الگوریتم اثبات سوزاندن (Proof Of Burn) چیست؟

proof work main

همان‌گونه که مستحضر هستید استخراج ارز دیجیتال، یکی از روش های کسب درآمد در حوزه کریپتوکارنسی می باشد. حال آنکه کاربران ماینر، باید از مفاهیم پایه آن و ساز و کار این امر استخراج با خبر باشند، در این راستا بررسی الگوریتم اثبات سوزاندن در دستور کار این مقاله ی توکن باز می باشد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

الگوریتم اثبات سوزاندن چیست؟

باید بدانیم که الگوریتم اثبات سوزاندن دارای چندین نسخه است. اما آنچه ما امروز در مورد آن بحث می کنیم وجود اثبات این الگوریتم در دنیای رمز ارزها می باشد که قابل قبول ترین نسخه آن با عنوان Iain Stewart در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می شود.
لازم است بر این موضوع واقف آییم که این الگوریتم جایگزینی با ثبات تر برای POW یا همان الگوریتم اثبات کار ارائه و معرفی شده است.
اما نباید از این موضوع غافل شویم که الگوریتم POB بسیار مشابه POW است. اما فرق اثبات سوزاندن با اثبات کار در مصرف انرژی می باشد که در POB به شدت مصرف انرژی کاهش یافته است.
باید بدانیم پروسه ی صحه گذاری بلاک در شبکه های بر پایه ی POB نیازمند بهره جویی از منابع و سیستم های پر توانی چون اسیک ماینر ها نمی باشد.

در صورتی که ارزهای دیجیتال تحت عنوان روشی به جهت “سرمایه گذاری” منابع در Blockchain به طور عمدی سوزانده خواهند شد، علت این کار، آن است که ماینر های کاندید نیازمند سرمایه گذاری منابع فیزیکی نباشد. در این سیستم POB ماینرها در ریگ ماینینگ های مجازی سرمایه گذاری خواهند کرد.

به بیان دیگر، می توان اذعان کرد که کاربران با سوزاندن رمز ارز قادر خواهند بود تا تعهد خود را به این شبکه ی مذکور نمایان کرده و حق ماینینگ و صحه ی اعتبار تراکنش ها را به چنگ آورند.
باید خاطرنشان شد که پروسه ی سوزاندن رمز ارزها نشانگر قدرت ماینینگ مجازی بوده و هرچقدر یک کاربر رمز ارز بیشتری به صرف منافع شبکه بسوزاند، توان و شانس بیشتری برای منتخب بودن در تایید بلاک بعدی خواهد داشت.

POB-tokenbaz

چگونگی کارکرد الگوریتم اثبات سوزاندن

به طور کلی پروسه ی سوزاندن در برگیرنده فرستادن توکن ها و یا کوین ها به یک آدرس عمومی قابل تایید می باشد که در این آدرس رمز ارزها بلا استفاده و غیرقابل دسترس می شوند. باید دانست که به طور اتفاقی و بی آنکه کلید خصوصی داشته باشند این آدرس ها خلق و تولید می شوند.
اما باید خاطر نشان شد که پروسه ی سوزاندن ارزها موجب کم شدن دسترسی به بازار و کمبود عرضه و سپس صعودی شدن ارزش و قیمت رمز ارز مد نظر را در پی دارد. ضمن آنکه باید دانست سوزاندن رمز ارزها یکی از علل ایجاد امنیت در شبکه می باشد.

یکی از علت های ایمن بودن بلاکچین POW و POB این است که ماینر قصد کمک به شبکه را دارد تا بتواند از اتلاف سرمایه های اولیه جلوگیری نماید. اما باید دانست که هزینه ی برق در الگوریتم اثبات سوزاندن از سوی سوزاندن توکن ها و یا کوین ها تامین خواهد شد.

نحوه کاربرد الگوریتم (Proof of Burn)

هم اکنون الگورتیم اثبات سوزاندن در رمز ارزهای گوناگون کاربرد دارد که در ذیل به شرح دو مورد از آن ها می پردازیم.

اسلیم کوین (slimcoin)

  • اسلیم کوین یک رمز ارز بوده که از الگوریتم اثبات سوزاندن در ادغام با دو الگویPOW و POS بهره جسته است. از دید الگوریتمی این ایده شباهت زیادی به الگوریتم اثبات سهام حلقه و یا زنجیر شده در Peercoin می باشد.

کانترپارتی (counterparty)

  • کانتر پارتی را می توان اصلی ترین رمز ارزی دانست که از الگوریتم POB بهره جویی کرده است. در هنگام فرستادن BTC به آدرس های نامعتبر، توکن های کانترپارتی در بلاک چین تشکیل می شوند.
  • باید خاطر نشان شویم، اگرچه شبکه ها برای پرداخت هزینه های معامله ها و یا ترید ها، به سوزاندن کوین های خود روی می آورند، اما هم اکنون برخی از شبکه ها وجود دارند که از این الگوریتم بهره جسته اند. یکی از این شبکه ها بایننس، ریپل است که به کاربران این انگیزه را می دهند که رمز ارزهای BNB را به جهت کم کردن هزینه ی معاملات خود در صرافی حفظ و نگه داری کنند.
POB-tokenbaz

مزایا و معایب الگوریتم اثبات سوزاندن POB

الگوریتم اثبات سوزاندن نیز دارای مزایا و معایبی است که در ذیل به طور مختصر به شرح آن می‌پردازیم.

مزایا

  • مصرف برق به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.
  • مستلزم سخت افزار استخراج و یا مایننیگ خواهد بود. زیرا سوزاندن رمز ارزها توسط دکل‌های ماینینگ مجازی صورت می گیرد.
  • سوزاندن ارزهای دیجیتال موجب کم شدن عرضه در گردش خواهد شد. (بالا رفتن ارزش رمز ارز مد نظر).
  • متعهد شدن بلند مدت ماینرها را در پی دارد.

معایب

  • بعضی از متخصصین و کاربران اذعان دارند که الگوریتم POB به طور کلی و حقیقتاً با محیط زیست نمی باشد. زیرا BTC سوزانده شده از طریق ماینینگ POW تولید خواهند شد که مستلزم منابع فراوانی است.
  • برای صحت کارایی و امنیت آن، مستلزم آزمایشات فراوان بوده و به طور کلی هنوز اثبات نشده است که در مقیاس‌های وسیع تر کار خواهد کرد یا خیر.
  • پروسه و روند سوزاندن ارز دیجیتال همواره توسط کاربر عادی، شفاف و قابل تأیید نمی باشد.
  • کند و طولانی بودن پروسه ی تایید تراکنش‌ها

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.