بازار خرسی و گاوی در حوزه ارزهای دیجیتال

بازار خرسی و گاوی در بورس

بازار خرسی و گاوی رمز ارزها: بازار خرسی و بازار گاوی اصطلاحاتی هستند که از وال استریت و بورس گرفته شده اند. خرس و گاو به افرادی گفته می‌شد که در روند بازار تاثیرگذار بودند. امروزه با رشد دنیای دیجیتال و سرمایه گذاری در رمز ارزها، ترید ارز دیجیتال، ماینینگ و استخراج آن و به طور کلی گستردگی آن، باعث استفاده همچین اصلاحاتی در دنیای رمز ارزها هم شد. در این مقاله تیم توکن باز به توضیح این مبحث می پردازد.

مفاهیم کلی :

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی بازاری است که رو به نزولی شدن می باشد. (همچون خرس که خود را بر روی طعمه انداخته است) و قیمت های ارزها و در روندی متداول دائماً تنزل کرده و دچار افت می شود. این امر باعث می شود که سرمایه گذاران در این زمینه معتقد باشند این که فرآیند ادامه دار خواهد بود. در این بازار به طور کلی روند اقتصاد کُند و باعث افزایش بیکاری می شود. زیرا شرکت ها اقدام به تعدیل نیرو می کنند تا هزینه های شرکت را متعادل تر و با نیروی کمتری به فعالیت خود ادامه دهند.

 Bear market

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی بازاری است که رو به بالا و صعودی می باشد (همچون گاوهای وحشی که به هنگام حمله به طعمه شاخ های خود را بر فراز آسمان و رو به بالا گرفته است). قیمت ارزها و سهام ها در روند صعودی رو به افزایش هستند و استمرار این روند از ویژگی بارز این بازار است. این امر باعث می شود که سرمایه گذارها در این زمینه معتقد باشند به این که فرآیند ادامه دار خواهد بود. در این بازار به طور کلی روند اقتصاد بسیار سریع و قوی است و شرکت ها تمایل بیشتری به استخدام دارند.

 Bull market

نماد بازار خرسی و گاوی

  • bulls and bullish market

bullish برگرفته از کلمه bull در زبان انگلیسی است. bull به معنی گاو نر است. و از آنجایی که شاخ‌های گاو نر در هنگام حمله رو به بالا است این کلمه نشان دهنده روند صعودی بازار ارزها است.

  • bears and bearish market

 bearish برگرفته از کلمه bear در زبان انگلیسی است. bear به معنای خرس است و از آنجایی که خرس ها برای شکار خودرا بر روی طعمه می اندازند این کلمه نشان دهنده روند نزولی یا بدون حرکت در بازار ارزها است.

در این بازارهای خرسی و گاوی چه باید کرد؟

باید آگاه شویم که در این بازار های چه بازار خرسی و چه بازار گاوی چه واکنشی نشان دهیم تا بهترین نتیجه را حاصل کنیم.

باید بدانیم بهترین و ایده آل ترین کار یک سرمایه گذار در بازار گاوی این است که با خرید یک ارز در زمان مناسب از این روند افزایشی و صعودی قیمت ها سود ببرد و در زمانی که ارز مورد نظر به اوج خود رسید بفروشد. در اثنای این مبحث باید بگوییم که در این بازار تمامی ضرر و زیان های موجود به طور موقتی و ناچیز هستند و یک سرمایه گذار در این بازار با اطمینان خاطر در این بازارها سرمایه گذاری بیشتری کند تا بتواند به سود متقابلاً بیشتری دست یابد.

این درحالی است که در بازار خرسی درصد ضرر و زیان بسیار بالا  قیمت ها دچار افت و نزول ارزشی هستند و به طور کلی نمی توان وضعیت این بازار را پیش بینی کرد. حتی با امید به تغییر روند در بازار خرسی و سرمایه گذاری در این بازار قبل از تغییر به احتمال زیاد متحمل ضرر خواهید شد. پس بهترین راه سرمایه گذاری در این بازار، سرمایه گذاری کوتاه مدت است.

مشخصات این دو بازار خرسی و گاوی در رمز ارزها

به طور کلی این دو بازار در بورس با در حوزه رمز ارزها کمی تفاوت دارند از آن جهت که در بورس بازار خرسی یا گاوی توسط جهت گیری قیمت سهام قابل تشخیص است. اما در این بازارها مشخصه های دیگری وجود دارد که سرمایه گذارها باید از آن باخبر باشند. سه فاکتور از فاکتور های موجود را در ذیل برای شما شرح می دهیم.

عرضه و تقاضا :

در بازار گاوی یا صعودی مقدار تقاضا بسیار بالا و مقدار عرضه کم و پایین است. بگونه ای که سرمایه گذار تمایل به خرید ارز مدنظر را دارد. اما تعداد اندکی از تریدر های ارز مدنظر تمایل به فروش آن ارز را دارند. در نتیجه عدم هم خوانی عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال شده و عرصه رقابت برای سرمایه گذاران تنگ می شود.

در بازار نزول این امر به طور عکس خواهد بود، بگونه ای که تقاضا کمتر از عرضه موجود در بازار است. به طوری که تریدرها تمایل به فروش ارز مد نظر خود را دارند. اما سرمایه گذاران تمایل به خرید آن را ندارند. در نتیجه قیمت کوین یا توکن نزولی شده تا سرمایه گذاران بیشتری بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

روانشناسی سرمایه گذار و تریدرها :

از آنجایی که رفتار تریدرها بر بازار تاثیر می گذارد، فهم روانشناسی سرمایه گذاران و شناخت احساسات آنها و می تواند به شما در تصمیم گیری ها کمک کند. اما باید خاطر نشان شد که  عملکرد پروژه رمز ارزها و سازنده بودن آنها روندی تاثیر گذار در این زمینه خواهد بود.

در بازار خرسی احساسات و روند آن نزولی است. بگونه ای که سرمایه گذار ترجیح می دهد تا صعودی شدن و داشتن سیگنال مثبت سرمایه خود را خارج و به دنبال ارزی مناسب با سود بهتر بگردد. به طور کل پایین آمدن قیمت ها باعث کمتر شدن اطمینان خاطر تریدرها می شود که این موجب خروج سرمایه آن ها از بازار، نزول قیمت بیشتری در پی دارد.

متغییر شدن فعالیت اقتصادی :

در وهله اول باید بدانیم که رمز ارزها و ارزهای دیجیتال گوشه ای از یک اقتصاد کلان هستند. بازار این رمز ارزها با اقتصاد اصلی متصل و به شدت با هم دیگر مرتبط اند.

به طوری که یک بازار خرسی متصل و مرتبط به یک اقتصاد ضعیف است و در این بازار پروژه ها قادر به سود دهی کلان نخواهند بود. چون سرمایه گذاران از اعتماد کافی به آنها برخوردار نیستند، این تاثیر مستقیمی بر بازار گذاشته و باعث ضعف و نزولی شدن بازار خواهد بود.

این درحالی است که در بازار مقابل یعنی بازار گاوی عکس موضوع در جریان است. کاربران تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در پروژه ها دارند و این موضوع باعث قدرتمندی اقتصاد می شود.

 Bull market & Bear market

نکات کلیدی و مهم

سه نکته مهم در مورد بازار های خرسی و گاوی وجود دارد که عبارتند از :

  • بازار گاوی رو به افزایش و بازاری مستحکم و استوار از حیث اقتصادی است. عکس این موضوع بازار خرسی است که در حال پسرفت و سقوط ارزش ارز و نزولی شدن آنها است.
  • بعضی از سرمایه گذاران (به جهت کوتاه مدت) از بازار خرسی هستند. اما اکثریت بازار را سرمایه گذارن گاوی تشکیل می دهند.
  • بر خلاف سرمایه گذاری در بازار گاوی، سرمایه گذاری در بازار خرسی پر ریسک است. چون نزولی بودن بازار باعث از دست رفتن ارزش ارز خواهد بود. این موضوع نیز حائز اهمیت است که پیش بینی کف بازار امری سخت خواهد بود.

  مفهوم بازار خرسی و گاوی

در توصیف وضعیت بازار سرمایه واژه های متفاوتی بکار می رود. واژه هایی همچون Bull market که به معنای بازار گاوی و Bear market که به معنای بازار خرسی می باشد، بخشی از این اصطلاحات بازارهای مالی هستند که دانستن آنها کمک می کند تا هرچه بیشتر با پیچ و خم های آن آشنا شویم.

زمانی که بازار روند رشد و صعود رو در پیش می گیرد. اینگونه بازار، به بازار گاوی اطلاق می شود که حین حمله شاخ های خود را رو به بالا برده است. در سویی دیگر اگر همین بازار روند نزولی در پیش بگیرد و در اقتصاد رکود حاکم باشد. اینگونه بازار به بازار خرسی اطلاق می شود که هنگام به چنگ آوردن طعمه خود بر روی آن می اندازد. خب تا اینجا همه چیز شفاف است، اما چه زمانی این بازارها به هم تبدیل می شوند؟ چه زمانی بازار خرسی به بازار گاوی تبدیل می شود؟ جواب مشخص است زمانی که رویکرد اقتصادی در مجموع مثبت و روبه پیشرفت باشد.

اما چیزی که مشهود است و به طور کلی در بازار Bull market افراد تمایل بیشتری به سرمایه گذاری و کسب سود در این بازار دارند.

مفهوم بازار خرسی وگاوی

تغییرات در بازار و اندازه گیری آن

باید آگاه باشیم که عوامل تعیین کننده Bull market یا Bear market در بازار صرف یک واکنش فوری به یک اتفاق یا رویداد خاص نیست. بلکه عامل مهم و کلیدی می باشد که باید بدانیم نحوه عملکرد آن دراز مدت در بازار است.

باید بدانیم نوسانات کوچک صرفاً نمایانگر یک اصلاح در بازار است و فقط یک بازده زمانی مدت دار، توانایی تشخیص بازار خرسی یا گاوی را دارد.

تله ی بازار خرسی و گاوی

آنچه باید درمورد تله ها بدانیم این است که تله ها یک الگوی تکنیکال هستند. چه در بازار گاوی چه در بازار خرسی.

تله خرسی زمانی اتفاق می افتد که سیگنالی به غلط درمورد وارونه شدن روند صعودی قیمت ها ، قیمت هر سهم، یا دیگر ابزارهای مالی به وجود آورد. این تله در پوزیشن (Short) قرار دارد.

سرمایه گذار اگر پیش بینی درستی از روند نزول قیمت نداشته باشد به احتمالا قوی در تله ی خرسی گرفتار خواهد شد.

تله گاوی زمانی اتفاق می افتد که سراشیبی نزولی نظاره گر بالا رفتن سریع و رشد نسبتاً چشمگیر در قیمت یک ارز یا شاخص باشیم.

روند کار تله گاوی این گونه است که کاربران را به سوی خرید سهم یا ارز جدید سوق می دهد. و معامله گران در پوزیشن (Long) قرار خواهد داد. با گرفتاری در این تله معامله گران متحمل ضرر خواهند شد زیرا قیمت ها افت کرده است.

چگونه گرفتار تله خرسی و گاوی در معاملات نشویم؟

با دانستن چهار روش میتوانیم از گرفتاری در این تله دوری کنیم که عبارتند از :

  • بررسی اخبار
  • تعریف حد ضرر
  • تعیین حجم معاملات
  • بهره وری از شاخص قدرت نسبی (RSI)

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.