پولبک (Pullback) چیست؟

1222 3

در ادامه مباحث ترید ارز دیجیتال و بهره وری از بازار ارز دیجیتال، دانستیم انواع و اقسامی از استراتژی ها وجود دارد. در مقالات قبلی به مواردی از آن ها اشاره کرده ایم. در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد، مقوله پولبک را بررسی کند. برای بررسی ماهیت و اهمیت پولبک با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

پولبک (Pullback) چیست؟


واژه Pullback به معنی برگشت و عقب رفتن و مترداف واژه hook (قلاب) می‌باشد. به همین جهت پولبک در نمودارها به شمایل قلاب نمایش پیدا می‌کند. از دیگر معنایی که می‌توان به این واژه الحاق نمود، goodbye یا لفظ خداحافظی می‌باشد. زیرا در این صورت، روند پس از شکستن سطوح مقاومتی یا حمایتی معتبر خود، کوشش بر آن دارد که بار دیگر مسیر خود را به‌سوی سطح شکسته شده برگرداند. باید بدانیم با شکست این خط ها و نقض آنان، از اهمیت این خطوط کم نشده بلکه صرفاً وضعیت خود را تغییر داده و از حمایت به مقاومت و برعکس مبدل می‌شوند.
اغلب پس از شکسته شدن خطوط حمایتی و مقاومتی، در بیش از 60% اوقات بازار تمایل به برگشت دوباره به‌سوی حمایتی و مقاومتی که شکسته و ازدست‌رفته را، دارد. به طور تقریبی در بیشتر از 70% اوقات، شکست‌هایی که با حجم بسیار بالا و نسبت به میانگین یک ماه اتفاق می‌افتد، میل شدیدی به‌سوی پولبک پیدا می‌کنند. پس لازم است بدانیم پس از هر شکست معتبر، الزاماً اینکه پولبک رخ دهد، صحیح نمی‌باشد. ضمن آنکه این نکته را باید لحاظ کنیم که پولبک به طور حتم نباید برگشت عینی و دقیقی به سطح شکسته شده داشته باشد؛ بلکه تنها لمس و نفوذ موقت به محدودهٔ شکسته شده هم پولبک محسوب می‌شود.

Pullback-tokenbaz
Pullback

علت شکل‌گیری پولبک

باید بدانیم زمانی که نمودار یک سهم، بعد از درگیری‌ها متناوب با محدوده مقاومتی و نوسانات اطراف آن، در طی اقدامی، موفق به شکسته شدن سطح مدنظر می شود، احساسات تریدرها را برانگیخته خواهد کرد. این نیروی مثبت، انرژی مورد نیاز برای تداوم حرکت را تأمین می‌کند. با رد کردن سطح مقاومتی، سرمایه‌گذاران جدید (عموماً تحلیلگران تکنیکال) میل به‌سوی ورود دارند، اما بالارفتن و صعودی شدن پیاپی قیمت موجب می‌شود تا از جذابیت سهم برای خریداران رفته‌رفته کم شود.
از سویی دیگر سرمایه‌داران که به جهت نوسان‌گیری از پیش، به سهم ورود کرده‌اند، با بالارفتن قیمت اقدام به فروش و خروج از سهم می‌ کنند. در این زمان کاهش قیمت رخ می‌دهد و پولبک در نمودار شکل می‌گیرد. از سویی دیگر، خریداران منتظر ناحیه‌ای جذاب برای ورود به بازار می‌باشند و به محض آنکه قیمت سهم به منطقه حمایتی (مقاومت شکسته و نقش تغییر کرده) برسد، آنان سفارش خرید خود را به ثبت خواهند رسانید.

استراتژی معاملاتی مبتنی بر پولبک

همواره و همیشه متخصصین و فعالان بازارهای مالی در پی اصول و قواعد دقیقی برای معامله بوده‌اند. اما حقیقت امر این است که پولبک بر مبنای عرضه و تقاضا در بازار به وجود می‌آید و این یک مفهوم کلی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. ضمن آنکه تریدرها بر پایهٔ تجربیات خودشان از این روش ها بهره‌جویی می‌کنند.
ماهیت ترید کردن مبتنی بر پولبک در همهٔ ابزارهای گوناگون تحلیل تکنیکال یکسان می‌باشد. زیرا خریداران در این روش تنها در پی ورود در حرکت بازگشتی سهم بر روی سطوح شکسته شده می‌باشند. در این بخش به بررسی سه مورد از پولبک می‌پردازیم.

Pullback-tokenbaz
Pullback

خرید بعد از پولبک به سطح مقاومت شکسته شده

شمای کاربر قادرید با این استراتژی و با کمک تحلیل تکنیکال سطح های مقاومتی پر قدرت و یا سطح مقاومت تاریخی رمز ارز را تعیین کنید و به انتظار شکست آن بمانید. در اکثر اوقات pullback به سطح شکسته شده رخ می دهد و این ایده آل ترین زمان برای ورود به بازار و خرید آن رمز ارز می باشد. به علت تقارن قیمت خرید با خط حمایت، این ترید قادر خواهد بود نسبت سود به زیان ( یا همان ریسک به ریوارد) بسیار مناسبی داشته باشد.

خرید بعد از پولبک به خط روند

زمانی که سهم در روند کاهشی یا افت می‌باشد، خرید سهم یا رمز ارز، امری بسیار پرخطر خواهد بود و توصیه نخواهد شد، مگر آنکه با نیت نوسان‌گیری باشد. ایده‌آل‌ترین نقطه برای ورود در این‌گونه موارد، هنگامی خواهد بود که روند نزولی سهم یا رمز ارز دچار شکست می‌شود و بعد از آن با پولبک سهم به روند شکسته شده موجب می‌شود، شکست، تأیید و نهایی شود.

خرید بعد از پولبک با میانگین متحرک MA

باید بدانیم، سطوح تکنیکالی در برگیرندهٔ سطوح استاتیک داینامیک هستند. البته میانگین های متحرک در دستهٔ سطوح داینامیک استقرار می‌یابد و از وجههٔ استراتژی معاملاتی مبتنی بر پولبک تفاوت و تمایز چندانی با سطوح استاتیک (حمایت و مقاومت) دارا نمی‌باشند. اگر میانگین بشکند و بسوی بالا برود و از طریق نمودار و بعد از آن Pullback تشکیل دهد، این امر را می‌توان فرصتی برای خرید برشمرد و به معامله ورود کرد.

راه تشخیص پولبک از معکوس شدن

باید بدانیم که اکثر معکوس شدن‌ها همگام با تغییری در جنبه‌های اساسی در آن سهم می‌باشند که موجب می‌شوند، بازار مجدد ارزش این سهام را مورد ارزیابی قرار دهد. برای مثال، ممکن است شرکتی گزارشی از سود اندک خود را منتشر کند، این موجب خواهد شد که سرمایه‌گذارها دوباره به محاسبه و به‌دست‌آوردن (Net Present Value)سهام مدنظر بپردازند.
در سوی دیگر با وجهه‌ای مشابه، ممکن خواهد بود یک شرکت گزارشی مبنی بر توافق‌نامه‌ای نه‌چندان رضایت‌بخش خود ارائه و عرضه کند یا رقبای این شرکت محصولات جدیدی را به بازار تزریق کنند. تغییراتی ازاین‌قبیل که آثار بلندمدتی بر شرکت عرضه‌کننده سهام بر جای می‌گذارند، اگرچه این تغییرات خارج از نمودار رخ می‌ده،. اما باعث معکوس شدن روند قیمت سهام مدنظر خواهد شد.
باید بدانیم معکوس شدن اگرچه در ابتدا امری شبیه به عقب‌نشینی قیمت می‌باشد، اما به همین جهت زمانی که یک pullback تداوم دارد و ممکن است به معکوس شدن قیمت مبدل شود، تحلیل‌گران حوزه تکنیکال از MA، خطوط روند و پرچم بهره‌جویی می‌کنند تا مشخص نمودن آن به‌سهولت صورت پذیرد.

انواع پولبک در تحلیل تکنیکال

پولبک در تحلیل تکنیکال به ۳ دسته تقسیم می‌شود که دربرگیرندهٔ pullback عادی، درونی و بیرونی می‌باشد که در ذیل هرکدام را به‌اختصار شرح خواهیم داد.

Pullback-tokenbaz
Pullback

پولبک عادی (Normal pullback)

این پولبک را عموماً در نمودارهای قیمتی مشاهده می‌کنیم. بدین صورت که نمودار بعد از شکست حمایت و مقاومت مجدداً به آن سطح مدنظر برخورد می‌کند.


پولبک درونی (Inside pullback)

اغلب پس از شکست سطوح حمایت و مقاومت و پس از بازگشت به آن سطح، قادر به مشاهدهٔ نفوذ و ورود قیمت به درون محدوده ی مدنظر می‌باشیم. این‌گونه پولبک عموماً نشانگر سردرگمی سرمایه‌گذاران است که مشخص نیست تصمیم آنان دقیقاً چه چیزی است.

پولبک بیرونی (Outside pullback)

در این پولبک قیمت سهم پیش از رسیدن به سطوح حمایت و مقاومت، به مسیر اصلی خود را ادامه خواهد داد که این امر نشانگر وجود تقاضای قدرتمند در سهم می‌باشد که اغلب درصد شانس تداوم حرکت روبه‌بالا می‌باشد و این امر سبب می‌شود که خریداران فرصت ورود دوباره به سهم را به سایر سرمایه‌گذاران ندهند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.