کف قیمت بیت کوین کجاست؟ بررسی سیگنال‌های انتهای روند نزولی در بازار

پرونده ویژه؛ کف قیمت بیت کوین چه زمانی تشکیل خواهد شد؟

بیت کوین در سال 2022 دچار سقوط قیمت شد و حالا بالغ بر 75 درصد با اوج قیمتی که در نوامبر 2021 و در سطح 69 هزار دلار ثبت کرد فاصله دارد. سوال مهم این روزها این است که علت ریزش قیمت بیت کوین چیست؟ و این روند نزولی تا کجا ادامه دارد؟ در یک کلام همه به دنبال این هستیم که پایان زمستان بازار ارز دیجیتال چه زمانی است؟ در ادامه به بررسی این نکات و کف قیمت بیت کوین می‌پردازیم.

تحلیل قیمت بیت کوین در سال 2018

بازار نزولی بیت کوین در سال 2018 شباهت زیادی به بازار نزولی این رمز ارز در سال 2022 دارد. یکی از شاخص‌های کلیدی، میانگین متحرک نمایی 200 هفته‌ای (خط آبی در نمودار زیر) است. در سال‌های 2018 و 2022 بیت کوین پس از بسته شدن زیر میانگین متحرک نمایی 20 هفته‌ای وارد دوران طولانی حرکت رِنج شد.

نمودار هفتگی بیت کوین
نمودار هفتگی بیت کوین منبع: TradingView

به غیر از سال 2018، روند ساید بیت کوین 11 روز طول کشید و سطح میانگین متحرک 200 هفته‌ای خود را پس گرفت. به‌دنبال این اتفاق روند صعود قیمت و حرکت به سمت سطح 14 هزار دلار در ژوئن 2019 آغاز شد. در سال  2022 نیز روند ساید در 28 اکتبر وارد نوزدهمین روز خود شد و کارشناسان در انتظار یک شکست واضح در بالاتر از میانگین متحرک نمایی 200 هفته‌ای و سطح 26 هزار دلار بودند.

بهترین قیمت خرید بیت کوین

علاوه بر این، شاخص قدرت نسبی هفتگی بیت کوین (RSI) به‌شکل‌گیری کف قیمت بالقوه‌ی بیت کوین اشاره می‌کند. در سال 2018، سقوط RSI به قلمرو فروش بیش‌ازحد (زیر 30) با روند نزولی بیت کوین و شکل‌گیری الگوی معکوس صعودی همراه شد.

چنین اتفاقی شباهت زیادی به وضعیت RSI در سال 2022 دارد. RSI در ماه ژوئن به زیر 30 سقوط کرد و با حرکت ساید قیمت بین سطوح 18 الی 20 هزار دلار دنبال شد. درصورت تکرار فرکتالِ 2018، چنین اتفاقی با فاز بازگشت صعودی همراه خواهد شد.

تله‌ی خرسی در سال‌های 2013 و 2015

بازار نزولی 2022 شباهت‌هایی با روند قیمت در سال‌های 2013 و 2015 نیز دارد. این شباهت‌ها مقاومت خط روند نزولی، خط روند حمایت تله گاوی و سطح حمایت افقی هستند.

نمودار بیت کوین در تایم فریم هفتگی سال‌های 2014-2015
نمودار بیت کوین در تایم فریم هفتگی سال‌های 2014-2015 منبع: TradingView

طی دو سال قیمت بیت کوین نسبت به دسامبر 2013 که حدود 1,200 دلار بود با کاهش 82 درصدی مواجه شد. در همین حال، BTC تلاش کرد تا سه برابر بالاتر از مقاومت خط روند نزولی خود (نقاط A، B و C در نمودار) بسته شود. به‌طور همزمان، قیمت حمایت محدودی را از یک خط روند نزولی دیگر نیز جلب کرد که منجر به افزایش تله‌ی گاوی شد.

نمودار بیت کوین در تایم فریم هفتگی در بازار نزولی سال‌های 2013 تا 2015
نمودار هفتگی بیت کوین در بازار نزولی سال‌های 2013 تا 2015 منبع: TradingView

بیت کوین در نهایت در حمایت از خط روند افقی نزدیک به 200 دلار به پایین‌ترین سطح خود رسید و به‌دنبال آن با شکست قوی بالای مقاومت خط روند نزولی به خط 0.236 فیبوناچی 429 دلار مواجه شد. در نهایت در دسامبر 2017، قیمت به نزدیکی 20 هزار دلار رسیده بود.

نمودار هفتگی بیت کوین در سال 2022
نمودار هفتگی بیت کوین در سال 2022 منبع: TradingView

در سال 2022 تمامی اتفاقات مشابه بازار نزولی 2013-2015 به غیر از شکست بالای مقاومت خط روند نزولی تکرار شد. بنابراین درصورت شکست خط فیبوناچی 0.236، احتمالا شاهد حرکت BTC  به سمت 30 هزار دلار در سال 2023 خواهیم بود.

تحلیل آنچین قیمت بیت کوین

از دیدگاه تحلیل On-Chain، روند نزولی سال 2022 باعث شد تا بیت کوین به همان اندازه‌ی بازارهای نزولی قبلی کم ارزش شده و پایین‌تر از قیمت اصلی خود معامله شود.

نمودار شاخص MRV-Z بیت کوین
نمودار شاخص MRV-Z بیت کوین منبع: Glassnode

به‌عنوان مثال، شاخص MVRV-Z که ارزش منصفانه‌ی دارایی را اندازه‌گیری کرده به منطقه‌ای کاهش یافته که با پایین‌ترین سطح از بازار نزولی قبلی مطابقت دارد. بدین صورت این اندیکاتور On-Chain احتمال پایین آمدن بیت کوین و رسیدن آن به منطقه‌ی 18الی 20 هزار دلار را تایید کرده بود.

تفاوت کف قیمت‌ها

برخلاف سال‌های گذشته، بازار نزولی بیت کوین عمدتا به‌خاطر افزایش نرخ بهره‎ی فدرال رزرو رخ داد. اقدامات سخت‌گیرانه‌ی بانک مرکزی آمریکا، نقدینگی اضافی را از اقتصاد حذف کرد و همین موضوع ضربه‌ی سنگینی به بازار سهام و ارزهای دیجیتال وارد ساخت.

بررسی آماری ارتباط نرخ بهره امریکا و قیمت بیت کوین؛ ابزاری برای تحلیل بازار

پیش از راه‌اندازی صندوق ETF، بیت کوین همبستگی کمی با بازار سهام آمریکا داشت و بدین خاطر تغییرات نرخ بهره تاثیر چندانی روی این رمز ارز نداشتند. چنین پدیده‌ای به‌خوبی در نمودار زیر دیده می‌شود.

نمودار بیت کوین در تایم فریم هفتگی
نمودار بیت کوین در تایم فریم هفتگی منبع: TradingView

در حال حاضر همبستگی بیت کوین و بازار سهام در سطح 0.8 قرار داشته و ثابت ماندن آن خطر تداوم یافتن بازار خرسی را به‌همراه دارد.

در همین حال، بیش از 2000 قرارداد آپشن معاملات بیت کوین CME تا پایان سال جاری منقضی شده که یک سوگیری خالص را نسبت به پوزیشن‌های فروش نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، معامله‌گران انتظار دارند تا بیت کوین باز هم دچار ریزش قیمت شود.

میزان قراردادهای آپشن بیت کوین در سال‌های مختلف
میزان قراردادهای آپشن بیت کوین در سال‌های مختلف منبع: Ecoinometrics

به هر حال کارشناسان کوین تلگراف باور دارند که کف قیمت بیت کوین در سطحی بین 10 الی 14 هزار دلار شکل خواهد گرفت. این پیش‌بینی، سیگنال خرید یا فروش نبوده و تیم توکن باز هیچ مسئولیتی بابت آن ندارد.

فرصت آربیتراژ بیت کوین و کسب سود مطمئن

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، شباهت‌های زیادی بین قیمت فعلی بیت کوین و تاریخچه قیمت آن وجود دارد. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به کف قیمت این رمز ارز چیست؟ در چه سطحی کف قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال شکل خواهد گرفت؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «کف قیمت بیت کوین» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: CoinTelegraph

سوالات متداول

کف قیمت بیت کوین چه زمانی شکل خواهد گرفت؟

پاسخ قطعی و مشخصی برای این سوال وجود ندارد اما کارشناسان انتظار دارند تا کف قیمت BTC در سطوح 10 الی 14 هزار دلار شکل بگیرد.

چه شباهت‌هایی بین قیمت فعلی بیت کوین و بازارهای خرسی قبلی وجود دارد؟

حرکت رنج، تله‌های خرسی و شاخص MRV-Z مهم‌ترین شباهت‌های بازارهای نزولی سال‌های قبلی و امسال هستند.

همبستگی بیت کوین و بازار سهام چه زمانی کاهش خواهد کرد؟

این سوال نیز جواب مشخصی نداشته اما به‌طور پیوسته همبستگی این دو بازار در حال افزایش است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.