از دوج کوین تا پپه؛ بررسی تکامل میم کوین‌ها و تاثیر آنها بر بازار ارزهای دیجیتال

از دوج کوین تا پپه؛ بررسی تکامل میم کوین‌ها و تاثیر آنها بر بازار ارزهای دیجیتال

میم کوین‌ها پادشاهان جهان ارزهای دیجیتال هستند. بله درست خواندید، فقط این ارزها می‌توانند طی تنها 14 روز 4000 درصد رشد قیمت را تجربه کرده و فاصله‌ی فرش تا عرش را در چند روز طی کنند. این ارزهای بی‌نظیر که از قضا محبوبیت بالایی در ایران دارند، بخش بزرگی از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده و در لیست ارزهای برتر مارکت جا خوش کرده‌اند. اما اولین بار این ارزها از کجا متولد شدند؟ چه آینده‌ای در انتظار آنهاست؟ امروز قصد داریم تا به بررسی تکامل میم کوین‌ها بپردازیم. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

اگر به دنبال مکانی امن برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال می‌گردید پیشنهاد توکن باز به شما استفاده از صرافی اتر اکس است که با کارمزدهای رقابتی و پایین، یکی از بهترین قیمت‌ خرید و فروش ارز دیجیتال را بین صرافی‌های ایرانی دارد.

ورود به صرافی اتر اکس

سرآغاز راه تکامل میم کوین‌ها با دوج کوین

اگر رد میم کوین‌ها را گرفته و به 10 سال پیش برگردیم، به دوج کوین می‌رسیم. دوج کوین در سال 2013 و در قالب یک شوخی و یک پروژه‌ی فان از سوی دو مهندس نرم‌افزار راه‌اندازی شد. این ارز محبوبیت قابل‌توجهی به‌دست آورد و تصویری از سگی با نژاد شیبا اینو را به‌عنوان نماد خود انتخاب کرده بود. چند سال بعد این سگ‌ها یک‌شبه به ترندترین تصویر دنیای اینترنت تبدیل شده و به‌معنای‌ واقعی کلمه وایرال شدند که همین موضوع به رشد انفجاری دوج کوین دامن زد.

دوج کوین
دوج کوین اولین میم کوین جهان است و از سوی ایلان ماسک پشتیبانی می‌شود

علی‌رغم فقدان کاربرد یا یک هدف واقعی، دوج کوین رشد کرد و در سال 2014 برای مدت کوتاهی از بیت کوین پیشی گرفت. 7 سال بعد یعنی در سال 2021 ارزش کل بازار این رمز ارز به 88.8 میلیارد دلار رسید و هر واحد DOGE در سطح قیمت 0.6818 دلار معامله می‌شد. در این مسیر چهره‌ها و سلبریتی‌های بزرگی ازجمله ایلان ماسک به دوج کوین و دیگر میم کوین‌ها کمک کردند و به‌نوعی مسیر همواری برای رشد قیمت آنها فراهم کردند.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش میم کوین‌ ها در صرافی‌های ایرانی

ایلان ماسک (بنیان‌گذار تسلا، اسپیس‌ایکس و مدیرعامل توییتر) دو سال قبل خود را پدرِ دوج کوین نامیده بود و داستان به اینجا ختم نمی‌شود؛ ماسک چندی پیش لوگوی دوج کوین را با لوگوی توییتر برای مدتی جایگزین کرد و همین موضوع منجر به رشد قیمت 40 درصدی دوج کوین گردید.

اوج مسیر میم کوین‌ها با PEPE

رمز ارز پپه در اوایل سال 2023 راه‌اندازی شد و به‌سرعت توجه جوامع مختلف ارز دیجیتال را به خود جلب کرد. از زمان راه‌اندازی تاکنون، این ارز به ارزش کل بازارِ بیش از 1 میلیارد دلاری دست یافته و در صرافی‌های بزرگی همچون بایننس، هیوبی، OKX و … لیست شده است.

ارز دیجیتال پپه
رمز ارز پپه طی 30 روز بالغ بر 4000 هزار درصد رشد قیمت را تجربه کرد

اگرچه این ارز از زمان تولد تاکنون روزهای فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر گذاشته اما تیم توسعه‌دهنده‌ی ناشناس آن درخصوص اهداف پپه به‌طورشفاف صحبت کرده است. آنها به‌صراحت می‌گویند که این توکن «کاملا بی‌فایده است» و حتی و در صفحه سلب مسئولیت خود نوشته‌اند:

PEPE یک میم کوین است که هیچ‌گونه ارزش ذاتی ندارد. هیچ تیم توسعه‌دهنده‌‌ای برای این ارز درنظر گرفته نشده و نقشه راه (Road Map) ندارد. این کوین کاملا بی‌استفاده بوده و فقط برای اهداف سرگرمی طراحی شده است.

در زمان نگارش این مقاله بازار ارزهای دیجیتال در یک زمستان طولانی قرار گرفته اما در نهایت روزهای خوب آن مجددا از راه می‌رسند و باید دید که ارزی مثل پپه چه عملکردی در آن زمان خواهد داشت. در واقع توجه به پایداری میم کوین‌ها در بلندمدت بسیار مهم است و صنعت کریپتو به‌جای تمرکز بر سود کوتاه‌مدت باید روی گسترش کاربردها تمرکز کند.

آشنایی بیشتر با په په: په‌ په (pepe): پادشاه جدید میم کوین‌ ها

شاید بگویید که پایداری میم کوین‌ها در بلندمدت برای کسی مهم نیست و کاربران به‌دنبال کسب سود هنگفت در کوتاه‌مدت هستند اما پروژه‌ها باید روی پایداری ارز خود در بلندمدت و اطمینان از دوام آن کار کنند.

تاثیر میم کوین‌ها بر اعتبار صنعت ارزهای دیجیتال؛ مضر یا مفید؟

همانطور که صنعت ارزهای دیجیتال به رشد خود ادامه می‌دهد، کاربرد آنها نیز گسترده‌تر شده و برای هر ایده یا هدفی یک ارز وجود دارد. در واقع ارزها برای پذیرش گسترده‌تر از سوی مردم و ماندگاری بهتر در طولانی‌مدت باید مشکلات دنیای واقعی را حل کنند.

اگرچه میم کوین‌ها توجه و هیجان را برای این صنعت به ارمغان آورده اما هیچ فایده‌ی فنی خاصی برای پیشرفت فناوری ارزهای دیجیتال ندارند. حتی برخی از تحلیل‌گران باور دارند که میم کوین‌ها به اعتبار و شهرت صنعت کریپتو آسیب می‌زنند. لیم یو کیان مدیر وب‌سایت مرجع و بزرگ CoinGecko در این خصوص گفته است:

میم کوین‌ها خطرناک‌ترین مدل از ارزهای دیجیتال هستند چرا که بر پایه‌ی هایپ، هیجان و تبلیغات فعالیت می‌کنند. عمر و ماندگاری آنها به تبلیغات پروژه بستگی دارد.

بنا به تحقیقات کوین جکو، یک سرمایه‌گذار برای تبدیل شدن به نهنگ یا میلیون میم کوین‌های برتر باید به‌طور متوسط 662 هزار دلار سرمایه‌گذاری کند. جالب است بدانید برای میلیونر شدن با استفاده از میم کوین‌ها تنها به 12 دلار شیبا اینو در سال 2020 نیاز داشتید و پس از مدتی ارزش دارایی شما به یک میلیون دلار می‌رسید. این رقم برای میم کوین ArbDoge معادل 190 هزار دلار در سال 2023 است.

اگرچه این ارقام وسوسه‌کننده به‌نظر می‌رسند اما باید ریسک و نوسانات شدید میم کوین‌ها را نیز در نظر بگیرید. در واقع هر صعود سنگینی با یک ریزش قیمت شدید همراه است.

میم کوین‌ها چه فایده‌ای برای بازار رمز ارزها دارند؟

اگرچه میم کوین‌ها چندان مناسب پذیرش ارزهای دیجیتال در بلندمدت نیستند اما توجه بسیاری را به این صنعت جلب کرده و هیجان را برای آن به ارمغان آورده‌اند. هرچند این اتفاق مزیتی بزرگ محسوب می‌شود اما هنگامی جالب می‌شود که میم کوین‌ها پذیرش را هدایت کرده و بر اساس برنامه‌های کاربردی و اهداف واقعی کار کنند. می‌توان از این ارزها در زمینه‌هایی همچون حواله، پرداخت‌های آنلاین و مدیریت دارایی استفاده کرد.

میم کوین
میم کوین‌ها طی 10 سال قدمت خود توجه چشمگیری را به سوی بازار ارزهای دیجیتال معطوف کرده‌اند

با رشد روزافزون بلاکچین و ارزهای دیجیتال، ایجاد پلتفرمی که میم کوین‌ها را در تراکنش‌های دنیای واقعی دخیل کرده و برای آنها کاربرد ایجاد کند دور از ذهن و عجیب نیست. چنین نوآوری ساده‌ای نه‌تنها کاربرد بیشتری برای صنعت ارزهای دیجیتال به ارمغان آورده بلکه این امکان را برای میم کوین‌ها فراهم می‌کند تا در دنیای واقعی استفاده شده و فراتر از بازار ارزهای دیجیتال، هیجان و هایپ فعالیت کنند.


پیشنهاد نویسنده: از مطلب پربازدید توکن باز دیدن کنید:


در نهایت موفقیت و ماندگاری میم کوین‌ها در طولانی‌مدت مشخص نیست. اگرچه این ارزها رویایی‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند اما بازار هنوز در مراحل اولیه‌ی خود قرار داشته و دائما در حال تکامل است. بنابراین شاید در آینده جایی برای میم کوین‌ها در بین ارزهای برتر بازار نباشد.

سخن پایانی

صنعت کریپتو پتانسیل بالایی برای ایجاد تغییرات بزرگ در امور مالی و … دارد. می‌توان با استفاده از پتانسیل بلاکچین یک اکوسیستم پایدارتر، قابل‌اعتمادتر و بهتر ایجاد کرد. بدین ترتیب میم کوین‌ها نیز می‌توانند در چارچوب این اکوسیستم در کنار دیگر ارزها فعالیت کنند. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به میم کوین‌ها چیست؟ چه تجربه‌ای از سرمایه‌گذاری روی آنها دارید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی تکامل میم کوین‌ها همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: CoinTelegraph

سوالات متداول

  • چه آینده‌ای در انتظار میم کوین‌های بازار است؟

پاسخ دقیق و مشخصی برای این سوال وجود ندارد اما برخی از کارشناسان باور دارند که با تکامل بازار و بی‌کاربرد بودن میم کوین‌ها، این ارزها از مارکت حذف خواهند شد.

  • اولین میم کوین جهان کدام ارز بود؟

دوج کوین. رمز ارز DOGE در سال 2013 بر مبنای یک شوخی از سوی دو مهندس نرم‌افزار راه‌اندازی شد تا اولین میم کوین بازار لقب بگیرد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.