهتر است به‌عنوان تریدر و کاربرِ بازار، همیشه مراقب نوسانات دارایی‌های خود باشید. نوسان در بازار برای برخی ناخوشایند و برای عده‌ای دیگر خوشایند است. شما همراهان توکن باز در کدام دسته هستید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان مقاله‌ی «چرا ارزهای دیجیتال سرشار از نوسان هستند» همراه ما بودید.

منبع: MakeUseOf

نوسان چیست؟

به تغییرات قیمت دارایی‌های مختلف نوسان گفته می‌شود.

چرا ارزهای دیجیتال سرشار از نوسان هستند؟

نوسانی بودن ارزهای دیجیتال منوط به 6 عامل مختلف به شرح زیر است.
1- عرضه و تقاضا
2- هایپ و هیجان
3- هزینه تولید
4- رقابت
5- قانون‌گذاری
6- نهنگ‌های ارز دیجیتال

آیا در آینده ارزهای دیجیتال به ثبات خواهند رسید؟

ارزهای دیجیتال غیرقابل پیش‌بینی هستند و به همین خاطر نمی‌توان گفت که در آینده بازار به ثبات خواهد رسید یا خیر.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.