تحلیل فاندامنتال چیست؟

image5 6 1210x640 1

تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال: در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد به بحث تحلیل فاندامنتال پرداخته و اهداف آن را مورد بررسی و ارزشیابی قرار دهد.

مفاهیم کلی:

تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis) چیست؟

برای آنکه توانایی ارزش یک دارایی را در حال و آینده را تعیین و تشخیص بدهیم، نیازمند علمی هستیم که این متغیرهای اقتصادی را ارزیابی کند و عوامل تغیردهنده‌ی یک دارایی را بررسی کند که به این علم ارزیابی متغیرهای اقتصادی و مالی تحلیل فاندامنتال می‌گویند.

به تعبیری دیگر در این تحلیل شخص یا اشخاص تحلیلگر به بررسی یک پروژه یا موسسه می پردازد و در این راستا به پیگیری رویداد و وقایع پرداخته و همه‌ی جنبه‌های تاثیرگذار یک پروژه یا موسسه به گونه‌ای که بتوان به ارزش ذاتی و پتانسیل‌های بالقوه پی برد به عنوان تحلیل فاندامنتال شناخته خواهد شد.  

برای فهم بهتر به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید خبر پذیرش رمزارز بیت کوین توسط سایت آمازون پخش شود و یک کاربر احتمال صعودی شدن این رمز ارز بابت این خبر پخش شده را بدهد و بیت کوین بخرد. می‌توان گفت او از تحلیل فاندامنتال در این موضوع بهره‌ جسته است.

تحلیل فاندامنتال چیست؟
تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال

چرا از تحلیل فاندامنتال باید استفاده کنیم؟

اما باید بدانیم که این تحلیل برای معین کردن درست، ارزش بخشی سهام در بازار امری مهم و لازم تلقی می‌شود. تحلیلگران این حوزه عموماً برای شناسایی قیمت‌های سهام و ارزش واقعی آن‌ها باید به بررسی عوامل های کوچک و بزرگ بپردازند.

و این موضوع زمانی نمو پیدا کند که اگر سهامی به درستی قیمت‌گذاری نشود، می تواند ارزش پولی بیشتری داشته و سود بسزایی کسب کند. این موضوع در موردهای که ارزش سهام به طور برعکس و زیر قیمت منصفانه قیمت تعیین شده باشد هم صدق می کند.

تحلیل فاندامنتال کمی و کیفی

باید بدانیم از عدیده مشکلات لفظ فاندامنتال یا بنیادی، پوشش دهندگی آن در وجوه اقتصادی است زیرا در عوامل زیادی نقش دارد. به طور کلی تحلیل فاندامنتال می تواند به معنای هر چیزی که پیرامون شرایط اقتصادی یک شرکت باشد تلقی شود.

باید خاطرنشان شد که عوامل زیادی در سهام بازار یا کیفیت مدیریت یک شرکت، به انضمام اعداد درآمدی و سود نیز شامل این بنیاد ها می‌شوند.

عوامل بنیادی را میتوان به دو بخش تقسیم نمود : کمی و کیفی

تحلیل فاندامنتال کمی

تحلیل فاندامنتال کمی یا به انگلیسی (Quantitative Fundamental Analysis) تحلیلی است که آن را در قالب مقادیر و اعداد کمیت می توان تعبیر کرد. که اینگونه تحلیل‌های کمی از پارامترهای قابل اندازه گیری یک کسب و کار هستند برای همین میتوان این بنیاد را عظیم‌ترین منابع اطلاعات کمی صورت‌های مالی دانست. این بنیاد می‌تواند درآمد سود حاصله و دارایی را به دقت اندازه گیری کند.

صورت مالی رابطی است که به واسطه‌ی آن، شرکت داده‌های مربوط به عملکرد مالی خود را علنی می کند.

باید اذعان داشت که که تحلیلگران این حوزه از داده‌های کمی صورت‌های مالی برای اتخاذ تصمیم در رابطه با سرمایه‌گذاری بهره‌جویی می‌کنند. 3 صورت مهم مالی عبارتند از : 1-صورت سود و ضرر 2-ترازنامه 3-صورت وجه‌های نقد

تحلیل فاندامنتال کیفی

تحلیل فاندامنتال کیفی یا به انگلیسی (Qualitative Fundamental Analysis) تحلیلی است که عدد ملاک نیست و مربوط به ماهیت و یا استاندارد می باشد.

تحلیل‌های کیفی زیاد عیان و آشکار نیستند. اینگونه تحلیل‌ها دربرگیرنده‌ی شناسایی نام تجاری، مدیران اصلی یک شرکت، فناوری منحصر به فرد آن شرکت و… می‌تواند باشد.

دو مبحث مهم در بنیاد کیفی که باید بدانیم را در ذیل توضیح خواهیم داد.

  • اولویت رقابتی : کسب موفقیت های پی در پی در یک شرکت معمولا به دلیل داشتن فضای رقابتی و حفظ آن می‌باشد. امتیازاتی مانند نام تجاری، تسلط بر بازار و قبضه کردن آن همانند شکاف یا گسلی است که شرکت ها را از رقبا دور می‌سازند. زمانی که یک شرکت به یکی از امتیازاتی رقابتی دست می‌یابد می تواند برای مدت های طولانی سود خوبی عاید خود کند.
  •  
  • مدل یا نحوه کسب و کار : نوع کارکرد یک شرکت به طور دقیق به گونه‌ای است که پاسخگویی به آن راحت نیست. باید در اثنای آن بدانیم درآمد حاصله از طریق فروش محصولات آن شرکت بوده یا صرفاً فقط حق سرقفلی و امتیازات را پرداخت کرده است؟با همه ی موارد گفته شده باید بدانیم که مدل و نحوه ی کسب و کار یکی از مهمترین معیارها و پارامترهای تحلیل فاندامنتال است.
fundamental analysis
تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال

پرکاربردترین اندیکاتورها در تحلیل فاندامنتال

از گذشته تا به حال همه افراد سرمایه گذار در بازارهای مالی کوشش کرده تا با راه حل‌های مختلف بتوانند روند حرکتی و میل بازار به صعود یا نزول را تشخیص دهند. به این روش‌ها و ابزارها را اندیکاتور یا نشانگر گفته می‌شود، که در هر دو تحلیل هم تکنیکال هم فاندامنتال میتوان از آن بهره جست.

اما باید خاطرنشان شد که برعکس تحلیل تکنیکال که از ابزارهای معروفی چون : شاخص توان نسبی (RSI) یا نمودارهای شمعی (Candlestick) برای بررسی روند بازار بهره می‌برند، در تحلیل فاندامنتال این اندیکاتورها بکار نمی‌آیند و اندیکارتورهای مخصوص به خود را دارد که با بهره جویی از آنها میتوان به بررسی روند بازار پرداخت.

پرکاربردترین اندیکاتورهای تحلیل فاندامنتال

سود هر سهم (EPS)

نسبت قیمت به درآمد (P/E)

نسبت قیمت به ارزش دفتری (P/B)

نسبت قیمت به درآمد به رشد (PEG)

آموزش تحلیل فاندامنتال

باید دانست که یکی از بهترین راهکارها برای بهره‌وری هرچه بهتر در زمان ترید، آماده سازی بستری است، که خطر و ریسک معامله را به حداقل برساند به طوری که سود حاصله کم نشود. اما باید بدانیم که برای یک معامله پرسود و کم ریسک آشنایی و تسلط به مهارت‌های رایج در بازار کریپتوکارنسی است.

ضمن آنکه آشنایی و بهره‌جویی از این تحلیل ها در بازار رمز ارزها قدرت تصمیم گیری در شرایط حساس را بالا برده و باعث می شود انتخاب بهتر داشته که این به خودی خود به معنای داشتن تریدی کم ریسک و پرسود خواهد بود.

fundamental analysis
تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال

نحوه‌ تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری در دنیای ارز دیجیتال و بازارهای آن به سه بخش کلی اشاعه پیدا می کند.

  • سرمایه گذاری بلند مدت
  • سرمایه گذاری میان مدت
  • سرمایه گذاری کوتاه مدت

باید بدانیم که در سرمایه گذاری کوتاه مدت نیازی به تحلیل فاندامنتال نیست و اینگونه سرمایه گذاری متکی به تحلیل تکنیکال است.

به صورتی که اطلاعات برآورد شده از تحلیل تکنیکال به تحلیلگر کمک می کند که در زمان کمتری پیش بینی بهتری داشته باشد.

داده‌های فاندامنتالی مثل به رسمیت شناسی یک ارز به عنوان ارز رایج برای تجارت بین دو کشور اقتصادی، به تحلیلگر وعده‌ی جهت پرش قیمت خوبی را می‌دهد که آثار آن در بلند مدت هویدا می‌شود. به همین جهت تحلیل فاندامنتال برای سرمایه گذاری بلند مدت اولویت دارد.

پنج معیار تحلیل فاندامنتال عبارتند از :

حجم معاملات

مقدار خرید و فروش یک ارز دیجیتال در یک زمان مشخص را حجم معاملات می گویند و از معتبرترین منبع ها در بازار کریپتو سایت کوین مارکت کپ (coin market cap) است که به صورت لحظه ای میتوان اطلاعات موجود ارزهای دیجیتال را مشاهده کرد.

ارزش شبکه نسبت به میزان تراکنش‌ها

تحلیلگران ماهر بجز بهره‌ بردن از اطلاعات برآورد شده از حجم معاملات به بررسی میزان ارزش کل شبکه به تراکنش‌ها یا NFT ها می پردازند. هرچه این عدد رو به افزایش باشد ارزش سرمایه گذاری روی این ارز به مراتب نزول پیدا می‌کند زیرا این عدد باید در مقیاس محدودی باشد که طبق برآوردهای حاصل اگر این عدد بیشتر 15 باشد قیمت ارز در روند نزولی شدت بیشتری در پیش خواهد گرفت.

ارزش کل بازار

از آن جایی که تمامی ارزها بنا بر میزان ارزش کل بازار مربوطه رتبه بندی می‌شوند، از این رو باید دانست که مقدار کل سرمایه‌ی در گردش یکی از خصیصه‌های مهم برای هر ارز دیجیتال تلقی می‌شود.

کاربرد ارزش کل بازار در تحلیل فاندامنتال این است که قبل از خرید ارز دیجیتال مورد نظر میتوان ارزش کل آن ارز را مشاهده کرد.

به صرفه بودن استخراج ارز

باید دید ارزی که آیا ارز مورد نظر قابلیت استخراج را دارد؟ آیا به صرفه است؟ آیا ارزش استخراج و ماینینگ دارد؟

استخراج رمز ارزها همانطور که سود آور است هزینه بر هم هست. ماین کردن یک ارز زمانی که بیشتر از قیمت و ارزش آن ارز تمام شود، ماینر تصمیم میگیرد از استخراج آن ارز صرف نظر کرده در این هنگام قیمت آن ارز رو به نزول خواهد بود.

پارامتر ROI

پارامتر ROI مختصر شده‌ ی کلمه‌ی (Return on investment) که به معنی بازگشت سرمایه اولیه است. یعنی سود حاصله یک ارز دیجیتال از آغاز فعالیت تا به اکنون است.

fundamental analysis
تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال

شاخص‌های مهم تحلیل فاندامنتال

شاخص ها و پارامترهای مهمی در تحلیل فاندامنتال وجود دارد که برای تعیین سلامت مالی یک شرکت میتوان از آن بهره برد. درک این شاخص ها به کاربران کمک می‌کند که با درک و آگاهی بیشتر به خرید فروش بپردازند که در ادامه برخی از آنها را نام می‌بریم.

  • سود هر سهم (EPS)
  • نسبت قیمت به درآمد (P/E)
  • رشد درآمد برآورد شده (PEG)
  • جریان نقدی آزاد (FCF)
  • نسبت قیمت به ارزش دفتری (P/B)
  • بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)
  • نسبت پرداخت سود سهام (DPR)
  • نسبت قیمت به فروش (P/S)
  • نسبت بازده سود سهام
  • نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام (D/E)

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال نیز دارای مزایا و معایبی است، که در ذیل به طور مختصر به شرح آن می‌پردازیم.

مزایا

  • روشی قدرتمند برای ارزیابی کسب و کار و شرکت ها
  • تکیه بر روش‌ها و تکنیک‌های شناخته‌شده
  • مناسب سرمایه گذاری بلند مدت
  • دستیابی به سود کلان
  • با اجرای دقیق پیدا کردن ارزها با رشد بسیار در آینده

معایب

  • طاقت فرسایی و زمانبر بودن ارزیابی ارزش ذاتی یک سهم یا ارز
  • گیج کننده برای تازه واردها
  • عدم کاربرد برای سرمایه گذاری کوتاه مدت
  • طولانی‌مدت بودن نتایج تحلیل فاندامنتال و دست خوش تغییر شدن این پیش بینی‌ها

1 دیدگاه روشن تحلیل فاندامنتال چیست؟

  • مثل هر مارکت مالی دیگر، شناخت و بررسی بازار اهمیت بسزایی داره، همانطور که مقاله بیان کرده برای بهره وری از مارکت های مالی باید تحلیل فاندامنتال رو دونست.
    خسته نباشید به تیم توکن باز

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.