الگوی هیکن آشی

1583157428 heiken ashi trading strategy

از آنجایی که تیم توکن باز قصد دارد تا کاربران خود را با مفاهیم دنیای دیجیتال و بازار ترید آشنا سازد، در مباحث پیشین به مقالات: الگوی الیوت، الگوی پین بار و کندل استیک یا نمودار شمعی پرداختیم. حال، تیم توکن باز قصد دارد تا در ادامه آگاه سازی کاربران خود، به مفهوم الگوی هیکن آشی بپردازد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

کندل هیکن آشی (Hiken Ashi) چیست؟

هیکن آشی لغتی در زبان ژاپنی می باشد. قسمت اول آن به معنای تعادل و قسمت دوم آن یعنی کلمه آشی، به معنای میله می باشد. تلفیق و ادغام این دو کلمه هم به معنای میله تعادل یا کندل میانگین است.
این الگو از شمع های متوسط قیمت، بهره جویی کرده است که از این نمودار در راستای خوانایی نمودارهای کندل استیک، استفاده می شود. لازم به ذکر است که بهره مندی از آن بسیار آسان تر از کندل های عادی است.
به طور مثال: تریدرها قادرند از نمودارهای هیکن آشی درجهت یافتن زمان‌هایی که باید در معامله های خود بمانند، بهره جویی کنند. اما باید بدانیم که نمودار، بازگشت قیمتی و یا ثابت بودن حرکت روندی را نمایش می‌دهد. بیشترین سود در استفاده از این تاکتیک هنگامی به‌دست می‌آید که بازار روند داشته باشد. آنگاه تعیین صحیح روندها امری الزامی خواهد بود.

Hiken Ashi
الگوی هیکن آشی

کاربرد کندل هیکن آشی

دانستن این موضوع که چه هنگام سود حاصل می شود، بسته به روند حرکتی بازار و تشخیص درست آن است. پس پیش بینی درست و به موقع روندها امری ضروری محسوب می شود. در زمان ترید در بازار (بورس) الگوی هیکن آشی در صورت تلفیق و همراهی با دیگر الگو ها، قادر است برای تشخیص روند بازار و پیش بینی قیمت های آینده مورد بهره جویی قرار بگیرد. تریدرها قادرند از نمودار هیکن آشی استفاده کنند تا به درک این مسائل که با حرکت روند تا چه زمانی در معامله بمانند یا خارج شوند، برسند. در حقیقت این نمودار در جهت نوسان گیری مورد بهره وری قرار می گیرد. ضمن آنکه این الگو در روزهای مثبت با کندل رنگ سبز یا سفید و در روزهایی که روند منفی است با کندل قرمز یا مشکی نمایش داده می شوند.

بهره جویی از نمودار هیکن آشی

از نمودار هیکن آشی می‌توان در همه بازارها بهره مند شد. بیشتر پلتفرم‌های نمودار کشی از Hiken Ashi پشتیبانی می‌کنند. این نمودار 5 سیگنال مهم اصلی پدید می آورد که با کمک آن‌ها قادر خواهیم بود روندها و پوزیشن های خرید را شناسایی کنیم:

تداوم در سود بردن:

شمع های سبز یا سفیدی که سایه‌ی پایینی را دارا نباشند، نمایان گر یک روند صعودی بسیار قوی هستند که به معنای تداوم در سود بردن است.

انتخاب موضع:

شمع ‌های سبز یا سفید که از روند صعودی اطلاع می‌دهند، به معنای آن که موضع خود را مشخص کرده و اگر تمایل به ترتیب استراتژی بلند مدت‌تری دارید بهتر است از پوزیشن‌های کوتاه مدت خروج کنید.

ریسک پذیری:

شمع هایی که بدنه‌ای کوتاه و دارای سایه در سقف و کف خود هستند نشان دهنده تغییری در روند سهم می باشند. به معنای آنکه تریدرهایی که عاشق خطر هستند احتمالا در این جا دست به خرید و فروش خواهند زد، اما دیگر تریدرها برای تصمیم‌گیری منتظر تاییدیه خواهند ‌ماند.

تغییر استراتژی:

شمع های قرمز یا مشکی از روند نزولی اطلاع می‌دهند. به معنای آنکه شاید تریدر قصد کند از پوزیشن‌ های بلند مدت خارج شود و استراتژی کوتاه مدت‌تری را لحاظ کند.

تغییر روند یا خرید استقراضی:

کندل‌های قرمز یا مشکی که دارای سایه بالای سر خود نیستند و نشان دهنده ی یک روند نزولی بسیار قوی می باشند، بدین معنا هستند که تریدر می تواند یا منتظر برگشت روند بماند یا آنکه اقدام به خرید استقراضی کند. این سیگنال‌ها قادرند که شناسایی روندها یا فرصت‌های معاملاتی را نسبت به کندل‌های سنتی، برای کاربران و تریدر راحت‌تر کنند. این ترندها با سیگنال‌های غلط از بین نرفته و راحت‌تر قادر خواهید بود آن‌ها را تشخیص دهید.

Hiken Ashi
الگوی هیکن آشی

نحوه تشکیل نمودار هیکن آشی

این نمودار نیز همانند دیگر نمودارهای عادی ساخته و تشکیل می شود و صرفاً تنها وجه تفاوت هیکن آشی با نمودار عادی، فرمول مورد استفاده هر میله برای محاسبه ی این نمودار است.

بازه های زمانی بر مبنای میل و رغبت کاربر و براساس نوع نمودار مورد نظر کاربر مشخص و معین می شوند.

بازه های زمانی عبارتند از:

•one-minute

•five-minutes

•Hourly

•Daily

•intervals

باید دانست بازه زمانی که قیمت در آن‌ها افت و نزولی بوده توسط شمع هایی توپر، و بازه زمانی که قیمت روندی صعودی داشته است با شمع‌هایی از درون تهی نشان داده می‌شوند. در بعضی از پلتفرم‌های معاملاتی، تریدر قادر است که رنگ این کندل‌ها را در نمودار تغییر و باب میل خویش سازد. پس شمع هایی که در آن‌ها قیمت در طی روز صعود را تجربه کرده می‌تواند سبز یا سفید، و کندل‌هایی که در طی آن‌ها قیمت نزولی بوده است به رنگ قرمز و یا مشکی نشان داده شوند.

تحلیل کندل هیکن آشی

باید بدانیم وجه اشتراک کندل استیک و هیکن آشی در تو پر و تهی بودن شمع هاست. یعنی آنکه کندل استیک هیکن آشی زمانی که HA-Close بالاتر از HA-Open باشد کندل تهی یا تو خالی است. عکس این قضیه نیز برقرار است، کندل استیک هیکن آشی وقتی که HA-Close زیر HA-Open است، کندل تو پر خواهد شد. بگونه ای که الگوهای کندل استیک قدیمی یا سنتی در نمودار کندلی ژاپنی با کندل استیک هیکن آشی در نمودار هیکن آشی وجود ندارد، افرادی که خواننده نمودارها هستند، قادرند دانسته های ارزشمندی را از این نمودارها بدست آورند.

کندل استیک تهی(توخالی) بلند Heikin Ashi فشار شدید خرید را در طی 2 روز به نمایش می گذارند. عدم وجود سایه پایین نیز قدرت و توان را انعکاس می دهد. یک کندل استیک بلند و سراسر از هیکن آشی فشار فروش زیادی را طی یک دوره 2 روزه نشان می دهند. عدم وجود سایه بالایی نیز نشان دهنده فشار فروش است.
کندل استیک هیکن آشی کوچک یا آن هایی که سایه های بالا و پایین بلند را دارا هستند، نشانگر آن هستند که طی دو روز گذشته بازار در سردرگم بوده است. زیرا این کندل ها در نمودار هیکن آشی هنگامی رخ می نماید که در نمودار کندل استیک دو کندل توپر و تو خالی پشت هم رویت شوند.

نکته ی مهم هیکن آشی

الگوی نموداری هیکن آشی وجه تمایز چندانی با نمودار کندل استیک یا شمعی ندارد و قادر است دقیقا همچون نمودار کندل استیک به تحلیل الگو ها، شناسایی روند و پیش بینی تغییر مسیر روندها بپردازد. اما تمایز اصلی آنجاست که هیکن آشی متوسط سرعت قیمت را محاسبه می کند. ضمن آنکه باید بدانیم این الگو نسبت به نمودارهای شمعی دقیق تر و تحلیل در این نمودارها از اطمینان خاطر بسزایی برخوردار است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.