فارم یا مزرعه استخراج چیست؟

mining 101

در سه مبحث قبل با مفهوم : استخراج ارز دیجیتال ، استخر استخراج و هاوینگ آشنا شدیم .اما در مبحث آتی در این حوزه باید بدانیم فارم یا مزرعه استخراج چیست و چه کاربردی دارد .در این مقاله به مبحث فارم ماینینگ یا مزرعه ی استخراج می پردازیم. پس تیم توکن باز را همراهی کنید تا با مفهوم و کاربرد فارم و مزرعه بیشتر آشنا شویم.

مفاهیم کلی:

فارم ماینینگ یا مزرعه ی استخراج چیست؟

فارم از کلمه ی انگلیسی Farm به معنی “مزرعه” گرفته شده است و فارم ماینینگ هم در دنیای رمز ارز به معنای مزرعه استخراج از آن یاد می شود.

ماینر ها و سرمایه گذارهای عظیم وقتی درآمد نسبتا ایده آل استخراج را دیدند، برآن شدند تا ماینر های خود را افزایش دهند و بتوانند سود بیشتری را عاید خود کنند. اما این سود و بهره وری بی دردسر نبود. زیرا دستگاه های ماینر برای استخراج و ماینینگ نیاز به برق فشار قوی و محفظه ی کولینگ یا خنک کننده داشتند. ضمن آنکه صدای حاصله از کارکرد دستگاه بسیار آزاردهنده خواهد بود.

پس این حجم عظیم از ماینر ها و دوری از آلودگی صوتی نمیتوان آنها را در محیط مسکونی یا ادارای نگه داشت و فضای غیر از این دو محیط نیاز است، که برخی از سرمایه گذاران در این حوزه، فضایی را تعبیه می کنند که در مقیاس عظیم همچون سوله های صنعتی برای این کار در نظر گرفته شده اند. سوله ها به مرور زمان به فارم ماینینگ یا مزرعه های استخراج تبدیل شدند.

فارم ماینینگ یا مزرعه ی استخراج

شرایط مهم در فارم ماینینگ

شرایط خاصی برای مزرعه استخراج باید در نظر داشت که می توان در سه مورد آنها را دسته بندی کرد که به اختصار در ذیل به آن ها اشاره می کنیم.

سختی استخراج (Extraction Difficulty)

با گذشت سالها و پیشرفته شدن دستگاه های ماینر، دیگر از سیستم های CPU و GPU استفاده نشد که میتوان به سختی های استخراج بیت کوین اشاره کرد.

زیرا الگوریتم بلاک چین به صورتی ایجاد شده که حل هر بلاک فقط 10 دقیقه به طول بیانجامد. بدین ترتیب حل مسائل بلاک که تا چندین سال پیش توسط دو سیستم قدیمی CPU و GPU انجام می شد ،دیگر کارایی نداشت و دستگاه های پیشرفته تر لازم بود که در حال حاضر پردازنده های ASIC در این حوزه فعالیت می کنند.

ASIC ها دارای یک تراشه ی قدرتمند در حل مسائل بلاک، برای تایید و ثبت تراکنش ها در ثانیه با میلیارد ها نرخ هَش هستند. همچنین برخی از این ASIC ها هستند که تا تریلیون ها نرخ هَش را نیز پشتیبانی می کنند.

مصرف برق (Power Consumption)

دستگاه های ماینر برای استخراج ارز نیروی برق زیادی را مصرف می کنند. و به طور متوسط یک دستگاه ASIC در ماه بیش از یک و نیم میلیون تومان برای شما فقط هزینه ی برق مصرفی باشد. که هرچه تعداد دستگاه ها بیشتر باشد به مراتب هزینه ی شما نیز به طور صعودی افزایش پیدا می کند.

ارزش بیت کوین (Bitcoin Value)

کار دستگاه ماینر، استخراج ارز می باشد و علت این استخراج دستیابی به سود نسبی است. اما باید بدانیم که بیت کوین هم مثل همه ی ارزها دستخوش نوسانات بازار می شود. این نوسانات می تواند تجارت و سودآوری شما به واسطه ی ماینرها را تحت تاثیر قرار دهد.

فارم ماینینگ یا مزرعه ی استخراج
فارم ماینینگ یا مزرعه ی استخراج

ابزار و وسایل های لازم برای ایجاد فارم

همانطور که مشخص است ابتدا باید محلی را برای فارم یا مزرعه استخراج تهیه کنیم. البته این این مکان باید با توجه به تعداد ماینر ها در نظر گرفته شود .ضمن آنکه دور از محیط مسکونی و اداری باشد. زیرا صدای حاصله از کارکرد دستگاه ها تا حدودی آزار دهنده خواهد بود.

از جمله ابزارهایی که باید در تهیه فارم به آن توجه شود میتوان به :

کیف پول دیجیتالی

یعنی آنکه کیف پول ارز دیجیتال که بعد از استخراج ، ارز استخراج شده به آن منتقل شود .این کیف پول می تواند کیف پول سرد یا گرم باشد.

دانلود نرم افزار ماینینگ و کانفیگ آن

باید یک سری تنظیمات لحاظ شود مانند: پیکربندی دستگاه شما که بایستی متقارن و هماهنگ با اطلاعات استخر استخراج شما باشد. در صورت عدم مغایرت دستگاه با اطلاعات استخر قادر به هماهنگی بین دستگاه و استخر نخواهیم بود.

ورود و عضویت در استخر های عمومی یا خصوصی مناسب با دستگاه

ورود به استخرها حل بلاک را آسان و سرعت می بخشد. اما هر استخر یک سری قوانین و شرایطی دارند که قبل از ورود به این استخرها باید حتما به آن دقت شود. مانند: داشتن ارز مورد نظر در این استخر یا همخوانی دستگاه ماینر شما از نظر سخت افزاری با استخر مورد نظر.

رایانه ای با قابلیت اتصال به اینترنت

برای این کار نیاز است که اینترنت مطمئن و بدون قطعی در دسترس ماینرها باشد تا به راحتی بتوانند به حل بلاک ها پرداخته و استخراج کنند.

منبع برق

منبع نیرو یا برق جزو مهمترین گزینه ها در فارم است. زیرا اگر برق مناسب نباشد، امکان آسیب رسیدن به دستگاه ها وجود دارد. همچنین برای یک مزرعه کوچک باید درهفته حداقل 1000 کیلو وات برق داشته باشید.

کولینگ یا خنک کننده

دستگاه ها به علت استفاده از توان خود و کارکردهای مداوم، حین حل بلاک گرمای نسبتا زیادی از خود منتشر می کنند و این گرمای بیش از حد، برای دستگاه مضرر و دستگاه را مستهلک می کند. پس خیلی مهم و حیاتی است که مزرعه یا فارم دارای کولینگ مناسب و متناسب با تعداد ماینر های موجود در فارم باشد.

فارم ماینینگ یا مزرعه ی استخراج
فارم ماینینگ یا مزرعه ی استخراج

مزایای فارم نسبت به صنایع دیگر

  • فعالیت 24 ساعته و بدون تعطیلی حتی ایام تعطیلی سال
  • بدون نیاز به بازاریابی
  • راه اندازی فارم درکوتاه ترین مدت
  • جریان نقدینگی نسبتا خوب و بازگشت سرمایه از روزهای آغازین
  • برداشت سود از حداکثر ظرفیت از ابتدا
  • نیاز به نیروی انسانی زیاد ندارد.
  • بدون نیاز به خط تولید و یکپارچگی تجهیزات به همدیگر
  • بدون نیاز به دوره های کالیبراسیون و تعمیرات

اجاره فارم

باید بدانیم که هزینه ی راه اندازی فارم نسبتا زیاد است و بیشتر سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای راه اندازی فارم، با مبلغ کمتری این فارم را اجاره کنند. اجاره فارم در سراسر جهان امکان پذیر است. اما باید در نظر داشت که اجاره ی مزرعه یا فارم با سود حاصله مغایرت دارد یا خیر ؟

باید خاطر نشان شد که با توجه تعرفه های توزیع برق توسط دولت، ماینینگ در ایران با دشواری و سختی رو به رو است. البته نوع دیگری از اجاره فارم وجود دارد که برخی مرزعه داران یا دارندگان فارم، دستگاه ماینر کاربران را دریافت کرده و در ازای اسکان دادن دستگاه و فراهم کردن شرایط موجود، از دارنده دستگاه ماینر مبلغی به عنوان اجاره دریافت می کنند، که به این مدل هتلینگ گفته می شود. بایستی خاطر نشان شد که این مسئله هم دغدغه های مختص به خود را دارد. دغدغه هایی از این دست که: آیا این فارم ماینینگ مجوز رسمی دارد؟ آیا قابل اعتماد است و کلاهبردار نیست؟ اگر دستگاه آسیب ببنید هزینه متقبل می شود یا خیر ؟ و…

فارم ماینینگ یا مزرعه ی استخراج
فارم ماینینگ یا مزرعه ی استخراج

“حرف پایانی”

برخلاف عموم مردم که تصور می کنند می توانند با چند دستگاه ماینر فارم یا مزرعه تشکیل بدهند و به سود آوری برسند ،باید اذعان کنیم که فارم یا مزرعه استخراج محدود به چند دستگاه نیست. بلکه یک فارم نیازمند صدها رَک دستگاه و هزاران ماینر با تجهیزات عنوان شده در سطور بالا می باشد.

در واقع اگر چندین دستگاه ماینر داشته باشند نمی توان به آن فارم ماینینگ گفت و در واقع این نوع استخراج برای مصارف شخصی و خانگی محسوب می شود.

1 دیدگاه روشن فارم یا مزرعه استخراج چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.