میم کوین چیست؟

7296674

در مباحث قبلی NFT چیست؟ و تفاوت توکن و کوین را شرح داده ایم. حال در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد به بررسی و ارزیابی میم کوین (Meme Coin) بپردازد.

مفاهیم کلی :

میم کوین (Meme Coin) چیست ؟

باید بدانیم میم کوین هیچگونه ارزش کاربردی یا ماهیتی ندارد. همانطور که از نام میم کوین پیداست این رمز ارز اقتباس شده از یک شوخی یا جک های اینترنتی هستند. اینگونه رمز ارزها عموماً از جک های تصویری اینترنتی الهام گرفته شده اند.

به طور مثال قدیمی ترین و اولین میم کوین بازار ارزهای دیجیتال DOGE است، که اقتباس شده از یک سگ با نژاد شیبا اینو می باشد. در راستای میم کوین دوج باید بگویم این رمز ارز، بلاک چین مختص به خود را دارد و این عاملی برای وجه تمایز دوج کوین از دیگر رمز ارزها می باشد.

meme coin
میم کوین چیست؟

چگونه اولین میم کوین به وجود آمد؟

در سال 2013 یعنی 4 سال بعد از خلق و راه اندازی بیت کوین، قیمت این رمز ارز صعودی شد و به بالای 1000 دلار رسید. این موضوع باعث جلب توجه برخی افراد، و جدی دانستن و اهمیت دنیای رمز ارزها شد.

در بحبوبه ی این موضوع دو شخص با نام های، بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) با دیدگاهی مبنی بر اینکه بازار رمز ارزها بیش از حد جدی تلقی شده،ربرای شوخی انگاشتن این بازار، اقدام به توسعه ارز دیجیتال خود و تزریق آن به بازار کریپتو نمودند. اینگونه بود که میم کوین دوج در سال 2013 متولد و خلق شد.

تفاوت میم کوین با دیگر رمز ارزها

دنیای رمز ارزها به یک جامعه قوی و حمایت افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) متکی است.

اما میم کوین ها به واسطه ی ارتباط با افراد تاثیرگذاری همچون ایلان ماسک در بازار رمز ارزها محبوبیت نسبتا خوبی پیدا کرده اند.

به طور مثال: زمانی که ایلان ماسک درمود یک آهنگ کودکانه ی محبوب (Baby Shark) توئیتی در توئیتر خود منتشر کرد، بهای میم کوین های مرتبط با آن به سرعت روند صعودی را در پیش گرفتند.

از آنجایی که اینفلوئنسرها در روند قیمتی این میم کوین ها تاثیر دارند، برخی از توسعه دهندگان این میم کوین ها از این روش برای بالا بردن بهای میم کوین بهره جویی می کنند.

به طور مثال: تیم توسعه دهنده ی رمز ارز شیبا اینو برآن شد که نیمی از تمام توکن های شیبا به بنیان گذار اتریوم واگذار کند اما زمانی که ویتالیک بوترین درآمد حاصله از این توکن ها را به خیریه ها بخشید نقشه توسعه دهندگان شیبا اینو نقش برآب شد.

بنیان گذار اتریوم اظهار داشت که تمایلی به منبع قدرت بودن ندارد و از آنها درخواست کرد که بدون رضایت وی، به نام او کوین و توکن عرضه نکنند.

میم کوین
میم کوین چیست؟

ارزش میم کوین های بازار ارزهای دیجیتال در اواسط ماه ژوئن 2021 چیزی بالغ بر38 میلیارد بود که شامل 2.8 درصد ارزش کل این بازار می باشد.

محبوب ترین میم کوین ها

درماه ژوئن 2021 سایت کوین مارکت کپ 3 تا از محبوب ترین میم کوین ها از دید کاربران را اعلام کرد. که در ذیل به شرح و توضیح آن می پردازیم.

Doge Coin

همانطور که در سطور قبل به آن اشاره کردیم، توسعه دهندگان دوج کوین با هدف به سخره گرفتن و شوخی انگاشتن بازارهای دیجیتال اقدام به خلق دوج کوین نمودند. این موضوع زمانی جدی شد که ایلان ماسک (مالک تسلا) 2 سال پیش، در سال 2019 اقدام به حمایت از این میم کوین کرد.

این میم کوین اکنون یکی از بزرگ ترین ارزهای رمزنگاری شده در جهان محسوب می شود. مالک تسلا اکنون با توسعه دهندگان این میم کوین جهت بهینه سازی این پلتفرم، به وسیله ی پرداخت خدمات و کالا همکاری می کند.

برای اطلاع از قیمت دوج کوین در لحظه کلیک کنید.

Shiba Inu

میم کوین شیبا در تاریخ آوریل 2021 تحت عنوان ( آزمایشی جهت ساخت کامیونیتی خودجوش غیر متمرکز ) راه اندازی و خلق شد. قیمت شیبا با سرعتی باور نکردنی بیش از 2 میلیون درصد افزایش، تنها در ابتدای ماه May، به بالاترین سطح خود رسید.

لازم به ذکر است این توکن نیز از توجهاتی که به سوی دوج کوین شد، سود برد. علی الخصوص برنامه ویدیویی SLN که ایلان ماسک در آن حضور داشت.

رمز ارز شیبا دارای یک کوادریلیون توکن است. این میم کوین به گونه ای برنامه ریزی شده است که به سرمایه گذاران خود این امکان را می دهد، که بتوانند میلیاردها یا تریلیون ها از این رمز ارز را در زمره ی اختیار خود داشته باشند. این رمز ارز برای رسیدن به قیمت 1 دلار که هدفی رویایی محسوب می شود، باید 12 میلیون درصد دیگر صعود کند.

SAFE MOON

سیف مون در پی توسعه ی مدل توکنومیک (موارد تاثیر گذار بر ارزش یک توکن ) دوج کوین است.

بر خلاف بیت کوین که تنها محدود به 21 میلیون کوین است، یک منبع نامتناهی از دوج کوین وجود دارد که به آن مدل توکنومیک تورمی گفته می شود. اما سیف مون برای برطرف کردن این مشکل از یک مدل توکنومی تورم‌ زا بهره جویی کرد. بدین صورت که با هر بار ایجاد تراکنش سیف مون، 5% از آن دچار توکن سوزی و 5% آن به هولدرها روانه و ارسال می شود.

بدین ترتیب، کل توکن های سیف مون به صورتی برنامه ریزی شده اند که به طور مداوم در حال کاهش هستند. باید خاطر نشان شویم، که این موضوع ارزش این میم کوین را بالا می برد.

میم کوین های دوج شیبا و سیف مون
میم کوین چیست؟

ریسک سرمایه گذاری در میم کوین

باید بدانیم، میم کوین ها برای برخی از افراد جامعه جالب نیستند. به طور مثال: در ژوئن 2021 ناظران تایلندی در طی اقدامی، دستوری مبنی بر حذف میم کوین ها، توکن های NFT و FAN TOKEN به صرافی های کشور تایلند صادر کردند.

از دیگر ریسک های میم کوین ها در سرمایه گذاری می توان Rug Pull اشاره کرد. یعنی آنکه توسعه دهندگان میم کوین پس از ترغیب کاربران به خرید و سرمایه گذاری در رمز ارز مدنظر اقدام به رها سازی پروژه و فرار می کنند. این نوع کلاهبرداری راگ پول(Rug Pull) نام دارد، که نوعی تخلیه نقدینگی می باشد. از جمله قربانیان راگ پول می توان به MARK CUBAN اشاره کرد.

یکی از روش های جلوگیری یا به حداقل رساندن Rug Pull ،سرمایه گذاری در رمز ارزهایی است که ارزیابی ممیزی بر روی آن ها انجام گرفته و یا آنکه شخص سومی بر روی آن نظارت می کند.

باید بدانیم اگرچه میم کوین ها سودآور هستند، اما اینگونه رمز ارزها ریسک بالایی داشته اند و بیشتر به جای آنکه شبیه سرمایه گذاری باشد شبیه به قمار سرمایه است.

دلایل رشد بهای میم کوین

به طور کلی دلایل بسیاری برای رشد قیمتی میم کوین وجود دارد که در ذیل به 4 مورد آن مختصراً اشاره می کنیم.

  • بعضی از میم کوین ها همچون دوج کوین، به شوخی توسط افراد شناخته شده وارد بازار رمز ارزها شده. که همین امر باعث رشد به شدت صعودی و غیر منطقی این رمز ارز شده است.
  • نوسان های بازار رمز ارزها در حالت صعودی بر روی دیگر دارایی ها نیز تاثیری مثبت خواهد گذاشت.
  • رمز ارز میم کوین به علت قیمت و حجم بازار پایین بر مبنای تحلیل های گاهاً غلط، رشد قیمتی و بالایی برای آن ها پیش بینی، و در نظر گرفته می شود. این در صورتی است که ریسک سرمایه گذاری در میم کوین ها بسیار بیشتر از ارزهای دیجیتال شناخته شده می باشد.
  • مهمترین تغییر در روند قیمتی میم کوین ها، خصوصیت ویروسی بودن آن ها است.

مهمترین ویژگی میم کوین ها

ویژگی مهم MEME COIN گسترش سریع و ویروسی این رمز ارز است. این گستردگی در تغییر جو حاکم یا تغییر فرهنگ تاثیر بسزایی دارد. بدین جهت مصادیق و مفاهمی که توسط این رمز ارزها گسترش پیدا می کنند، به شدت مورد توجه آحاد مردم قرار می گیرد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.