اندیکاتور ایچیموکو

Baner Tokenbaz 2

تیم توکن باز در جهت آموزش و یادگیری کاربران خود همواره کوشیده است تا بتواند آموزش و یادگیری را برای کاربران خود آسان کند و مهارت های آنان را تقویت نماید. در مقالات پیشین به بررسی ترید ارز دیجیتال، کیجونسن و تنکانسن و سایر مقالات این چنینی پرداخته ایم. حال در این مقال قصد داریم به یکی از پر اهمیت ترین اندیکاتورها در دنیای ترید، یعنی اندیکاتور ایچیموکو بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

باید بدانیم اندیکاتور ایچیموکو یکی از پر قدرت ترین سیستم‌های معاملاتی امروزی تلقی می شود. این اندیکاتور همانند نمودار شمعی یا کندل ‌استیک‌ها توسط ژاپنی ها، پا به عرصه ی وجودی نهاده اند. این اندیکاتور قابلیت استفاده در بازار‌های معاملاتی اوراق قرضه، سهام، کالا، ارزها و رمز ارزها را دارد.
باید بدانیم این اندیکاتور دارای عملکردی مطلوب در بازه های زمانی گوناگون از یک دقیقه تا یک هفته می باشد. نام این اندیکاتور در زبان ژاپنی به معنای تعادل در یک نگاه می باشد. به دلیل ساختار فوق العاده ی ابر ایچیموکو که اصلی ترین قسمت این الگو است، تریدر قادر خواهد بود در لحظه بداند که روند صعودی یا نزولی می باشد.

به بیان دیگر می توان گفت که ایچیموکو بدین معناست که تحلیل‌گران با نگاه کردن به روند نمودار، به سهولت بتوانند روند حرکتی را شناسایی کرده و در پی سیگنال‌های خرید و فروش باشند. این اندیکاتور یکی از اندیکاتورهایی است که نه تنها حرکات قیمت را محاسبه می‌کند، بلکه به پیش‌بینی آن هم می پردازد.
از مزایای این اندیکاتور این است که به تریدرها تصویر جدیدی نسبت به خطوط و نقاط حمایت و مقاومت ارائه می‌کند. این اندیکاتور ممکن است برای برخی از تریدر ها بسیار پیچیده و گنگ به نظر برسد. اما باید دانست هنگامی‌ که مهارت تفسیر این اندیکاتور رو پیدا کنند، سیگنال‌های بسیار مطلوب و پرسودی را می توان از آن دریافت نمود.

اندیکاتور ایچیموکو

ایچیموکو چه کاربردهایی دارد؟

برای درک بهتر این اندیکاتور لازم است بدانیم، اندیکاتور ایچیموکو در تحلیل تکنیکال ارائه دهنده ی سیگنال‌های بسیار پر قدرت و قوی به تحلیل‌گران و تریدر ها می باشد. توان این سیگنال‌ها به میزانی می باشد که برخی از طرفداران این اندیکاتور بر این باورند که هر آنچه یک تریدر در معامله به آن نیاز دارد، به واسطه ی این سیستم رفع نیاز خواهند شد.

در حقیقت، به وسیله استفاده از این اندیکاتور، قابلیت فراهم کردن یک نمای سریع از تمایل و قدرت و میزان حرکت روند به‌صورت همزمان، حاصل می شود. در ادامه مبحث به برخی از اصلی ترین کاربردهای اندیکاتور ایچیموکو اشاره می کنیم:

  • تعیین و تشخیص قدرت و جهت روند
  • تشخیص نقاط برگشت قیمت ارز یا سهام
  • معین کردن نقاط حمایت و مقاومت
  • امکان تشخیص حد ضرر با بهره جویی از آن
  • امکان معین کردن روند سهم یا ارز با بهره مندی از ایچیموکو
  • نشان دهنده اطلاعات مهمی از ارز، در بازه زمانی کوتاه مدت   
  • قابلیت اخذ سیگنال های ورود و خروج از ارز، به وسیله ی این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال

اجزای تشکیل دهنده ایچیموکو

همانطور که در مورد اندیکاتور ایچیموکو می دانیم این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال، قادر است یک سیستم معاملاتی کامل تلقی شود که همه ی اجزای مورد نیاز برای تحلیل و پوزیشن‌گیری یک تریدر را در خود جمع کرده است. پس باید بدانیم که لازم است در مورد این اجزا، جدی برخورد کرده و از آنان چشم پوشی نکنیم.

در راستای فهم این اندیکاتور باید بدانیم که این اندیکاتور را چه عناصری تشکیل شده و از چند جزء مهم و ضروری به وجود آمده است، که در ذیل به آنان اشاره می کنیم:

اندیکاتور ایچیموکو
اندیکاتور ایچیموکو

Tenkan Sen

تنکانسن مشهور به خط تغییر روند حرکتی یا خط بازگشت می باشد که به صورت میانگین متحرک کوتاه با قرمز رنگ نمایانگر می شود. در حقیقت، تنکانسن در بازه‌ی زمانی ۹روزه، قادر است میانگین بیشترین و کمترین قیمت را به دست آورده و محاسبه کند.

Kijun Sen

این خط در اندیکاتور ایچیموکو به خط استاندارد مشهور است و بر خلاف تنکانسن، به گونه ی میانگین بلند با متحرک آبی رنگ نمایان می شود. کیجونسن قادر است در یک دوره‌ی زمانی ۲۶ روزه، میانگین بیشترین قیمت را با کمترین قیمت به دست آورده و محاسبه می‌نماید.

Kumo

کومو که به آن ابر ایچیموکو نیز می گویند که به ‌عنوان یکی از عناصر مرکزی در ایچیموکو به حساب می آید و محوطه‌ی حمایت و مقاومت می‌باشد. این ابر توسط دو عنصر سنکو اِی و سنکو بی به وجود می آید که در ذیل به شرح و توضیح آن می پردازیم:

Senkou A: خط سنکو اِی، تحت عنوان خط پیشرو، معروف به خط قهوه‌ای پررنگ یا ارزیابی 26 شمعی از میانگین‌های کیجونسن و تنکانسن ، می‌باشد.

Senkou B: خط سنکو بی مشهور به خط پیشرو، ارزیابی 26 شمعی میانگین کف و اوج قیمت 52 شمع های اخیر، خط آبی روشن مشهور می‌باشد.

Chikou Span

این خط مشهور به خط تاخیری، با رنگ سبز و نمودار خطی قیمت می‌باشد. نوع حساب کردن این خط در ایچیموکو بدین گونه است که قیمت بسته شدن امروز، تکرار قیمت 26 روز گذشته است.

اعداد مهم در ایچیموکو

باید بر این امر آگاهی یابیم که محاسبه اندیکاتور ایچیموکو، بر مبنای اعداد 9، 26 و 52 می باشد. حدس و گمان های بسیار زیادی درمورد به وجود آمدن این اعداد ایچیموکو و علل بکار بردن آنان در سیستم ایچیموکو وجود دارد. اما باید بدانیم که این حدس و گمان ها از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. در حقیقت، آنچه که در سیستم ایچیموکو و این اعداد مهم تلقی می شود، عملکرد بسیار دقیق آنان است.

تریدر ها اغلب سعی بر آن دارند که تنظیمات اعداد را دچار تغییر و تحول کنند و به تجربه‌های نوینی دست یابند. البته پیشنهاد می‌شود که از اعداد اصلی بهره جویی شود زیرا آنان کارایی خود را در نمودار‌ کالاهای متمایز و در بازه های زمانی گوناگونی اثبات نموده اند.

یکی دیگر از خصیصه های بارز این سیستم را می توان به این چنین بیان کرد که در این سیستم نیازی به سایر اسیلاتور‌ها و اندیکاتور‌ها نیست. یعنی این اندیکاتور به همراه داده‌های بدست آمده صرفاً برای تحلیل کافی است. اما باید بدانیم برخی از تحلیلگران، همراه با اندیکاتور ایچیموکو از سایر اندیکاتور‌ها نیز بهره جویی می‌کنند. چون بر این باورند که هر سیستمی خطاها و اشتباهای خود را دارد و اندیکاتور ایچیموکو نیز از این قضیه مستثنی نیست.

اندیکاتور ایچیموکو
اندیکاتور ایچیموکو

تعادل قیمتی در نمودار ایچیموکو

اندیکاتور ایچیکومو بر مبنای روابط مابین قیمت و تعادل آن تشکیل شده است. تریدر های غربی تعادل را بر اساس Closing Prices مورد محاسبه قرار می دهند. مثال این مورد، میانگین متحرک ساده 50 یا 200 دوره‌ای می باشد. افراد تکنیکالی، اغلب این میانگین متحرک را ناحیه ی تعادلی قیمت مدنظرشان می‌گیرند.
علت این امر، آن است که قیمت قادر نیست خیلی از آن دور شود و دیر یا زود به روند خود بازگشت می‌کند. در ژاپن، نواحی بالا و پایین دوره معاملاتی دقیقاً به میزان قیمت باز و بسته شدن دارای اهمیت هستند.

باید دانست که نقاط بالا نواحی ای هستند که تقاضا در آن تحت سلطه ی عرضه قرار گرفته است. اما نقطه پایین جایی است که خریداران به میزان کافی تقاضا برای جذب عرضه، به وجود آورده اند. این دو میزان یا حد قیمتی، بازه ی معاملاتی را برای آن دوره تشکیل می دهند. اما باید دانست که این بازه پویاست و به ازای هر دوره دچار تغییر می‌ شود.

اما اگر قیمت‌ها نقاط بالا و پایین تازه ای را در مدت زمان مشخصی تشکیل ندهند، بالانس برقرار شده و تعادل محفوظ و قیمت به سمت تعادل باز می‌گردد. لازم است بدانیم که در روند‌های صعودی این ناحیه تعادل بالا و بالاتر می‌رود چون قیمت به نقاط بالای جدیدی دست یافته است. که این امر در روند نزولی، به طور کامل عکس این موضوع برقرار است.

نکات معامله با ایچیموکو

بعد از ارزیابی اصلی ‌ترین موارد مرتبط با اندیکاتور ایچیموکو، حال به گونه ی اجمالی، نکات ترید با آن‌ ‌را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهیم. که عبارتند از:

•بدون انجام ترید با سهم کم حجم
•ورود به ترید پس از رخداد پولبک در روندهای صعودی و نزولی
•استراتژی‌های ترید آپشن در اندیکاتور ایچیموکو
•ترید در جهت روند عظیم تر
•برداشت سود در زمان انباشت شدن در روندهای صعودی و نزولی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.