الگوی فنجان یا کاپ و دسته در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوی فنجان و دسته چیست؟

همانگونه که می‌دانید در راستای بررسی تحلیل تکنیکال در بازار های ارز دیجیتال، نیازمند یک سری ابزارها یا الگو‌ها هستیم. این الگوها به ما کمک می‌کند تا از روند بازار سر در بیاوریم و بتوانیم بر مبنای آن معاملات خود را به صورت مطلوب به سرانجام برسانیم. امروز قصد داریم تا الگوی فنجان یا کاپ و دسته را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید:

الگوی فنجان و دسته چیست؟

در تعریف الگوی Cup Pattern می‌توانیم این‌گونه بگوییم که بخش و یا جزئی از الگوهای ادامه دهنده به شمار می‌رود. باید بدانیم این الگو در روند اصلی از توان و قدرت بسزایی برخوردار است و به مسیر خود تداوم می‌بخشد.

در نمودارهای شمعی یا کندل استیک و یا دیگر نمودارها، زمان آغاز این الگو هنگامی است که قیمت یک رمز ارز به حداکثر خود رسیده باشد و به‌تدریج و مرور زمان در آن ناحیه با فشار فروشندگان شود. بدین ترتیب روند نزولی شروع شده و تا یک سوم از قیمت اولیه دارایی موردنظر پیشروی خواهد کرد. پس از افت قیمت و وقوع روند نزولی، قسمت پایین فنجان تشکیل می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر زمان به وجود آمدن فنجان اندک و کم باشد تنه اصلی این الگو، همانند U انگلیسی خواهد بود. اما درصورت ظاهر شدن حرف V یعنی رمز ارز مدنظر به کم‌ترین قیمت خود رسیده و فورا دچار اصلاح قیمت شده است. چنین اتفاقی نباید با الگوی فنجان اشتباه گرفته شود.

در الگوی فنجان یک بدنه U مانند، شکل گرفته که بدنه فنجان نام دارد و سپس دسته ظاهر شده که خود یک سیگنال صعودی (bullish) تلقی می‌شود. تصویر زیر این الگو را نشان می‌دهد:

نحوه شکل گیری الگوی فنجان یا کاپ
Cup Pattern

علاوه‌بر الگوی فنجان و دسته، الگوی وایکوف نیز یکی از بهترین الگوها در تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود. این الگو چشم‌انداز مناسبی از آینده قیمت یک ارز دیجیتال را فراهم کرده و کاربرد زیادی در تعیین بهترین زمان خرید دارد. به شما قول می‌دهیم با فراگیری الگوی وایکوف در ۵ دقیقه بهتر از قبل تحلیل خواهید کرد.

الگوی فنجان و دسته چطور ساخته می‌شود؟

الگوی فنجان و دسته هم در گروه الگوهای بازگشتی و هم در گروه الگوهای ادامه‌دهنده قرار می‌گیرد. این الگو معمولا پس از اصلاح یک شیب سراسری یا روند نزولی بلند مدت ایجاد شده و در راستای شناسایی فرصت‌های خرید کاربرد دارد. الگوی فنجان و دسته دربرگیرنده‌ی دو بخش است که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

بخش اول: فنجان

فنجان همان بخش U شکل الگو است. هنگامی که دارایی موردنظر ریزش قیمت شدیدی را تجربه کرده و پس از آنکه قله جدیدی درمسیر صعود بسازد این بخش از الگو شکل می‌گیرد. در نهایت فنجان به سوی یک سطح مقاومت مسیر خود را ادامه می‌دهد.

بخش دوم: دسته

در این بخش از الگو، قیمت زیر سطح مقاومت متراکم می‌شود. پس از ایجاد الگوی فنجان، واکنش قیمت در سطح مقاومت از اهمیت به‌سزایی برخوردار است چرا که فشار فروش بر دارایی را به‌خوبی نشان می‌دهد.

اگر فروش‌های بسیار بزرگ و عمده در ناحیه مقاومت پدیدار شد، الگو از اعتبار برخوردار نیست و آنچه شما رویت کرده‌اید الگوی فنجان و دسته نیست و احتمال افزایش قیمت وجود ندارد.

اما اگر قیمت در ناحیه مقاومت باقی بماند یعنی خریداران تمایل دارند تا قیمت را بالاتر ببرند. در نهایت با شکسته شدن مقاومت، الگوی فنجان و دسته تأیید خواهد شد و امکان صعودی شدن بازار و افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

نکات مهم در الگوی فنجان و دسته

عوامل بسیاری ازجمله مدت زمان تشکیل الگو، ارتفاع و حجم معاملات بر الگوی فنجان و دسته مؤثر هستند. برای تشکیل الگوی فنجان و دسته باید همه این عوامل به‌طور مناسب ایجاد شوند. بدین صورت احتمال اجرای قطعی الگو افزایش می‌یابد. در ادامه به توضیح مختصر این عوامل می‌پردازیم.

به زمان تشکیل الگو دقت کنید

نباید از این موضوع که زمان در الگوی فنجان و دسته از اهمیت و تأثیر بسزای در معاملات بازار برخوردار است غافل شویم. باید بدانیم هرقدر زمان بیشتری صرف شود فرم فنجان به حالت U متقارن‌تر شده و این الگو اعتبار بالاتری دارد. اما در مقابل همان‌طور که در بالا بدان اشاره کردیم اگر انتهای الگو تیز و به حالت V  باشد نمی‌تواند نام الگوی فنجان و دسته را یدک بکشد و کارایی لازم را قطعاً نخواهد داشت.

باید دانست که مراحل به وجود آمدن دستهٔ فنجان چیزی حداقل بین 1 تا 4 هفته زمان خواهد برد اما نباید از این موضوع غافل شد که بخش دسته الگوی فنجان که در حدود 2 هفته تشکیل می‌شوند نتایج مطلوب‌تری به همراه دارند.

اهمیت ارتفاع الگو

در حالت ایده‌آل، الگوی فنجان و دسته نباید بیش‌ازحد عمیق باشد. همچنین توجه داشته باشید که دسته در نیمه بالایی الگوی فنجان شکل بگیرد. در واقع با افزایش عمق میزان کارایی و تاثیرگذاری الگو کاهش یافته و هرچه عمق بیشتر شود، الگو نیز بیش‌ از پیش از حالت مطلوب و ایده‌آل خود خارج می‌گردد.

تاثیر ارتفاع در الگوی فنجان و دسته
Cup Pattern

تاثیر حجم معاملات در اعتبار الگو

با کاهش قیمت‌ها، حجم معاملات نیز باید کاهش یافته و در پایه‌ی فنجان کمتر از حد متوسط باشد. سپس با افزایش قیمت دارایی، حجم معاملات نیز کم کم افزایش یافته تا بالاترین سطح قبلی را تست کند. همچنین در دسته این الگو نیز، روندی همانند فنجان وجود دارد. در هنگام ریزش قیمت، حجم معاملات کاهش یافته و در هنگام افزایش قیمت، حجم معاملات افزایش می‌یابد.

تعیین تارگت قیمتی الگو

برای آنکه بتوانیم هدف قیمتی برای این الگو را معین کنیم به صورت زیر عمل می‌کنیم:

  1. نخست عمق فنجان را محاسبه و اندازه گیری کنیم.
  2. پس از آن، به میزان عمق فنجان، از ناحیه شکست بالا رفته تا به قیمت مدنظر برسید.
  3. ناحیه معین شده، قیمت هدف این الگو به شمار می‌رود
Cup Pattern

تعیین هدف قیمت در الگوی فنجان و دسته معکوس

  1. نخست عمق فنجان را محاسبه می‌کنیم.
  2. پس از آن به حد و میزان عمق فنجان، از محدودهٔ شکست پایین رفته تا به قیمت مد نظر برسیم.
  3. ناحیه معین شده، قیمت هدف تلقی می‌شود.

الگوی فنجان و دسته چه محدودیت‌هایی دارد؟

همچون همگی اندیکاتورها، الگوی فنجان و دسته باید در هماهنگی با سیگنال‌‌ها و اندیکاتورها مورد استفاده قرار گیرد. به‌طور خاص این الگو محدودیت‌هایی دارد که اولین مورد، زمان زیاد برای شکل‌گیری آن است. معمولا دیگر الگوها سریع‌تر از الگوی فنجان و دسته شکل می‌گیرند.

محدودیت دیگر، عمق بخش فنجان است. گاهی اوقات یک فنجان کم عمق یک سیگنال بی‌نظیر بوده و گاهی اوقات یک فنجان عمیق یک سیگنال نادرست ارائه می‌دهد. در نهایت بهتر است از این الگو در کنار دیگر الگوها استفاده کنید تا میزان کارایی آن افزایش یابد.

اندیکاتور RSI، یکی‌ دیگر از الگوهای شناسایی سیگنال‌های مختلف است. کار با این اندیکاتور بسیار ساده بوده و دانستن آن برای هر تریدری واجب است. این اندیکاتور تغییرات قیمت دارایی را در بازه‌های زمانی مختلف اندازه‌گیری می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مهم‌ترین اندیکاتور بازار، مقاله RSI چیست را مطالعه کنید.

الگوی فنجان و دسته چه چیزی را نشان می‌دهد؟

الگوی فنجان و دسته یک اندیکاتور تکنیکال است که در آن حرکت قیمت یک دارایی شبیه به یک فنجان است که به‌دنبال آن یک روند نزولی دیده می‌شود. سپس دسته ایجاد شده که به‌معنای فرصت خرید بی‌نظیر در طولانی‎مدت است. با شکل‌گیری کامل این الگو، احتمالا شاهد افزایش و اوج قیمت‌های جدید یک دارایی خواهید بود.

پرسش و پاسخ

  • الگوی فنجان و دسته چیست؟

الگوی فنجان و دسته در گروه الگوهای ادامه‌دهنده یا بازگشتی قرار گرفته و مشاهده آن به‌معنای افزایش قیمت دارایی موردنظر است. این الگو از یک بدنه U شکل تشکیل شده که فنجان نام داشته و پس از آن قسمت دوم یعنی دسته ظاهر می‌شود.

  • چه اتفاقی پس از شکل‌گیری الگوی فنجان و دسته رخ می‌دهد؟

درصورت شکل‌گیری الگوی فنجان و دسته و تایید شدن آن، قیمت در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت افزایش پیدا می‌کند. درصورت شکست خوردن الگو، دارایی موردنظر به روند خود ادامه خواهد داد.

  • الگوی فنجان و دسته به چقدر زمان برای شکل‌گیری نیاز دارد؟

الگوی فنجان و دسته برای شکل‌گیری بین ۱ هفته الی ۱ سال زمان نیاز دارد.

سخن پایانی

الگوی فنجان و دسته یکی از بهترین و پرکاربردترین الگوهای صعودی است. مشاهده و اجرای صحیح آن به‌معنای افزایش قیمت دارایی بوده اما باید عوامل زیادی را در هنگام شکل‌گیری آن درنظر بگیرید. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از این الگوی جذاب دارید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران توکن باز به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.