توکن چیست و چه تفاوتی با کوین دارد؟

Differences Between Tokens Coins

در ابتدا می خواهیم بدانیم توکن چیست؟ و بعد از آن به بررسی تفاوت کوین و توکن که یکی از سردردگمی های رایج امروزه کاربرها در این بازار است. صدها هزار پروژه بلاکچین و رمزارز بعد از بیت کوین به وجود آمدند که اهمیت این سوال را بیش از پیش به نمایش میگذارد.

در این مقاله به بررسی تفاوت کوین‌ها و توکن‌ها می‌پردازیم.

مفاهیم کلی:

کوین چیست؟

کوین یا رمزارز یک گونه پول دیجیتال است که در یک لحظه پول و نقل و انتقالات آن از روش الگوریتم های رمزنگاری شده نظارت می‌شوند. مانند : بیت کوین و اتریوم رمزارزهایی هستند که بلاک چین خصوصی دارند. هر کوین از صفر طراحی و برنامه ریزی می‌شود و بلاک چین آن غایت خاصی را دنبال می‌کند.

کوین چیست؟
کوین چیست ؟

توکن چیست؟

می توان گفت توکن گونه ای از ارزهای دیجیتال است که مثل کوین‌ها در یک زمان، نقل و انتقالات آن از طریق الگوریتم‌های رمزنگاری شده سایر کوین‌ها نظارت می‌شوند.

توکن، با استفاده بی مانند از یک ساختار قرارداد هوشمند مانند اتریوم به کاربر اجازه می‌دهد تا از بلاکچین به نحو مورد نیاز خود استفاده کنند.

برای مثال: رمزارز تتر TRC20 یک توکن بر بستر بلاک چین ترون است. TRC20 یک پروتکل برای ساخت توکن در بلاکچین ترون است. توکن‌هایی که از یک پروتکل استفاده می‌کنند می‌توانند با یکدیگر مبادله شوند. یعنی یک توکن تتر TRC20 را میتوان با یک توکن دیگر مانند بیت تورنت در یک تراکنش معامله کرد.

توکن نیز گونه ای ارز رمزنگاری شده است که بر روی ساختار یک بلاک‌چین دیگر سوار می‌شود. عموما توکن‌ها برای کاربرد در یک اپلیکیشن یا به عنوان یک اندوخته و… استفاده می‌شوند.

توکن چیست؟
توکن چیست؟

سوالاتی که بیشتر کاربران کرپیتوکارنسی ها با آن رو به رو هستند به چند دسته تقسیم می شود:

توکن و کوین چه تفاوتی با هم دارند؟

کیف پول توکن وکوین آیا فرق دارند ؟

آلتکوین چیست؟

یک کوین مثل لایت‌کوین، از راه ایجاد دگرگونی در کد اصلی بیت کوین ایجاد می‌شود. به این ارزهای دیجیتال، آلتکوین (Altcoin) نیز گفته می‌شود، کاربردهای آنها شبیه بیت‌کوین است.

تفاوت کوین و توکن

در مجموع، به بیان ساده و روشن، تفاوت میان کوین و توکن در این است که :

کوین ها دارای بلاک چین اختصاصی و جداگونه هستند، در حالی که توکن اینطور نیست.

مبحث دیگری که باید آن‌ها توجه کنید این است که کوین‌ها معمولا برای پرداخت‌ها (درست مانند ارزهای فیات(پول های رایج)) استفاده می‌شوند، در حالی که توکن‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند – که یکی از این کاربردها می‌تواند پرداخت باشد.

به طور مثال : برای قیاس کردن یک کوین یا رمز ارز با یوتیلیتی توکن (توکن کاربردی) باید گفت، از این توکن‌ها برای دسترسی به یک محصول یا خدمات خاص استفاده می‌شود.

کوین و توکن
کوین و توکن

وجه تمایز بین کیف پول توکن‌ و کوین

فرق مهم بین توکن و کوین، کیف پول ارز دیجیتال و نحوۀ ذخیره‌سازی این اندوخته های دیجیتال است. یعنی میتوان اذعان داشت که هر کوین، نیاز به یک کیف پول مختص به خود با آدرس اختصاصی دارد و در یک بلاکچین مجزا قرار میگیرد.باتوجه به گفته های سطور بالا یعنی کیف بیت کوین و اتریوم کاملاً از هم مجزا هستند و نمی‌توان برای مثال دارایی بیت کوین را به آدرس اتریوم ارسال کرد.

اما این قانون در مورد توکن‌ها سازگاری ندارد. شما می‌توانید یک توکن مانند تتر ERC20 را به هر آدرسی در این شبکه بفرستید. بعضی اوقات ممکن است این دارایی در کیف پول آنلاین شما رویت نشود، اما تراکنش ثبت شده و امکان دسترسی به آن وجود خواهد داشت، هرچند بعضی اوقات به دانش فنی نیاز است.

از کوین‌ها برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • به عنوان جا به جایی پول (با استفاده از آن‌ها می‌توانید بفرستید یا دریافت ارزش کنید)
  • برای ذخیره‌سازی  (می‌توان آن‌ها را ذخیره کرد و بعد با چیز دیگری تعویض کرد)
  • به عنوان واحد محاسبه (می‌توانید قیمت کالا یا خدمات را در آن‌ها لحاظ کنید)
  • در بلاک چین تراکنش ها عموما به شکل توکنیزه یا همان دیجیتالی شده صورت می گیرد. این توکن ها به اسم کریپتوکارنسی یا رمز ارز هم شناخته می شوند. یک توکن رمز ارز نگهدارند ارزش دارایی است و این که آن دارایی یا اندوخته چیست بستگی به بلاک چین مورد نظر دارد.
  • در بلاک چین های اصلی مانند بیت کوین، رمز ارز BTC بیانگر ارزش اقتصادی است.
  • در بلاک چینی که بر مبنای کالا بنا شده، مانند بلاک چین Hemp coin، رمز ارز THC بیانگر کناف صعنتی است.

به طور کلی، تفاوت کوین و توکن را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد:

کوین‌ها بلاکچین مختص به خود را دارند اما توکن‌ها از بستر سایر بلاکچین‌ها برای فعالیت خود استفاده می‌کنند. کوین‌ها معمولاً فقط واسطه معاملات هستند، اما توکن‌ها کاربردهای مختلفی در شبکه دارند.

هر کوین، نیاز به کیف پول و آدرس اختصاصی دارد، اما توکن‌ها را می‌توان در تمام آدرس‌های بلاکچین میزبان ذخیره کرد. کارمزد شبکه در کوین‌ها، از خود کوین برداشت می‌شود، اما کارمزد توکن‌ها معمولاً از رمز ارز بومی بلاکچین کسر می‌شود.

وجه تمایز بین کوین و توکن با ایجاد پروژه‌هایی همانند Walton و Vechain در حال پیچیده شدن است. اما خوشبختانه کشورهایی همانند ژاپن و آمریکا در حال وضع قوانینی حول محور انواع مختلف ارزهای رمزنگاری شده هستند و همین عامل باعث می‌شود تمایز بین توکن و کوین برای کاربران آسونتر بشود .

صحبت پایانی

در وجه تمایز کوین و توکن باید گفت که کوین‌ها، ارزهایی هستند که می‌توانند با آن خرید و فروش انجام داد و نوعی از پرداخت هستند. درحالی که، توکن‌ها می‌توانند نمایان گر سهم یک موسسه یا شرکت باشند، دسترسی به محصول یا خدمتی خاص و بسیاری از کارکردهای دیگر را فراهم کنند.

شما می‌توانید یک توکن را با یک کوین خریداری کنید، اما برعکس آن امکان پذیر نیست. کوین‌ها به طور مستقل عمل می‌کنند، در حالی که توکن ها تنها برای یک پروژه خاص کاربرد دارند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.