تحلیل تتر؛ آیا الان زمان مناسبی برای خرید دلار است؟ (۱۶ اسفند ۱۴۰۲)

قیمت دلار قیمت تتر

در بازار ارز روز گذشته، قیمت دلار و تتر به ۶۰ هزار تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که پیشتر، پس از ورود دلار به دامنه قیمتی ۵۹ هزار تومان، شاهد یک دوره ثبات نسبی بودیم. با این حال، در جریان معاملات دیروز، خریداران با ورود نیروی خرید تازه به بازار، قیمت دلار را به دامنه ۶۰ هزار تومانی سوق دادند.

آیا قیمت دلار و تتر کاهش می‌یابد؟

در تازه‌ترین تحولات بازار ارز تهران، نشانه‌هایی از روند صعودی جدید در قیمت دلار آمریکا مشاهده می‌شود. با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از بازار ارز، به نظر می‌رسد انتظارات برای کاهش نرخ ارز کم‌تر شده و با استمرار حضور قیمت‌ها در سطوح فعلی، احتمال می‌رود که شاهد شکل‌گیری تعادل جدیدی در بازار باشیم. این در حالی است که پیش‌بینی‌های قبلی برخی از کارشناسان مبنی بر بازگشت نرخ دلار از کانال ۵۹ هزار تومان به واقعیت نپیوسته است.

تحلیلگران ارزی بر این باورند که استقرار دلار در این سطح قیمتی می‌تواند به معنای وجود پتانسیل برای افزایش بیشتر نرخ ارز باشد. با رسیدن قیمت‌ها به ۶۰ هزار تومان، اکنون به نظر می‌رسد که روند بازار به سمت افزایشی متمایل شده است. اینکه آیا دلار می‌تواند در این قله قیمتی استقرار یابد یا اینکه با اعمال سیاست‌های تنظیم بازار توسط بازارسازان، شاهد کاهشی شدن روند بازار ارز خواهیم بود، مسئله‌ای است که زمان مشخص خواهد کرد.

چاره کاهش قیمت دلار چیست؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که اختلاف فزاینده بین نرخ‌های رسمی و آزاد ارز، تمایل مردم را به بهره‌مندی از سهمیه ارزی سالانه خود تقویت کرده است. تحلیلگران مالی بر این باورند که همسان‌سازی نرخ‌های رسمی و غیررسمی ارز می‌تواند یک رویکرد مثبت در جهت کاهش نوسانات بازار ارز باشد. این رویکرد در میانه‌های سال گذشته اجرا شد و با افزایش نرخ دلار رسمی، روند قیمت در بازار آزاد نیز به سمت کاهشی متمایل شد، که نتیجه آن کاهش فاصله بین این دو نرخ بود. اکنون، چالش پیش‌روی بانک مرکزی آن است که آیا در مواجهه با افزایش رانت ارزی، میزان عرضه ارز در سهمیه سالانه را کاهش دهد یا با تنظیم دوباره نرخ‌ها به کاهش این رانت کمک کند.

تحلیل تکنیکال تتر

قیمت تتر به تومان با آنکه از سقف تاریخی خود عبور کرده بود اما به زیر این قیمت بازگشته است، که نشان از مقاومت روانی در محدوده ۶۰۰۰۰ تومان است. در صورتی که قیمت بتواند از این کانال خارج شده و در محدوده ۶۱ هزار تومان تثبیت شود، مقاومتی در مقابل آن وجود نخواهد داشت و قیمت به سمت کشف سطوح جدید پیش خواهد رفت.



اما در صورت بازگشت به زیر ۶۰ هزار ابتدا برای تست ۵۸۸۰۰ تومان کاهش خواهد یافت و پس از آن ۵۶۸۰۰  تومان خط حمایتی خریداران است.

نمودار روزانه قیمت تتر به تومان. منبع: NOBITEX
نمودار روزانه قیمت تتر به تومان. منبع: NOBITEX

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.